A húsvétig tartó tél után lassan nyárias a hőmérséklet nap közben. Mivel a melegtől irtózó téli gumikat őszig szét lehet morzsolni, mi is igyekszünk segítséget nyújtani a megfelelő nyári gumi kiválasztásához.

Amikor egy garnitúrát egyben kell kifizetni, vonzónak tűnnek az olcsóbb gumik, de aki négy keréken megtakarít egy prémiumtermékhez képest 16 000 forintot, az ötéves használatnál havonta mindössze 267 forintot spórolt, cserébe lemondott egy olyan gumiról, amely nemcsak biztonsága és tartóssága miatt vonzó, de a használt autó értékesítésekor is jól jön. Négy egyforma, márkás abroncs igényes tulajdonosról tanúskodik, ami megkönnyíti az autó eladását és korlátozza a vevő alkuerejét.

Egy autó futóműve olyan, amilyen, de a megfelelő abroncs kiválasztása már a tulaj felelőssége és lehetősége

A megszokott kép: élen a prémiummárkák

Ennél persze fontosabb, hogy mit kapunk mi az abroncstól, mielőtt megválnánk a kocsitól. Talán nem véletlen, hogy a Continental, a Michelin, de a Goodyear-Dunlop csoport abroncsai is rendszeresen a legjobbak között szerepelnek a független tesztekben.

Az ADAC német autóklub legutóbbi vizsgálatában az öt legjobb minősítést elérő gumi (ABC sorrendben) a Continental SportContact5 és a PremiumContact5, a Dunlop SP SportMaxx RT és a Sport BluResponse, a Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 és az EfficientGrip Performance, a Michelin Pilot Sport 3 és az Energy Saver+ valamint a Vredestein Ultrac Vorti és a Sportrac5 volt.

És ha nekem 205/55 R16-os gumi kellene?

Akit a cikkben olvasható eredményeken túl az is érdekel, mitől bőg le az egyik, és mitől arat diadalt egy másik abroncs, olvassa el a májusi Autó Magazin ötoldalas nyárigumi-tesztjét! Ebben az anyagban kollégáink a cikkben idézett tesztekből hiányzó, 205/55 R16 méretosztályban hasonlítanak össze 13 abroncsot. A mezőny második legdrágább gumija utolsó előtti lett, pár alacsonyabb árfekvésű abroncs viszont igen jó eredményt ért el. Itt az összeredmény mellett nyolc kritérium alapján külön is látható a 13 abroncs sorrendje, így akinek a zajszint, a fékút vagy épp a fogyasztás a döntő szempont, könnyen kiszűrheti a saját igényeinek legjobban megfelelő gumit. Érdemes elmélyülni a pedáns mérésekre alapozott cikkben, legalább a közértben vagy egy benzinkúton.

A tesztek eredményeit vizsgálva megnyugtató a kép: az ADAC legfrissebb nyárigumi-tesztjében 38 abroncs közül összesen négy szégyenkezhet a nem ajánlott minősítéssel, 30 lett ajánlott vagy nagyon ajánlott. A jók között az dönt a sorrendről, mennyire biztonságos és agilis velük az autó nedves úton.

Nemcsak a legdrágábbak ajánlhatók

Ha nem is a legnevesebb márkákat választja valaki, de a nagy gumigyártó konszernek középső árfekvésű márkái (pl. Barum, Debica, Falken, Firestone, Semperit, stb.) is jó ár/érték arányú gumikat kínálnak vagy ott vannak a prémium és az olcsóbb szegmens közé célozó, erősen felfutó dél-koreai márkák, például a Hankook abroncsai Dunaújvárosból.

Nem éri meg a biztonságon spórolni! A legjobb lassulást biztosító abronccsal az autó megáll, az ócskábbal belerohanunk a fékező sorba

Önbecsapás a használt gumi

Bárhogy szorít is a szükség, használt gumit sosem vennénk! A járdázástól deformálódott, úthibán megsérült szerkezetű abronccsal senkinek nincs joga kockára tenni mások életét, ha már a saját és a családtagjai élete nem elég érték neki ahhoz, hogy rendes gumit vegyen. Akár egy nagyon olcsót, de legalább újat.

A használt gumi eleve önbecsapás. Még ha ki is fognánk egy sérülésmentes gumit, amire vajmi csekély az esély, a használt gumi arányosan kevesebb ideig használható, mert élettartama egy részét más már elhasználta. Előbb-utóbb mindenki megtanulja a saját kárán, hogy minőséget venni mindig a legolcsóbb, legyen szó cipőről, papír zsebkendőről vagy búvárszivattyúról.

Így készült az ACE autóklub gumitesztje egy olaszországi tesztpályán
 


Pozícióváltás és légnyomás: amivel spórolhatunk

A gumikkal máshogy érdemes spórolni: egy fillérbe sem kerül, de megakadályozza a fogyasztás felszökését és kíméli az abroncsokat, ha az előírt légnyomással használjuk őket. Havonta legalább egyszer érdemes ellenőrizni a gumik légnyomását.

Az abroncsok használati ideje megnyújtható, ha a kerekek között 7-10 ezer kilométerenként javasolt pozícióváltásba bevonjuk a pótkereket is, persze szem előtt tartva az autógyártók előírásait.

“A nagyobb futásteljesítmény elérése érdekében, amennyiben egyenértékű pótkerék áll rendelkezésre, javasolt a pótkerék bevonása is a cserébe. A futásteljesítmény ezáltal akár 20 százalékkal is nőhet” – tanácsolja Menkó Illés, a Continental műszaki szakértője.

Rozsda miatt lötyöghet a kerék

Hiába húztuk meg a csavarokat a gumik cseréjekor, a kerékagyon lévő rozsda ledarálódásával a kerék meglazulhat, ami érzékelhető a kerékjáratokból érkező furcsa hangokban is. Ilyenkor sok esetben elég utánhúzni a csavarokat, a garnitúrák átszerelése után pár száz kilométerrel mindenképp ellenőrizni kell feszességüket!

Ha megvan a megfelelő abroncstípus, vásárlás előtt olvassuk le a gyártási időt az oldalán található DOT számból! A hosszú kódból az utolsó négy karakter az érdekes. Az első kettő jelzi a gyártás hetét, az utolsó kettő a gyártás évét. A 3712 például a 2012-es év 37. hetében gyártott gumikat jelöl. Két évnél régebben tárolt gumit lehetőleg ne vegyünk meg!

Érdemes tanácsot kérni

Mindezt nehéz volna megtenni netről rendelt gumikkal, ezért a megfelelő abroncs kiválasztásában érdemes egy régóta működő, lehetőleg nagy márkákkal kapcsolatban álló (ezáltal több irányból képzett) gumis műhelyben tanácsot kérni. A szelekcióban sokat segíthetnek az alábbi, független nyárigumi-tesztek eredményei. (A galériában mindegyik táblázat megtalálható nagy felbontásban is.)


185/60 R15, ADAC

19 abroncsot hasonlított össze az ADAC 185/60 R15 méretben

195/65 R15, Automobil Club Europa

Összpontszámban a Dunlop SP Sport BluResponse, ár/érték arányban a Vredestein Sportrac5 győzött az ACE tesztjében

225/45 R17, ADAC

225/45 R17 méretben is 19 abroncsot vetett össze a legnagyobb német autóklub