A pingvinformájú autó fogyaszt a legjobban

Közelkép: Volkswagen XL1

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.04.16. 15.00

Hátsókerék-hajtás, szénszálas karosszéria, felfelé nyíló ajtó, középmotor: nem, ez nem a Koenigsegg vagy a McLaren új szupersportautója. Hanem egy hipertakarékos Volkswagen.

Idén áprilisban tizedszer tartott előadást a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen Martin Winterkorn úr, a VW igazgatótanácsának elnöke, az intézmény tiszteletbeli professzora. A téma ezúttal a Volkswagen legkisebb fogyasztású szériaautója volt.

0,9 liter/100 km

Bár a gyár igyekszik úgy kommunikálni az XL1-et, mintha újra feltalálták volna az autót, erről messze nincs szó. Viszont a ma elérhető technikával alkottak egy rendkívül takarékos modellt, amely annak ellenére méltó a figyelemre, hogy jóval 100 alatti tervezett darabszámával, eddig lég nem közölt, egy lízingkonstrukcióval örökre titokban tartható árával nem tűnik sorozatgyártású autónak. Ám kommunikációs aránytévesztésről nem az autó tehet, így öröm volt részleteket megtudni erről a mérnöki bravúrról.

Idén tizedszer tartott előadást a BME-n Martin Winterkorn, a VW igazgatótanácsának elnöke, az intézmény tiszteletbeli professzora

Az egy liter alatti fogyasztású kocsinak a VW konszern nem először fut neki. Az első szivart 2002-ben, az L1 koncepcióautót 2009-ben láttuk, akkor még 1,49 l/100 kilométeres fogyasztással.

A kétszemélyes jármű a fogyasztáscsökkentés minden területén nagyot lépett előre, mind a menetellenállások lefaragásában, mind a hajtáslánc hatásfokának javításában. A menetellenállások csökkentése az aerodinamika javítását és a tömeg lefaragását jelenti.

A súlycsökkentés elsődleges, mert duplán hat: a könnyebb autónak mindene könnyebb lehet. Elég bele kevésbé nehéz futómű, kisebb lehet a tank, vékonyabb a féktárcsa és ahogy az XL1 mutatja, elhagyható a szervokormány. A rásegítés nélküli, 5,1 kilós kormánymű 10 kilóval könnyebb egy átlagautó szervós konstrukciójánál.

Beszélgetés Martin Winterkornnal

549 800 ember kezd reggelente az általa irányított vállalatnál, a VW konszern minden egyes munkanapon legyárt közel 40 000 autót

549 800 ember kezd reggelente az általa irányított vállalatnál, a VW konszern minden egyes munkanapon legyárt közel 40 000 autót


Műegyetemi előadása után Martin Winterkorn tudott pár percet szakítani olvasóinkra, mielőtt találkozóra indult Orbán Viktorral. A 65 éves menedzser egy alig felfogható méretű és erejű impériumot igazgat. Összesen 549 800 ember kezd reggelente a vállalatnál és a cég minden egyes munkanapon legyárt közel 40 000 autót. 2012-ben a birodalom éves árbevétele 193,7 milliárd euró volt, ami a magyar költségvetés bevételi összegének közel négyszerese és a teljes hazai bruttó össztermék duplája. Önmagában a konszern adózás utáni nyeresége kitett 21,9 milliárd eurót, ami 6460 milliárd forintnak felel meg.

A Zsámbékról kitelepített sváb család sarját gyermekkorában fogta meg az autóipar, amikor a Porsche tesztpilótáit látta megvillanni a 911-esekben. Később az Audinál, kezdő minőségbiztosítási munkatársként azt tanulta meg, hogy egy autó csak akkor igazán jó, ha a nagyívű koncepció mellett a látszólag jelentéktelen alkatrészek is a tökéletesség igényével készülnek.

Martin Winterkorn itt Angela Merkelnek és Vlagyimir Putyinnak mutatja meg az XL1-et

Martin Winterkorn itt Angela Merkelnek és Vlagyimir Putyinnak mutatja meg az XL1-et


A menedzser később az Audi fejlesztéseit irányította, majd az Audi, később a teljes Volkswagen konszern igazgatótanácsának elnökévé vált.

Még állt a vasfüggöny, amikor üzletileg is kapcsolatba került Magyarországgal. Hogyan történt ez pontosan?
Az 1980-as években ülésvázak hegesztését adtuk ki egy móri vállalatnak, ez a cég lett az Audi első beszállítója Magyarországról. Még mindig emlékszem, hogy a két első ülésen 30 német márka megtakarítást értünk el.

Ez a cég egy volt a beszállítók között vagy a teljes volument ők adták?
Nem, az összes 1986 utáni Audi 80 ülésvázát Móron hegesztették.

Térjünk át az XL1-re! Nehezen látom meg benne a szériaautót, egyáltalán, mekkora élettartamra méretezték?
Akkorára, mint bármelyik sorozatgyártású modellünket.

Tehát legalább 300-400 ezer kilométert elfuthat ezzel a kis motorral?
A motor aligha okozhat problémát, mivel ez a dízelmotor egy meglévő négyhengeres fele, gyakorlatilag az 1,6 TDI félbevágva. Sok azonos alkatrészük van, minden szempontból közel állnak egymáshoz.

Az előadáson nem esett szó arról, hogy mekkora az autó fogyasztása, ha lemerült a hibrid akkumulátor?
Tisztán a TDI dízelmotort használva nagyjából két l/100 km lehet.

Szénszálerősítésű műanyag, lerobbantható ajtók

Az autó vázát és utasterét adó egység csupán 89,5 kilót nyom, mert szénszálerősítésű műanyagból készült. Erre csavarozzák rá a váz többi elemét. A monocoque alapanyagát adó szénszálas kompozit súlya négyzetméterenként 1,8 kg, míg az acélé 5,1 kg volna. Az F1-ből ismert szénszálas műanyag merevsége is kiváló, 130 gigapascalra állítható be, ami közel a duplája annak, ami alumíniummal elérhető.

Érdekes az ajtók konstrukciója is: a felfelé nyíló ajtókat baleset esetén pirotechnikai töltet robbantja le a karosszériáról. Ezt nem úgy kell elképzelni, mintha kilőnék őket az űrbe, mint a filmekben, a robbanás csak eltávolítja őket a zsanérról, így könnyen kilökhetők a helyükről.

Példakép: a pingvin

Az áramlástani szakemberek a pingvint utánozták a karosszéria tervezésekor: kicsi a homlokfelület és hátrafelé elkeskenyedik a far. A hátsókerék-hajtású autó motorja is hátul van. Hűtését sikerült első hűtőnyílás nélkül megoldani, ami nagyon sokat javít a légellenálláson.

Áramvonalasabbá tette az autót a pótkocsikon is alkalmazott kerékborítás, hogy a kerékjáratokban örvénylő levegő ne fogja vissza az autót. Ez viszont a levegő kirekesztésével rontja a hátsó tárcsafékek hűtését. Ám a kerámia féktárcsák nemcsak könnyűek és rendkívül kopásállóak, hőtűrésük is sokkal jobb az acélénál.

A fedett kerekekkel kevesebb levegő jut a kerékjáratokba, hogy az örvénylő levegő ne fogja vissza az autót

Az autó káprázatos, 0,189-es alaktényezőjén felül nagyon csekély homlokfelületével is csökkenti a légellenállást (a légellenállás a kettő szorzata). Ezért a vezető és utasa nem egymás mellett ül, az utas kicsit hátrébb foglal helyet, hogy az autó keskenyebb lehessen. Az egymás mögötti üléselrendezés, mint pl. a Renault Twizyben, túl erős kompromisszum lett volna a kényelmetlen, széttett lábas utazás és a macerás ki-beszállás miatt.

Sokat hoztak a külső tükröket helyettesítő kamerák. A németországi forgalomba helyezési előírások megkövetelik a külső visszapillantókat, de a Volkswagen végül kibrusztolt egy különengedélyt, hogy megússza a kiálló füleket.

Szénszálas (CFK) keresztstabilizátor csökkenti a súlyt, a kormánymű szervótlan, így csak 5,1 kilót nyom 15 helyett. A felnik kovácsolt magnéziumból készültek, a keskeny abroncsokkal javul a gördülési ellenállás és az áramló levegő is kisebb fogást talál rajtuk

Hajtáslánc: csak árammal vagy dízel hibridként

A méretcsökkentés jegyében a dízelmotor kéthengeres, 0,8 literes és 48 lóerős (35 kW-os). Az elfogadható rezgéscsillapítás érdekében a motor járását kiegyensúlyozó-tengelyek javítják. A kis dízel maximális nyomatéka 120 Nm. A kuplungharangba integrált elektromos motor 140 newtonmétert és 20 kilowattot (27 LE) tesz hozzá ehhez. Padlógázas gyorsításnál – a villanymotor túlterhelését elkerülendő – a hajtáslánc összteljesítménye némileg csekélyebb, konkrétan 51 kW, azaz 69 lóerő.

Martin Winterkorn szerint különösen nehéz volt megoldani a dízelmotor finom aktiválását, hogy a TDI rákapcsolását ne érezze rántásként a vezető. A kéthengerest egy kuplung kapcsolja be a hajtásláncba, amikor lemerül az 5,5 kWh kapacitású akkumulátor. Az autó ilyenkor átáll hibrid üzemmódba, ahogy pl. a Toyota Priusok működnek 1997 óta.

Amíg elég a hibridakkuk kapacitása, az autó árammal megy, elvileg 50 kilométert. Aztán átáll dízel-hibrid üzemre

Az XL1-éhez hasonló hibridrendszer, más modulokkal, a konszern több autójában is elérhető lesz. Ugyanezt a hajtásláncot az Upba beépítve születhetne egy két literes fogyasztású modell. Az első konnektorról tölthető hibridet a Porsche a Panamerából, az Audi az A3-ból dobja piacra.

A 2014-től megvásárolható hibrid A3 1,4-es, 150 lóerős turbómotorral és 75 kW (102 LE) villanymotorral készül. A kettő együtt maximálisan 350 Nm és 204 lóerő leadására képes.

Tisztán elektromos hatótávja elvileg 50 km, míg csomagtere várhatóan 100 literrel, 280 literre csökken a hátsó ülések alá-mögé szerelt, 8,8 kilowattóra kapacitású lítium-ion akkucsomag miatt. Az A3-at a konszern számos modellje követi, ugyanilyen elvű hajtáslánccal.

Cápa 6-os, Escort RS Cosworth, XL1

Az XL1 kis szériában, nem kommunikált, de összesen néhány tucatra tervezett darabszámban készül Osnabrückben, a csődöt jelentő Karmanntól átvett üzemben. A kétszemélyes autó olyan klasszikusokkal osztja meg a gyártási helyszínt, mint a BMW E24, a VW Corrado, a Ford Escort RS Cosworth vagy a Chrysler Crossfire.

Nagy kérdés, hogy ez a 795 kilós, a hibridakkuk lemerülése után, csak dízelmotorral járva 2 litert fogyasztó és kétszemélyes hibridjármű van-e akkora dobás, mint a 13 éve bemutatott, 830 kilós, 3 litert fogyasztó, sokkal környezetszennyezőbb, de négyszemélyes Lupo 3L TDI? Beszéljük meg a cikk alatt, kérjük, hogy kulturált hangnemben!

Műszaki adatok – Volkswagen XL1
Motoradatok
Lökettérfogat 800 cm3
Hengerek/szelepek S2/8
Max. teljesítmény (dízel/elektromos motor), kW (LE) 35 (48)/20 (27)
Max. nyomaték (Nm) 120/140
 
Rendszer összteljesítménye 51 kW (69 LE)
Önsúly (kg) 795
 
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12,7
Végsebesség (km/h) 160 (leszabályozott)
Vegyes átlagfogyasztás (l/100 km) teli és lemerült akkumulátorokkal 0,9 / kb. 2,0
Elektromos hatótáv/töltési idő/hibrid akkumulátor-kapacitás 50 km/1,5 óra/ 5,5 kWh

Kommentek

  • husky

    Hát ilyen küllemű autó már volt, úgy 1980 környékén is, ha jól emlékszem a Ford “Probe IV”, mivel több változat is készült. Akkor világszám volt a cW=0,31!

  • peta33

    A Hondának volt egy efféle Hybrid,vagy elektromos kocsija,úgy 20 éve,Amerikában nagyon kedvelt volt..

  • PluginHibrid

    Ev1-et kopizták kivűlről…

    peta
    Insight-ra gondolsz ?

  • PluginHibrid

    Soha nincs az össz Le 69 !!! Jó az 59 körülinek is…

    Akkor már miért nem irtak 75-öt, egyszerübb úgy a matek…

  • Guevara

    husky: Ford Probe csak 89-től volt. Viszont 82-ben jött az Audi 100 3. generációja Cw 0.3-as alaktényezővel és az aztán minden volt, csak nem pingvinforma nem.

  • Guevara

    -nem

  • L.A. Rómeó

    van akorka dobás!
    eza leknagyob dobás most a világon kit érdekel ampera meg zoé meg leaf amik 0 litert fogyasztanak?
    ez vw azok meg mindenféle csigaevő szusievők.
    enyi.
    a vw a lekjob onan is láccik hogy nekik külön engedélyt adot németország a vissza pilantora!

  • L.A. Rómeó

    engemmet aszsem érdekel hogy 1955ban Chrysler Ghia Dart 0,170 es cw-t tudott.
    az amerikai nem ekte német. enyi.

  • L.A. Rómeó

    az picit zavar hogy rohatt makarónievők1954ben 0,140 es cw jüt csináltak a fiat turbinával.
    biztos valami trükk hisz ot 2 ember egymás mellet ülhet.
    csalás inen érzem.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.