A kombi a legpraktikusabb haszonállat, ami egy család tulajdonába kerülhet. Ahogy mondani szokták, a plusz hely nem kér enni, és adott helyzetben, nyaralásnál, költözésnél, hűtő-bútorvásárlás során életet menthet az átlagméretet meghaladó rakodótér.

Viszont ez felveti a problémát, miszerint az autó gyakran fog komoly teher alatt futni. Egy öttagú család csomagokkal megtoldva már izzasztó feladat, főleg ha egy tátrai túra a végcél. Ezért kombik esetén nem árt, ha lemondunk a vérszegény alapmotorokról, és inkább a nyomatékban gazdag, komolyabb teljesítményt kínáló kivitelek közül szemezgetünk.

Ennek jegyében összeszedtünk pár sportos puttonyost, amelyek gond nélkül birkóznak meg a repedésig pakolt bőröndök jelentette kihívással. Az általunk kiválogatott típusok az ezredforduló utáni gyártású, kétmillió forint alatti darabok, legalább 200 lóerős teljesítménnyel.

Félredobjuk a realitást, és követjük a világ legismertebb autós bohócait. A Top Gear hasonló kritériumrendszer alapján választott járművet a Nílus forrását kutató expedíciójukhoz, erős kombikkal vágtak neki az afrikai utak jelentette kihívásnak.


Volvo 850 – A “józan” svéd

A csapat legjózanabbul gondolkodó tagja James May a Volvo mellett döntött, választása a kockakorszak igazi csúcsára a 850R típusra esett. A családi kombiból faragott 250 lóerős pályaautó túl vad, ráadásul itthon nem létezik, ezért helyette némileg szelídebb rokonát a 850 T-5-öst vetjük fel elborult, racionalitástól elszakadt tippként.

Az öthengeres kétliteres turbómotor hegyomlásnyi, 300 Nm nyomatéka, és 210 lóerős teljesítménye még ma is megsüvegelendő, sok mai kis lökettérfogatú turbós négyhengerest kenterbe ver a B5204T kódjelű blokk. Ez az erőtöbblet esetünkben a hátrány is, a Volvo 850 futóműve nem volt felkészítve erre a feladatra. A brutális turbós nagyobb gázadásra kezelhetetlen kormányrángatást eredményezett, ez a bosszantó mértékű hajtási befolyás pedig nem illik egy magasabb kategóriás családi kombihoz.

Felszereltsége a kor felső színvonalát képviselte, a biztonság pedig a márkához méltóan példás. A korai darabokkal akadtak minőségbeli problémák, a típus több visszahívást is megélt, de összességében nem generált több problémát, mint a kor hasonló felszereltségű, nagy teljesítményű típusai.

Az erősebb turbómotorok esetén nagy mértékben eltérő fogyasztási értéket lehet produkálni, takarékosan el lehet járni 8 literrel is, de intenzív városi használat esetén nem ritka a 12-13 literes fogyasztás.

Nincs túlkínálat a típusból, általában 30-40 eladó darabot találhatunk a használt autókat hirdető portálokon. Az ár igen változó, 300 000 forintról indulva jelenleg 800 000 forint a plafon, amiért jó esetben egy hatalmas csomagtérrel (790-1585 l), kényelmes ülésekkel, extrákkal alaposan megtömött autót kapunk.   


Szökevény a ralipályákról – Subaru Impreza WRX Sportkombi

Az angol műsorvezető trióból nem meglepő módon csak egy tag készült igazi összkerékhajtású géppel a fekete kontinens nehéz terepére, Richard Hammond a raliversenyek kedvencét a Subaru Imprezát választotta. Pontosabban szólva a 2000-2005 között gyártott Impreza WRX Sportkombit.

Ez a típus kitűnő ürügy arra, hogy egy családlázadást megelőzve szerezzük be kamaszkorunk álomautóját, mivel cáfolhatatlan észérveket hozhatunk fel mellette. Ha jön a hirtelen téli káosz, az állandó összkerékhajtás életet menthet, nem feltűnő, nem hivalkodó, és a formából sejthetően használható csomagtérrel rendelkezik.

Igaz korántsem akkorával, mint azt elvárhatnánk egy kompakt kombitól. Alapjáraton 356 litert kapunk, ami a hátsó üléssort előredöntve 1266 literre bővül. A belső sem kényeztet fényűző luxussal, kifejezetten olcsó hatású műanyagok, szürke, unalmas kialakítás jellemzi az Imprezát. Cserébe minden magától értetődő helyen található, az üléshelyzet sportos, semmi sem zörög, a japánokhoz méltó összeszerelési minőség mai napig tetten érhető.

Az alattunk dolgozó technikáról csak elismerő teszteket olvashatunk, nem véletlenül. A hajtáslánc minden porcikája adott a sportos haladáshoz, ráadásul mindez nem megy a megbízhatóság rovására. Nehéz jobb lábbal múlhatatlan mosolyt okoz a WRX Sportkombi, bőrünkön érezhetjük a ralis örökséget, a bugyogva morgó 218 lóerős boxer egyedülálló élményt nyújt. Ez az érzés a benzinkúthoz érve sem múlik, mivel a fekvő hengerek etetése sem átlagos feladat, kilenc liter a minimum fogyasztás, a maximum pedig 15-17 liter körül alakul.

Mint általában a használt autóknál a legérzékenyebb tényező előző tulajdonos vérmérséklete, és az esetleges balesetek javításának szakszerűsége, valamint maga a vételár, mivel egy jó állapotban lévő 12 éves Imprezáért gond nélkül elkérnek 1,5 millió forintot.

Ezen változat tényleg igazi fehér holló, a hazai piacon alig 6-8 darab cselleng a 218 lóerős motorral. Olcsóbban találunk 90 lóerős 1,6 literest is, de ezekből a  típusokból pont az hiányzik amiért imádjuk a japán márkát.


Csőd után – Saab 9-5 2.3 T

A Top Gear legismertebb arca német típussal vágott neki az útnak, egy BMW 5-ös kombival, de mivel Jeremy Clarkson igazi felfuvalkodott hólyag, így az ő gépe kimarad a válogatásból. Helyette harmadiknak egy kihalt márka egyik utolsó dobása került be, a Saab 9-5 2.3 T.

Titkos favorit a mára ritka, már a GM szárnyai alatt bevezetett típus. A Saab csődbe jutása után meredeken zuhant a piacon lévő használt példányok ára, ez a bizalmatlanság pedig előny lehet, ha bele merünk vágni a vásárlásba.

A szervizháttér adott, jó ideig nem lehet gond az alkatrész elláttassál, ebből a szempontból nincs hátrányban a Saab-ra vadászó autós. A 9-5 pedig tipikusan jó példája a svéd márka sugározta képnek, biztonságos, jól felszerelt, és olyan különc apróságokat kínál, amitől könnyen különlegesnek érezhetjük magunkat.

Négyhengeres turbómotorja 2004-től már 220 lóerős teljesítményt adott le, de az Aero modellekben már 250 lóerő gyötörte az első kerekeket. Mindegyik motorról elmondható, hogy kis fordulaton is erősen húznak, a benzinesek fogyasztása átlagos, 8-10 liter körül alakul hétköznapi használat mellett. Ahogy egy Saab-hoz illik ez volt az egyik legbiztonságosabb autó a piacon, az első NCAP törésteszt 1998-ban négy, a második, 2004-ben már ötcsillagos lett.

Több visszahívás is érintette a 9-5-ös sorozatot az ADAC német autóklub feljegyzései szerint a motorvezérlő elektronika, az első felfüggesztés hibája és a légzsákvezérlés hibás csatlakozása miatt. Még néhány gond támadhat az alapjában véve megbízhatóan működő autóval, a gyújtást érinti a gyújtótekercsek esetleges rövidzárlata.


Természetesen mint minden feltöltéses modellnél, itt is fordítsunk gondod a turbó állapotának ellenőrzésére, ha hidegindításnál kékes füst látható, akkor közeledhet a turbófeltöltő cseréje. Gazdagon felszerelt Aero kivitelben már 1,3-1,5 millió forintért találunk néhány eladó darabot a 200 lóerő feletti verziókból.

Erős kombiról álmodsz? Nézz szét Használtautó-keresőnk kínálatában!