“Ő Bettina! 43 kiló!” – ritkán mutatnak be így egy alig 20 éves, hosszú szőke hajú lányt, ám a látszat ellenére nem volt udvariatlan Kutasi Zoli, a GAMF csapatfőnöke. A versenyautóját vezető pilóta állt ugyanis mellette, márpedig e különleges sportban a testsúly –  és a jármű tömege – kivételesen fontos adat. Az idén 29-ik alkalommal megrendezendő Shell Eco-maratonon 50 kilogramm a versenyzők minimálisan engedélyezett súlya annyi könnyítéssel, hogy az alatta lévő pilóták esetében plusz kilókat kell a kocsiba tenni. De hogy hová, az már szabad játék, sőt, stratégia.

Az öt magyar csapatból négy már megmutatta járművét, vagy legalább annak héját. Balról jobbra: óbudaiak, pécsiek, kandósok, és a Megameter IV. Az új kategóriába kényszerült győriek Hollandiában mutatják be a kocsit

Mi az a Shell-Eco marathon?

1939-et írunk, a Shell egyik észak-amerikai laboratóriumában fogadást kötnek a kutatók: ki tudja egy liter benzinnel a járművében megtenni a leghosszabb távot? Tulajdonképpen a nagyszájú mérnökök eme kakaskodásából nőtte ki magát először az Egyesült Államokban, majd Európában és Ázsiában a világ legnagyobb üzemanyag-takarékossági versenye, amelyet kontinensünkön idén 29-ik alkalommal rendeznek meg. A versengés időközben átalakult, ma már legnagyobbrészt egyetemisták és főiskolások küzdenek, de vannak köztük középsulisok is. A cél: ki tud megtenni több kilométert egy liter 95-ös üzemanyaggal, pontosabban annak megfelelő energiával.

Világrekord, gigaköltségvetés, több évtizedes tapasztalat. A tavalyi verseny közben az abszolút bajnok franciák

Az immár másodjára Rotterdam belvárosában kialakított pályán május 15-19. között várhatóan 150-200 jármű indul benzines, gázolajos, biodízel, etanol, elektromos, valamint hidrogén-hajtással két fő kategóriában. A leginkább szivar formájú és ezért kivételes légellenállású versenyautók alkotják az úgynevezett Prototype kategóriát, míg a sokkal inkább valódi autókra hajazó formát mutató kocsiké az UrbanConcept széria.

GAMF, Kecskeméti Főiskola

Túlzás nélkül állítható, idén rájuk figyel a több kontinensről érkező népes mezőny a profi német mérnökhallgatóktól a dobbal, nádi hegedűvel érkező afrikai diákokig, ugyanis egy éve megszorongatták a széria koronázott királyát, a francia Microjoule La Joliverie csapatát.

Bialkó Bettina új a csapatban, a főiskolát nemrég befejező – a kíváncsiak kedvéért: 49 kilós – Á. Tóth Krisztát váltja, akivel fantasztikus sikereket ért el a Megemater fantázianevű jármű az elmúlt években. Hogy csak a legnagyobbat említsük: tavaly az összes kategória összes indulóját beleértve második lett a csapat a hosszú évek óta legyőzhetetlen világbajnok mögött úgy, hogy 2696 kilométer t voltak képesek megtenni elméletileg. (A versenyautók meghatározott távot teljesítenek adott üzemanyag-mennyiségből, ebből számítódik az eredmény.)

Bettina és csapat egy része. Ezekben a napokban teszteli pilótája a rászabott, új versenyautót

Idei autójuk karbon kasztnijának súlya mindössze 4,3 kiló (nem elírás), elődeihez hasonlóan háromkerekű: a két első kerék rögzített, a hátsó kormányzott és hajtott. Az áttervezett, szintén pillekönnyű motor felülvezérelt és felül szelepelt, injektoros, önindítós, léghűtéses, négyütemű és benzinből csipeget cseppeket. A teljesítménye körülbelül 1 lóerő.

Pollack Eco Team, Pécsi Tudományegyetem

Miközben a GAMF kasztniját számos jó nevű szponzor logója díszíti, a pécsi egyetemistáknak a többi magyar csapattal együtt elkelne még némi anyagi támogatás a meglévő tudás mellé. “Idén eddig vagy 200 ezer forintot költöttem a saját pénzemből a kocsira” – mondja Háber István oktató a Vezess.hu-nak. Tavaly sokat küzdöttek a rotterdami versenyen, amelynek éppen a legvégén mégis sikerült egyéni csúcsot futniuk 761 kilométerrel.

A pécsiek műhelyében jobb oldalon a tavalyi versenyautó porosodik. Középen az új kasztni közel végleges állapotban

Az idei futamokra már saját műhelyben építettek új autót, de az alapforma változatlan maradt, mert aerodinamikailag-ergonómiailag ideálisnak bizonyult tavaly. A csapat idén a súlycsökkentésre koncentrál, reményeik szerint 15-20 kilóval képesek mérsékelni a jármű tömegét, amelyet új motor hajt majd a világversenyen, és új lesz a hidrogéncella is. Ezekkel a változtatásokkal szeretnék megduplázni a tavalyi futásteljesítményt.

SAP Racing Team, Óbudai Egyetem

Idén hatodszor indulnak a Shell Eco-marathonon, tapasztalatuk van bőven, de az igazán nagy áttörés eddig nem sikerült nekik. Legjobb eredményüket 2010-ben érték el, az akkor még a neves DTM-pályán, a Lausitzringen futó versenyen 333 kilométert teljesítettek.

Mérőpadon a Megameter motorja

A napokban is folyó munkálatok főleg a jármű egyik legfontosabb elemére, a motor elkészítésére koncentrálódnak. Eddig körülbelül 700 munkaórát dolgoztak a kocsin a diákok és oktatóik, amelynek tervezett összsúlya a pilóta nélkül 25-27 kiló lesz. Az eddigi teszteket biztatónak nevezte Kerekes Ferenc Attila felkészítő tanár.

SZEnergy, Széchenyi István Egyetem, Győr

Talán a legnépesebb magyar csapat a győrieké 20 emberrel: gépészmérnök, villamosmérnök, mechatronikai mérnök, mérnök informatikus, építőmérnök és kereskedelem, illetve marketing szakos hallgatókból áll össze. Emellett 8 oktató segíti a munkájukat, akik különböző gépész- és villamosmérnök tanszékeken, valamint a Járműipari Kutató Központban dolgoznak.

A versenyautók elkészítéséhez nélkülözhetetlen több száz munkaóra miatt gyakran hiányoznak az előadásokról a csapatokat alkotó diákok. Hiányzásaik ezúttal igazoltak

Az elmúlt években számos technikai problémával küzdöttek a versenyeken, amelyeken végül azért mégis remek eredményeket értek el. 2008-ban és 2010-ben például megnyerték a napelemes kategóriát, amely idén megszűnik, pontosabban beolvad a Battery-Electric kategóriába. Vagyis totál új autót építenek, amely ezekben a napokban éri el végső formáját.

Kandó-Electric, Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola, Kecskemét

Rájuk aztán igazán büszke lehet, aki szereti kirakni az ablakba a magyar sikereket. A Shell Eco-marathon legnagyobbrészt egyetemista és főiskolás autóépítői között ők középiskolásként versenyeznek, egészen dicséretes teljesítménnyel. A 2010 őszén alakult csapat háromnegyed év múlva az elektromos autók kategóriájában máris 6-ik lett, tavaly a 19-ik, de úgy, hogy egyedül az ő kocsijukban volt saját fejlesztésű a vezérlés. A riválisok neves gyártóktól vásároltak a versenyautónak ezt a rendkívül fontos elemét.

A kandósok kocsijának faránál Fazekas István és Csorba János tanárok, benne a tizenéves pilóta, Hornyák Ádám

“Teljesen új járművet építettünk az idei versenyre, amelyen az 500 km/kwh teljesítmény elérése a cél” – vázolja az egyéni csúcsnak számító adatot Csorba János, a csapat projektvezető tanára. A jelenlegi 371 kilométeres rekordot 2011-ben állították fel a tizenévesek.

Anyagi támogatásból az ő kasszájukba is lehetne pakolni még. Az öt magyar csapat mintegy 40-50 Hollandiába autózó tagjának tavaly 1-1 millió forintot adott a kiutazásra, és az étkezésre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, de az idei még kérdéses. A Vezess.hu érdeklődésére azt mondták a tárcánál, hogy hamarosan tárgyalnak erről a csapatok képviselőivel.

Már két hét sincs a versenyig, nem lenne rossz, ha a diákok (és iskoláik) időben látnák, hogy honnan kaparják össze a kiadásokat fedező forintokat.