Mindenki az új magyar autó ellen

A legsűrűbb kategóriába száll be a győri A3

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.04.20. 10.30

Sanghajban, az autókiállítás előestéjén az Audi megmutatta a Győrött gyártott A3 szedánt. Az autót sportos limuzinnak titulálták, amiből a limuzin is hangsúlyos.

Öltöny, nyakkendő, elegancia, de fogszívás, harákolás és fekete cipőhöz fehér zokni: ebből már sejthetitek, hogy Kínában járok, ahol én is láthattam az új magyar autó premierjét.

A hanghatásokat egy kínai Volkswagen-márkakereskedő produkálta, akivel a VW konszern Sanghajra időzített újdonságait néztük egymás mellől a Sanghaji Autókiállítás előestéjén. Minket a Bugatti Veyron EB 16.4 Grand Sport Vitesse-nél, a VW konnektorról tölthető terepjáró-tanulmányánál, a modellfrissítés utáni Superbnél, a háromajtós Leonnál vagy a kívül kicsit módosított, 720 lóerőre felhozott Aventadornál sokkal jobban érdekelt az A3 lépcsőshátú változata.

Szélesebb és laposabb: 1,1 centivel szélesebb és 0,9 centivel alacsonyabb a limuzin az ötajtósnál

Az autó Leslie Mándoki zenéjére gördült a színpadra. A hazánkból 37 éve disszidált zenész-producer rég túl van a Dzsingisz kán világsikerén, jó ideje zenei arculatot alkot megrendelői, köztük a Bayern München és Angela Merkel német kancellár számára.

Sok limuzin, kevés prémiumtermék

Rupert Stadler, az Audi igazgatótanácsának elnöke arról beszélt a rendezvényen, hogy az Audi a világon a legnagyobb darabszámokat hozó kategóriába lép be a Győrben gyártott autóval. Ez valóban így van, a világranglistát a Toyota Corolla/Auris a szedánnak köszönhetően vezeti, a Hyundai Elantra is a lépcsőshátú révén lett harmadik, de a Focus sem lehetne ezüstérmes a 2012-es értékesítési toplistán limuzin nélkül. Ám a prémiummárkák nem gyártanak négyajtós kompakt autót, amióta a Volvo S40 kifutott.

Elegáns, visszafogott és nagyon jól össze van rakva a limuzin belső tere

Míg a 463 centis CLA túlnőtte a – leváltás előtt álló – C-osztályt, az Audi mindenképp 4,5 méter alatt akarta tartani az A3 limuzin hosszát – mesélte az estélyen Wolfgang Egger, akivel az autó formájáról beszélgettem (ld. a keretes interjút). A karosszéria 14,6 centivel hosszabb az ötajtósénál és a szedán 2637 milliméteres tengelytávja is meghaladja egy milliméterrel az ötajtósét.

A piros kihozná a hibáit

Az autó bemutatója után lecsaptam Wolfgang Eggerre, az Audi formatervezési vezetőjére pár kérdéssel.

Wolfgang Egger az Alfától érkezett az Audihoz. Ő a márka formatervezési vezetője

Wolfgang Egger az Alfától érkezett az Audihoz. Ő a márka formatervezési vezetője


Miben tér el a lépcsőshátú a többi A3-as Auditól?
Szélesebb a nyomtávja a jó kiállás érdekében és hangsúlyosabb övvonala is eltér a ferdehátú modellekétől.

Miért ebben a színben állították ki az autót?
Mert még pirosban is ragyogóan mutat. Ez egy problémás szín, mivel ha egy autó arányai picit is elcsúsznak, azt a piros fényezés kihozza.

Felmerült, hogy az A3 limuzin is olyan kupés legyen, mint a CLA?
Nem, nem volt szó kupészerű négyajtósról. Az A3 szedán mindig is sportos limuzinnak készült, amiből a limuzin is hangsúlyos. Erre voltak jó példák, például az 1960-as évekbeli Alfa Romeo Giulia.

Nemrég azt nyilatkozta, hogy az Audik designját nem szabad túlságosan redukálni, mert a kínai piac igényli a díszítéseket is. Mire számítsunk, több krómra?

Nincsenek nők az ő szakmájában

Miért nincsenek nők az ő szakmájában


Nem lesznek külön modellek ennek a piacnak, de valóban erről van szó. Az itteni emberek értékelik a krómozást, de ezt úgy kell megoldanunk, hogy a csillogás a design része legyen, ne hasson úgy, mintha a krómozott elemeket csak ráapplikáltuk volna az autóra.

A formának jót tesz a rövid első túlnyúlás, amit hátsókerék-hajtással könnyebb megvalósítani. A nagyobb Audik esetében felmerülhet az átállás?
Nem, mi inkább az összkerékhajtást tökéletesítjük. Ám az A3 túlnyúlását az új műszaki alapokkal sikerült röviden tartani, amin már akkor sem lehetne csökkenteni, ha a hátsó kerekeit hajtaná.

Miért nincsenek nők a híres autótervezők között?
Akadnak hölgyek a szakmában, de valóban elenyésző számban. Én is szívesen bővíteném a csapatunkat nőkkel. Nem tudom a kérdésre a választ, de amikor egy tervező tízéves kisfiúként álmodozik és autókat rajzol, a lányok többnyire mással foglalkoznak.

40 TFSI, de nem V8

Furcsa volt típusjelzésként az A3 40 TFSI-t feliratot olvasni a csomagtérfedélen, de ez a kínai vásárlóknak szól. Itt a könnyebb áttekinthetőség érdekében az egyes motorváltozatokat kétjegyű kerek számok jelölik, amit később más modellek is átvesznek, ám ez csak a Kínában, az Audi legnagyobb piacán értékesített autókra vonatkozik.

Video az A3 limuzin előpremierjéről

A 300 lóerős, automatikus váltóval 4,9s alatt százra gyorsuló S3 alatt három motorváltozat lesz az első időkben. Az 1,4 TSI az egyik benzines, 140 lóerővel, a másik az 1,8 TSI, amely 180 lóerős. A gyártás megkezdésekor egyféle dízelmotor lesz, a 150 lóerős 2,0 TDI, amelyet később kiegészít a 184 kétliteres és a 105 lóerős ezerhatos dízelmotor a ferdehátúból.

Hengerlekapcsolás és kétféle befecskendezés

Az A3 összes motorja négyhengeres és mindegyik Győrben készül. Közülük az 1,4-es hengerlekapcsolással jelenik meg, ami a V8-as, V12-es motorok után most ér le a kisebbek közé is.

Más érdekességet tud az 1,8 literes motor, amely szívócső- és közvetlen befecskendezés között vált, mint a Toyota GT86 vagy több Lexus. A kettős befecskendezés csökkenti a fogyasztást, hiszen mind a két üzemmódnak vannak előnyei bizonyos terhelésnél illetve fordulatszám-tartományban.

A Škoda a modellfrissítés utáni Superbet mutatja be Sanghajban, a Bugatti a Grand Sport Vitesse-t nyitott tetővel, a VW egy hibrid tanulmányautóval jelentkezik

Kétféle futómű

Mivel induláskor a harmadik motor a 2,0 TDI, minden limuzin megkapja a jobbik hátsó futóművet, az elődben még a legkisebb motorokhoz is járó négylengőkaros konstrukciót. Az Ambition kivitel automatikusan sportfutóművet kap, ami a rázás miatt itthon okozhat gondot. Aki szeretné, S-line csomagot rendelve is hozzájuthat a 25 milliméteres ütetést biztosító felfüggesztéshez.

A később várható 1,6 TDI és az 1,4 TSI 122 lóerős változata várhatóan csatolt hosszlengőkaros konstrukcióval kénytelen beérni, ami egy Octaviában vagy egy Golfban nem nagy szívfájdalom, de a független hátsó futóműves prémiumtermékekkel szemben veszteség. Más kérdés, hogy hány vásárlót érdekelnek vasdarabok a futóműben, ha az egyszerűbb felfüggesztés hangolása is elég jó.

A kínaiak szinte bárhol és bármilyen testhelyzetben képesek aludni gy kicsit. Állva sem gond szundítani

Megy a smartphonehoz

Ma többet számít, hogy az A3 limuzin jól kiegészíti az okostelefont. Az utasok táblagépe, telefonja a fedélzeti wifivel villanthatja meg a facebookos kirakatban, mi történik épp az illetővel. Jó pénzért megkapjuk a Google-térkép és a Street View képeivel feldobott navigációsrendszert is.

Az adatátvitel még gyorsabb lett, UMTS helyett ETL-szabvány szerint megy, ahol bírja a hálózat. Az autó felolvassa az sms-eket, előre összeállított panelekkel a vezető is üzenhet menet közben, például ha késni fog.

Idén 30 éve alapított közös vállalatot a kínai állampárt szerve és a Volkswagen. Gigantikus üzlet volt mindkét félnek, 2030-ig biztosan lesz folytatás

200 alatt magától fékez

Szintén feláras és szintén luxusautókhoz (meg a Ford Focushoz) illik a vezetőtámogató rendszerek sora is. Az adaptív tempomat a többi biztonsági berendezés meglététől függően 150 vagy 200 kilométer/óráig tartja magától a követési távolságot illetve a beállított sebességet. 30 kilométer/óra alatt az Audi pre sense front automatikusan vészfékez, ha ráfutásos baleset adódna.

Mivel nem lesz 1,2 TSI, nem számíthatunk 5 990 000 forintos induló árra. A varázsgömbbe révedve 6,3 millió forint körüli alapár sejlett fel, az értékesítés szeptemberben kezdődik.

Júniustól szériában, szeptembertől a szalonokban

Czechmeiszter Mónika, a győri Audi kommunikációs vezetője azt mondta itt Sanghajban, hogy a cég készül a június 12-én meginduló sorozatgyártásra, jelenleg naponta ötnél kevesebb szedán jön le a szalagról.

Egyelőre a CLA és az A3 limuzin is résmodellként indul, de ebből a résből a darabszámok növekedésével később önálló kategória lehet. Az éves kapacitás 125 ezer darab, de ha a többségében kínai és észak-amerikai vevőkör jól fogadja az újdonságot, idővel ennél akár több is készülhet a formás lépcsőshátúból.

Q3 helyett lépcsőshátú A3

Anno a győri Audi a Q3 gyártásának jogára is pályázott, de azt a megbízást végül a SEAT martorelli üzeme nyerte el. Így utólag ezen aligha bánkódik bárki is, ráadásul a kisalföldi üzem bővítése nem lett volna megoldható az elvárt időre. Az összeszerelő üzemből teljes autógyárrá fejlődő cég egy igazán nívós autó gyártásának helyszínévé vált, amelyre mindannyian büszkék lehetünk.

További részletek az A3 limuzinról és a Kecskeméten készülő CLA-ról ebben a cikkben.

Kommentek

  • ikaroly

    Ez német autó,miért kell hülyeségeket leírni,csak magyar dolgos kezek rakták össze,de ezt német mérnökök csinálták,ennyi!

  • Mahler

    Szörényi úr, ebből az autóból melyik elemét találtuk ki,csináltuk meg és raktunk bele? Tényleg nem tudom, azért kérdezem.
    Más:mindíg is szép és vs, jó autónak tartottam, de egyenlőre a “nagy szája” nekem nem nagyon jön be.A farrész rendben, a műszerfal tényleg nagyon “visszafogott”,talán túlságosan is.

  • Anonim

    Vigyázat! Amikor én ezeket le mertem írni nem kevés ember jött ellenvéleményt nyilvánítani! :-) Egyébként maximálisan egyetértek Veletek, nekem a külső bejön a belső viszont nekem nagyon nem tetszik. Ennél a CLA belseje is szebb, az viszont kívülről nem tetszik.

  • Nick Árpi

    Audi, a mi autónk…

  • zoldfulu2000

    mahler: gondolom motor, és még számos elem, és itt szerleik össze.

    Ha nagyon szigorúan vesszük alig lenne már pl német autó

  • zoldfulu2000

    anonim: az A3 belesje eléggé szegényes lett ezem a lépcsős már nem tud segíteni, hozott anyagokból kell dolgoznia…

  • Mahler

    Már bocsánat, de a ” gondolom motor” semmit nem mond nekem, maximum azt,hogy nem tudod. Pár elemből még nem lesz magyar autó- a magyar összeszerelésről meg inkább nem mondok semmit.De pl. 5-7 év múlva lesz vélemény róla.

  • mackopofa1962

    Ha már “magyar”,várnám a magyar beszállítók listáját,vagy az alkatrészekét!

  • Kempelen10.

    Mahler, rengeteg hazai beszállító alkatrészeiből épül az autó, itt. Ennél kell több neked? Van annyira magyar ez is, mint a Suzuki Splash.

  • zoldfulu2000

    mahler: ok, akkor mi szűámít neked maygar gyártónak? A kishanzűnkban legnagyobb mérnökmágnes Audi nyilván nem. De akkor mi?

  • Dino871

    Mahler!

    Ugyan mi a baj a magyar összeszereléssel??
    Mint németországban itt is VDA 6.3 alapján történik a szériagyártás…

  • Mahler

    – magyar termék: “magyar alapanyagból, Magyarországon készült”
    – hazai termék: “ha összetevőinek legalább 50 százaléka magyar és a feldolgozás minden egyes lépése Magyarországon történt”
    – hazai feldolgozású termék: “a Magyarországon feldolgozott, de többségében import eredetű összetevőket tartalmazó termékek”.
    Tessék választani.

  • Dino871

    Tehát akkor az összeszereléssel mi a gond?

  • zoldfulu2000

    mahler: és te a magyr földön magyarok által de állami segélyből, nulla hozzáadott értékkel termelt árukat elébe helyezed annak aki idehoz egy csúcstechnológiát, részben itt fejleszti, alkalmaz sokezer magyar embert, ill eltart és idehoz többszáz KKV-t?

    Furcsa értékrended van…

Átnevezték az összes budapesti metrómegállót

Az anagrammavonatról nincs leszállás.

F1: Kiderült, miért volt kavarás Hamilton öccsével

Lewis Hamilton sok kritikát kapott amiatt, hogy nem ment el az Autosport Awards díjátadóra. Itt az oka.

A Ferrari nem ad el több Forma-1-es autót

A Ferrari a 2014-es modellévtől már nem adja el régi Forma-1-es autóit a veteránprogramjában.

Használt Audi, kegyetlenül őszintén eladó

“Vidd el mert hányingerem van tőle ha meglátom!”

Elektromos buszokkal járhatnak iskolába a gyerekek

Egy kanadai cégnek köszönhetően immáron a gyereknek sem kell füstokádó buszokon utazni.

Kisiklott egy vonat, 120 BMW ment a levesbe

Az összes autó totálkárosra tört, markolóval szedték őket össze.

Mazda3: nem csak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

F1: A miniszter sem tudott az új Francia Nagydíjról

Hétfőn hivatalossá vált, hogy 2018-ban visszatér a versenynaptárba a Francia Nagydíj. Még a sportminiszter sem tudott a dologról.

Ingyen tankolás bevásárlás mellé: itt teheted meg

Két fővárosi áruházánál épített ki elektromosautó-töltőállomást a Lidl.

F1: A Red Bull kitart szuperautós partnere mellett

Jól működik az Aston Martin és a Red Bull együttműködése, erre tekintettel gyorsan meg is hosszabbították a felek.

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.