Vezetéstechnika

Kissé félrecsúszott olvasónk levele, hiszen nem sok köze van a vezetéstechnikához. Mégis bekerült válogatásunkba, mert a francia autók megbízhatósága mindig hálás téma, és Székely Gyula szakértőnk nem hátrál meg a számára peremterületet jelentő kérdés megválaszolása elől.


Olvasónk kérdezi

Tisztel Székely Úr!

Egy Citroen C3 típusú 1,6 benzines 2003-as autót vásároltunk kb. 2 hónapja egy márkakereskedésben. Vásárlás után az ajánlott szerviz munkák (pl: olajcsere, szűrőcsere, ékszíj, vezérlés, vízpumpa, gyertya) el lettek végezve a kis autón. Örültem, hogy most már van egy megbízható járgányom amivel biztonságosan, nyugodtan tudok közlekedni. Sajnos a szerviz után körülbelül egy hétre az autóval hosszabb útra indultunk, de útközben olyan gond lett az autóval, hogy a jobb oldali első lengéscsillapító rúgó-tányér eltörött. Nem mentem bele a kocsival kátyúba, gödörbe.

A szerelő azt mondta hogy nem lenne szabad ennek a tányérnak eltörnie, biztos megpadkáztam az autót. (Nem volt ilyen.) Kérdésem az lenne, hogy Ön szerint mi okozhatta ezt a jellegű hibát és habár javítás alatt van most a kocsi kicsit (nagyon) félek tőle, nehogy még egyszer cserben hagyjon az autó, vagy valami baleset legyen az ilyen jellegű hibából. Megköszönném, ha leírná véleményét a Citroen C3 modellről. Váltsak másik fajtára?

Üdvözlettel: Jakab Tiborné

Szakértőnk válasza

Tisztelt Asszonyom!

Évente 5-6 db C3-at látok a pályán gyakorolni, és jellemzően hölgyek érkeznek vele közepes sebességű tréningre. Korábban a márka autóival 3 héten át teszteltünk egy kiemelt partnerünk számára, civil emberek bevonásával. Gond nélkül bírták az 1700 vészfékezést.

Konkrétan a C3 kapcsán jellemzően azt hallom a hölgyektől, hogy az autóval elégedettek, néha jelentkeznek nála elektromos problémák, ami egy része beázásra vezethető vissza. Sokan úgy ítélik meg, hogy elégedettek vele.

Menettulajdonságait tekintve, főleg amiben már van ESP, teljesen megfelelő és kezelhető, a fékezhetősége, vészfékezés közbeni irányíthatósága teljesen rendben van. A kurzusainkon van egy gyakorlat,  aminek a neve kezelhetőségvizsgálat. Itt az autóval egyre gyorsabban haladva szlalomozunk, különböző íveken kanyarodunk, az autó kezelhetőségét, agilitását vizsgáljuk.

A negyedik körtől már mindenki nyalja a szája szélét, ami azt jelenti, hogy egyre jobban figyel, és elkezdi feszegetni a határait. Nem emlékszem, hogy bárkinek gondja lett volna ennek az autónak a vezethetőségével, viszonylag jó időket lehet vele teljesíteni. Kezes jószág, a menettulajdonságainak hangolása is megfelelő.

Csökkent tapadás mellett (tehát műgyanta burkolaton) 70-80 km/h óráról fékezve is kezelhető. Bekapcsolt ESP-vel ” bolondbiztos “, tehát mindig beavatkozik amikor arra a stabilitás megőrzése érdekében a legnagyobb szükség van. Amennyiben Önnek még esetleg nem lenne benne ESP ( elektronikus menetstabilizációs rendszer) akkor is van élet, ha nem provokálja, csak úgy kicsit gyorsabban beesik egy kanyarba, egy jóindulatú alulkormányzottsággal fog reagálni az autója.

Tehát az orrát fogja egy kicsit tolni az autó a kanyar külső íve felé. Ön ekkor elveszi a gázt, kicsit nyit kifelé a kormányon,az autó ettől megnyugszik, és mennek tovább. Legalábbis ilyenkor ez a terv.
Összefoglalom, az autó menettulajdonságaiban nyugodtan megbízhat, konkrétan a leírt hibajelenséggel ennél a típusnál még soha nem találkoztam. Nem szeretnék okoskodni,és látatlanban megmondani a tutit, hogyan történhetett pont az Ön autójával ilyen. Próbáljon bízni a szerviz erre hivatott embereiben. Értem hogy nem könnyű, de nincs egyedül vele. Csak ezért ne váltson márkát.

Üdvözlettel, 

Székely Gyula

Autóvásárlás

Egyszerű, lényegre törő kérdéssel kereste meg szakértőnket olvasónk. Családi autót szeretne, egy igazi igáslovat, ami biztonságban, olcsón látja el feladatát.


Olvasónk kérdezi

Tiszteletem,

szeretnék érdeklődni, milyen autót javasolna:
családi autót szeretnék, 3-6 éveset, többnyire (kis)városi és és 30km-re eső település közti használatra, aztán havi 1x Pozsony (300 km) autópálya. Biztonság, csomagtér, fogyasztás, olcsó szervizelés a lényeg!

Köszönöm

Szakértőnk válasza

Kedves Totó!

Ezekkel a koordinátákkal mindenképp megnézném az 1,4 literes Nissan Note-ot illetve a Honda Jazzt, amelyből elég az 1,2 literes. Másfélmillió alatti áruk miatt a második generációs Ford Focus 1,4, akár kombiként érdekes ajánlat. Jó vezetni, biztonsága erősen 5 csillagos lett, tágas.

A Focusok többsége céges volt, de inkább a dízelek, 1,4-es kombit kicsit könnyebb családtól venni. Az 1,6-os városban többet fogyaszt, hosszabb utakra viszont egyenrangú volna. Lomha, de jó autó 1,4-es motorral a Skoda Octavia Tour II, vagy a modellfrissítés utáni Octavia II, hatalmas csomagtérrel.

Alternatívájuk az Astra H kombi, amelyből szintén van 1,4-es és nem olyan tunya, mint az Octavia. Amennyiben – tőlem eltérően – nem fél a használt dízelektől, a Berlingo vagy a Partner az 1,6 HDi-vel figyelemre érdemes, kitűnő családi autó.

Üdvözlettel, 

Szörényi András

Jog

A következő problémával bármikor, bárhol összefuthatunk az ország útjain, köszönhetően az útburkolat egyre romló minőségének. Nem kell száguldani, hogy egy mély kátyú maradandó kárt okozzon autónkban, és ilyenkor égető kérdésként merül fel: FIZETNI KI FOG?


Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvéd Úr !

Személygépkocsimmal 2013.03.07.-én Bodrogkeresztúr községbe 40 km-es sebességnél belementem egy nagy kátyúba,a bal hátsó gumi abroncsom azonnal leeresztette a benne levő levegőt. Amint hazaérkeztem elmentem egy gumiszervizbe hogy megjavíttassam a gumit. A gumiszervizbe közölték hogy a kátyú két helyen kivágta a gumit, és ezt a gumit nem lehet megjavítani meg is jegyezték a két kivágást.

Az útszakaszon ahol ez történt semmilyen figyelmeztető táblák nincsenek kihelyezve. A helyszínen fényképet készítettem a történtekről. Az én esetemben kinek a kötelessége az engem ért
kár megtérítésére? Utánanéztem egy olyan gumi ára amilyenre nekem szükségem van 14485 Ft. Üdv. Ferenc

Szakértőnk válasza

Tisztelt Olvasónk!

A kártérítési igényét jelentse be a közútkezelőnek. Ilyen esetben egyébként javasolt a kárt haladéktalanul, de legkésőbb három napon belül bejelenteni, hogy a kátyút a közútkezelő meg tudja tekinteni, és szükség esetén mielőbb kijavíthassa.

A háromnapos határidő nem jogvesztő, de minél később jelenti azonban be, annál nagyobb esélye van, hogy a közútkezelő elutasítja igényét.

Tisztelettel:
dr.Kozma Tamás ügyvéd
www.karterito.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!