Beszámíttatnád az autód? Inkább töresd össze!

Esettanulmány autócseréről - amikor nem baj a baj

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.05.27. 15.00

Kedves rokonom épp autót cserél, márkán belül maradva frissít. Szerencsére összetörték alatta a régit, így nyert a cserén hatszázezret. Elmondom, hogyan.

A cikk fotóval illusztrált, egy-két konkrét adattal aláfestett kis esetleírásnak indult, viszont a történet főhőse “jobb a békesség” alapon kihátrált a dokumentációs vállalásokból. Maradt tehát egy levegőben lógó sztori, viszont két dolog miatt úgy döntöttem, hogy nem dobom ki a témát, hanem így is olvasóink elé tárom.

Az egyik tanulság, hogy mennyire nem optimálisan képes működni a kötelező felelősségbiztosítás nehezen átlátható rendszere néha. A másik, hogy mire érdemes gondolni mindig, amikor beállunk egy dugóba a sorba az autópályán.


Történt pedig, hogy egy céges, középkategóriás, dízel német személyautó megérett a cserére. Négy év alatt vészesen megközelítette az itthon valamiért eladhatósági határnak számító 200 ezer kilométert a számláló, a tulajdonos úgy érezte, most pénzügyileg is megteheti, hogy új kocsiba ül a régi helyett – ideje váltani.

Részint az egyszerűbb ügyintézés, részint egy nemrég kijött, szimpatikus új modell miatt márkán belül történt volna a csere. A helyi …-szalonban két forgatókönyvet tártak a tulaj elé. Az egyik, hogy eladja saját maga a kocsit, és a vételárat befizeti az új autóba. Ebből – a szalon becslése szerint – 2,4 millió forint jöhetett volna be, ennyit ér a kocsi, ennyiért el is lehet adni.

A másik megoldás, hogy az autót beszámítják az újba; így 2,2 millióval csökkentette volna a kereskedés az új kocsi vételárát, viszont rögvest elkérte volna az autót.

Hősünk úgy döntött, beszámíttatja a kocsit. Az autón esedékes volt egy amúgy is körülbelül 200 ezer forintos időszakos szerviz, amit, ha tovább használja még egy ideig a kocsit, nem akart elbliccelni, mert még hónapok voltak hátra a megrendelt utód érkeztéig. Elfoglalt vállalkozóként nem hiányzott neki a sok neppertelefon, sem a bizonytalan próbautak bizonytalan vevőjelöltekkel. 2,2 milla, így is, úgy is ennyit lehet kiszedni a régiből; inkább leadja a kocsit most és jár pár hónapig a család második autójával.

No de ember tervez, Isten (és egy ukrán kamionos) pedig végez.

Emberünk a március 15-e tiszteletére rendezett nagy hóviharban indult utolsó útjára a régi autójával. 14-én délután megannyi sorstársával az M7-esen csettegett lefelé – hiszen senki nem mondta, hogy katasztrófahelyzet várható – amikor jött a hófúvás, és elkezdtek elakadni a kamionok. Amikor az előtte, nyári gumis társait a belső sávban kikerülni próbáló teherautó is megállt, neki sem maradt más választása. És itt jön a másik, talán fontosabb dolog, amiért a sztorit elmesélem.

Rutinos, nyugat-európai sztrádákon is sokat tapasztalt vezető lévén emberünk nem közvetlenül a megtorpanó kamion mögött, hanem úgy tíz méterrel hátrébb állt meg. Így ki is tudta volna kerülni a teherautót, ha a sor megindul, de a kamion nem tud, és arra is gondolt, hogy ha hátulról csúszva érkezne egy túl későn fékező autó, lesz egy kis menekülőútja.

Így amikor jött hátulról a valóban túl későn fékező, megállni már nem tudó ukrán kamionos, talán ez a pár méteres ráhagyás mentette meg hősünk és utasa életét. A kocsit a kamion még így is beletolta az előtte álló másik teherautóba, a csomagtartó eltűnt és az elülső gyűrődő zónát is alaposan kihasználták, de megúszták karcolás nélkül (illetve pár apró karcolással a berobbanó szélvédő miatt).

A kocsi két hónappal azelőtt lett gazdasági totálkáros, hogy gazdája megvált volna tőle. A biztosító felmérte a kárt, és kifizetett – 2,8 millió forintot. Eurotax szerint ennyit ért ugyanis az autó.

A tulaj 400 ezret nyert a realizálható vételár és a biztosítós értékbecslés különbözetén, plusz kétszázezret, mert nem kellett megcsináltatnia az esedékes szervizt. Összesen autója piaci értékének negyedével lett gazdagabb a kalanddal.

Ilyen is van – nem minden baleset jelent szerencsétlenséget.

Kommentek

  • menőmanó

    Akaratán kívül jól járt az illető, de az is igaz, hogy eléggé madárnak nézhették. A beszámításnál ritkán szoktak korrekt árat adni. Az, hogy azonnal le kell adni a kocsit, mindennek a teteje. Ilyenkor az a minimum, hogy átveszi az újat és leadja a régit.
    Saját intézéssel általában több százezerrel többért el lehet adni, viszont van vele macera, de általában megéri.

  • apaarpi

    Tamás,

    azt azért nem értem, hogy miért a szalon szabadpiaci 2,4-es becslésével számolsz, ha 2,8 millió az Eurotax ár.
    Már csak azért, mert nem jellemző, hogy az jóval magasabb lenne, mint a VALÓS szabadpiaci ár.
    Nem amit a szalon kamuzik, hanem a valós.
    Mivel nem írtál márkát, típust, évjáratot, így nehéz pontos ítéletet alkotni, de nagyon meglepődnék, ha nem lenne igazam.

  • v_Petya25

    Nem rég akartam szalonban beszámíttatni az automat, nem kell azonnal leadni, csak a csere napján.

  • Köcsögnepper

    Ekkora marhaságot rég olvastam :))
    Nem nyert ő egy vasat, hiszen az egész “nyereségét” a lenyomott beszámítási árhoz viszonyította. Ha viszont az autó piaci árát vesszük alapul, akkor szépen elbukik egy vagont pénzt, hála a biztosító “nagyvonalúságának”

  • bubibeka1.6

    “Emberünk a március 15-e tiszteletére rendezett nagy hóviharban indult utolsó útjára a régi autójával. 14-én délután megannyi sorstársával az M7-esen csettegett lefelé – hiszen senki nem mondta, hogy katasztrófahelyzet várható – amikor jött a hófúvás, és elkezdtek elakadni a kamionok.”

    Legalább ne lódítsatok össze-vissza ! A csapból is az folyt, hogy ne induljon senki útnak, nyári gumival még rövid úton se stb. Ha én hallottam, és haza tudtam menni időben akkor ezt az a sok okos is megtehette volna a ki felelőtlenül hófúvásban kisgyermekkel étel ital nélkül nyári gumival elindult, aztán utána meg szidott mindenkit, hogy “otthagyták” az autópályán.

    Mifelénk is volt olyan idióta, aki az útlezárást kikerülve elindult a lezárt főúton, majd a felénél árokba csúszott, és csodálkozott…

    Már 14-én olyan idő volt, amiből értelmes ember tudta, hogy nincs helye az utakon, legjobb esetben is 4×4 es téli gumis hóláncos autóval, de sokan még 15-én is elindultak !

    Legalább Ti ne mondjatok már ilyen valótlan embereket felbosszantó dolgokat !

  • megint

    Az összes barom azt szajkózta, hogy neki nem szóltak. Rengetegszer elmondták a tv-ben és a rádióban is, ennek ellenére elindultak síelni, sokan nyári gumival. Három nap múlva ért haza a szomszéd Franciaországból, ők kb egy napot szívtak a pályán, de volt olyan kamionos aki két napot állt az időjárás miatt. Ettől még véleményem szerint le kellett volna zárni még időben a pályát, a nyári gumival közlekedőket pedig egy pofon kíséretében visszafordítani.

  • megint

    Franciáknál még szarabb volt a helyzet, csak ők nem hisztiztek ennyit.

  • Suzuki king 1.3

    én a suzukimmal nyári gumival járok egész évben!
    március 15-ödikén is arrébb álltam mert kilapátoltam a parkolóhelyemet!
    Pörgött a kerék, de szépen elkúszott!
    Na meg egész télen minden nap mentem vele, csúszott de nem akadtam el sosem!!!
    népbutítás a téli gumi, aki tud vezetni, az nem fől be ennek!
    nem kell sietni és nincs gond!
    akkor voltam bajba mikor kézizni akartam körforgalomban, és négy kerékkel ekezdtem csúszni a bicikliút felé, mert nincs oldaltartási a nyári gummáknak de összeszedtem!!

  • Suzuki king 1.3

    ja és már 2 éve balesetmentesen levezettem 10 ezer km-t mióta megvan a jogsim
    aki összetöri az autóját az balfék, akibe belemennek a így járt, én a leállósávba kikerültem volna a kamionokat simán, nem kellett volna bedőlni a sünöknek.

  • apaarpi

    “ja és már 2 éve balesetmentesen levezettem 10 ezer km-t mióta megvan a jogsim
    aki összetöri az autóját az balfék”

    Te tényleg nagy király vagy, kedves öcsém, ráadásként hatalmas tapasztalattal megáldva.
    Ezért a 30 éve meglévő jogsimmal, és a több, mint egymillió km-emmel én inkább kussolok, meghajolva előtted.
    Meg persze csendben röhögök.

    De térjünk vissza inkább az autóbeszámításhoz.

  • Chris75

    Kedves Suzuki king 1.3!
    Nekem csak 20 éve van jogsim, de pontosan értem, hogy miről beszélsz. Az első néhány vezetési évemben és az első százezer km-megtétele során ugyanígy vélekedtem. Utána felnőttem agyban is… Ne aggódj, nem vagy lemaradva semmiről, de még tény, hogy tinó vagy és sokat kell még tanulnod az élettől… Addig viszont próbálj meg vigyázni magadra, de leginkább másokra!

  • 1000rörö

    Húúúú-haaa Suzuki king 2 év alatt 10000 km, hogy bírod ezt az állandóan kocsiban vagyok érzést??? Nem szoktál szédülni 90-nél? Spórolj is a téli gumin, hisz a te nagyvérű gépedre került talán 4 téligumi még vagy 25 ezerbe is, agyhalott barom!!!

  • V70

    Amatőrök vagytok mind. Én még gumit sem teszek a felnire. Király az útfekvés, nincs oldalkúszás.
    (kac-kac)

  • Chris75

    V70
    Ez a tuti! Ezután elfelejted a téli-nyári gumikat, meg felniket, hidd el! :-D
    http://www.youtube.com/watch?v=JWh2qT9yiTo

  • Kempelen10.

    Van itt nagy király megint látom, tán még a seggét is maga törli ki ez a balfék.

  • bubibeka1.6

    Gratulálok az ilyen felelőtlen “sofőrnek”, aki veszélyeszteti a normálisan gondolkodó többséget azzal, hogy nyári gumival megy télen is.
    Végül is ha a szutyok régi swift amiben max abs van a biztonsági övön és az első légzsákokon kívül mint biztonságtechnikai extra, az biztos tökéletes úttartást és tapadást biztosít nyári gumival hóban, miközben az én szar abs, esp, kipörgésgátló, elektornikus félerő elosztó gyári márkás új féltárcsás és féfbetétes Mazda 6-om meg szenvedett a tesztgyőztes Pirelli P7 Cinturato-kal amikor leteszteltem hóban.

    Aztán feltettem a Continental TS850 ( ugyancsak tesztgyőztes ) téli gumikat és hoppá ! Nem volt rettegés féktávon, nem avatkozott be az abs azonnal hirtelen fékezésnél, nem tólta úgy az orrát kanyarból kigyorsítánál.

    Végülis tudom, hogy én csinálom rosszul, és a téi gumi csak egy marketing maszlag, amit az gumigyártók nyomnak le a torkunkon :D

    Gondolom a magad fajta eszement szerint a csattogó 20 mm mély mintával rendelkező sárgumit tökéletesen jónak találja aszfalton az L200 ason, főleg 30 fok felett …. :D :D

    Kár, hogy az ilyeneket nem lehet eltiltani a vezetéstől, mert sajnos nem csak a saját autóját töri majd össze, hanem másokét is…
    Reméljük azért a sok idiótához hasonlóan te sem fizeted be a kötelező biztosítást, mert az is csak a béna sofőröknek van :D

  • bubibeka1.6

    Vezess.hu !

    Nem csodálkozom, hogy újból nem reagáltok semmire, de azért én leírnám mégegyszer, hogy valótlant állítotok a 2013-as Március 14-15-el kapcsolatban, ami nem baj ha ilyen hülyeség csak szóban hangzik el, de leírni egy cikkben, amit több 100.000 ember olvas, és ezzel félrevezetni őket, indulatot kelteni bennük, nos ez az igazi baj !

    Rádión, TV-n, újságból, mindenfajta írott és online média zengett a “hétvégén” várható katasztrófától.

    Én kifizettettem volna a nyári gumisokkal a mentés költségeit, mert tudtommal az első elakadások is miattuk voltak.

    Valamiért a “buta” többség nem rakatta fel Március elején a nyári gumit, mert még hűvös volt az idő.

    És megint a felelőtlen ki ha én nem kisebbség miatt szívott a normális ember. Én ezt még mindig nem tudom megszokni…

    Vezess ! Ne legyetek buták !

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger Forma-4-es balesete a Donington Parkban.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelem részére. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

Vettel: Szocsi a Mercedes pályája

Az idén eddig háromból két futamot megnyerő ferraris Sebastian Vettel a hétvégi Orosz Nagydíj előtt nem igazán bízik a triplázásban, szerinte Szocsiban egyértelműen a Mercedes a favorit.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.