Vezetéstechnika

A motoron szerzett rutin elég lehet ahhoz, hogy autóba átülve, előzetes tapasztalat nélkül gond nélkül vegyünk részt a forgalomban? Szakértőnk válaszol.


Olvasónk kérdezi

T. Székely Gyula!

2004-ben szereztem b kategóriás jogosítványt és sajnálatos módon az elmúlt 8 évben nem igazán volt alkalmam autót vezetni. Segédmotor kerékpárom volt jó pár évig és ezzel közlekedtem. Most viszont úgy hozta a sors, hogy Németországba költözöm munka miatt.

És felmerült a kérdés, hogy akkor nem ártana autóra cserélni a motoromat. Ön szerint érdemes lenne egy oktatóval újra gyakorolnom előtte vagy nem szükséges.

Válaszát előre is köszönöm!

Szakértőnk válasza

Kedves Ferenc !

Mindenképpen javaslom, hogy egy oktatónál vegyen pár órát, mielőtt elkezdené autós pályafutását. A motorozás is megköveteli, hogy kialakuljon egy bizonyos közlekedési érzéke, de autóba átülve azért ez más. Az autó készségszintű kezelését újra el kell sajátítania. Egy fejlettebb motorizációjú országban sokkal nyugodtabban fog vezetni, ha az autó kezelésével már nincsenek gondjai.

Üdvözlettel Székely Gyula

Autóvásárlás

Olvasónk összkerékhajtású családi autót keres, dízelmotorral. Főképp a Volkswagen csoport típusai keltették fel az érdeklődését, a négy felvázolt lehetőség közül szakértőnk segít választani.


Olvasónk kérdezi

Tisztelt Szakértő úr!

Szeretnék egy összkerékhajtású dízel családi autót vásárolni, lehetőleg külföldről, maximum 4000 Euro vételárért. Ebben szeretném a tanácsát kérni.

Éves szinten 20-25 ezer km-t szeretnék menni vele, ezért a dízel. Hosszabb utakra is szeretném használni, mivel külföldön dolgozom (osztrák Alpok) és oda inkább összkerékhajtású autót szeretnék a hó meg a hegyek miatt (10 év tapasztalata). Számomra ésszerűnek vélt kiszemelt típusok:

– Audi A4 1.9 Tdi (nem PD) Quattro 1995-2001
– VW Passat syncro 1.9 Tdi (nem PD) 1996-2000
– VW Golf 4 kombi 4motion 1.9 Tdi (nem PD)
– Skoda Octavia 4X4 1.9 Tdi (nem PD)

Ilyen motorral szerelt autóm már volt (1.9Tdi), meg voltam vele elégedve a magas futásteljesítménye ellenére is. Ami még ezen modellek mellett szól, hogy viszonylag sok fut belőlük (fronthajtásos) ma is útjainkon, olcsó alkatrészek, nem igényel jól felszerelt szervizműhelyt (márkaszerviz) a javíttatásuk. A 2.5 V6-os motorokról nem sok jót hallottam, sem a PDTdi motorokról.

Amit még megtudtam kutakodás után, hogy a Passat és az A4 futóműve alumínium lengőkaros (drágább szerviz) Ezen kívül más típust nem találtam dízelben. Ebben az árban ahogyan elnézem van esélyem kifogni külföldön egy 300.000km vagy attól kevesebbet futott szervizkönyves példányt is leinformálható előélettel. Amit még nem tudok, hogy vásárlásnál hogyan lehet a 4X4 hajtást leellenőrizni, mármint, hogy milyen hibák fordulhatnak elő. Tudom itt már állapotot veszek. Ön melyiket választaná az én helyemben? Vagy tudna esetleg más típust ajánlani?

Köszönettel
Péter

Szakértőnk válasza

Kedves Péter!

Tényleg könnyűfém öntvény a lengőkar. A műszakilag közeli Passat és az A4 (meg az 1997 utáni A6) ellen szól, hogy a szilenteket csak alsó lengőkarral és gömbfejjel együtt lehet cserélni, ami kb. 25-30 000 Ft, egy barátom pont most cseréltetett a 2001-es Passatján. Mivel oldalanként csak elöl van négy lengőkar, ez szettben belekerülhet 110 000 forintba.

A 4×4-es verziók sajátossága, hogy a hátsó futómű is független a Golf IV alapú autókon (Leon, TT, Octavia 4×4 is). Kevés van belőlük, a többlengőkaros konstrukció csak gyári alkatrészként kapható kb. 160 000 forintért. Viszont a futóműves dolgok cseréje után hosszú évekig használhatja velük az autót.

Az 1,9-es TDI motor szerintem is jó, így azt a típust vegye meg, amelyikből szebb állapotút talál 4000 euróig. A 2,5 V6 nem sikerült jól, vezérléscseréje is költséges, ráadásul könnyebben lesz hengerfejes is, szóval csak a négyhengeres modellek között keresgélnék. Induljon egy nagy gázzal a próbaút végén, ha már meleg a motor és érezni fogja, hajt-e hátra a rendszer.

Üdvözlettel, Szörényi András

Jog

Jön a csekk, majd a fiók alján landol. Miért is kellene befizetni? Elfelejtik, elévül, 15 ezer forint nem éri meg a hercehurcát a hivatalnak sem. Vagy mégis?


Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvédúr!

A Közterület felügyelet a távollétemben helyszíni bírságot szabott ki, 15000 ft. Az utcasarkon 5m-en belül álltam. Ha jól informálódtam,akkor ez kisebb fokú szabálysértés. Ezért érdeklődnék,ha nem fizetném be a csekket,akkor a rendőrségen megúszhatnám-e a bírságot? Objektív felelősségvállalás?

Köszönettel

Olvasónkat 15 ezer forintos büntetés várta, de ő úgy döntött, nem fizet. Jogi szakértőnk felvázolja milyen következményekkel jár majd az elégedetlenség.

Szakértőnk válasza

Tisztelt Olvasónk!

Amennyiben nem fizeti be a bírságot, szabálysértési eljárás indul, amelyben a rendőrség első körben meg fogja kérdezni, hogy ki vezette a gépkocsit. Erre a levélre köteles válaszolni, ugyanakkor írhatja azt is, hogy a közeli hozzátartozójára és önmagára nézve nem köteles terhelő vallomás tenni. Abban az esetben, ha a vezető személyét megnevezi, kiszabhatnak magasabb összegű bírságot (max. 150.000,- Ft) is, azonban figyelmeztetés is alkalmazható.

Tisztelettel:
dr.Kozma Tamás ügyvéd
www.karterito.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!