Ennyire vagyunk mi Európa

Pistának jó lesz?

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.04.20. 07.00

Tudták, hogy van autó, francia, amit nem lehet kapni Franciaországban, de nálunk igen? Örüljünk ennek, vagy bosszankodjunk rajta?

Íme, a francia, a német és a magyar Citroën személyautó-kínálat a webről, április 8-i állapot:

Ennyire vagyunk mi Európa 1

Ennyire vagyunk mi Európa 2

Ennyire vagyunk mi Európa 3

A kakukktojás a C-Elysée modell, de ugyanez a helyzet oroszlános emblémájú testvérmodelljével, a 301-essel is. Németország, Franciaország nem kap belőlük, mi igen. És persze Kínába, Oroszországba, Afrikába is jut ezekből az olcsó, tágas, biztonsági és kényelmi szolgáltatásait tekintve egy kicsit másodosztályú autókból. Nyilván nem a Peugeot hibája, hogy Magyarországnak (és Szlovákiának, Lengyelországnak, stb.) ott a helye, ahol, de azért nem valami nagy élmény így látni, hogy mennyire is vagyunk mi az EU teljes jogú tagjai.

A szerkesztőségben parázs vita bontakozott ki a témában; jómagam felváltva busongtam és fortyogtam, hogy olyan EU-tagállamnak tart minket a Peugeot-Citroën, ahova megfelel a négycsillagos NCAP-teszt, és az előző generációs 1,6-os benzinmotor is.

Kollégáim többsége azonban kifejezetten üdvözítőnek találta, hogy jótevőnk, ez a nagy francia konszern lehetővé teszi polgártársaink számára, hogy részesüljenek az olcsó, de tágas autó áldásából, amint afrikai vagy kínai felebarátaink is. És hogy a mi szirszar útjainkra nem is érdemes valami olyan kocsiról álmodozni, mint mondjuk az Év Autója, a Golf.
És hogy a C-Elysée az általam oly nagyra tartott Peugeot 208 (egyben a Citroën C3) korszerű padlólemezére épült, és megkapta a szintén vadiúj 1,2-es háromhengeres motort is. És hogy különben is, a négyajtós Astrát sem lehet kapni Franciaországban, szóval lehet, hogy az egész nem is csak gazdasági kérdés, hanem pont hogy a mi spéci igényeinket akarja kiszolgálni a PSA a nagyobb fenekű, kevésbé mainstream modellel. Lehet, hogy igazuk van, hiszen Zalatnay Sarolta is lehetett nálunk Playboy-címlap 54 évesen, de csak birizgálja a csőröm ez a dolog.
(Pláne, hogy leellenőriztem, és ha a franciáknál tényleg nem is, de a gyártó Németországban igenis lehet kapni nagyfenekű Astrát. Így bízzon meg az ember a kollégáiban: folyton csúsztatnak ezek az újságírók.)

A Logan legalább az, ami, és büszkén képviseli a márkát keleten is, nyugaton is

A Dacia Logan, az európai autóipar  olcsón-újat hullámának első terméke mára nem vet fel ilyen kérdéseket. A Renault másodmárkájának erényeit a nyugat-európai vevők is felismerték, és a gyártó is: az újjászületett márka ugyanazt jelenti egy hamburgi, reimsi, nyékládházai vevőnek, még ha az alapfelszereltségben vannak is eltérések a nyugati és a keleti blokk piacain. Őszinte márka, őszinte autó, mindenki, gyártó is, vevő is pontosan tudja, mennyit ér. 
És a Citroën C-Elysée hiába komolyabb autó a Logannál (1,2 literes, modern és nyomatékos háromhengeressel alapáron klímával 3,4 millió, pont egy millióval drágább a szűkebb utasterű, de ugyanilyen erős Logannál listaáron, és mutat is többet annyival), én nem bírok jó szívvel ránézni.
Tessék, egy reklám a testvérmodellről:
Talán majd egyszer, ha mi is megnyiratkozunk a Városban a borbélynál, mint a szimpatikus fiatalember, eljuthatunk a Birodalom középpontjába, ahol az emberek nem is ismerik ezt a kocsit, ami oly remekül megfelel itt nekünk a végeken. Vagy mi; nem vettem le pontosan az üzenetet.

Szavazás

Örüljünk, hogy lehet nálunk fejlődő piacokra szánt, olcsóbb, de kevésbé nívós kocsit kapni, vagy bosszankodjunk, hogy csak ennyire vagyunk Európa?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
Ha nem csak a mi Citroën- és Peugeot-szalonjainkban állnának ott ezek az autók, hanem a franciákban, németekben is, szendvicsembernek öltözve hirdetném, hogy milyen remek vétel ez a tágas, modern műszaki alapokra épített szedán, csak ilyet tessenek venni, saját pénzből nem érdemes másra áldozni. 
De így, tudva, hogy a gyártó saját hazájának polgárai számára nem tartja elég jónak – már csak azért is inkább ülnék akár kisebb kocsiba is, vagy akár használtba új helyett, ugyanennyi pénzért.
Hülye vagyok?

Kommentek

  • csufár

    a szerző hülyének méltóztatik lenni. egy gazdasági társaság olyan terméket árul, amilyent el tud adni. ennyi. ennyire fáj az, hogy mi szegények vagyunk a németekhez képest? ez nem értékítélet, hanem ténykérdés…

  • Levrone

    csufár: ez rendben is van, de ha a Dacia váratlanul nagy kasszasiker Németországban is (mert tény, hogy az), akkor mi is helyzet? Mégis el lehet adni az “óccsót” ott is?

  • Drake

    Nem értem mi a probléma,nyílván felmérték,hogy az adott piacon van-e kereslet a kocsira vagy nincs,ennek tükrében mérlegelik a piaci bevezetést,a Fiat Linea sem volt kapható Olaszországban,a Honda City meg egyetlen nyugat-európai országban sem,szóval nem újkeletű dolog ez.Mellesleg érdekes módon a Citroen Nemo sem szerepel sem a hazai,sem a francia kínálatban:)

  • The Good Boy

    ha jól tudom, az első c4 lépcsőshátú borzalmát (pallas?) sem lehetett ott kapni, meg az olaszoknál a lineát sem.
    A piac diktál, ennyi.

  • Ambrus Gergely

    Rácz Tamás urat ettől okosabbnak tartottam.
    Nem szeretem a franciákat, de szerintem nem sok pénzt lérnek ezért az autóért, egész komfortos a belseje is a bézs kárpittal, ennyiért VW Polot lehet venni, ami kisebb mint ez.
    Az hogy a gyártó nem forgalmazza a saját piacán, az azért van mert egyszerűen nincs rá igény, gondolom más gazdasági helyzetben vannak, más piac, itt viszont szükség van a viszonylag olcsó autókra, ami komfortos is, tehát nem egy fapados dacia szekér.

  • ricsifcb

    Nem kell meglepődni,Európa tőlünk nyugatabbra eső felén a lépcsős hátú autóknak vagy 20-25 éve leáldozott.A fentebb említett mostani,és régebbi típusok amelyeket ott nem forgalmaztak,az nem a véletlen műve.Nincs rá kereslet.A Daciából sem a sima Logan,hanem a Duster,Lodgy,Sandero trió fogy,és emeli az eladásokat.Kint élek Münchenben,napmintnap látom,tapasztalom,hogy igazán limusine autó,csak a nagy kategóriás,üzleti autók járják a Német utakat.Mi Magyarok,és tőlünk keletebbre,még jóval nagyobb keletje van a kisebb és lépcsős hátú duduknak.Ez sajnos tény,ezért nem forgalmaznak errefelé ilyeneket.

  • ricsifcb

    Azért azt is érdemes megnézni,hogy a Francia és Német oldalon érdekes módon az árak is föl vannak tüntetve…..Magyaroknál ezek hétpecsétes titkok?Mint ahogy az autókereskedések oldalán általában a kalkulátorok.Nyugaton az is bevett szokás!

  • Mahler

    Kicsit lehet játszadozni a címmel:mennyire vagyunk európa? Teljesen és régóta- ezt valahol senki sem vonta kétségbe a századok során. Sőt, voltak időszakok, mikor egyenesen Európa megmentőinek számítottunk- nem is egyszer, sőt pápai áldást kaptunk megmentő segítségünkért!! Ötven-hatvan v. akár 100 év annyi Európa történelmében, mint egy napban- 2 4 óra!- kb. 30 perc. Most Európa próbál olyan szellemi egységet összekovácsolni, persze erős gazdasági felhanggal,amiben lehet bízni, mert a jövőkép az egységben és az egységes erőben van / ezt már 2 ezer éve is tudták az emberek /. Államok erősödnek meg és gyengülnek el- ez már most tisztán látható- gazdaságok emelkednek és süllyednek el, technikák “újjonganak” majd merülnek el, mert jött egy jobb v egy másik sokkal jobb. Hogy butaságot írkált-e a cikk írója:szerintem egyáltalán nem. Nem “sértegetnek” bennünket, ha ilyen autót kinálnak, mert kínálnak sokkal jobbat is!!- ugye nem lenne nehéz osztályon felüli kordét venii??!! Csak pénz kell hozzá és MO-n ma nincs meg az a réteg- jelentős réteg!-akinek nagyszámú kb. 5-8 milkós kocsikat lehetne kínálgatni úgy, hogy tutira elvigyék!! Sokan elmondták itt is, hogy a piac a pumpa: amit elvisznek, abból lesz pénz!! Ha nálunk nincs annyi mint pl. a Németeknél,nyilván így gondolkodnak a kereskedők is. És attól függetlenül, hogy méltóztatjuk-e szeretni Európát vagy sem, a piac az ami “beszél”, argo: a cikk szerzője nem beszél hülyeséget és magam nem veszem sértésnek ezt az autót. Haverom mondja:” Öregfiú, kimentem Belgiumba, benéztem egy kereskedésbe és úgy megteszett a Lamborghini, hogy azonnal megvettem” Idézet befejezve / a barátom igazán gazdag ember-kedves kempelen 10./

  • TéGé2

    A Dacia is diszkriminál minket az új Logan MCV-vel, amit Németországban árulnak: http://www.dacia.de/dacia-modellpalette/der-neue-logan-mcv/.
    Mi viszont csak a régit kapjuk: http://dacia.hu/dacia-valasztek/logan-mcv/

  • TéGé2

    ja, lépcsőshátú Logan sincs No.-ban

  • zoldfulu2000

    mahler: javaslok egy csipetni valóságfürdőt. KIs utazás külfölfön és persze széphazánkban, lehetőleg nyitott szemmel…

  • Drake

    Tégé2: szeptemberben jön hozzánk az új MCV,előtte nyáron érkezik a Dokker,kb 1 év késéssel.

  • Mahler

    Szia zöldfülü. Mire gondolsz? Kérdezz és válaszolok, mert sajnos sokat utazok itthon is és külországokban szintén.

  • Mahler

    Zöldfülü barátom, picit utánanéztem, hogy ebben az évben merre is jártam:angliában kb.10, Skandináv államok minimum 20,Benelux országok, legalább 30,Osztrák, Német Francia, Olasz kb. 50. A Horvátoknál és Szerbeknél csak 1-1 alkalommal. És nagyon nyitott szemmel kell járnom, de nem az autóvezetés miatt!! Na, mire vagy kíváncsi?

  • Kempelen10.

    Mahler, csodállak. Ilyen gazdag, tehetős, jómódú embert, mint te! Tanítsd meg nekünk is úgy szeretnék én is eljutni külföldre. Mit kell érte tenni?

  • zoldfulu2000

    mahler: akkor nyilván szoktál találkozni bennszülöttekkel, és mondjuk feltűnt, hogy mennyire kében van egy átlag francia olasz vagy német hogy mennyire nem mi xartuk a spanyolviaszt…

    Nyilván a magyar emebr csak külső körülmények miatt lehet abban a helyzetben amioben van, addottságainál fogva sokkel többre predesztinált, és az hogy mindig visszazuhanunk európa legperemének szintjére az ssoem vezethető vissza saját hibáinkra.

    Ha most minden magyarnak egy jótündér adna egy millát, pár áven belül kivétel nélkül egy igazi arany ember lenne mind, akik sikert sikerre haloznak. Csak aza fránya anyagi hiányzik hozzá…

  • oszkopeter

    Franciaországban, Spanyolországban, Olaszországban vagy Angliában egyszerűen eladhatatlanok a klasszikus sedanok, főleg ebben a méretben. Még a jóval nagyobb és drágább autókból is döntően kombit vásárolnak. Logant meg leginkább a K-Európából áttelepült vendégmunkások, a szoc. segélyből élő nagycsaládosok és a keletnémetek vesznek. Minek árulna a Citroen / Peugeot ilyen autókat, ha el tudja adni a jóval drágább lejtőshátúakat is, miért rombolja a márka megítélését olyan országokban ahol ez az autó kb. olyan megítélés alá esik mint nálunk anno egy Suzuki Maruti vagy régi Thalia.

    Ennyi erővel fel lehetne tenni a kérdést, hogy miért nem árul a Gundel étterem zsíros deszkát, hiszen biztos lenne rá igény vagy miért nem lehet a Hilton udvarában sátorhelyet bérelni.

    Kicsit több bölcsességet várnék egy autós újságírótól…, főleg hogy bevett gyakorlat ez az autógyártók között. Ha nem lehetne kapni akkor meg az lenne a baj…

  • Mahler

    Heló Kempelen 10.
    Miképpen lehet? Legalább két nyelvet kifogástalanul kell beszélni, egyfajta szakmában eltölteni minimum 15 évet- ahol a maximumot nyújtod és aztán egy bizonyos csapat előtt un. vizsgát kell tenned és ha alkalmas nak találnak,akkor jön sok minden más, amiről itt beszélni sem lhet. Tehát nem csavargok Európában, hanem dolgozom, lehet mondani, mint egy állat, de ez most nem érdekes. Nos, így lehet, hogy egy nap néha három országhatárt is átlépek. Mint mondtam nem vagyok gazdag ember, csak egyfajta veszélyes melót végzek, amit pillanatnyilag jól megfizetnek és persze kalandokkal is jár- nem is kevéssel.

  • Mahler

    Szerbusz zöldfülü.Mo jelenlegi helyzetéről, lehetőségeiről, felemelkedéséről avagy bukásáról sokan sokféle véleménnyel vannak. Nyilván neked is van erről meggyőződésed és persze nekem is. De ilyen bensőséges dolgokról szoktak normális emberek- szóban- órákig beszélgetni és még akkor sem biztos, hogy közös nevezőn lesznek. Ezen a lapon pedig egy kocsiról kell írogatni. Ha elolvasof kempelennek írt válaszom, akkor tudhatod, hogy nem a kunyhómban gubbasztok évek óta. /Bocs, most egy térdsérülés miatt mégis/

  • Mahler

    zöldfüli2000.
    Egyebek iránt nem hiszek a “minden embernek egy millát” fellendülésedben-nem olyan egyszerű ez, sokkal de sokkal bonyolultabb.

  • Yamakawa25

    Kedves Tamás !
    Nem hiszem, hogy ideológiai megfontolások vezetnek egy gyártót abban, hogy egy piacra milyen termékeket vezet be. egyszerűen a piaci igények. Másrészt kifejezetten pozitívum, hogy végre a szegényebb országok polgáraira is gondolnak, olyan modellekkel ami azért nem egy végtelenéül lebutított, valóban korszerűtlen vackok. Én igen is nem értem miért kell rinyálni emiatt. Néhány évvel ezelőtt az egyik prémium gyártó dobott Mo. piacra light modelt.

  • Mahler

    Szerbusz oszkopeter.
    Láttunk egy autót némi körítéssel, és ki-ki eldöntheti,hogy venné avagy sem és kínálná v. nem. Ha évente pár márkát mutatna be a világ, akkor azt mondom, talán……..De mostanság arra kell ráébredni,hogy tízesével, szinte havonta gördülnek le az újabb és újabb modellek, néha fantasztikus drámaisággal. Oly sékféle igény, elvárhatóság, használati mód alakult ki, a tetszik-nem tetszikről nem is beszélve, megfűszerezve a szinte álló gazdasági helyzettel, továbbra is tartom, hogy van helye ennek az autónak. És vevője is lesz.
    A Gundel nem fog zsíros deszkát árulni, mivel az audi v a merci sem keres kínai beszállítót/ egyenlőre/ A franciáknál kellemes helyen megreggelizem kb. 3-400 ft-ból és jól érzem magam, a belgáknál ennek a duplája és kissé szorongok, svájcban akkor is reggeliznék, ha ezer ft-ba kerülne!

  • berkeszsolti

    Ugy latom, hogy C6 is van a magyar listán, míg a tobbin nincs. Most akkor ez jo, vagy rossz?!

  • zoldfulu2000

    Mahler: Én láttam pár ilyen millás példát, sajnos több kárt okoz mint hasznot. Ezt országszinten is láthattuk.

    Ettől függetelnül a megítélésünk még a konkrét helyzetünknél is rosszabb odakint. Az emberek nem foglalkoznak azzal ami tőlük keletre van, ezért rólunk leginkább arra asszociálnak ami beugrik nekik, vagy amit eltudnak képzelni.

    És ez valamiért midnig a legneccesebb.

  • Mahler

    Zöldfülü.
    Szerintem te mondtad, hogy adjunk minden embernek egy millát és itt lesz az aranyidő! Én válaszoltam,hogy nem hiszek benne!! Talán olvasd el, amit írtál. Azt is leírtam neked, hogy a munkám miatt- sajnos a kelleténél- többször megyek távol MO-tól és alulról, felülről tudom,hogy kik mit gondolnak rólunk! Sőtt, kötelességem tudni és amit éppen nem írtam be, azt azonnal frissen közlik velem. Egy német, svéd v dán, de mondhatnám az angolokat is- sohasem fogja azt hinni legbelül, hogy egyenlő egy magyarral- mondjuk 100 évig biztosan nem.Ettől még lehetünk értelmesebb, okosabb nép- azok is vagyunk- csak nem akarják tudomásul venni, mert a trónon is véges a hely! Bármilyen értelmiségű szinte megverjük a nyugatiakat, bármilyen korosztályban, csak ezt úgy adjuk elő, hogy “hátrafelé futunk előre”. Most éppen azt magyarázzuk “nekik”,hogy sokkal jobbak vagyunk és jobb dolgot csinálunk, jobb módszerrel, de a SZABÁLYKÖNYV szerint téves úton, csintalan gyerek módjára lekaszálnak bennünket.
    Azt durrogtatja mindenki, hogy az audi magyar termék, magyar árú, magyar munka, holott a tökünket fogják a németek és akkor és azt sivalkodjuk, ami nekik jól esik! Nem hibáztatok senkit ilyen tekintetben, mert ehhez az információhoz, tudáz bázishoz megfelelő helyen kell lenni. De olybá tűnik, egy rabszolga hadsereg üvöltözi, hogy van Magyar Audi. Majd azért mindenki felébred, aki alszik!! A necces dolgokban még van remény, de nekem e tekintetben nincsenek kétségeim. Jóéjt pajtás.

  • Guevara

    Nem kell ezen így kiakadni, több példát is lehetne hozni ilyen “jelenségre” az autós bizniszben. Én csak 2 vel élnék most így hiretelen. A BMW az E46-os sorozatból csak a “feltörekvő” piacokra gyártotta a 316i-t, “rendes” ajrópai országokban a 318i volt az alapmotoros modell. Vagy, más előjellel, a VW valamiért nálunk nem forgalmazta az SDI (közvetlen befecskendezéses szívódízel) motoros személyautóit, amik vannak itthon, azok mind magánimportban jöttek be, pedig jóval olcsóbbak lettek volna, mint a TDI-k.

F1: Rosbergből filmszínész lesz?

A Forma-1 váratlanul visszavonult világbajnoka csendes karácsonyt tervez, de később akár filmszínészettel is megpróbálkozna. Tucatnyi utódot is szeretne.

Festővászon lett a városi törpeautó

Párbeszéd a festés és a formatervezés, a technológia és a művészet az alkotó és a Renault között: indiai származású francia képzőművész nézte festővászonnak a Renault legkisebb típusát.

Pazar fotókon a budapesti fényvillamos

Talán még soha nem készültek ennyire jó képek az ünnepi járatról. Nem csoda, hogy világhírű lett a fényvillamos.

A nap videója: észt nem osztottak a Bentleyhez

A hölgy túlszaladt a jegyautomatán, de ez bárkivel előfordulhat, ez a kisebbik gond.

Melyik a jobb zöld rendszámos luxus-SUV?

400 lóerő körül rendszerteljesítmény, kényeztető felszereltség és papíron 2 liter körüli átlagfogyasztás: az Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro vagy a Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD egyesíti hatékonyabban két világ előnyeit?

A nők vagy a férfiak cserélnek hamarabb gumit?

Az idén, október végéig, 1,9 százalékkal nőtt a téli gumiabroncs-piac a tavalyi év azonos időszakához képest Magyarországon, közép-európai szinten 6,4 százalékos növekedést mértek.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.