Íme, a francia, a német és a magyar Citroën személyautó-kínálat a webről, április 8-i állapot:

Ennyire vagyunk mi Európa 1

Ennyire vagyunk mi Európa 2

Ennyire vagyunk mi Európa 3

A kakukktojás a C-Elysée modell, de ugyanez a helyzet oroszlános emblémájú testvérmodelljével, a 301-essel is. Németország, Franciaország nem kap belőlük, mi igen. És persze Kínába, Oroszországba, Afrikába is jut ezekből az olcsó, tágas, biztonsági és kényelmi szolgáltatásait tekintve egy kicsit másodosztályú autókból. Nyilván nem a Peugeot hibája, hogy Magyarországnak (és Szlovákiának, Lengyelországnak, stb.) ott a helye, ahol, de azért nem valami nagy élmény így látni, hogy mennyire is vagyunk mi az EU teljes jogú tagjai.

A szerkesztőségben parázs vita bontakozott ki a témában; jómagam felváltva busongtam és fortyogtam, hogy olyan EU-tagállamnak tart minket a Peugeot-Citroën, ahova megfelel a négycsillagos NCAP-teszt, és az előző generációs 1,6-os benzinmotor is.

Kollégáim többsége azonban kifejezetten üdvözítőnek találta, hogy jótevőnk, ez a nagy francia konszern lehetővé teszi polgártársaink számára, hogy részesüljenek az olcsó, de tágas autó áldásából, amint afrikai vagy kínai felebarátaink is. És hogy a mi szirszar útjainkra nem is érdemes valami olyan kocsiról álmodozni, mint mondjuk az Év Autója, a Golf.
És hogy a C-Elysée az általam oly nagyra tartott Peugeot 208 (egyben a Citroën C3) korszerű padlólemezére épült, és megkapta a szintén vadiúj 1,2-es háromhengeres motort is. És hogy különben is, a négyajtós Astrát sem lehet kapni Franciaországban, szóval lehet, hogy az egész nem is csak gazdasági kérdés, hanem pont hogy a mi spéci igényeinket akarja kiszolgálni a PSA a nagyobb fenekű, kevésbé mainstream modellel. Lehet, hogy igazuk van, hiszen Zalatnay Sarolta is lehetett nálunk Playboy-címlap 54 évesen, de csak birizgálja a csőröm ez a dolog.
(Pláne, hogy leellenőriztem, és ha a franciáknál tényleg nem is, de a gyártó Németországban igenis lehet kapni nagyfenekű Astrát. Így bízzon meg az ember a kollégáiban: folyton csúsztatnak ezek az újságírók.)

A Logan legalább az, ami, és büszkén képviseli a márkát keleten is, nyugaton is

A Dacia Logan, az európai autóipar  olcsón-újat hullámának első terméke mára nem vet fel ilyen kérdéseket. A Renault másodmárkájának erényeit a nyugat-európai vevők is felismerték, és a gyártó is: az újjászületett márka ugyanazt jelenti egy hamburgi, reimsi, nyékládházai vevőnek, még ha az alapfelszereltségben vannak is eltérések a nyugati és a keleti blokk piacain. Őszinte márka, őszinte autó, mindenki, gyártó is, vevő is pontosan tudja, mennyit ér. 
És a Citroën C-Elysée hiába komolyabb autó a Logannál (1,2 literes, modern és nyomatékos háromhengeressel alapáron klímával 3,4 millió, pont egy millióval drágább a szűkebb utasterű, de ugyanilyen erős Logannál listaáron, és mutat is többet annyival), én nem bírok jó szívvel ránézni.
Tessék, egy reklám a testvérmodellről:
Talán majd egyszer, ha mi is megnyiratkozunk a Városban a borbélynál, mint a szimpatikus fiatalember, eljuthatunk a Birodalom középpontjába, ahol az emberek nem is ismerik ezt a kocsit, ami oly remekül megfelel itt nekünk a végeken. Vagy mi; nem vettem le pontosan az üzenetet.

Örüljünk, hogy lehet nálunk fejlődő piacokra szánt, olcsóbb, de kevésbé nívós kocsit kapni, vagy bosszankodjunk, hogy csak ennyire vagyunk Európa?

  • A szerző nem hülye, de azért én még nyugodt szívvel használnék ilyen B-csoportos kocsit.43%
  • A szerző hülye, örüljünk, hogy mi is kapunk ezekből a remek kocsikból.38%
  • Nem akarok második sebességes európai lenni, nem kell olyan kocsi, ami a gazdagoknál nincs.19%

Örüljünk, hogy lehet nálunk fejlődő piacokra szánt, olcsóbb, de kevésbé nívós kocsit kapni, vagy bosszankodjunk, hogy csak ennyire vagyunk Európa?


Ha nem csak a mi Citroën- és Peugeot-szalonjainkban állnának ott ezek az autók, hanem a franciákban, németekben is, szendvicsembernek öltözve hirdetném, hogy milyen remek vétel ez a tágas, modern műszaki alapokra épített szedán, csak ilyet tessenek venni, saját pénzből nem érdemes másra áldozni. 
De így, tudva, hogy a gyártó saját hazájának polgárai számára nem tartja elég jónak – már csak azért is inkább ülnék akár kisebb kocsiba is, vagy akár használtba új helyett, ugyanennyi pénzért.
Hülye vagyok?