Vezettük Harry Potter repülő autóját

Ford Anglia 105E - 1962

Szerző: Horváth Zsolt levél küldés 
Dátum: 2013.06.02. 07.00

Harry Potter a film második részében egy repülni képes Ford Angliával menekült nevelőszüleitől. Kipróbáltuk a járgányt, amely megfertőzött minket.

A Ford meghívására nemrég Londonban jártunk, ahol a fő program mellé számos egyéb lehetőség társult. Mivel Fiesta ST-t és Kugát már vezettünk, kapva kaptam a lehetőségen, hogy a sok új autó között megbúvó ritkaságnak szenteljem a vezetésre kapott nyúlfarknyi időt.

Háttérbe szorult az új Fiesta ST

Háttérbe szorult az új Fiesta ST


Korábban soha nem vezettem még jobbkormányos autót, sőt, oldtimerhez sem volt még szerencsém. Most viszont egy szűk erdei úton megadatott a lehetőség, ráadásul egy filmsztárral! Kár lett volna kihagyni!

Korábban a Ford Anglia nem volt épp felkapott modell, de 2002. november 15. után a helyzet megváltozott – legalábbis Angliában. Ekkor mutatták be a Harry Potter és a titkok kamrája című filmet, amelyben az eredeti történethez hasonlóan komoly szerepet kapott egy Anglia.

A sztori szerint a mugliktól (varázslásra nem képes népek – halandó emberek) vásárolt autót Arthur Weasley, a főhős barátjának, Ron Weasleynek az apja babonázta meg. A kocsi ezt követően képes volt repülni és gombnyomásra láthatatlanná válni. Ráadásul a varázslatos kivitelben kényelmesen elfért nyolc ember, hat bőrönd, két bagoly és egy patkány is. Sőt, az üzemanyag sem fogy ki belőle soha.

Miután Harry nem kapja meg barátai leveleit, a filmben a repülő autóval szabadítják ki emeleti szobájából, ahol bezárva tartják nevelőszülei. Ezt követően közösen utaznának Roxfortba (eredetiben Hogwarts), de mert lekésik a varázslóiskolába tartó vonatot, a Ford Angliával repülnek a helyszínre. Később még egyszer szerepet kap a járgány, amikor a főhősöket megmenti a Tiltott rengetegben rájuk támadó óriás pókok seregétől. Önállóan érkezik, majd, miután elvégezte dolgát, egyedül távozik.

Harry kiszabadítása:

A szerző, J.K. Rowling azért választotta épp ezt a típust, mert korábbi iskolai barátjának, Seannak, ilyen volt az első autója. A sorozat második filmjében használt, világoskék autó egy 1962-es Ford Anglia 105E. Persze nem egyetlen autóról van szó, hiszen összesen 18 darabot használtak a felvételek elkészítéséhez – egyet félbe is vágtak.

Legtöbbjük nem volt üzemképes, sőt, némelyiket a roncstelepről mentették meg. De ez nem nagy gond, hiszen a film egyik jelenetében egy megelevenedett fa jól helybenhagyja a koronáján landolt kocsit, amely ezt követően eléggé leharcolt állapotban tengette tovább életét.

Az ülések fő feladata kényelem, ennek megfelelően egy fotelre emlékeztetnek leginkább

Az ülések fő feladata kényelem, ennek megfelelően egy fotelre emlékeztetnek leginkább


A speciális effektekért felelős John Richardson az egyik modellből kivette a motort azért, hogy könnyebb legyen, majd a kasztnit egy forgatható állványra helyezte. Egyes jeleneteket blueboxban rögzítettek, de volt, hogy az Angliát állványostul egy pickup platójára szerelték, így mozgás közben tudtak felvenni repülős jeleneteket.

A filméhez megszólalásig hasonló környezetben kipróbált Anglia kifejezetten jó állapotú, mondhatni hibátlan példány volt, amely a negyedik, egyben utolsó szériából került ki. Az Anglia első generációja még 1939-ben mutatkozott be, a 105E sorozat 1959-től volt a piacon. Összesen közel 1,6 millió Angliát gyártottak, mielőtt leváltotta őt 1968-ban a Ford Escort.

Ez egy Deluxe kivitel, ami azonnal látható az autó teljes elejét betöltő krómozott hűtőrácsról (az alapmodelleken csak kisebb van), amely erősíti a hasonlóságot az 1950-es évek olyan amerikai cirkálóihoz képest, mint amilyen a Ford Thunderbird. Persze a fecskefarok és nagy kerek lámpák is a tengerentúli divatot követték. Az autó különlegessége, hogy a Citroën Ami6-hoz hasonlóan homorú hátsó szélvédőt kapott, ami állítólag azért is jó, mert menet közben nem koszolódik az üveg.

Találkozás a vonattal

Az utastér nagyon egyszerű felépítésű, de mégis a “van benne anyag” érzetét kelti, hiszen a legtöbb kapcsoló, fogantyú krómbevonatot kapott, de szimplán díszítésnek is használták a fémet. Az ülések leginkább egy klasszikus rugós fotelre emlékeztetnek. A műszerfal kialakítása a gyártás szempontjából praktikus, hiszen a bal- – és jobbkormányos verzióhoz is használható, a kesztyűtartó és a műszeregység felcserélhető.

Elvileg 26 másodperc alatt éri el a 100-as tempót, a valóságban dinamikusabbnak hat a kocsi, a sokkal közvetlenebb visszajelzések és zajok miatt

Elvileg 26 másodperc alatt éri el a 100-as tempót, a valóságban dinamikusabbnak hat a kocsi, a sokkal közvetlenebb visszajelzések és zajok miatt


A nagyjából 750 kilós autóba 997 köbcentis, négyhengeres motor került, ami mai szemmel elég halovány.  Az Év Motorja díjat tavaly elnyerő 1,0 literes turbós Ford EcoBoost 100 és 125 lóerővel kapható, az Anglia motorja viszont azonos hengerűrtartalomból 39,5 lóerőt produkál.

Mindez azonban egyáltalán nem tűnik kevésnek: a 3,9 méteres autó könnyedén gyorsul 50 mérföld/óráig (80 km/óra) biztosan. Elméletben 26,9 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára és 119-nél ér véget a száguldás.

Ha odalépünk neki, a motor méretét meghazudtoló érces hanggal reagál és harap. Az élményhez persze a mostaninál kevésbé szűrt formában érkező zajok is hozzátartoznak. Az ujjnyi vékony – természetesen szervó nélküli – kormánnyal lazán irányítható a kocsi, hajtási befolyás nem jelentkezik, hiszen a motor a hátsó kerekeket pörgeti. A négyfokozatú sebességváltó avatott kezet kíván, hogy recsegés nélkül kattintsuk a fokozatokba. A fék mai szemmel gyenge és igen határozott taposás kell, ha komolyabb lassulást akarunk elérni.

Összességében az Anglia nagyon szerethető kisautó, vezetése ugyanúgy élményt nyújt, akár egy klasszikus Ladáé. Eddig nem vonzódtam az ilyen koros autókhoz, inkább a youngtimerek barátja voltam, de a próba hatott, megfertőződtem. Reméljük, Harry Potter olvassa a cikkem és a házunk elé varázsol egy Angliát.

Kommentek

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Tragédiát okozott egy udvarias pék

Maga elé engedte az utánfutós teherautót, amely elgázolta az egyetemre igyekvő robogós lányt.

Miért fizetnél a reptéri parkolásért?

Gondolnád, hogy a több ezer forintos parkolódíj kifizetése helyett akár pénzt is kereshetsz az autóddal, míg külföldön vagy?

Isuzu D-Max – Egy no bullshit-pickup

Ha te is s-sel ejted az Isuzut, érdemes elolvasnod ezt a cikket Japán legrégebbi autógyártójának legújabb pickupjáról. Az átdolgozott D-Max nem igényli a bullshitgenerátort.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.