Soha nem látott kátyútengerrel küzdenek

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.04.18. 07.00

Budapesten bő 42 ezer kátyúnak estek neki, a vidéki utakon már nem is számolják, csak a lyukbetömés költségét: jelenleg 8,2 milliárd forintnál tartanak.

A különféle kátyúleltárak hajlamosak kizárólag a szélsőséges időjárással magyarázni az extrém számú úthiba idei kialakulását, de ez csak az egyik ok. “A magyar közúthálózat átlagéletkora 30 év feletti, az utolsó felületi beavatkozások, teljes körű felújítások átlagéletkora 20 év fölött van. Az utakat a mainál eleve kisebb teherbírásra és forgalomra, valamint 15 éves időtartamra tervezték” – világítja meg a Vezess.hu-nak Pécsi Norbert, a Magyar Közút Zrt. szóvivője, hogy miért okozhatott ekkora pusztítást egy, az átlagosnál hosszabb tél.

Életveszélyes kátyúk?

November és április között csak Budapesten 42919 darab kátyút regisztráltak és tömtek be állításuk szerint a BKK emberei, ami bőven több a korábbi években összeszámoltnál. Az országos gyorsforgalmi úthálózat aszfaltja lényegesen jobb állapotú a fővárosinál, de ezeken is kijavítottak 4812 darab kátyút, ami a zömében 130-as tempót engedélyező autópályákon akár életveszélyt is okozhat.

Akadt politikus, aki ki is mondta: “Az ország egyik legújabb, legforgalmasabb autópályáját, amelyen családok ezrei közelednek naponta, olyan kátyúk borítják, amelyek egy harmadrendű úton sem megengedhetők. A külső sáv konkrétan életveszélyes” – állította Nyakó István szocialista képviselő, akinek kijelentését megkérdőjelezte az Állami Autópálya-kezelő Zrt. szóvivője.

Soha nem látott kátyútengerrel küzdenek 1

Durva számokat mutat ez a táblázat arról, hogy az autópálya-kezelő idén csak az első negyedévben már kb. háromszor annyi kátyút talált, mint az elmúlt években egy-egy teljes esztendő alatt

Béni Gyöngyi szerint a magyar autópályákra “abszolút nem jellemző”, hogy kátyúsak lennének, habár az elmúlt időszakban keletkezett extrém számú úthibák meglétét elismerte, ahogy azt a táblázatuk mutatja is. Azt állította, hogy ellenőreik egész télen, naponta kétszer végigjárták az autópályákat, felfedezték a szerinte nem életveszélyes kátyúkat, csak volt, hogy az időjárás miatt késve tudtak nekiállni a javításuknak.

Míg Budapesten vagy az autópályákon képesek voltak számolgatni a szakemberek, a mintegy 30 ezer kilométernyi vidéki úthálózatot kezelő Magyar Közút nem is tudta összegezni a kátyúkat, csak a betömésükre használt aszfalt tonnáját. Eszerint idén 95 ezer tonna anyaggal küzdenek az úthibák ellen, ami eddig 8,2 milliárd forintjába került az államnak. Ezen felül a Zrt. 14,8 milliárdot költött síkosság-mentesítési, hóeltakarítási és egyéb munkákra a télen.

A kép jól illusztrálja, hogy hiába a körbevágásos technika, ha mellette már reped szét az aszfalt. Ezt betömik, aztán mellette új keletkezik

Tömeges úthibák

Szinte egészen áprilisig gondot okozott a szélsőségesen váltakozó, nem ritkán egy héten belül különböző frontokat és csapadékzónákat hozó időjárás, ami gyakorlatilag a kátyúk végleges betömését akadályozta.

Az 1070 kilométernyi fővárosi úton ezért egészen a közelmúltig nagyrészt úgynevezett hidegaszfaltos technológiát alkalmaztak, ami körbevágás nélkül juttatja a kátyúba az aszfaltot. Egy-két hete indult be a 150-200 fokos (hengerelt és öntött) aszfalt beépítése. Emellett pár éve használják az infra-technológiát, amelynél tulajdonképpen a lyukat melegítik fel, ebbe kerül a bitumennel és zúzottkővel kevert forró aszfalt. A BKK állítása szerint először a forgalmasabb utak balesetveszélyesnek ítélt úthibáit tüntetik el.

Több autópálya-szakaszon tömegesen jelentek meg kátyúk, és egyéb útburkolati hibák: az M1 Budapest-Bicske közötti részén, az M15 autóúton, az M7 Siófok-Zamárdi szakaszán volt az átlagosnál több, de a legkritikusabb helyzet az M3 és M30 autópályák Borsod-Abaúj-Zemplén megyei szakaszán alakult ki.

Ez az úthiba egy parányi lyukkal kezdődött, vélhetően a csapadékos idő miatt nem javították ki, így 2 hét alatt ekkorává taposták szét az autók

Miért összevissza színűek a foltok?

A sztrádáknál az ÁAK embereinél jóval nagyobb számban dolgoztak a javításokon megbízott alvállalkozók. Cégenként 2-4 brigád, jellemzően 6-7 emberből álló csapatok végezték a munkákat minimum 3-4 járművel csapatonként, plusz a terelési jármű. Az autópálya-kezelő szerint az emődi szakaszon a tömegesen megjelenő kátyúk miatt csúcsidőszakban négy különböző külsős brigád és két mérnökségi csapat dolgozott helyreállításon éjjel-nappal.

Gyakorlatilag ez ad választ arra a kérdésre, hogy egy-egy úton nem ritkán miért összevissza színűek a foltok, amitől egyes utak leginkább cirkuszkerítésre emlékeztetnek. “Minden vállalkozó egyedi keverési terv alapján állítja elő az aszfaltját, azonban mindegyik megfelel az előírásoknak. A színeltérés a minőséget nem befolyásoló alapanyagok eltérőségéből adódik, például a különböző aszfaltgyártók más bányákból szerzik be a zúzottkövet” – mondja a Magyar Közút Zrt. szóvivője.

Mindez persze csak esztétikai kérdés, aminél százszor fontosabb, hogy lesznek-e valaha kátyúmentesek legalább a legfontosabb utak?

“Kátyúmentességet sajnos nem ígérhetünk, a kátyúk száma minimálisra csökkenthető akkor, ha tényleges burkolatgazdálkodás keretében, megfelelő pénzügyi fedezet áll rendelkezésre a burkolatok nagyfelületű, rendszeres és indokolt felújítására.  A végleges javításhoz burkolat-felújítás szükséges, a lokális beavatkozások nem oldják meg a problémát” – ad diplomatikus, de azért világos választ az Állami Autópálya-kezelő Zrt. a kérdésre.

Szerdán jelentették be, hogy 2013-ban országszerte közel 600 kilométernyi, régóta felújításra váró alsóbbrendű mellékút újul meg a Magyar Közút jóvoltából, a forrásokat pedig az Új Széchenyi Terv Regionális Operatív Programja biztosítja. A közútkezelő a tavalyi érték háromszorosából, mintegy 87 milliárd forintból indíthat fejlesztéseket.

Gőzerővel dolgoznak – állítják a hatóságok. Ha ön mégis azt látja, hogy nem tűnnek el a durva kátyúk, kérjük, fotózzon, és küldje el nekünk!

Kommentek

  • Keeep

    “2013-ban országszerte…..87 milliárd forintból indíthat fejlesztéseket”
    A Kossuth térre (270m x 100m) meg 15 milliárdot költenek.
    Elmennek ezek a k…a édes..

  • Mahler

    Keepnek igazat kell adnom, sajnos nem a Kossuth tér átalakítása a legnagyobb gondunk, és elsőbbséget élvezne az utak helyreállítása, vagy az egészségügy helyzete, mert aki beteg lesz, csak a csoda segíthet rajta és még lehetne sorolni pár dolgot. Mi a fenének építünk borzalmas összegekért pl. stadiont?!!

  • Kempelen10.

    Mahler, ismered a mondást, hogy a népnek “cirkuszt, kenyeret” kell adni! Kenyér van, cirkusz meg lesz! Megkérdezted már a foci rajongókat, hogy nekik mi a véleményük a stadionokról? Valami azt súgja nekem, hogy nem az, ami a tied.

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Prémium Peugeot? Már majdnem igen!

A legtöbb népautós gyártó két kézzel kapar a prémium jelzőért, az új 5008 GT kétharmada ki is érdemli.

Oldalszél-stabilizátort kapnak a Ford haszonjárművek

Alapáron szereli fel a Transit és Transit Custom haszonjárműveket oldalszél elleni elektronikus védelemmel a Ford.

F1: Alonso nem vár sokat az új McLarentől

Fernando Alonso szerint kár azt várni, hogy a McLaren hirtelen visszakerül az élre, a spanyolnak nincsenek túlzott elvárásai az idei szezonnal kapcsolatban.

F1: Kerülj egyet az új Mercivel – fedélzeti videó

Fedélzeti panorámavideó az új Mercedes és Lewis Hamilton első köréről.

F1: Räikkönen kipróbálta az új Ferrarit – videó

A délelőtti leleplezés után a Ferrari azonnal pályára is küldte 2017-es Forma-1-es autóját. Kimi Räikkönen fordult vele elsőként.

F1: “Sereghajtót” leplezett le a McLaren

A McLaren pénteken délelőtt Wokingban és Tokióban leleplezte 2017-es Forma-1-es modelljét, az MCL32-est. Meglepő külsőt kapott az autó.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.