Szegényember Segway-e

Teszt: ZT-16 elektromos izé

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.05.31. 15.00

Nehéz megmondani, hogy mi is ez a kis villanyos izé voltaképpen, de nagyon tetszett. Kínai, de meggyőző a minősége, csak tényleg ki kellene találnunk, hogy mire jó.

Van itt Magyarországon egy Z-Tech Autó Kft. nevű cég, ami Kínából hordja konténerszám ide hozzánk az ablaktörlőt, xenonlámpát, jégkaparót sok-sok éve már. Az utóbbi időben ők is felfedezték az elektromos kisjárművek térhódításában rejlő piaci lehetőséget, és egész használható minőségű, ráadásul jó árú villanybicikliket, elektromos robogókat kezdtek importálni. Ezeket saját márkanéven, Z-Tech ZT-akárhány kóddal lehet kapni az ország számos kerékpárboltjában.

Kétkerekes kaszkadőrködés - a bevásárlókocsi-szerű jármű játékszernek remek móka

Kétkerekes kaszkadőrködés – a bevásárlókocsi-szerű jármű játékszernek remek móka


A sok konvencionális jármű mellett ZT-16 néven valami egész furcsa szerkezet is bekerült a portfólióba. Három kereke van, vagyis tulajdonképpen öt, van ülése, ami nem is igazán kell, és bár nincs rajta rükverc, mégis lehet vele tolatni egy kicsit.

Talán a Segwayre emlékeztet leginkább, attól eltekintve, hogy nem rendelkezik a két, egymás melletti kerék nyújtotta abszurd hangulattal. Viszont lehet rajta állva utazni, egy kis ügyességgel két keréken is lehet vele közlekedni, végsebessége, terepjárási képessége is nagyjából azonos a Segway-ével.

Íme, Szörényi kolléga, ahogy ezzel a furcsasággal örömködik:

350 Wattos villanymotorja sík úton 20-25 km/h sebességig képes gyorsítani a szerkezetet, 100 kilós utassal. Ez már egy kicsit veszélyes tempó a meredek kormánytengelyű, könnyen felborítható gépnek – ezért van a kulcsos főkapcsolónak két állása. Az első pozícióban 8 km/h, könnyed kocogótempó a ZT-16 limitje, nagymamák így mehetnek biztonságosan a piacra. A második állásban 16 km/h az elvi végsebesség, de enyhe lejtőn mértem GPS-szel 30 felettit is, viszont ilyenkor már nem szabad kapkodni a kormánnyal.

A legvége, enyhe lejtőn, GPS alapján

A legvége, enyhe lejtőn, GPS alapján


A kis kitámasztókerekeknek hátul nem sok értelmét láttam, viszont a 180 fok fölött forgatható első kerékkel (teljesen körbefordítani a kábelezés miatt nem lehet) egy helyben pörögni, vagy akár kanyarodva visszafelé elindulni is lehet. Majdnem olyan mozgékony a gép, mint a Segway.

A gumifüstölés szerelmesei induláskor álljanak hátra a trepnin, mert ha elöl kicsi a súly, mókásan kipörgő hajtott kerékkel rajtol el a kis szerkezet. Az első dobfék hatásos, bár nagy tempóról erősen fékezve valamiért elhúzza balra a triciklit.

12 Ah-s ólom-sav akkumulátor rejlik az ülés alatt – bár a gép lítium-akkuval is készülhetne, így is 260 ezer forint körüli ára úgy belereccsenne a négyszázezres kategóriába. Ami játéknak drága, Segwaynek olcsó: a Segway alapmodelljének listaára mindmáig nem akar 2,4 millió forint alá esni. Funkcionalitásában a kínai ketyere sem igen marad alatta – tizedáron.

Adatlap
Motor kefe nélküli agymotor
Teljesítmény 350 Watt
Motor névleges feszültsége 48 volt
Végsebesség sík úton 16 km/h
Terhelhetőség 105 kg
Fék dobfék az első keréken
Hatótáv >30 km
Töltési idő 6-8 h

No de mi is ez a funkcionalitás? A ZT-16 remek eszköz például nagyobb telepek raktárosainak, biztonsági őreinek munkáját támogatandó: viszonylag gyorsan, fáradság nélkül járhatók be vele nagyobb területek. Már ha nincs benne túl nagy szintkülönbség. Egy meredekebb kocsifelhajtón már le kell szállni a kis tricikliről, rossz úton pedig nehézkesen döcög át a két kis kitámasztókerék hátul.

Öröm vele a bevásárlás, ha viszonylag sík faluban lakik az ember

Negyven kilós tömege sajnos eléggé megnehezíti a jármű csomagtartóba, vonatra, távolsági busza emelését, pedig egy gyors-zár megoldásával lefittyenthető kormányával előzékenyen bőrönd nagyságúvá zsugoríthatók a befoglaló méretek. Jobb lenne könnyebb lítiumakkukkkal, csak akkor nem negyedmillióba kerülne, hanem félbe.

Ezzel az akkuval 15 km/h körüli sebességgel sík terepen egy mázsa alatti felnőtt 25-30 kilométeres hatótávval kalkulálhat. Persze a zötyögős, rugózatlan eszközzel valószínűleg kevesen indulnának kirándulni, ezért inkább úgy fogalmazom át a hatótávot, hogy hetente egyszer-kétszer elég tölteni, ha a kislányom néha csap pár kört a kertben, én meg ökörködök vele néha unalmamban két keréken, vagy elugrom vele az utca végi boltba. Vagy akár kocsmába – ha járnék kocsmába. A ZT-36 350 watt alatti teljesítményével, remek világításával nem bicikli, nem robogó, nem gördeszka; épp olyan megfoghatatlan valami a közlekedésben, mint a kétkerekű villanyroller. Csak stabilabb.

Hát ez a ZT-36. Testesebb, mint egy kétkerekű  elektromos roller, de valahogy sokkal érdekesebb dolog használni a fronthajtás miatt. Viszont hogy mire is jó valójában, ha az ember nem biztonsági őr, vagy raktáros, még sokáig kell fogalmaznom magamban. Gyerekjátéknak kicsit drága, még ha nyolcéves kislányom folyamatosan rágja is a fülem, hogy ne adjam vissza.

(Köszönjük a tesztjárművet a budakeszi Zöldcucc bemutatóteremnek!)

Kommentek

  • robi.87

    Három kereke ellenére -egy idősebb nőnek használatra elképzelve- baromi instabilnak hat. Mert gondolom azt a generációt célozza, aki már nem igazán bír bicajon tekerni, mert a fiatalabb korosztály inkább kerékpárra pattan…

  • Rácz Tamás

    Fél teljesítménnyel nem instabil, ezért jó ez a kétállású gyújtáskapcsoló. De 10 km/h felett tényleg hajlamos meginogni.
    Mondjuk az egész, kivitelét, hangulatát tekintve nem igazán gyógyászati segédeszköznek tűnik, sokkal inkább játéknak.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

Rekordévet zárt a Mercedes Magyarországon

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tavaly közel 190 ezer gépkocsit gyártott Kecskeméten, 3,8 százalékkal többet, mint 2015-ben.

F1: Az Orosz Nagydíj legütősebb balesetei – videó

A Forma-1-es Orosz Nagydíjat csak 2014 óta rendezik, de a szocsi helyszín három év alatt is produkált jó néhány húzós esetet.

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

Pars Krisztián autóját csúnyán összetörte a szerelője, nem lennénk a helyében

A sofőr és feltételezett utasa elszaladt a helyszínről. Mint kiderült, az autó az ismert sportolóé, Pars Krisztiáné, aki javítás miatt hagyta autóját a szerelőnél.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.