Fiús játékok a szocializmusból

Játékautók régről - második rész

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2013.05.25. 08.00

A pincében, dobozban lelt magyar kincsek után, most a nemzetközi retroautó kínálatot is végignyálazzuk. Lánctalpasok, kínai busz, és egy mindenkinek ismerős darab, a De Tomaso Mangusta érkezik.

Nemrég a pincében talált, 30-40 éves játékhalomból a főként hazai gyártású modelleket mutattuk be, most pedig az import – természetesen baráti országokból behozott – járművek kerülnek ki a dobozból. Kínától az azóta már megszűnt Csehszlovákián át Kelet-Németországig tart a gyártók listája. Kezdjük is egy egyszerű, békés lemez lánctalpassal.

Csehszlovák lánctalpas traktor, elektromos hajtással. Nem egy bonyolult darab, cserébe erős, és zajos.


Az esztétikai élményen túl egyebet is nyújt a kis lánctalpas. Képes előre és hátra haladni, és kockavárakat rombolni.


A vezérlésért felelős éles peremű fémlap gyermekvédelmi gumisapkát is kapott. Kellett is neki.


Muszáj volt szétszednem, mert a fogaskerekekre ráfért egy kis tisztítás. Összesen egyetlen lemezcsavart kellett kitekerni és máris darabokban volt a bonyolult szerkezet. A figyelmes szemlélő kiszúrhatja a rafinált, hajlított tengelyt az elem előtt.

Ez már egy hamisítatlan, eredeti kínai termék, abból a korból, amikor a távolsági buszokat mi szállítottuk keletre és cserébe ilyen színvonalú cseredarabok érkeztek onnan.

Hanyagul rávésett ár. Valakinek van fogalma róla, hogy ez akkor mivel volt egyenértékű?


Üzemszerű a felfelé hézagos tetőszerkezet, nem a pusztító gyermekkezek tették ezt vele.


A sofőr a kínai játékautós-hagyományokhoz illően deréktól lefelé nincs


Ez a játék sajnos nem működik, hiányzik a bolygóműves futómű egyik kereke. De a motor zúg, a lámpák világítanak.

Újabb lánctalpast vetett ki magából a kartondoboz. Ez már nem annyira békés célú, mint a csehszlovák humuszon taposó traktor. Bár mélyművelésre a ballisztikus rakéta is alkalmas.

A fiúkat már korán hozzá kellett szoktatni a katonásdihoz. Emlékeim szerint hasonlóval terrorizáltuk a barátomék macskáját.


Egy mai játékgyártót megnéznék, aki hasonló méretű és anyagú és funkciójú rakétakilövővel be merne kopogtatni a gyermekjáték-engedélyeztetési-hivatalba.


Az apró, réz fogaskerék felel a hajtásért. A tengelyt a távirányító fémnyelve mozgatja jobbra, balra, így kap hajtást először az egyik, majd mindkét oldalon a lánctalp. Sajnos egymással szembe így nem tudnak forogni, tehát helyben megfordulásra képtelen a gépezet.


Érdekes megoldással kanyarodik a szerkezet, ugyanis ha megnyomjuk az előre-hátra gombot, akkor csak a motor búg fel. Az éles fémnyelvet meghúzva először az egyik oldali lánctalp kap hajtást, ha a kart tovább húzzuk, akkor megy egyenesen, ha még egy kicsit cibáljuk, akkor a másik irányba fordul. Elméletileg lőni is tud, de a törékeny rakéta miatt ezt a funkciót nem próbáltuk ki.


A piros fényezés a harctéren nem biztos, hogy a legjobb választás, de a katonalányok biztos ettől indulnak be.

És végül a tuti befutó, a legmenőbb távirányítós – vezetékes persze – autó, amit akkoriban gyártottak, az egykerék-hajtású De Tomaso Mangusta.

A De Tomaso Mangusta nem a pincéből került elő, hanem Szörényi kolléga gyermekkorának kultikus darabja. De persze volt ilyenem nekem is. Mint akkoriban minden fiúgyermeknek.


Anno nem volt divat a peres gumi. Az inkább kicsi felnikre hatalmas, húsos gumiabroncsok kerültek, igazán kalandossá téve a száguldást.


Nyitható ajtók mögött a kopogós műanyagból készült belső. Valamiféle műszerfal is került bele, de nem bonyolították túl a dolgot.


Nyitható a kisautó csomagtartója is. Emlékszem, mennyire csalódott voltam, amikor több próba után sem fért bele a fura formájú rekeszbe a tartalék lapos elem.


Itt már túl vagyunk egy futóműfelújításon, de még néhány forrasztás szükséges ahhoz, hogy újra használható legyen a kis sportkocsi

Kommentek

  • Yamakawa25

    Gratula ! A Mangustán kívül ilyen rakétakilövőm is volt. AH azok a szép gyerek évek ! Van egy csodaszép BMW-ém is, igaz sem a Mangusta sem a Bömös már nem vezérelhető.

  • v_johny

    Nekem -többek közt- egy Alfetta Spider-em van eredeti csomagolásban. A maga idejében menő dolgok voltak ezek… Felértékelődnek a régi szép dolgok idővel. Lehet, hogy az a rendszer élhetőbb volt mint amiben most élünk?…
    Csak költői kérdés, nem akarok politikáról vitázni…

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.