Álomautók nagycsaládosoknak

Erős, őrült kombik a használtpiacról

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.05.30. 16.45

Félredobjuk a realitást, és összeszedtünk pár sportos puttonyost, amelyek gond nélkül birkóznak meg a repedésig pakolt bőröndök jelentette kihívással.

A kombi a legpraktikusabb haszonállat, ami egy család tulajdonába kerülhet. Ahogy mondani szokták, a plusz hely nem kér enni, és adott helyzetben, nyaralásnál, költözésnél, hűtő-bútorvásárlás során életet menthet az átlagméretet meghaladó rakodótér.

Viszont ez felveti a problémát, miszerint az autó gyakran fog komoly teher alatt futni. Egy öttagú család csomagokkal megtoldva már izzasztó feladat, főleg ha egy tátrai túra a végcél. Ezért kombik esetén nem árt, ha lemondunk a vérszegény alapmotorokról, és inkább a nyomatékban gazdag, komolyabb teljesítményt kínáló kivitelek közül szemezgetünk.

Ennek jegyében összeszedtünk pár sportos puttonyost, amelyek gond nélkül birkóznak meg a repedésig pakolt bőröndök jelentette kihívással. Az általunk kiválogatott típusok az ezredforduló utáni gyártású, kétmillió forint alatti darabok, legalább 200 lóerős teljesítménnyel.

Félredobjuk a realitást, és követjük a világ legismertebb autós bohócait. A Top Gear hasonló kritériumrendszer alapján választott járművet a Nílus forrását kutató expedíciójukhoz, erős kombikkal vágtak neki az afrikai utak jelentette kihívásnak.


Volvo 850 – A “józan” svéd

A csapat legjózanabbul gondolkodó tagja James May a Volvo mellett döntött, választása a kockakorszak igazi csúcsára a 850R típusra esett. A családi kombiból faragott 250 lóerős pályaautó túl vad, ráadásul itthon nem létezik, ezért helyette némileg szelídebb rokonát a 850 T-5-öst vetjük fel elborult, racionalitástól elszakadt tippként.

Az öthengeres kétliteres turbómotor hegyomlásnyi, 300 Nm nyomatéka, és 210 lóerős teljesítménye még ma is megsüvegelendő, sok mai kis lökettérfogatú turbós négyhengerest kenterbe ver a B5204T kódjelű blokk. Ez az erőtöbblet esetünkben a hátrány is, a Volvo 850 futóműve nem volt felkészítve erre a feladatra. A brutális turbós nagyobb gázadásra kezelhetetlen kormányrángatást eredményezett, ez a bosszantó mértékű hajtási befolyás pedig nem illik egy magasabb kategóriás családi kombihoz.

Felszereltsége a kor felső színvonalát képviselte, a biztonság pedig a márkához méltóan példás. A korai darabokkal akadtak minőségbeli problémák, a típus több visszahívást is megélt, de összességében nem generált több problémát, mint a kor hasonló felszereltségű, nagy teljesítményű típusai.

Az erősebb turbómotorok esetén nagy mértékben eltérő fogyasztási értéket lehet produkálni, takarékosan el lehet járni 8 literrel is, de intenzív városi használat esetén nem ritka a 12-13 literes fogyasztás.

Nincs túlkínálat a típusból, általában 30-40 eladó darabot találhatunk a használt autókat hirdető portálokon. Az ár igen változó, 300 000 forintról indulva jelenleg 800 000 forint a plafon, amiért jó esetben egy hatalmas csomagtérrel (790-1585 l), kényelmes ülésekkel, extrákkal alaposan megtömött autót kapunk.   


Szökevény a ralipályákról – Subaru Impreza WRX Sportkombi

Az angol műsorvezető trióból nem meglepő módon csak egy tag készült igazi összkerékhajtású géppel a fekete kontinens nehéz terepére, Richard Hammond a raliversenyek kedvencét a Subaru Imprezát választotta. Pontosabban szólva a 2000-2005 között gyártott Impreza WRX Sportkombit.

Ez a típus kitűnő ürügy arra, hogy egy családlázadást megelőzve szerezzük be kamaszkorunk álomautóját, mivel cáfolhatatlan észérveket hozhatunk fel mellette. Ha jön a hirtelen téli káosz, az állandó összkerékhajtás életet menthet, nem feltűnő, nem hivalkodó, és a formából sejthetően használható csomagtérrel rendelkezik.

Igaz korántsem akkorával, mint azt elvárhatnánk egy kompakt kombitól. Alapjáraton 356 litert kapunk, ami a hátsó üléssort előredöntve 1266 literre bővül. A belső sem kényeztet fényűző luxussal, kifejezetten olcsó hatású műanyagok, szürke, unalmas kialakítás jellemzi az Imprezát. Cserébe minden magától értetődő helyen található, az üléshelyzet sportos, semmi sem zörög, a japánokhoz méltó összeszerelési minőség mai napig tetten érhető.

Az alattunk dolgozó technikáról csak elismerő teszteket olvashatunk, nem véletlenül. A hajtáslánc minden porcikája adott a sportos haladáshoz, ráadásul mindez nem megy a megbízhatóság rovására. Nehéz jobb lábbal múlhatatlan mosolyt okoz a WRX Sportkombi, bőrünkön érezhetjük a ralis örökséget, a bugyogva morgó 218 lóerős boxer egyedülálló élményt nyújt. Ez az érzés a benzinkúthoz érve sem múlik, mivel a fekvő hengerek etetése sem átlagos feladat, kilenc liter a minimum fogyasztás, a maximum pedig 15-17 liter körül alakul.

Mint általában a használt autóknál a legérzékenyebb tényező előző tulajdonos vérmérséklete, és az esetleges balesetek javításának szakszerűsége, valamint maga a vételár, mivel egy jó állapotban lévő 12 éves Imprezáért gond nélkül elkérnek 1,5 millió forintot.

Ezen változat tényleg igazi fehér holló, a hazai piacon alig 6-8 darab cselleng a 218 lóerős motorral. Olcsóbban találunk 90 lóerős 1,6 literest is, de ezekből a  típusokból pont az hiányzik amiért imádjuk a japán márkát.


Csőd után – Saab 9-5 2.3 T

A Top Gear legismertebb arca német típussal vágott neki az útnak, egy BMW 5-ös kombival, de mivel Jeremy Clarkson igazi felfuvalkodott hólyag, így az ő gépe kimarad a válogatásból. Helyette harmadiknak egy kihalt márka egyik utolsó dobása került be, a Saab 9-5 2.3 T.

Titkos favorit a mára ritka, már a GM szárnyai alatt bevezetett típus. A Saab csődbe jutása után meredeken zuhant a piacon lévő használt példányok ára, ez a bizalmatlanság pedig előny lehet, ha bele merünk vágni a vásárlásba.

A szervizháttér adott, jó ideig nem lehet gond az alkatrész elláttassál, ebből a szempontból nincs hátrányban a Saab-ra vadászó autós. A 9-5 pedig tipikusan jó példája a svéd márka sugározta képnek, biztonságos, jól felszerelt, és olyan különc apróságokat kínál, amitől könnyen különlegesnek érezhetjük magunkat.

Négyhengeres turbómotorja 2004-től már 220 lóerős teljesítményt adott le, de az Aero modellekben már 250 lóerő gyötörte az első kerekeket. Mindegyik motorról elmondható, hogy kis fordulaton is erősen húznak, a benzinesek fogyasztása átlagos, 8-10 liter körül alakul hétköznapi használat mellett. Ahogy egy Saab-hoz illik ez volt az egyik legbiztonságosabb autó a piacon, az első NCAP törésteszt 1998-ban négy, a második, 2004-ben már ötcsillagos lett.

Több visszahívás is érintette a 9-5-ös sorozatot az ADAC német autóklub feljegyzései szerint a motorvezérlő elektronika, az első felfüggesztés hibája és a légzsákvezérlés hibás csatlakozása miatt. Még néhány gond támadhat az alapjában véve megbízhatóan működő autóval, a gyújtást érinti a gyújtótekercsek esetleges rövidzárlata.


Természetesen mint minden feltöltéses modellnél, itt is fordítsunk gondod a turbó állapotának ellenőrzésére, ha hidegindításnál kékes füst látható, akkor közeledhet a turbófeltöltő cseréje. Gazdagon felszerelt Aero kivitelben már 1,3-1,5 millió forintért találunk néhány eladó darabot a 200 lóerő feletti verziókból.

Erős kombiról álmodsz? Nézz szét Használtautó-keresőnk kínálatában!

Kommentek

  • mrobi

    a 850 T5-R nagyon tetszik

  • subtotal

    Impreza mint mindenes puttonyos? Akkor már Legacy!
    Több, mint 200 lovat tényleg értelmes dolog az első kerékre irányítani? 3-ból 2 ilyen…

  • Dino871

    Én sokáig vittem Saab 9-5 Aerot…
    nagyon szerettem, nem tudom más erősebb kocsiknál mennyire gond ha nagy erő tépi az első kerekeket de én special ennél a kocsinál soha nem vettem észre semmit..annyit hogy ha kicsit jobban odalép neki az ember hogy a turbo muatója is függőlegesbe álljon akkor még száraz aszfalton is hamarabb elkezd villogni a TCS felirat..de amugy tényleg semmi,se kanyarba se télen se nyáron semmi olyan ami váratlan lenne.
    Jó hát mondjuk én nagyrészt normálisan közlekedtem vele.

  • mrobi

    a 850 ki tudja tekerni az ember kezéből a kormányt valami konstrukciós hiba miatt.

  • Xtrem

    Valóban ritka a Volvo R-es változata itthon, Sedanból azért előfordul néha 1-1 példány, most is éppen kínálnak egy S70 R-t.
    Impreza esetében én sem említeném meg itt a raktére/variálhatósága/alap esetben szerényke csomagtartója miatt (mert ugyebár mit ér a dömnthető ülés és az ilyenkor 1000+ liternyi csomagtér, ha mondjuk öten ülnek az autóban…).
    Bár nem a megbízhatóság mintaképe, de ott van az Opel Omega MV6-os is 211 LE-vel, na ott aztán óriási csomagtérről beszélhetünk. Szintén ritka, de ott van a Ford Scorpio Cosworth motoros 2.9 V6-osa is (207 LE), de gondolom 2M FT-ig lehet találni lepukkant M5-ös kombit is, de a V8-as 5-ös kombi Bömbik is 200 LE felett vannak (535 és 540), ugyanígy kimaradtak az Audi S és RS-es kivitelei, és még bőven lehetne sorolni a típusokat.

  • Xtrem

    Ja, újraolvasva a cikket: “ezredforduló utáni” … Na, akkor az általam felsoroltak nagy része ki is esett, bocsi érte. ;)

  • Fogash73

    Az maradt ki a cikkből, hogy a TG fiúknak 1500GBP (=515.000,-Ft!!!) állt rendelkezésre, ebből vették a működő klímás, hibátlan állapotú 850R, WRX STi és 528i autóikat… Na jó, a bömösben nem ment a klíma. FÉLmillióért…

    Amúgy evolúciósan:
    850
    850 2.5t
    850 T5
    850 T-5R (2.5soröt, 240LE)
    850 R (250LE 350Nm)

    a kormányon ébredő erőkről meg ez az video mindent elmond:
    http://youtu.be/Ew6YwIN2IQc
    epic, ahogy gázadásra elkezd gyorsulni aztán 100kmh körül KEZD el füstölni a hajtott kerék…

  • mrobi

    Fogash73
    Angliában nagyon olcsók a használt autók, nálunk azért fél milláért nem kapnál olyan autókat.

    Komoly az a videó:)

  • zoldfulu2000

    Ebből a felhozatalból a Saab messze kiemelkedik. Vicces ilyet olvasni: “hegyomlásnyi, 300 Nm nyomatéka”, ezt manapság egy 1,6os dízel is tudja. Nyilván akkor nagy szám volt, és ebben az árban (korosztályban) keresve a nagyobb szívóbenyák az összehasonlítási alap (dízelek akkor még nem nagyon rúgtak labdába ezek mellett).

Folyik a benzin a BMW villanyautójából

Átfogó visszahívást kezdeményezett a BMW az USA-ban, vélhetően globális folytatása is lesz az ügynek. Az i3-as városi villanyautók hatótávolság-növelőjével van gond.

Beelőzi a BMW M5-öt az Alpina B5!

Az új generációs BMW 5 sportverziója még távolról sincs kész, a márka legfőbb tunere, az Alpina azonban heteken belül bemutatja a maga M5-gyilkosát.

Ford egy BMW és egy Mercedes ellen

Három vadorzó turbómotorral, 500 Nm körüli nyomatékkal. BMW M2, Ford Focus RS, Mercedes A 45 AMG: melyik a leggyorsabb, a legszórakoztatóbb, vagy egyszerűen a legjobb?

Ezek a világ leginkább tiszteletre méltó autógyártói

A Fortune magazin évről évre felállítja az ötven leginkább nagyra becsült nagyvállalat globális rangsorát. Az autógyártók nem képviseltetik magukat nagy számban.

Ömlik a kínai Audi

A Volkswagen felfuttatja az Audi gyártását Kínában. Elsősorban hibrid és elektromos hajtású modellekkel bővítik majd a kínálatot.

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.