Nem lesz olcsó villanyautó

Interjú a Nissan alternatív hajtású autókért felelős igazgatójával

Szerző: Gajdán Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.04.02. 15.30

Egyelőre nem vár fényes jövő az elektromos autókra – derül ki a Nissan alternatív hajtású járművek fejlesztéséért felelős igazgatójával, Francois Banconnal folytatott beszélgetésünkből.

Idén lesz két éves a Leaf. Nem lenne ideje, hogy a Nissan a piacra lépjen egy kisebb, olcsóbb, városi használatra alkalmas elektromos autóval?

– Abból a szempontból igaza van, hogy a felmérések szerint hamarosan a Föld lakosságának 60 százaléka városokban lakik majd, ahol fontos szempont a zéró károsanyag-kibocsátás, és ahol egy elektromos kisautó nagy szerephez juthat. A gond az, hogy attól, hogy kisebb, még nem sokkal olcsóbb, miközben kialakítása egy sor műszaki problémát vet fel. Például azt, hogyan lehet benne egy megfelelő méretű akkumulátorcsomagot elhelyezni. Továbbá az is probléma, hogy kisméretű autót csak bizonyos piacokon lehet eladni, elsősorban Japánban és Európában, ami összességében kisebb gyártási darabszámot jelent.

Francois Bancon, a Nissan alternatív hajtású autók fejlesztéséért felelős igazgatója nyilatkozik a vezess.hu-nak az új, átdolgozott Leaf mellett

A Leaffel minden ilyen jellegű kérdésre sikerült választ találni. Kompakt mérete miatt nem túl nagy sem Japánban, sem Európában, ugyanakkor Kínában és az Egyesült Államokban nem túl kicsi. És ráadásul könnyebb benne minden szükséges egységnek helyet találni. A Leaf jó volt arra, hogy bebizonyítsuk: a technika tökéletesen működőképes és a mindennapi használatra is alkalmas. Azt, hogy célkitűzésünket elértük, alátámasztja, hogy a Nissan vásárlók sorában a legnagyobb, 93 százalékos arányú elégedettséget éppen a Leaf vásárlói között mérték.

Csak egyelőre még sokan eleve ódzkodnak az elektromos autóktól. Mi azonban minden eszközt felhasználunk, és a hét minden napján, 24 órában dolgozunk azon, hogy minél több emberrel ismertessük meg az elektromos autózás előnyeit. Szerencsére munkánk nem eredménytelen, így biztos vagyok benne, hogy az elektromos autók részaránya eléri majd a húsz százalékot is.

Mégis mikor?

– Ezt most még nem tudom megmondani.

Infiniti Etherea tanulmány. Amikor beindul a sorozatgyártása, tisztán elektromos hajtással is készül majd

– Szerintem az elektromos autók legnagyobb problémája nem az, hogy mennyire használhatóak a mindennapokban, mert ezt már sikerült elérni. Hanem az, hogy nagyon drágák. Mennyivel lehetne csökkenteni az árukat, mondjuk öt éven belül, például másfajta elektromotorral, más akkumulátorokkal? Húsz, harminc százalékkal?

– A Nissannak negyven éves tapasztalata van ezen a területen, az elektromotorokat és az akkumulátorokat is mi állítjuk elő. Ha az állandó mágneses szinkronmotorok helyett, amit a Leafben is alkalmazunk, háromfázisú váltakozó áramú motort alkalmaznánk, nem nyernénk vele sokat. Igaz, hogy az előbbiben ritkaföldfém (például neodímium) mágneseket találunk, ezek azonban nem drágábbak, mint a váltakozó áramú motorok rézhuzal tekercselése. A ritka földfémeknél inkább csak az elérhetőségük a kérdés. A lítium ion akkumulátorok technikája, előállítása pedig rendkívül bonyolult, összetett és igényes feladat. Akkor sem látok nagy árcsökkentési lehetőséget, ha mondjuk, a tízszeresére sikerülne emelni a gyártási darabszámot. Az elektromos autóknál – középtávon – legfeljebb tízszázalékos árcsökkentést tartok elképzelhetőnek.

– Mikor érkezik a következő, tisztán elektromos hajtású autó a Nissantól?

– A Leaf rendszerének felhasználásával hamarosan elkészül az NV 200 elektromos változata, és később – ugyancsak Leaf alapon ? az új, kompakt méretű Infinitiből is piacra dobunk egy elektromos kivitelt.

– És egy teljesen új, nem a Leafre épülő modellt?

– Csak később. Erre 2017 előtt biztosan nem kerülhet sor.

Infiniti Q50, a japán prémiummárka új, közepes méretű, a korábbi G-t felváltó sorozata. Hibridváltozatot is gyártanak belőle 306 lóerős, 3,5 literes, V6-os benzinmotorral és 50 kilowattos elektromotorral

– A Toyota és a Honda is kínál Európában hibridet. A Nissan nem. Elképzelhető, hogy a Nissan is hamarosan piacra lép eggyel?

– Kizárólag a vásárlói elvárások döntik el, hogy egy adott piacon érdemes-e hibriddel jelentkezni. A Nissan régóta forgalmaz hibrideket Japánban és az Egyesült Állomokban, Európában azonban – a dízelek népszerűsége miatt – gyökeresen más a helyzet. Az itteni autósok sokat autóznak autópályákon, nagy sebességgel, ahol a dízelek keveset fogyasztanak, így nem domborodhatnak ki a hibridhajtás előnyei.

De, hogy a hibridek gyártása ma már semmilyen problémát nem jelent, s hogy erre mi is képesek vagyunk, jól mutatja, hogy Infinitiként az európai autósoknak is kínálunk hibrid típust. Ha a piac megkívánja, akkor Nissan név alatt is képesek vagyunk bármikor egyet megjelentetni ? akár konnektorból tölthető (plug-in) hibridet is.

– A harmadik út a tüzelőanyag-cella. Párizsban a Nissan bemutatott egy ilyen tanulmányt. Mikorra válhat ez sorozatgyártású modellé?

– A tüzelőanyag-cellával egyszerre több gond is van. A piac még nem érett a befogadására, drága, és nincs hozzá megfelelő infrastruktúra. Szinte sehol nem lehet hidrogént tankolni.
Amíg ez nem oldódik meg, nem érdemes a piacra lépni.
Egyébként maga a technika működőképes, a Nissan tíz éve üzemeltet egy flottát az Egyesült Államokban, Kaliforniában, és egy bő éve együttműködést kötöttünk a Daimlerrel tüzelőanyag-cellás járművek közös fejlesztésére. Azonban az első modellekre még várni kell.

– Mégis mennyit?

– Egy pár évet még biztosan.

Kommentek

  • Kanyaró Malvin

    Ezek szerint a villanyautóknál is az a helyzet, ami a többi autóval: kiskocsit gyártani alig kerül kevesebbe, cserébe sokkal olcsóbban kell adni őket. Egy plug-in hibrid nem ártana Európába, akár az Almera utódjából, ne legyen annyira egyedül az Auris Hybrid.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Magyarországon épít szupertöltőt a Tesla

Nagyszabású töltőinfrastruktúra-fejlesztést jelentett be a Tesla. Az akciónak van hazai vonatkozása is.

F1: Szocsiban talán már célba ér Alonso

A Honda a hétvégén következő Orosz Nagydíjra megbízhatósági javításokat visz, a múlt heti teszt után bizakodnak a McLarennél.

Teniszpályára skiccelték fel a luxuskombit

Wimbledon makulátlan gyepébe nem vandálok, hanem maguk a pályagondozók rajzolták bele a Jaguar XF Sportbrake prémium kombi körvonalait.

Felhők közé emel a magyar Trabant motor, és ez nem vicc

Magyarországon az épülő szocializmus találkozása a repülési vággyal érdekes szerkezeteket szült, a felhők közé vágyóknak köszönhetünk egy különleges Trabant motort, ami képes volt embereket égbe emelni.

A Toyota felszámolja a közlekedési dugókat

Sikerrel zárult a Toyota Mobilitási Alapítvány (TMF) thaiföldi projektje, amelynek elsődleges célja a hatmilliós Bangkok utcáin gyakran tapasztalható közlekedési dugók enyhítése volt.

F1: Mégsem nyúlnak a DRS-zónákhoz

Bár az előzések száma jelentősen csökkent a Forma-1-ben 2016-hoz képest, a Nemzetközi Automobil Szövetség úgy döntött, nem módosít a DRS-zónákon.

Kereszteződésben ennél zseniálisabb dolgot még nem láttunk

Nem tudsz kihajtani a keresztező forgalom miatt, és senki nem enged ki? Van egy megoldás!

Na, hány km új autópálya épül 100 milliárdból?

Az M4 Berettyóújfalu és Nagykereki közti szakaszának első üzeméhez hasonlóan a másodikat is a Duna Aszfalt és a Hódút építheti meg, ezúttal az A-Híd Zrt.-vel együtt.

F1: Napokon belül bejelenthetik a Sauber-Hondát

Ahogy közeleg a határidő, egyre erősebbek a Saubert a Hondával összekapcsoló hírek. Jövőre már két csapatnak szállíthat a japán gyártó.

Fontos változásokra készülhetnek az autósok

Változnak a műszaki vizsgát érintő szabályok és a jogosítvánnyal kapcsolatos rendelkezések.

SMS-ben rúgta ki munkásait az államosított gyár

Miután a General Motors venezuelai üzemére rátette a kezét a helyi kormány, a cég írásos üzenetben közölte alkalmazottaival: átutalták a végkielégítésüket, vehetik a kalapjukat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.