Szegényember Segway-e

Teszt: ZT-16 elektromos izé

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.05.31. 15.00

Nehéz megmondani, hogy mi is ez a kis villanyos izé voltaképpen, de nagyon tetszett. Kínai, de meggyőző a minősége, csak tényleg ki kellene találnunk, hogy mire jó.

Van itt Magyarországon egy Z-Tech Autó Kft. nevű cég, ami Kínából hordja konténerszám ide hozzánk az ablaktörlőt, xenonlámpát, jégkaparót sok-sok éve már. Az utóbbi időben ők is felfedezték az elektromos kisjárművek térhódításában rejlő piaci lehetőséget, és egész használható minőségű, ráadásul jó árú villanybicikliket, elektromos robogókat kezdtek importálni. Ezeket saját márkanéven, Z-Tech ZT-akárhány kóddal lehet kapni az ország számos kerékpárboltjában.

Kétkerekes kaszkadőrködés - a bevásárlókocsi-szerű jármű játékszernek remek móka

Kétkerekes kaszkadőrködés – a bevásárlókocsi-szerű jármű játékszernek remek móka


A sok konvencionális jármű mellett ZT-16 néven valami egész furcsa szerkezet is bekerült a portfólióba. Három kereke van, vagyis tulajdonképpen öt, van ülése, ami nem is igazán kell, és bár nincs rajta rükverc, mégis lehet vele tolatni egy kicsit.

Talán a Segwayre emlékeztet leginkább, attól eltekintve, hogy nem rendelkezik a két, egymás melletti kerék nyújtotta abszurd hangulattal. Viszont lehet rajta állva utazni, egy kis ügyességgel két keréken is lehet vele közlekedni, végsebessége, terepjárási képessége is nagyjából azonos a Segway-ével.

Íme, Szörényi kolléga, ahogy ezzel a furcsasággal örömködik:

350 Wattos villanymotorja sík úton 20-25 km/h sebességig képes gyorsítani a szerkezetet, 100 kilós utassal. Ez már egy kicsit veszélyes tempó a meredek kormánytengelyű, könnyen felborítható gépnek – ezért van a kulcsos főkapcsolónak két állása. Az első pozícióban 8 km/h, könnyed kocogótempó a ZT-16 limitje, nagymamák így mehetnek biztonságosan a piacra. A második állásban 16 km/h az elvi végsebesség, de enyhe lejtőn mértem GPS-szel 30 felettit is, viszont ilyenkor már nem szabad kapkodni a kormánnyal.

A legvége, enyhe lejtőn, GPS alapján

A legvége, enyhe lejtőn, GPS alapján


A kis kitámasztókerekeknek hátul nem sok értelmét láttam, viszont a 180 fok fölött forgatható első kerékkel (teljesen körbefordítani a kábelezés miatt nem lehet) egy helyben pörögni, vagy akár kanyarodva visszafelé elindulni is lehet. Majdnem olyan mozgékony a gép, mint a Segway.

A gumifüstölés szerelmesei induláskor álljanak hátra a trepnin, mert ha elöl kicsi a súly, mókásan kipörgő hajtott kerékkel rajtol el a kis szerkezet. Az első dobfék hatásos, bár nagy tempóról erősen fékezve valamiért elhúzza balra a triciklit.

12 Ah-s ólom-sav akkumulátor rejlik az ülés alatt – bár a gép lítium-akkuval is készülhetne, így is 260 ezer forint körüli ára úgy belereccsenne a négyszázezres kategóriába. Ami játéknak drága, Segwaynek olcsó: a Segway alapmodelljének listaára mindmáig nem akar 2,4 millió forint alá esni. Funkcionalitásában a kínai ketyere sem igen marad alatta – tizedáron.

Adatlap
Motor kefe nélküli agymotor
Teljesítmény 350 Watt
Motor névleges feszültsége 48 volt
Végsebesség sík úton 16 km/h
Terhelhetőség 105 kg
Fék dobfék az első keréken
Hatótáv >30 km
Töltési idő 6-8 h

No de mi is ez a funkcionalitás? A ZT-16 remek eszköz például nagyobb telepek raktárosainak, biztonsági őreinek munkáját támogatandó: viszonylag gyorsan, fáradság nélkül járhatók be vele nagyobb területek. Már ha nincs benne túl nagy szintkülönbség. Egy meredekebb kocsifelhajtón már le kell szállni a kis tricikliről, rossz úton pedig nehézkesen döcög át a két kis kitámasztókerék hátul.

Öröm vele a bevásárlás, ha viszonylag sík faluban lakik az ember

Negyven kilós tömege sajnos eléggé megnehezíti a jármű csomagtartóba, vonatra, távolsági busza emelését, pedig egy gyors-zár megoldásával lefittyenthető kormányával előzékenyen bőrönd nagyságúvá zsugoríthatók a befoglaló méretek. Jobb lenne könnyebb lítiumakkukkkal, csak akkor nem negyedmillióba kerülne, hanem félbe.

Ezzel az akkuval 15 km/h körüli sebességgel sík terepen egy mázsa alatti felnőtt 25-30 kilométeres hatótávval kalkulálhat. Persze a zötyögős, rugózatlan eszközzel valószínűleg kevesen indulnának kirándulni, ezért inkább úgy fogalmazom át a hatótávot, hogy hetente egyszer-kétszer elég tölteni, ha a kislányom néha csap pár kört a kertben, én meg ökörködök vele néha unalmamban két keréken, vagy elugrom vele az utca végi boltba. Vagy akár kocsmába – ha járnék kocsmába. A ZT-36 350 watt alatti teljesítményével, remek világításával nem bicikli, nem robogó, nem gördeszka; épp olyan megfoghatatlan valami a közlekedésben, mint a kétkerekű villanyroller. Csak stabilabb.

Hát ez a ZT-36. Testesebb, mint egy kétkerekű  elektromos roller, de valahogy sokkal érdekesebb dolog használni a fronthajtás miatt. Viszont hogy mire is jó valójában, ha az ember nem biztonsági őr, vagy raktáros, még sokáig kell fogalmaznom magamban. Gyerekjátéknak kicsit drága, még ha nyolcéves kislányom folyamatosan rágja is a fülem, hogy ne adjam vissza.

(Köszönjük a tesztjárművet a budakeszi Zöldcucc bemutatóteremnek!)

Kommentek

  • robi.87

    Három kereke ellenére -egy idősebb nőnek használatra elképzelve- baromi instabilnak hat. Mert gondolom azt a generációt célozza, aki már nem igazán bír bicajon tekerni, mert a fiatalabb korosztály inkább kerékpárra pattan…

  • Rácz Tamás

    Fél teljesítménnyel nem instabil, ezért jó ez a kétállású gyújtáskapcsoló. De 10 km/h felett tényleg hajlamos meginogni.
    Mondjuk az egész, kivitelét, hangulatát tekintve nem igazán gyógyászati segédeszköznek tűnik, sokkal inkább játéknak.

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.