Nem átverés: dízel a benzines áráért

Bemutató: Toyota RAV4 2013

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.04.08. 16.20

4,5 millió darab értékesítése után a Toyota bevezeti a RAV4 negyedik generációját. Az autó alapára benzines és dízelmotorral is hétmillió forint alatt van.

Megkezdődött hazánkban az új Toyota RAV4 forgalmazása. Az autóból 75 darab kelt el az előértékesítés heteiben, így az idei évre tervezett darabszámot 170-ről 250-re emelték. Jelenleg, gyári rendelésű autók esetén, két hónap a szállítási határidő Japánból, de ez kitolódhat, ha a modell továbbra is ilyen kapós marad – mondta kérdésünkre válaszolva Dimitris Tripospitis, a Toyota Motor Hungary alelnöke.

Fix ülés, nagy lábtér

Bár tengelytávja 10 centivel, 266 centiméteresre nyúlt, a RAV4 megmaradt kompakt szabadidő-autónak. Hátsó utasként megítélve az új Toyota kényelmes és igen tágas autó. Eltűnt a tologatható hátsó ülés, de hosszirányú állítás híján is tágas a lábtér. Az osztott háttámla két fele külön dönthető, nagyon relaxált, sörözős-dumálós pozíciót lehet felvenni a második sorban.

A két erősebbik motorhoz rendelhető automata váltó. A 2,2-es dízelhez hatfokozatú, a benzineshez fokozatmentes CVT

Ekkora autóban 547 literes csomagtartóról hallva az merül fel elsőként, hogy ez vagy pótkerék nélküli érték vagy nem a VDA szabvány szerint mérték. Pedig ez az igazság, defektjavító szettel még 100 literrel több a hely, míg lehajtott ülésekkel 1746 (vagy 1846) literre nő a tér.

Végre normális ötödik ajtóval

Az autó legnagyobb előnye az elődhöz képest, hogy eltűnt végre az oldalra nyíló csomagtérajtó. Ez eleve nehézkes és nyitása is sok helyet igényelt, ráadásul nekünk rossz felé nyílt. Következetesen a Japánban dívó bal oldali közlekedésre szabták, ott lehetett a járda felől belepakolni.

Ideje volt átállni a fentről nyíló ötödik ajtóra, ha már az európai vevőkör a legnagyobb. A módosítás egyik előnye a motoros csomagtérnyitás, ami Style felszereltséggel, a négykerék-hajtású modellekhez jár.

Rövidebb volt a Yarisnál

1994-ben mutatkozott be az első RAV4. Az első szériából vászontetős is volt

1994-ben mutatkozott be az első RAV4. Az első szériából vászontetős is volt


Sok agysejt kifeküdne, ha arról vitáznánk, hogy az 1988-as Suzuki Vitara volt-e az első személyautós kompakt terepjáró vagy ez inkább dzsip és a Toyotáé az érdem a kompakt SUV-k meghonosítójaként. Mindenesetre közel 20 éve jelent meg a RAV4 első generációja. Neve a Recreational Active Vehicle rövidítése, a 4 az összkerékhajtást jelöli.

A sajtóbemutatón elhangzott, hogy az 1994-es RAV4 volt a világ első önhordó kasztnis, állandó 4×4 hajtású autója mindenütt független kerékfelfüggesztéssel. Kellett az egzakt körülírás és a három restrikció, mert a Lada Niva, korát mesze megelőzve, a világ első terepjárójaként jelent meg 1976-ban önhordó karosszériával, permanens négykerék-hajtással és elöl független felfüggesztéssel (hátul pedig merev híddal).

A Niva hátsó futóműve merev tengelyes, de önhordó karosszériájával, állandó négykerék-hajtásával és független első felfüggesztésével messze megelőzte korát

A Niva hátsó futóműve merev tengelyes, de önhordó karosszériájával, állandó négykerék-hajtásával és független első felfüggesztésével messze megelőzte korát


3,69 méteres hosszával az első RAV4 rövidebb egy mai, 3,75 méteres Yarisnál. A háromajtós alapmodellen kívül készült belőle vászontetős kétajtós és acéltetős ötajtós is, valamint 1997-től elektromos változat, amelyet megvenni nem, csak lízingelni lehetett. A 2000-ben bemutatott második generációból dízelmotoros is lett.

A kezdetben évi százezres darabszám a most kifutó, 2005-ben debütált modellnél elérte az évi 400 ezer darabot. 19 év alatt összesen 4,5 millió RAV4 készült, amiből 1,2 millió kelt el Európában, amely a típus legnagyobb piaca. Magyarországon a Toyota-márkakereskedések eddig 3500 darabot adtak el belőle.

Hipermodern 4×4

A hajtásrendszert elektronika vezérli. Mint a modernebb Haldex-rendszerekben, itt sem kell kerékkipörgés a hátsó tengelyhez beszerelt, olajban fürdő lamellás kuplungnak, hogy a tárcsákat összenyomva aktiválja a négykerék-hajtást.

Kanyarban haladva az autó 50:50 százalékra váltja az erőelosztást, hogy a kormányzott kerekeket minél kevésbé terhelje hosszirányú erő átadása. Ha nincs kerékkipörgés, kanyarból kijövet a tudományos-fantasztikus, hat ezredmásodperc alatt reagáló vezérlés elveszi hátulról a nyomatékot, hogy ne okozzon fölöslegesen többletfogyasztást.

Kevés autóra buknak jobban a nők, mint az SUV-kra, és ez a nagy víz túloldalán még inkább így van. A magasságát illetően kihívásokkal küzdő (eredetiben: vertically challenged) kollegina mesél az autóról és bemutatja a tanítható, motoros csomagtérnyitás működését

A rendszert összesen 40 érzékelő látja el jelekkel az eddigi 25-tel szemben, ami a kerekek tapadásának pontosabb érzékelésével finomabb vezérlést tesz lehetővé. Elég 108 ezred, alig több mint egy tizedmásodperc, hogy az autó 4×4-re váltson.

2 WD-4WD: fix leosztás

Nem lehet szabadon kombinálni az első és a négykerék-hajtást, az adott motorhoz vagy egyik vagy másik tartozik. Az Avensisből átemelt, osztott olajkörű, kétliteres dízel csak elsőkerék-hajtással érkezik Európába. Ez a motor a szabványos mérés szerint 4,9 litert fogyaszt csupán, de számoljunk inkább kerek hattal. A RAV4 remek autó lehet vele, ha elég két hajtott kerék.

0,108 másodperc elég, hogy az autó átálljon tisztán elsőről 50:50 eloszlású négykerék-hajtásra

A kétliteres benzines 151 lóerős, csak 4×4-es verzióban kapható és a hatfokozatú kézi váltón kívül fokozatmentes CVT automata is rendelhető hozzá. A harmadik motorváltozat a 2,2 literes dízel, amely 150 lóerős. Nyomatéka alig nagyobb a kétliteresénél (310 helyett 340 Nm), viszont ez a modell négykerék-hajtású és hatfokozatú automata váltóval is fent van az árlistán.

Az árlistán szereplő, 285 ezer forintos Offroad-csomag a látványt szolgálja, de az autó nem is szorul rá a felspécizésre. A sajtóbemutatón tapasztaltak alapján a RAV4 sárban, könnyebb terepen jól boldogul.

Egy átlagember hamarabb megijed a meredélyektől, mintsem rendes gumival a RAV4 elakadjon felfelé, de ez még nagyon-nagyon messze van attól, amire a valódik terepjárók egyik királya, a Land Cruiser képes.

Nemcsak terepen előny, hogy a küszöböt takarja az ajtók alja, ezért nem koszolódik össze a lemez, ki- és beszálláskor nem sarazza össze a nadrág szárát. Jobb helyeken figyelnek erre, például az új Santa Fében is értékeltük ezt a figyelmességet.

Alapár: 6 850 000 Ft

Benzines motorral 6 850 000 Ft a 4×4-es RAV4 listaára, a kisebbik dízelmotorral pedig 6 940 000 Ft a belépőmodell, szintén Active felszereltséggel. Négykerék-hajtással és kézi váltóval 7 990 000 forinttól kapható a 2,2 D-4D 150.

Műszaki adatok:

Motorok

2,0 Valvematic

2,0 D-4D

2,2 D-4D

Emissziós besorolás

EURO5

EURO5

EURO5

Hengerszám

4

4

4

Lökettérfogat cm3

1987

1998

2231

Furat / löket  mm

80,5 / 97,6

86,0 / 86,0

86,0 / 96,0

Max. teljesítmény kW (LE) / 1/min

111 (151) / 6200

91 (124) / 3600

110 (150) / 3600

Max. nyomaték Nm / 1/min

195 / 4000

310 / 1600-2400

340 / 2000-2800

Végsebesség km/h

185 (185)

180

190 (185)

Gyorsulás 0-100 km/h s

9,9 (10,7)

10,5

9,6 (10,0)

Átlagfogyasztás l/100 km

7,2/7,3 (7,2)

4,9

5,6/5,7 (6,6/6,7)

Súlyok, kg; listaárak, Ft

 

 

 

Saját tömeg vezetővel (70/156/EEC)

1490-1570 (1605-1615)

1535-1625

1605-1680 (1640-1660)

Listaár, Ft

6 850 000-9 670 000

6 940 000-7 850 000

7 990 000-10 670 000

Zárójelben az automatikus váltós modell adatai

Kommentek

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.