Kátyúba szakadt az abroncs, ki fizet?

Válogatás heti szakértéseinkből

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.04.04. 07.00

Nem kell száguldani, hogy hazánk útjain haladva egy mély kátyú maradandó kárt okozzon autónkban. Ilyenkor villámgyorsan kerül elő az égető kérdés: FIZETNI KI FOG?

Vezetéstechnika

Kissé félrecsúszott olvasónk levele, hiszen nem sok köze van a vezetéstechnikához. Mégis bekerült válogatásunkba, mert a francia autók megbízhatósága mindig hálás téma, és Székely Gyula szakértőnk nem hátrál meg a számára peremterületet jelentő kérdés megválaszolása elől.



Olvasónk kérdezi

Tisztel Székely Úr!

Egy Citroen C3 típusú 1,6 benzines 2003-as autót vásároltunk kb. 2 hónapja egy márkakereskedésben. Vásárlás után az ajánlott szerviz munkák (pl: olajcsere, szűrőcsere, ékszíj, vezérlés, vízpumpa, gyertya) el lettek végezve a kis autón. Örültem, hogy most már van egy megbízható járgányom amivel biztonságosan, nyugodtan tudok közlekedni. Sajnos a szerviz után körülbelül egy hétre az autóval hosszabb útra indultunk, de útközben olyan gond lett az autóval, hogy a jobb oldali első lengéscsillapító rúgó-tányér eltörött. Nem mentem bele a kocsival kátyúba, gödörbe.

A szerelő azt mondta hogy nem lenne szabad ennek a tányérnak eltörnie, biztos megpadkáztam az autót. (Nem volt ilyen.) Kérdésem az lenne, hogy Ön szerint mi okozhatta ezt a jellegű hibát és habár javítás alatt van most a kocsi kicsit (nagyon) félek tőle, nehogy még egyszer cserben hagyjon az autó, vagy valami baleset legyen az ilyen jellegű hibából. Megköszönném, ha leírná véleményét a Citroen C3 modellről. Váltsak másik fajtára?

Üdvözlettel: Jakab Tiborné

Szakértőnk válasza

Tisztelt Asszonyom!

Évente 5-6 db C3-at látok a pályán gyakorolni, és jellemzően hölgyek érkeznek vele közepes sebességű tréningre. Korábban a márka autóival 3 héten át teszteltünk egy kiemelt partnerünk számára, civil emberek bevonásával. Gond nélkül bírták az 1700 vészfékezést.

Konkrétan a C3 kapcsán jellemzően azt hallom a hölgyektől, hogy az autóval elégedettek, néha jelentkeznek nála elektromos problémák, ami egy része beázásra vezethető vissza. Sokan úgy ítélik meg, hogy elégedettek vele.

Menettulajdonságait tekintve, főleg amiben már van ESP, teljesen megfelelő és kezelhető, a fékezhetősége, vészfékezés közbeni irányíthatósága teljesen rendben van. A kurzusainkon van egy gyakorlat,  aminek a neve kezelhetőségvizsgálat. Itt az autóval egyre gyorsabban haladva szlalomozunk, különböző íveken kanyarodunk, az autó kezelhetőségét, agilitását vizsgáljuk.

A negyedik körtől már mindenki nyalja a szája szélét, ami azt jelenti, hogy egyre jobban figyel, és elkezdi feszegetni a határait. Nem emlékszem, hogy bárkinek gondja lett volna ennek az autónak a vezethetőségével, viszonylag jó időket lehet vele teljesíteni. Kezes jószág, a menettulajdonságainak hangolása is megfelelő.

Csökkent tapadás mellett (tehát műgyanta burkolaton) 70-80 km/h óráról fékezve is kezelhető. Bekapcsolt ESP-vel ” bolondbiztos “, tehát mindig beavatkozik amikor arra a stabilitás megőrzése érdekében a legnagyobb szükség van. Amennyiben Önnek még esetleg nem lenne benne ESP ( elektronikus menetstabilizációs rendszer) akkor is van élet, ha nem provokálja, csak úgy kicsit gyorsabban beesik egy kanyarba, egy jóindulatú alulkormányzottsággal fog reagálni az autója.

Tehát az orrát fogja egy kicsit tolni az autó a kanyar külső íve felé. Ön ekkor elveszi a gázt, kicsit nyit kifelé a kormányon,az autó ettől megnyugszik, és mennek tovább. Legalábbis ilyenkor ez a terv.
Összefoglalom, az autó menettulajdonságaiban nyugodtan megbízhat, konkrétan a leírt hibajelenséggel ennél a típusnál még soha nem találkoztam. Nem szeretnék okoskodni,és látatlanban megmondani a tutit, hogyan történhetett pont az Ön autójával ilyen. Próbáljon bízni a szerviz erre hivatott embereiben. Értem hogy nem könnyű, de nincs egyedül vele. Csak ezért ne váltson márkát.

Üdvözlettel, 

Székely Gyula

Autóvásárlás

Egyszerű, lényegre törő kérdéssel kereste meg szakértőnket olvasónk. Családi autót szeretne, egy igazi igáslovat, ami biztonságban, olcsón látja el feladatát.


Olvasónk kérdezi

Tiszteletem,

szeretnék érdeklődni, milyen autót javasolna:
családi autót szeretnék, 3-6 éveset, többnyire (kis)városi és és 30km-re eső település közti használatra, aztán havi 1x Pozsony (300 km) autópálya. Biztonság, csomagtér, fogyasztás, olcsó szervizelés a lényeg!

Köszönöm

Szakértőnk válasza

Kedves Totó!

Ezekkel a koordinátákkal mindenképp megnézném az 1,4 literes Nissan Note-ot illetve a Honda Jazzt, amelyből elég az 1,2 literes. Másfélmillió alatti áruk miatt a második generációs Ford Focus 1,4, akár kombiként érdekes ajánlat. Jó vezetni, biztonsága erősen 5 csillagos lett, tágas.

A Focusok többsége céges volt, de inkább a dízelek, 1,4-es kombit kicsit könnyebb családtól venni. Az 1,6-os városban többet fogyaszt, hosszabb utakra viszont egyenrangú volna. Lomha, de jó autó 1,4-es motorral a Skoda Octavia Tour II, vagy a modellfrissítés utáni Octavia II, hatalmas csomagtérrel.

Alternatívájuk az Astra H kombi, amelyből szintén van 1,4-es és nem olyan tunya, mint az Octavia. Amennyiben – tőlem eltérően – nem fél a használt dízelektől, a Berlingo vagy a Partner az 1,6 HDi-vel figyelemre érdemes, kitűnő családi autó.

Üdvözlettel, 

Szörényi András

Jog

A következő problémával bármikor, bárhol összefuthatunk az ország útjain, köszönhetően az útburkolat egyre romló minőségének. Nem kell száguldani, hogy egy mély kátyú maradandó kárt okozzon autónkban, és ilyenkor égető kérdésként merül fel: FIZETNI KI FOG?



Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvéd Úr !

Személygépkocsimmal 2013.03.07.-én Bodrogkeresztúr községbe 40 km-es sebességnél belementem egy nagy kátyúba,a bal hátsó gumi abroncsom azonnal leeresztette a benne levő levegőt. Amint hazaérkeztem elmentem egy gumiszervizbe hogy megjavíttassam a gumit. A gumiszervizbe közölték hogy a kátyú két helyen kivágta a gumit, és ezt a gumit nem lehet megjavítani meg is jegyezték a két kivágást.

Az útszakaszon ahol ez történt semmilyen figyelmeztető táblák nincsenek kihelyezve. A helyszínen fényképet készítettem a történtekről. Az én esetemben kinek a kötelessége az engem ért
kár megtérítésére? Utánanéztem egy olyan gumi ára amilyenre nekem szükségem van 14485 Ft. Üdv. Ferenc

Szakértőnk válasza

Tisztelt Olvasónk!

A kártérítési igényét jelentse be a közútkezelőnek. Ilyen esetben egyébként javasolt a kárt haladéktalanul, de legkésőbb három napon belül bejelenteni, hogy a kátyút a közútkezelő meg tudja tekinteni, és szükség esetén mielőbb kijavíthassa.

A háromnapos határidő nem jogvesztő, de minél később jelenti azonban be, annál nagyobb esélye van, hogy a közútkezelő elutasítja igényét.

Tisztelettel:
dr.Kozma Tamás ügyvéd
www.karterito.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!

Kommentek

  • v_Petya25

    Nekem is volt egy 2005-ös C3-am 5 éven keresztül szinte gond nélkül üzemelt. A rugó törés a 2005 előtti szériákra volt jellemző kb 8 éves kor körül, de azért nem tömegesen. Rosszul lehetett méretezve. Egy izzón és egy stabilizátor pálcán kívül, csak kötelező szervizeken voltam vele, 7 évesen akku és ablaktörlő csere, ennyi. Gyakran 4-5 személlyen utazva gondtalanul, csak ajánlani tudom.

  • Funkyman

    Aki autóvásárlási tanácsot kér, legalább egy tól/ig összeget írhatna. Mert 3-6 éves családi autó lehet Dacia Logan meg BMW 5GT is…

  • Funkyman

    Átlagos anyagi lehetőségeket feltételezve szerintem: nagyjából BÁRMELYIK alsó-közepes kombi benzines, legalább 1.6-os. El kell menni, vezetni egy párat, és amelyik tetszik. Meg amelyikből épp talál nem lerúgottat. Focus, Astra, Octavia, Golf, 308, Megane, i30, cee’d, stb. Ha meg kicsit több pénz van, akkor középkategóriás kombi ugyanezekkel a paraméterekkel.

  • Funkyman

    Vagy akár valamelyik kompakt egyterű. Zafira, Scenic, de az utolsó szériás Xsara Picassók is nagyon jók. Azokat viszont az 1.6 HDI-vel érdemes venni. Igaz, ott már kell egy kicsit nézelődni, mert elég sok a lerúgott darab.

  • Specialized78

    Végre francia autó pártiak is vannak itt.Helyes!

  • Tede

    Egy kis segítség akiknek a kátyúk kárt okoznak! Szóval nem rég az én autóm első gumiját tette tönkre egy kátyú. Szálszakadásos lett. Utána jártam vagy a város-falu önkormányzatához, vagy a közút kezelőhöz kell bejelenteni a kárt, függően oda akihez tartozik az útszakasz! De nagyon fontos, hogy rendőrt kell hívni, független 2 tanút kell szerezni, fényképezni mindent amit lehet! Baromi figyelmesen olvassa el mindenki aki kártérítést akar kérni! A RENDŐRT AKKOR KELL KIHÍVNI MIKOR ESŐS, PÁRÁS LEHETŐLEG SZÜRKÜLET VAN, A LYUKAK TELI VANNAK VÍZZEL. MERT HA NEM ÍGY TESZÜNK ŐK FELVESZIK A JEGYZŐKÖNYVET, VISZONT A KÖZÚT KEZELŐJE, VAGY AZ ÖNKORMÁNYZAT EGYBŐL ELHAJT, EZ MÉG A KISEBB BAJ, DE A RENDŐRSÉG MEG BÜNTETÉST FOG KIRÓNA , MERT NEM AZ ÚT ÉS LÁTÁSI VISZONYOKNAK MEGFELELŐEN KÖZLEKEDTÉL-jó látási körülmények között. Így ha mindenképp kártérítettni akarjuk magunkat, csak szürke esős, pocsolyás időben, mert akkor nem tudnak minket bűnbaknak kikiáltani, így egyértelmű a helyzet, a rendőrség sem büntet, az útkezelő pedig fizet. Ezt egy korrekt rendőr mondta, mikor én is kihívtam őket- nappal-, szóval mikor “alkalmas” lett az idő nekem is vissza kellett mennem a helyszínre szálszakadásos gumival, és megjátszani ez eseményeket! Sajnos másképp nem megy, belehajtják az embert a “csalásba” mert normális esetben csak megbüntetnek ! :(

  • Tede

    Ja és fontos, hogy olyan útszakaszon ne is próbálkozzunk ahol korlátozó táblák, illetve rossz útra figyelmeztető táblák vannak kitéve, mert akkor nincs jogalapunk, mivel felhívták a figyelmünket,így ők megettek mindent! Sajnos ez van.

  • G-Shock

    Tede – 2013.04.04 // 12:13

    Ez így nem pontos.

    Maga a jogszabály azt mondja, hogy 25. § (1) Járművel a forgalmi, az időjárási és látási viszonyoknak, továbbá az útviszonyoknak (az út vonalvezetésének, az útburkolat minőségének és állapotának) megfelelően kell közlekedni; figyelemmel kell lenni a jármű sajátosságaira, az utasokra és a rakományra.

    Az út- és látási viszonyoknak megfelelő közlekedés nem azt jelenti, hogy egy vízzel teli kátyún is át kell látni. Alapvetően a közlekedőnek – ha tábla nem jelzi – nem kell számítania olyan úthibára, ami tönkreteszi a gumit/felnit/kocsit. Ha jelzi, akkor nyilván már figyelnie kell, de én azon a véleményen vagyok, hogy ebben az esetben sem szabad “benyelni” a kárt, el kell menni ügyvédhez, és erőltetni kell – már ha az ügyvéd lát rá reális lehetőséget az eset összes körülményét mérlegelve.

    Vissza a KRESZ-hez. Ez olyan szabálysértés, amit gumiszabálynak mondanak, amiért önmagában, ha megbüntet a rendőr, saját magával is kitol, mert én helyből panasszal élnék ellene, és elég nehéz helyzetbe kerülne, ha a büntetés jogosságát bizonyítani kell, mert az a tény, hogy “ott vót a kátyú, há’ belement nem?”, nem elég… Szoktam idézni magam: rendőr szeme nem műszer. Ha súlyosabb baleset történik, akkor szokták általában szakértői kérdéssé tenni, hogy helyes volt e a sebesség megválasztása stb, mert magának a cselekmény jellegének megítélésében van szükség erre a szabályra.

  • Tede

    G-Shock.
    Nem vagyok jogász, így ezzel nem tudok vitába szállni. Nekem -megítélésem szerint- két segítőkész rendőr mondta ezt, mikor kihívtam őket hogy vegyék el a jegyzőkönyvet. Én csak leírom a tapasztalatomat, hátha tudok segíteni másoknak. Természetesen mindenki belátása, megítélése szerint!

  • Tede

    nem le hanem fel a jegyzőkönyvet :)

  • men?manó

    G-Shock
    Legyünk őszinték!
    Kevés az akkora kár ami megérdemel egy ügyvéddel járó hercehurcát. Meg kell jegyezni az ügy bizonytalan kimenetelét, így a jelentős többletköltség lehetőségét.
    Persze jelentősen befolyásolná a dolgot, ha az ügyvédek csak sikerdíjért dolgoznának és vesztett per esetén az semmibe sem kerülne a megbízónak, csak a ráfordított idejébe. :)

  • G-Shock

    Tede – 2013.04.04 22:47

    Nem is vitaindítónak szántam, pont hogy annyira akartam rávilágítani, hogy sajnos a “jófiú” imázs ebben az esetben nem biztos, hogy indokolt… Illetve, ha ezt ők is gyakorolják, főleg.

    men?manó – 2013.04.05 12:13

    Ehhez előbb definiálni kellene mi a “nyertes” és “vesztes” ügy…

    Az ügyvédek egy részénél – :) – a tanácsadás ingyenes. Egy ügyről, ha behozzák az iratokat, relatíve nagy biztonsággal megmondható, hogy mi lehet a kimenetele. Van aki akkor is belemegy ha 50-50, van akinek ennél több kell. Mindenesetre az ügyfél dönt, nem az ügyvéd.

    Személy szerint úgy látom, hogy a sok “médiasztár”, és média által bűnösség tekintetében felfújt ügyek miatt az ügyvéd általános megítélése sokkal negatívabb, mint a valóság. Senki sem dolgozik ingyen. A munkát ki kell fizetni, és sok esetben több órát el kell tölteni egy – tárgyi súly értelmében “pitiáner” – üggyel, és valóban, nem éri meg mindig a ráfordítást. Ugyanakkor ha jogász lát benne buktatót, arról szólhat az ügyfélnek, és reálisabban dönthet – azaz, lehet hogy nem csak egy illeték költsége bizonyos egy esetnek, de tuti hogy szakértő is kell benne, máris emelkedik a lehetséges perköltség.

    Ugyanakkor fő szabályként a közigeljárásban nem az ügyfél fizeti az eljárást, ezért is kell a szerveknek ésszel dönteni, mert a saját költségvetésüket terheli. Na egy szó mint száz egy telefont, és egy megbeszélést megér, mielőtt szó nélkül benyeli valaki a kárt/büntetést, mert ha az ember nem küzd, ugyan miben bízik? :)

  • Kempelen10.

    Nekem még sosem adtak ingyenesen tanácsot ügyvédek…ki állítja ezt a marhaságot, hogy ingyenes? Mi ingyenes itt?

  • men?manó

    Kempelen10.
    Szerintem ne csodálkozz.
    Csoda, ha egyáltalán szóba állnak veled. Ugyanis van egy szint…:)

  • Kempelen10.

    Hogy itt csak a szint alattiakkal beszélgetnek jogászok? Az mindjárt más.

  • G-Shock

    Kempelen10. – 2013.04.06 14:18

    Az, hogy neked nem adtak az csak annyit mutat, hogy minden sztereotípiának van alapja. Egyébként meg én állítom, mivel így van… Nem véletlen volt a smiley. Csak ugye reklámozni etikátlan és hiteltelenít.

    men?manó – 2013.04.06 14:39

    Igen, van akivel nehéz szót érteni, már kitárgyaltuk. Ez tény. De próbálkozik az ember.

  • Tede

    Kempelen10.
    Ha máshol nem adnak esetleg számodra, akkor vannak úgynevezett ingyen jogi tanácsadók. Anno voltam egynél, és eléggé kitanult, szakmailag szerintem felkészült szorgalmas volt! Interneten el lehet őket érni.

Üdvözöl a pokol

Rájöttem a titokra: minél hosszabb egy Mercedes neve, annál nagyobb a móka; és az új E 63 neve bizony piszok hosszú. Portugáliában teszteltük minden idők legerősebb E-osztályát.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.