A nemzetközi leleplezések után Magyarországon is bemutatkozott az új Audi A3 szedán. A kocsi hazánkban készül majd, az időközben összeszerelő üzemből teljes gyárrá alakított győri helyszínen, ahol két hét múlva gördül le az “első autó”, a miniszterelnök irányításával.


A szedánnal a legnagyobb globális piaci szegmensben, a kompakt limuzin osztályban jelenik meg az Audi. A kutatások azt mondják, hogy ebben a méretosztályban a lépcsőshátú variáns lesz a legkelendőbb 2020-ra, évi 12 millió fogy majd belőle világszerte. Több, mint ferdehátúból, egyterűből vagy bármi másból.

Az A3 szedán karosszériája 4,46 méter hosszú, ami 14,6 centivel hosszabb az ötajtós Sportbackénél, tengelytávolsága 2,64 méter, ami az A3-kínálat leghosszabbja. Bár látszólag hasonlóak, a szedán egyetlen karosszériaeleme sem egyezik meg a háromajtóséval. A limuzin csomagtartója 45 literrel többet nyújt, 425 literes.

Gyors üléspróbát téve az autóban, egyértelmű, hogy az első sorban a többi A3-aséhoz hasonló tér és prémium minőség fogadja az embert. Ellentétben a Mercedes CLA-val, a tervezők nem áldozták fel a szépséget a praktikumért, így hátra jóval könnyebb beszállni és a fejtér is bővebb. 180 centiig jól elférni.

Úgy tudjuk, hogy a VW konszern vezetője, Martin Winterkorn az első prototípus elkészültekor beült az autóba, majd egy szikével kivágta a tetőkárpitot és közölte, hogy ő ott még lát feleslegesen elpazarolt helyet. Így aztán konstrukció módosult, hogy kényelmesebb hely jusson a hátul ülőknek.  

Az európai piaci bevezetésekor – szeptemberben – két benzines és egy dízel lesz a kínálatban, de gyorsan bővül a paletta. Az erőforrások ötvözik a közvetlen befecskendezést, a turbófeltöltést, a hőenergia-szabályozást és a start-stop rendszert. Hatfokozatú manuális váltó vagy a kormányról is kapcsolható hétsebességes duplakuplungos automata kerülhet az autóba, utóbbi felára 670-690 ezer forint. Az erősebb motorokhoz később quattro hajtás is választható.


A legolcsóbb variáns, az 1.4 TSI, a 122 lóerős motorral 6,3 millió forinttól vehető meg, amely nagyjából 230 ezer forinttal kerül többe, mint az ötajtós Sportback. Ennél talán érdekesebb, hogy az egyértelmű konkurensnek tekinthető Mercedes-Benz CLA durván kétmillióval többe kerül, ami a nemcsak a belépő modellre, de a többi változatra is igaz.

A kis turbós benzinmotor erősebb (140 LE) hengerlekapcsolásos technológiával is szerelt változatával 6,6 milliót kóstál az új győri kocsi.  Míg a legerősebb benzines, a 180 lóerős 1.8 TFSI 7,7 milliótól szerezhető meg. Ez a variáns akár 235 km/órás tempóra képes és 7,3 másodperc alatt érheti el a százas tempót.

Dízel oldalon is három motorban gondolkodik az Audi, az ismert 1,6-os és 2,0 literes változatokkal. A 105 lóerős motorral 6,8 millióba kerül a négyajtós A3, a 140 lóerős dízelt 7,5 millióért, a 184 lovast 8,3 millióért adják. Ezek az előzetes összegek, a végleges árlistában néhány tízezer forintos eltérés lehet a most közöltekhez képest.

Pár hónappal az új limuzin megjelenése után jön a csúcsmodell, az S3 limuzin. 2,0 literes turbómotorja 300 LE teljesítményt és 380 Nm nyomatékot nyújt. Ennek megfelelően komoly élményre számíthatnak utasai.

Az Audi S3 Limousine S tronic váltóval 4,9 másodperc alatt gyorsul fel 0-ról 100 km/órára, manuális váltóval ez 5,3 másodpercet vesz igénybe. Mindkét váltóval 250 km/óra a végsebessége, persze elektronikai korlátozás mellett.


Az Audi A3 limuzin felszereltsége számos különleges extrával bővíthető, így rendelhető panoráma-üvegtető, 705 wattos hifi, adaptív xenon fényszóró, amely a navigációval együttműködve világítja meg az utat. A sávtartó kamerája a közlekedési táblákat is felismeri és informálja a vezetőt. Az adaptív tempomat 150 km/óra sebességig megtartja a kívánt távolságot a limuzin előtt haladó járműhöz képest.  A színes vezetőinformációs rendszer egyes felszereltségek esetében tartalmaz egy hatékonysági programot a sebességváltáshoz és figyelmeztet a szünet tartására is.

Az Audi connect által az autó utasa az integrált WLAN- Hotspoton keresztül internetezhet és e-mailezhet. A rendszer kezeli az otthon beállított, majd a központi rendszerbe töltött útvonal-információkat, de elérhetők parkolóhelyek, repülőgépek indulási-érkezési, szórakozási lehetőségek adatai stb. is.

Magyarországon az új kompakt limuzin június elejétől rendelhető, szeptemberben érkezik a márkakereskedőkhöz. Várhatóan továbbra is a Sportback lesz legnépszerűbb karosszéria-változat, a szedánból idén 60, jövőre 160 darab fogyhat el.