Öltöny, nyakkendő, elegancia, de fogszívás, harákolás és fekete cipőhöz fehér zokni: ebből már sejthetitek, hogy Kínában járok, ahol én is láthattam az új magyar autó premierjét.

A hanghatásokat egy kínai Volkswagen-márkakereskedő produkálta, akivel a VW konszern Sanghajra időzített újdonságait néztük egymás mellől a Sanghaji Autókiállítás előestéjén. Minket a Bugatti Veyron EB 16.4 Grand Sport Vitesse-nél, a VW konnektorról tölthető terepjáró-tanulmányánál, a modellfrissítés utáni Superbnél, a háromajtós Leonnál vagy a kívül kicsit módosított, 720 lóerőre felhozott Aventadornál sokkal jobban érdekelt az A3 lépcsőshátú változata.

Szélesebb és laposabb: 1,1 centivel szélesebb és 0,9 centivel alacsonyabb a limuzin az ötajtósnál

Az autó Leslie Mándoki zenéjére gördült a színpadra. A hazánkból 37 éve disszidált zenész-producer rég túl van a Dzsingisz kán világsikerén, jó ideje zenei arculatot alkot megrendelői, köztük a Bayern München és Angela Merkel német kancellár számára.

Sok limuzin, kevés prémiumtermék

Rupert Stadler, az Audi igazgatótanácsának elnöke arról beszélt a rendezvényen, hogy az Audi a világon a legnagyobb darabszámokat hozó kategóriába lép be a Győrben gyártott autóval. Ez valóban így van, a világranglistát a Toyota Corolla/Auris a szedánnak köszönhetően vezeti, a Hyundai Elantra is a lépcsőshátú révén lett harmadik, de a Focus sem lehetne ezüstérmes a 2012-es értékesítési toplistán limuzin nélkül. Ám a prémiummárkák nem gyártanak négyajtós kompakt autót, amióta a Volvo S40 kifutott.

Elegáns, visszafogott és nagyon jól össze van rakva a limuzin belső tere

Míg a 463 centis CLA túlnőtte a – leváltás előtt álló – C-osztályt, az Audi mindenképp 4,5 méter alatt akarta tartani az A3 limuzin hosszát – mesélte az estélyen Wolfgang Egger, akivel az autó formájáról beszélgettem (ld. a keretes interjút). A karosszéria 14,6 centivel hosszabb az ötajtósénál és a szedán 2637 milliméteres tengelytávja is meghaladja egy milliméterrel az ötajtósét.

A piros kihozná a hibáit

Az autó bemutatója után lecsaptam Wolfgang Eggerre, az Audi formatervezési vezetőjére pár kérdéssel.

Wolfgang Egger az Alfától érkezett az Audihoz. Ő a márka formatervezési vezetője

Wolfgang Egger az Alfától érkezett az Audihoz. Ő a márka formatervezési vezetője


Miben tér el a lépcsőshátú a többi A3-as Auditól?
Szélesebb a nyomtávja a jó kiállás érdekében és hangsúlyosabb övvonala is eltér a ferdehátú modellekétől.

Miért ebben a színben állították ki az autót?
Mert még pirosban is ragyogóan mutat. Ez egy problémás szín, mivel ha egy autó arányai picit is elcsúsznak, azt a piros fényezés kihozza.

Felmerült, hogy az A3 limuzin is olyan kupés legyen, mint a CLA?
Nem, nem volt szó kupészerű négyajtósról. Az A3 szedán mindig is sportos limuzinnak készült, amiből a limuzin is hangsúlyos. Erre voltak jó példák, például az 1960-as évekbeli Alfa Romeo Giulia.

Nemrég azt nyilatkozta, hogy az Audik designját nem szabad túlságosan redukálni, mert a kínai piac igényli a díszítéseket is. Mire számítsunk, több krómra?

Nincsenek nők az ő szakmájában

Miért nincsenek nők az ő szakmájában


Nem lesznek külön modellek ennek a piacnak, de valóban erről van szó. Az itteni emberek értékelik a krómozást, de ezt úgy kell megoldanunk, hogy a csillogás a design része legyen, ne hasson úgy, mintha a krómozott elemeket csak ráapplikáltuk volna az autóra.

A formának jót tesz a rövid első túlnyúlás, amit hátsókerék-hajtással könnyebb megvalósítani. A nagyobb Audik esetében felmerülhet az átállás?
Nem, mi inkább az összkerékhajtást tökéletesítjük. Ám az A3 túlnyúlását az új műszaki alapokkal sikerült röviden tartani, amin már akkor sem lehetne csökkenteni, ha a hátsó kerekeit hajtaná.

Miért nincsenek nők a híres autótervezők között?
Akadnak hölgyek a szakmában, de valóban elenyésző számban. Én is szívesen bővíteném a csapatunkat nőkkel. Nem tudom a kérdésre a választ, de amikor egy tervező tízéves kisfiúként álmodozik és autókat rajzol, a lányok többnyire mással foglalkoznak.

40 TFSI, de nem V8

Furcsa volt típusjelzésként az A3 40 TFSI-t feliratot olvasni a csomagtérfedélen, de ez a kínai vásárlóknak szól. Itt a könnyebb áttekinthetőség érdekében az egyes motorváltozatokat kétjegyű kerek számok jelölik, amit később más modellek is átvesznek, ám ez csak a Kínában, az Audi legnagyobb piacán értékesített autókra vonatkozik.

Video az A3 limuzin előpremierjéről

A 300 lóerős, automatikus váltóval 4,9s alatt százra gyorsuló S3 alatt három motorváltozat lesz az első időkben. Az 1,4 TSI az egyik benzines, 140 lóerővel, a másik az 1,8 TSI, amely 180 lóerős. A gyártás megkezdésekor egyféle dízelmotor lesz, a 150 lóerős 2,0 TDI, amelyet később kiegészít a 184 kétliteres és a 105 lóerős ezerhatos dízelmotor a ferdehátúból.

Hengerlekapcsolás és kétféle befecskendezés

Az A3 összes motorja négyhengeres és mindegyik Győrben készül. Közülük az 1,4-es hengerlekapcsolással jelenik meg, ami a V8-as, V12-es motorok után most ér le a kisebbek közé is.

Más érdekességet tud az 1,8 literes motor, amely szívócső- és közvetlen befecskendezés között vált, mint a Toyota GT86 vagy több Lexus. A kettős befecskendezés csökkenti a fogyasztást, hiszen mind a két üzemmódnak vannak előnyei bizonyos terhelésnél illetve fordulatszám-tartományban.

A Škoda a modellfrissítés utáni Superbet mutatja be Sanghajban, a Bugatti a Grand Sport Vitesse-t nyitott tetővel, a VW egy hibrid tanulmányautóval jelentkezik

Kétféle futómű

Mivel induláskor a harmadik motor a 2,0 TDI, minden limuzin megkapja a jobbik hátsó futóművet, az elődben még a legkisebb motorokhoz is járó négylengőkaros konstrukciót. Az Ambition kivitel automatikusan sportfutóművet kap, ami a rázás miatt itthon okozhat gondot. Aki szeretné, S-line csomagot rendelve is hozzájuthat a 25 milliméteres ütetést biztosító felfüggesztéshez.

A később várható 1,6 TDI és az 1,4 TSI 122 lóerős változata várhatóan csatolt hosszlengőkaros konstrukcióval kénytelen beérni, ami egy Octaviában vagy egy Golfban nem nagy szívfájdalom, de a független hátsó futóműves prémiumtermékekkel szemben veszteség. Más kérdés, hogy hány vásárlót érdekelnek vasdarabok a futóműben, ha az egyszerűbb felfüggesztés hangolása is elég jó.

A kínaiak szinte bárhol és bármilyen testhelyzetben képesek aludni gy kicsit. Állva sem gond szundítani

Megy a smartphonehoz

Ma többet számít, hogy az A3 limuzin jól kiegészíti az okostelefont. Az utasok táblagépe, telefonja a fedélzeti wifivel villanthatja meg a facebookos kirakatban, mi történik épp az illetővel. Jó pénzért megkapjuk a Google-térkép és a Street View képeivel feldobott navigációsrendszert is.

Az adatátvitel még gyorsabb lett, UMTS helyett ETL-szabvány szerint megy, ahol bírja a hálózat. Az autó felolvassa az sms-eket, előre összeállított panelekkel a vezető is üzenhet menet közben, például ha késni fog.

Idén 30 éve alapított közös vállalatot a kínai állampárt szerve és a Volkswagen. Gigantikus üzlet volt mindkét félnek, 2030-ig biztosan lesz folytatás

200 alatt magától fékez

Szintén feláras és szintén luxusautókhoz (meg a Ford Focushoz) illik a vezetőtámogató rendszerek sora is. Az adaptív tempomat a többi biztonsági berendezés meglététől függően 150 vagy 200 kilométer/óráig tartja magától a követési távolságot illetve a beállított sebességet. 30 kilométer/óra alatt az Audi pre sense front automatikusan vészfékez, ha ráfutásos baleset adódna.

Mivel nem lesz 1,2 TSI, nem számíthatunk 5 990 000 forintos induló árra. A varázsgömbbe révedve 6,3 millió forint körüli alapár sejlett fel, az értékesítés szeptemberben kezdődik.

Júniustól szériában, szeptembertől a szalonokban

Czechmeiszter Mónika, a győri Audi kommunikációs vezetője azt mondta itt Sanghajban, hogy a cég készül a június 12-én meginduló sorozatgyártásra, jelenleg naponta ötnél kevesebb szedán jön le a szalagról.

Egyelőre a CLA és az A3 limuzin is résmodellként indul, de ebből a résből a darabszámok növekedésével később önálló kategória lehet. Az éves kapacitás 125 ezer darab, de ha a többségében kínai és észak-amerikai vevőkör jól fogadja az újdonságot, idővel ennél akár több is készülhet a formás lépcsőshátúból.

Q3 helyett lépcsőshátú A3

Anno a győri Audi a Q3 gyártásának jogára is pályázott, de azt a megbízást végül a SEAT martorelli üzeme nyerte el. Így utólag ezen aligha bánkódik bárki is, ráadásul a kisalföldi üzem bővítése nem lett volna megoldható az elvárt időre. Az összeszerelő üzemből teljes autógyárrá fejlődő cég egy igazán nívós autó gyártásának helyszínévé vált, amelyre mindannyian büszkék lehetünk.

További részletek az A3 limuzinról és a Kecskeméten készülő CLA-ról ebben a cikkben.