Áremelkedést hozhat az előkészítetlen útdíj

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.05.21. 06.00

Durván megemeli a szállítási költségeket az elektronikus útdíj, amit egy az egyben továbbpasszolnak a fuvarozók, általános áremelkedést okozva. Pár hét múlva indul az új rendszer.

Jogos kritikája a magyar autósoknak évek óta, hogy az adóforintjaikból épült gyorsforgalmi utak használatáért ugyanúgy időarányos autópálya-matricát kell vennie a hétvégén Balatonra leruccanó családnak, mint annak a román, szerb, ukrán fuvarozónak, aki három nap alatt mondjuk kétszer keresztüldübörög az országon a 40 tonnás kamionjával. Vagyis a fizetendő összegnek semmi köze a megtett út hosszához.

Ezt tenné igazságosabbá a kilométer-arányos e-útdíj, amit a kormány július 1-jén kíván bevezetni a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművekre. A laikus számára nem is tűnhet feltétlenül soknak a 17-85 forint közötti kilométerdíj (lásd táblázatunkat), ám a fuvarozók hazai érdekszervezetei szerint a jelenlegi magyar viszonyok között vállalkozások ezrei kerülhetnek egyik napról a másikra csődközelbe, és ami szerintük tuti biztos: az inflációt is megmozgató áremelkedést hoz az új útdíj a boltokban. Amúgy rengeteg még a nyitott kérdés.

Áremelkedést hozhat az előkészítetlen útdíj 1

Kamiononként 1,5 milliós pluszköltség?

“Nagyon komoly problémákat okoz majd a magyar vállalkozóknak az e-útdíj” – állítja Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára, akinek számításai szerint körülbelül 1,5 millió forintos pluszterhet jelent a belföldön fuvarozóknak minden egyes kamion után a tervezett  útdíj.

Kalkulációja alapján egy havi 10 ezer kilométert közlekedő, gyorsforgalmi utakat és főutakat egyaránt használó négytengelyes kamion átlagosan 75 forintos kilométerdíjjal számolva havonta 750 ezer forintnyi útdíjat fizet majd, amit két hónapra előre meg kell hiteleznie. Ennek oka, hogy az általános magyar gyakorlat szerint 60-70 nappal a szállítást követően kapják meg a fuvardíjat a cégek, miközben az útdíjat egyből ki kell fizetniük. “Ez bődületes pénz tőlünk az államnak.”

Mennyibe kerül, mennyi a bevétel?

Legfeljebb 42 milliárd forintba kerülhet a rendszer bevezetése a kormány határozata szerint. A kabinet nem is titkolja, hogy mi a célja az e-útdíjjal, hiszen a Széll Kálmán Terv 2.0 150 milliárd forintos “egyenlegjavító elvárást” rögzít az éves bevételre. A júliusi bevezetésből adódóan idén 75 milliárdot akarnak beszedni.

Csődközelbe kerülhetnek a vállalkozások?

Mivel a hazai fuvarozók átlagosan 4,2 teherautót használnak cégenként, vagyis jellemzően kisméretű, ebből adódóan zömében tőkehiányos kisvállalkozások, megroggyanthatja őket a hirtelen fellépő pénzszűke. “7500 vállalkozásról beszélünk, számukra az üzemanyag után egyből ez lesz a második legnagyobb költség. A legnagyobb, ezért hitelképes cégek legalább az üzemanyagnál el tudják érni, hogy 25-30 napos haladékkel fizessék ki a gázolajat, ám ez a kicsiknél nem működik, így ezek egy része csődközelbe kerülhet” – mondja Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének ügyvezetője.

Rengeteg pénz megmozdul majd. A kormány fél év alatt 75 milliárd forintot akar beszedni a fuvarozóktól, akik közül a magyar vállalkozók teljes egészében át akarják hárítani ezt az összeget az áruházláncokra, üzletekre

A közelgő nehézségeket Völlner Pál államtitkár is elismerte a Vezess.hu-nak. “A fuvarozásnak nyilvánvalóan nincs akkora nyereségtartalma, hogy az úthasználat díjának emelkedése ebből kigazdálkodható legyen” –  válaszolta kérdésünkre az e-útdíj bevezetéséért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztérium politikusa. Völlner tanácsa a túlélésre az áruszállítóknak, hogy “a hatékonyság növelésével tudják mérsékelni a költségnövekedést”.

Dittel és Karmos egyaránt azt állítja, hogy egyik napról a másikra 30 százalékkal megemelkednek majd a belföldi szállítás költségei, ám előbbi szerint mégsem gondolkodnak semmiféle figyelemfelkeltő akcióban az erre egyébként képes teherautósok. Ennek világos oka van. “Azt sulykoljuk a hozzánk tartozó fuvarozó cégeknek, hogy egy az egyben hárítsák át a megrendelőikre a költségnövekedést. Nem is tehetnek mást, hiszen a fuvarozó iparágban mára rendkívül kicsi lett a profittermelő képesség, ha van egyáltalán” – így Dittel.

Megmozgatja az inflációt?

Afelől senkinek nincs kétsége az általunk megkérdezettek szerint, legyen fuvarozó, kormánytag, vagy kereskedő, hogy az üzletek árcéduláin is meglátszik majd az újfajta útdíj, hiszen a termékek árának általában 3-10 százaléka a szállítási költség. Ennek harmincszázalékos növekedése a fuvarozók szerint szinte minden termékféleség árába beépülve durván, olyan egy százalékkal is képes lesz megemelni az éves inflációt.

A világ legkomolyabb e-útdíjrendszerének, a németnek az alapja a kamionok műszerfalára rögzített fedélzeti egység. Ez pozicionálja a jármű helyét, "tudja" az éppen használt út árát, összeadja akár több száz kilométeren át a fizetendő díjakat, és kiírja azokat a sofőr számára egy kis kijelzőn. Állítólag manipulálhatatlan. A fuvarozók szerint nálunk bemondásra működik majd a fizetés

Szlovák példára hivatkozva maga a minisztérium is közölt számot kérésünkre, északi szomszédunknál a nagy tömegben szállított üdítők árát például 0,75 százalékkal emelte meg az ottani útdíj. Nyilván amit kisebb tételben szállítanak, annak többet dobhat az árán.

Az érthetően óvatosan fogalmazó Fehér István SPAR-szóvivő szerint “a fogyasztók nem tudnak jelentős áremelést honorálni, ugyanakkor bizonyos mértékig ez nem mindig elkerülhető”. A több száz élelmiszerüzletet működtető hálózatnál a fuvarozási díjak változása után döntenek az esetleges árnövelésről, annak mértékéről.

Tenderbukta, zsarolás, feljelentés

Napi 410 millió forint bevétel – ezzel a reménnyel indította tavaly ősszel a kormány az e-útdíj közbeszerzési eljárását, aminek történetét azóta néhány botrány színesíti. A Getronics megnyerte ugyan decemberben a tendert, ám januárban piaci nyomásra hivatkozva visszalépett. A legújabb hírek szerint az Állami Autópálya Kezelő feljelentést tett, az Index szerint a BRFK korrupciós bűnözés elleni osztálya feljelentés-kiegészítést rendelt el az ügyben.

Hungarikum lesz a rendszer?

Sokáig úgy volt, hogy az e-útdíj idén nyári bevezetéséhez mindenképpen szükséges a tender nyertesének tavaly őszi kihirdetése, hogy a cég fél év alatt fel tudja építeni a rendszert. Jelenleg már csak 1,5 hónap van az indításig, de a fuvarozók érdekképviselőinek fogalma sincs, hogy miként működik majd az egész. Pénteken egy – hungarikumnak kikiáltott – találmány híre járta körbe a sajtót, miszerint az egykori vizitdíj-automatákhoz hasonló útdíj-automatáknál lehet majd fizetni.

Völlner Pál államtitkár így kommentálta ezt a Vezess.hu érdeklődésére: “A fuvarozó nemcsak kioszkokon, hanem interneten, mobiltelefonon is megtervezheti az útvonalát. A regisztrációt követően ügyfélszolgálaton, viszonteladónál (benzinkút), interneten, vagy átutalással is feltöltheti az egyenlegét. A viszonylati jegyet ennek terhére vásárolhatja meg, azt a továbbiakban se kinyomtatni, se egyesével kifizetni nem kell.”

Szlovákiában tüntettek a rendszer ellen az ottani fuvarozók, nálunk nem terveznek ilyet a magyarok. Pedig az egyik érdekszervezetük vezetője szerint a hazai útdíj az osztráknál is drágább

A fuvarozók viszont erre csak azt hajtogatják, hogy ők a mai napig nem láttak semmi olyan eszközt, ami működtetné majd a pénzbeszedést, és a járművek ellenőrzését. Például azt, hogy a “megtervezett” (kifizetett), és valóban megtett út azonos-e.

“Ezt az egészet költségvetési szempont miatt vezetik be, előkészítetlenül, fapados verzióban” – állítja Karmos Gábor. A fuvarozók egyeztetnének egy olyan támogatási csomagról, ami segítené a magyar vállalkozókat. Ma ülnek egy asztalhoz az államtitkárral.

Az e-útdíj jótékony hatásai

Természetesen másik oldala is van az érmének, a kilométer-arányos útdíj több kedvező hatást is hozhat magával. Például valamivel kevesebb külföldi kamiont, ebből következően kisebb út-, és környezetterhelést, egyes településeken mérsékeltebb átmenő forgalmat, így nagyobb közlekedés-biztonságot.
   

Jelenleg általános gyakorlat, hogy a Kassáról Pozsonyba (és vissza) fuvarozó szlovák kamionosok átgurulnak Magyarországra, majd az M3-as-M0-ás-M1-es autópályát használva intézik az elvileg szlovák belföldi fuvarjukat. Mert így olcsóbb és gyorsabb. Olcsóbb, mert a magyar matrica ára jelenleg kedvezőbb számukra, mint a saját kilométer-arányos útdíjuk, másrészt a jó minőségű hazai autópályák használatával kikerülik a saját hegyeiket. Karmos Gábor szerint ezen a területen elképzelhető érdemi forgalomcsökkenés a magyar e-útdíj bevezetése után. Az északra irányuló török, bolgár, román tranzit mértéke valószínűleg nem változik majd érdemben, de az érdekvédő azt el tudja képzelni, hogy ezek olaszországi útjainak egy részét a jövőben nem rajtunk keresztül, hanem komppal oldják meg.
  

Közismert, hogy több magyar települést szinte kettévágnak jelenleg a külföldi kamionokból álló konvojok, ezen is változtathat az új törvény, amely a 3,5 tonnánál nehezebb teherjárműveknek megtiltja a nem díjköteles utak használatát.

A kormány évi 150 milliárd forint bevételre számít az e-útdíjból, amivel kapcsolatban jogos elvárása az autósoknak, hogy a befizetéseiket lehetőség szerint a közlekedés minőségének javítására költsék, ne vesszen el a hatalmas összeg a költségvetés nevű feneketlen kútban. Erre vonatkozóan a törvény pontosan fogalmaz, egyebek mellett a közúthálózat üzemeltetésére és fejlesztésére szánja a pénzt. Hogy az e-útdíj bevezetése után a gigantikus bevételekből jobbá teszi-e a kormány az amúgy sok helyen gyatra alacsonyabb rendű úthálózatot, így ez is pozitív következmény lesz-e, az viszont majd csak utólag derül ki.

Arról halott már, hogy felvagdossák a magyar autópályákat?

Kommentek

  • Ambrus Gergely

    Én ennek örülök, hülye kamionok nem fognak legalább feltartani senkit, autópályán is felverik a vizet, stb.
    Svájcban egy kamion sincs, mert olyan magasak a díjak, hogy inkább elkerülik az országot!
    Ide is ez kéne, de mivel nem tudják elkerülni, jön a pénz belőle az államnak!
    Ez jó dolog, legalább a csóró román meg lengyel kamionosok nem itt fognak elaludni.

  • menőmanó

    Gergőkém, te már rég mattot kaptál az élettől, amikor azt észt osztották. :)

  • Levrone

    Milyen kocsinak van ilyen kotvány műszerfala? :-)

  • Levrone

    Na, így a moderáció után már az én kommentemnek sincs értelme… :-)

  • Liverpool87

    Na most már nagyon elegem van a Fideszből is ennyi szívatást még az Mszp se csinált most majd mindenki megérzi az élelmiszer árakon ha eddig nem vette észre pedig rohadtul magasak már így is!Ennél szarabb fósab butább emberek nincsenek mint a magyarok!

  • kamlaja

    Te . ambrus gerely !!!!! Te vagy a hülye , tuskó. Az autópályán felverik a vizet ??? Anyád tart fel téged. Ilyen bunkó minek szól hozzá.

  • accelerate.

    Gergőke!
    Menj már el egyszer pl.: a baseli határra hétfő reggel, mennyi kamion is megy be ill jön ki svájcból!
    Ezt az undorítóan magas út díjat a lakosság fogja kifizetni sajnos, mert valamelyik agyatlan a belföldi fuvarozásra is ráteszi!
    Eleinte csak az fájt nekik, hogy az átmenő tranzit forgalom fizet túl keveset és úgy nem jó. Senki nem vitatja, hogy kellett megoldás csak sikerült ebben a témában is át esni a ló túloldalára, mert európa legdrágább országa lettünk!!
    45 ft/km-ig lehetett volna reális 5 tengelynél!

  • Guevara

    Valahol nem baj ez, minél kisebb utat tegyenek meg az áruk. Ne legyen az alföld elárasztva “olcsó” szlovák tejjel, pl.

  • v_johny

    Liverpool87:

    Értem én hogy háborgás van és nem értünk egyet valamivel. (Én sem tartom normálisnak azt aki ezt a rendszert kiötölte.) De így, ilyen formában? Nem igazán tudom eldönteni, hogy most akkor te próbálod minősíteni az összes Magyart vagy a magyar nyelv használata minősít téged… => “fósab”
    Én Magyar vagyok, magyarnak születtem Magyarországon. Ez a hazám, és bár rengeteg szarházi van benne, mégsem gondolom hogy az összes Magyar buta vagy “szar” lenne, sőt. Ez az ország tele van (és volt is) nagyszerű emberekkel akik munkásságukkal sokat adtak hazájuknak és a világnak is. Ezt a pár sort amit idefirkáltam azért gondold végig…

  • Dino871

    v_johny!

    Teljesen igazad van!
    Egyetértek!AZért mert vannak szar dolgok meg szar emberek ebben az országban az nem azt jelenti hogy mindenki az!!
    Épp a minap néztük a TopGear egyik részét amiben pont az volt hogy megkérték a producerek a műsorvezetőket hogy mutassák be mitől voltak a 60-as évektől a 2000-es évekig szarok a brit sport autók…..a műsorvezetők ugyan vettek 3 brit sportautót de egyetlen egy rossz szót sem mondtak és a végén megjegyezték hogy – még ha nem is a világ legjobb autói ezek és csináltak már rossz dolgokat az angolok is ettől függetlenül mivel ők mind a hárman törzsgyökeres angolok ezért nem elvből nem mondhatják hogy angliában minden sportkocsi,vagy akár bármi amit ott gyártottak az szar.-
    Ezt kellene itt is gyakorolni nem állandóan a saját országotokat és népeteket szapulni és szidalamzni mert bármilyen is ez az ország ide születtünk és ez a hazánk amit meg kellene védenünk!

  • Dino871

    * -nem

  • menőmanó

    Dino871
    Nem feltétlenül értek egyet.
    Ami szar az szar. Függetlenül attól, hogy hol gyártották.
    Aki ezt azért nem ismeri el, mert a saját hazájának a terméke, ne adj isten saját maga gyártotta, az elfogult és túl egyszerű ember ahhoz, hogy komoly beosztásba kerüljön és nyilvánosságot kapjon.
    Nyilván jó, ha az ember védi a mundér becsületét egy bizonyos fokig, de utána már csak magát járatja le.
    Általánosságban országot, népet szidni viszont valóban nem megalapozott és bölcs dolog, ebben egyet értünk.
    Viszont az is igaz, hogy a Magyar egy értelmes jól képzett, de állandóan viszálykodó, összefogni képtelen nemzet. Ezért nem jutunk soha előre.

  • Dino871

    Menő!

    “túl egyszerű ember ahhoz, hogy komoly beosztásba kerüljön és nyilvánosságot kapjon.”

    :)

    Azééé a TopGear jelenleg a világ legjobb és legdrágább autós műsora. /Ezt nem én találtam ki/
    De értelek és megértem amit írsz.

  • Kempelen10.

    A Top Gear a legszarabb, legszánalmasabb műsor. Nem vitatom, hogy a legdrágább, de jónak csak az tartja, akinek nagyon alacsonyak a témával szemben támasztott igényei. Egyszerű autós valóságshow, szar de legalább drága, az is valami.

  • Dino871

    Kempelen!

    Te biztos jobban tudod mint az a pár millió néző aki megszavazta őket a legjobbnak..
    Biztos azért vezették be az USA-ba is mert olyan sikertelen és szar volt…
    Azon elgondolkodtál hogy vajon miért van az hogy nekik oda merik adni a világ legdrágább autóit?? aztán nem lábújj hegyen mennek velük mint itt az országban a nagy szakik aztán 10perc országút után kijelentik egy RangeRoverről hogy szar ,de terepre nem merik vinni.. mindegy veled amúgy sem
    vitatkozom…

    http://www.men-style.hu/kiemelt-hir/top-gear-a-vilag-talan-legjobb-autosmusora/3128

    http://www.vezess.hu/vezetunk/egy_szakadt_alsogatya_miatt_sikeres/39908/

  • Dino871

    Ja és a lényeg!

    De Te biztos egyéniség volt atöbbi ember meg barom hogy jó műsort akarnak látni…

    http://www.origo.hu/auto/20090616-megerkezett-a-top-gear.html

  • HakapesziM

    Ezt ki terjesztheti, hogy nincsenek kamionok Svájcban, meg tranzitban csak vonattal mehetnek? Sokan meg elhiszik. Ebből semmi nem igaz, hatalmas a tranzitforgalom, éjszaka tilos menni, illetve hétvégén, van is derekas torlódás Baselnél, főleg hétfő reggel a német oldalon, szarhat a sofőr a pótkocsi alá ha rájön, emiatt az európai szintű megoldás miatt. De nem tilos a tranzit.
    A fapados kivitelű elektronikus útdíjhoz: A szakértő urak nyilván tudják, hogy más országokban a terminálos megoldás alternatíva, opció, mellette van egy beltéri készülék, ami a fülkébe helyezésével gyakorlatilag semmi dolga a sofőrnek, megállás nélkül léphet határt. Ha csak terminálos lehetőség lesz, az irgalmatlan torlódásokat fog okozni. Még szerencse, hogy haza ritkán viszek fuvart.

  • Pokol

    Szerintem itt nem az E útdíj be vezetésével van a a baj,hanem a kapzsi kormány meg állapított útdíj összegével.Ami ha belegondolunk elég húzós annak aki nap mint nap az országban fuvaroz és nem külföldön.Csak gongoljunk bele,hogy Sopron Záhony út vonal kb 38500 Ft-ba kerül csak oda.És vissza is kell jönni egy jó fuvarral.Üresen meg csak ráfizetéses.Mert nem mindig van ám víssz fuvar onnan ahova az előtt az árut vitte.Csak gondoljunk bele az áruházak terítő kamionjaira.Ez egy át gondolatlan előkészítettlen törvény vagy határozat.Ez külömben jellemző az Orbán kormány kormányzására

  • DEAK

    Remélem lesz annyi eszük a fuvarozóknak,hogy nem vállalnak egyhamar itt fuvart!

  • .L.Rómeó

    tejesen jo ez a szabáj!
    kamionosok flangájjanak a kárpátokban ne it.!
    majd mi it el látyuk magunkat.
    lesz, krumpli meg szotyi mi kel még az élethez?

  • .L.Rómeó

    én mindenkinek ut dijjat fizetetnék be mer megéri sztem ha kiszámoljuk:
    az én számolásom alapján több jön be pénzbül mind amennyi kimegy a beszedésre(pl rendörök, gépek).
    sztem ezér csinájják utyhogy jo ötlet volt ismét!

    mindenkinek bevezetném csaka lomisfurgonokra nem!

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.