Ismét alázzák a mezőnyt a magyarok?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.05.02. 15.00

Oké, túloztunk! Csak a világ második legjobb csapata indul Kecskemétről Rotterdamba, ahol 20 ország diákjainak olykor bizarr formájú járművei csapnak össze ismét. Az amatőrök esnek-kelnek és kigyulladnak, míg a profik 2000 kilométert is megtesznek 1 liter benzinnek megfelelő energiából.

“Ő Bettina! 43 kiló!” – ritkán mutatnak be így egy alig 20 éves, hosszú szőke hajú lányt, ám a látszat ellenére nem volt udvariatlan Kutasi Zoli, a GAMF csapatfőnöke. A versenyautóját vezető pilóta állt ugyanis mellette, márpedig e különleges sportban a testsúly –  és a jármű tömege – kivételesen fontos adat. Az idén 29-ik alkalommal megrendezendő Shell Eco-maratonon 50 kilogramm a versenyzők minimálisan engedélyezett súlya annyi könnyítéssel, hogy az alatta lévő pilóták esetében plusz kilókat kell a kocsiba tenni. De hogy hová, az már szabad játék, sőt, stratégia.

Az öt magyar csapatból négy már megmutatta járművét, vagy legalább annak héját. Balról jobbra: óbudaiak, pécsiek, kandósok, és a Megameter IV. Az új kategóriába kényszerült győriek Hollandiában mutatják be a kocsit

Mi az a Shell-Eco marathon?

1939-et írunk, a Shell egyik észak-amerikai laboratóriumában fogadást kötnek a kutatók: ki tudja egy liter benzinnel a járművében megtenni a leghosszabb távot? Tulajdonképpen a nagyszájú mérnökök eme kakaskodásából nőtte ki magát először az Egyesült Államokban, majd Európában és Ázsiában a világ legnagyobb üzemanyag-takarékossági versenye, amelyet kontinensünkön idén 29-ik alkalommal rendeznek meg. A versengés időközben átalakult, ma már legnagyobbrészt egyetemisták és főiskolások küzdenek, de vannak köztük középsulisok is. A cél: ki tud megtenni több kilométert egy liter 95-ös üzemanyaggal, pontosabban annak megfelelő energiával.

Világrekord, gigaköltségvetés, több évtizedes tapasztalat. A tavalyi verseny közben az abszolút bajnok franciák

Az immár másodjára Rotterdam belvárosában kialakított pályán május 15-19. között várhatóan 150-200 jármű indul benzines, gázolajos, biodízel, etanol, elektromos, valamint hidrogén-hajtással két fő kategóriában. A leginkább szivar formájú és ezért kivételes légellenállású versenyautók alkotják az úgynevezett Prototype kategóriát, míg a sokkal inkább valódi autókra hajazó formát mutató kocsiké az UrbanConcept széria.

GAMF, Kecskeméti Főiskola

Túlzás nélkül állítható, idén rájuk figyel a több kontinensről érkező népes mezőny a profi német mérnökhallgatóktól a dobbal, nádi hegedűvel érkező afrikai diákokig, ugyanis egy éve megszorongatták a széria koronázott királyát, a francia Microjoule La Joliverie csapatát.

Bialkó Bettina új a csapatban, a főiskolát nemrég befejező – a kíváncsiak kedvéért: 49 kilós – Á. Tóth Krisztát váltja, akivel fantasztikus sikereket ért el a Megemater fantázianevű jármű az elmúlt években. Hogy csak a legnagyobbat említsük: tavaly az összes kategória összes indulóját beleértve második lett a csapat a hosszú évek óta legyőzhetetlen világbajnok mögött úgy, hogy 2696 kilométer t voltak képesek megtenni elméletileg. (A versenyautók meghatározott távot teljesítenek adott üzemanyag-mennyiségből, ebből számítódik az eredmény.)

Bettina és csapat egy része. Ezekben a napokban teszteli pilótája a rászabott, új versenyautót

Idei autójuk karbon kasztnijának súlya mindössze 4,3 kiló (nem elírás), elődeihez hasonlóan háromkerekű: a két első kerék rögzített, a hátsó kormányzott és hajtott. Az áttervezett, szintén pillekönnyű motor felülvezérelt és felül szelepelt, injektoros, önindítós, léghűtéses, négyütemű és benzinből csipeget cseppeket. A teljesítménye körülbelül 1 lóerő.

Pollack Eco Team, Pécsi Tudományegyetem

Miközben a GAMF kasztniját számos jó nevű szponzor logója díszíti, a pécsi egyetemistáknak a többi magyar csapattal együtt elkelne még némi anyagi támogatás a meglévő tudás mellé. “Idén eddig vagy 200 ezer forintot költöttem a saját pénzemből a kocsira” – mondja Háber István oktató a Vezess.hu-nak. Tavaly sokat küzdöttek a rotterdami versenyen, amelynek éppen a legvégén mégis sikerült egyéni csúcsot futniuk 761 kilométerrel.

A pécsiek műhelyében jobb oldalon a tavalyi versenyautó porosodik. Középen az új kasztni közel végleges állapotban

Az idei futamokra már saját műhelyben építettek új autót, de az alapforma változatlan maradt, mert aerodinamikailag-ergonómiailag ideálisnak bizonyult tavaly. A csapat idén a súlycsökkentésre koncentrál, reményeik szerint 15-20 kilóval képesek mérsékelni a jármű tömegét, amelyet új motor hajt majd a világversenyen, és új lesz a hidrogéncella is. Ezekkel a változtatásokkal szeretnék megduplázni a tavalyi futásteljesítményt.

SAP Racing Team, Óbudai Egyetem

Idén hatodszor indulnak a Shell Eco-marathonon, tapasztalatuk van bőven, de az igazán nagy áttörés eddig nem sikerült nekik. Legjobb eredményüket 2010-ben érték el, az akkor még a neves DTM-pályán, a Lausitzringen futó versenyen 333 kilométert teljesítettek.

Mérőpadon a Megameter motorja

A napokban is folyó munkálatok főleg a jármű egyik legfontosabb elemére, a motor elkészítésére koncentrálódnak. Eddig körülbelül 700 munkaórát dolgoztak a kocsin a diákok és oktatóik, amelynek tervezett összsúlya a pilóta nélkül 25-27 kiló lesz. Az eddigi teszteket biztatónak nevezte Kerekes Ferenc Attila felkészítő tanár.

SZEnergy, Széchenyi István Egyetem, Győr

Talán a legnépesebb magyar csapat a győrieké 20 emberrel: gépészmérnök, villamosmérnök, mechatronikai mérnök, mérnök informatikus, építőmérnök és kereskedelem, illetve marketing szakos hallgatókból áll össze. Emellett 8 oktató segíti a munkájukat, akik különböző gépész- és villamosmérnök tanszékeken, valamint a Járműipari Kutató Központban dolgoznak.

A versenyautók elkészítéséhez nélkülözhetetlen több száz munkaóra miatt gyakran hiányoznak az előadásokról a csapatokat alkotó diákok. Hiányzásaik ezúttal igazoltak

Az elmúlt években számos technikai problémával küzdöttek a versenyeken, amelyeken végül azért mégis remek eredményeket értek el. 2008-ban és 2010-ben például megnyerték a napelemes kategóriát, amely idén megszűnik, pontosabban beolvad a Battery-Electric kategóriába. Vagyis totál új autót építenek, amely ezekben a napokban éri el végső formáját.

Kandó-Electric, Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola, Kecskemét

Rájuk aztán igazán büszke lehet, aki szereti kirakni az ablakba a magyar sikereket. A Shell Eco-marathon legnagyobbrészt egyetemista és főiskolás autóépítői között ők középiskolásként versenyeznek, egészen dicséretes teljesítménnyel. A 2010 őszén alakult csapat háromnegyed év múlva az elektromos autók kategóriájában máris 6-ik lett, tavaly a 19-ik, de úgy, hogy egyedül az ő kocsijukban volt saját fejlesztésű a vezérlés. A riválisok neves gyártóktól vásároltak a versenyautónak ezt a rendkívül fontos elemét.

A kandósok kocsijának faránál Fazekas István és Csorba János tanárok, benne a tizenéves pilóta, Hornyák Ádám

“Teljesen új járművet építettünk az idei versenyre, amelyen az 500 km/kwh teljesítmény elérése a cél” – vázolja az egyéni csúcsnak számító adatot Csorba János, a csapat projektvezető tanára. A jelenlegi 371 kilométeres rekordot 2011-ben állították fel a tizenévesek.

Anyagi támogatásból az ő kasszájukba is lehetne pakolni még. Az öt magyar csapat mintegy 40-50 Hollandiába autózó tagjának tavaly 1-1 millió forintot adott a kiutazásra, és az étkezésre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, de az idei még kérdéses. A Vezess.hu érdeklődésére azt mondták a tárcánál, hogy hamarosan tárgyalnak erről a csapatok képviselőivel.

Már két hét sincs a versenyig, nem lenne rossz, ha a diákok (és iskoláik) időben látnák, hogy honnan kaparják össze a kiadásokat fedező forintokat.

Kommentek

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.