Nem lesz olcsó villanyautó

Interjú a Nissan alternatív hajtású autókért felelős igazgatójával

Szerző: Gajdán Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.04.02. 15.30

Egyelőre nem vár fényes jövő az elektromos autókra – derül ki a Nissan alternatív hajtású járművek fejlesztéséért felelős igazgatójával, Francois Banconnal folytatott beszélgetésünkből.

Idén lesz két éves a Leaf. Nem lenne ideje, hogy a Nissan a piacra lépjen egy kisebb, olcsóbb, városi használatra alkalmas elektromos autóval?

– Abból a szempontból igaza van, hogy a felmérések szerint hamarosan a Föld lakosságának 60 százaléka városokban lakik majd, ahol fontos szempont a zéró károsanyag-kibocsátás, és ahol egy elektromos kisautó nagy szerephez juthat. A gond az, hogy attól, hogy kisebb, még nem sokkal olcsóbb, miközben kialakítása egy sor műszaki problémát vet fel. Például azt, hogyan lehet benne egy megfelelő méretű akkumulátorcsomagot elhelyezni. Továbbá az is probléma, hogy kisméretű autót csak bizonyos piacokon lehet eladni, elsősorban Japánban és Európában, ami összességében kisebb gyártási darabszámot jelent.

Francois Bancon, a Nissan alternatív hajtású autók fejlesztéséért felelős igazgatója nyilatkozik a vezess.hu-nak az új, átdolgozott Leaf mellett

A Leaffel minden ilyen jellegű kérdésre sikerült választ találni. Kompakt mérete miatt nem túl nagy sem Japánban, sem Európában, ugyanakkor Kínában és az Egyesült Államokban nem túl kicsi. És ráadásul könnyebb benne minden szükséges egységnek helyet találni. A Leaf jó volt arra, hogy bebizonyítsuk: a technika tökéletesen működőképes és a mindennapi használatra is alkalmas. Azt, hogy célkitűzésünket elértük, alátámasztja, hogy a Nissan vásárlók sorában a legnagyobb, 93 százalékos arányú elégedettséget éppen a Leaf vásárlói között mérték.

Csak egyelőre még sokan eleve ódzkodnak az elektromos autóktól. Mi azonban minden eszközt felhasználunk, és a hét minden napján, 24 órában dolgozunk azon, hogy minél több emberrel ismertessük meg az elektromos autózás előnyeit. Szerencsére munkánk nem eredménytelen, így biztos vagyok benne, hogy az elektromos autók részaránya eléri majd a húsz százalékot is.

Mégis mikor?

– Ezt most még nem tudom megmondani.

Infiniti Etherea tanulmány. Amikor beindul a sorozatgyártása, tisztán elektromos hajtással is készül majd

– Szerintem az elektromos autók legnagyobb problémája nem az, hogy mennyire használhatóak a mindennapokban, mert ezt már sikerült elérni. Hanem az, hogy nagyon drágák. Mennyivel lehetne csökkenteni az árukat, mondjuk öt éven belül, például másfajta elektromotorral, más akkumulátorokkal? Húsz, harminc százalékkal?

– A Nissannak negyven éves tapasztalata van ezen a területen, az elektromotorokat és az akkumulátorokat is mi állítjuk elő. Ha az állandó mágneses szinkronmotorok helyett, amit a Leafben is alkalmazunk, háromfázisú váltakozó áramú motort alkalmaznánk, nem nyernénk vele sokat. Igaz, hogy az előbbiben ritkaföldfém (például neodímium) mágneseket találunk, ezek azonban nem drágábbak, mint a váltakozó áramú motorok rézhuzal tekercselése. A ritka földfémeknél inkább csak az elérhetőségük a kérdés. A lítium ion akkumulátorok technikája, előállítása pedig rendkívül bonyolult, összetett és igényes feladat. Akkor sem látok nagy árcsökkentési lehetőséget, ha mondjuk, a tízszeresére sikerülne emelni a gyártási darabszámot. Az elektromos autóknál – középtávon – legfeljebb tízszázalékos árcsökkentést tartok elképzelhetőnek.

– Mikor érkezik a következő, tisztán elektromos hajtású autó a Nissantól?

– A Leaf rendszerének felhasználásával hamarosan elkészül az NV 200 elektromos változata, és később – ugyancsak Leaf alapon ? az új, kompakt méretű Infinitiből is piacra dobunk egy elektromos kivitelt.

– És egy teljesen új, nem a Leafre épülő modellt?

– Csak később. Erre 2017 előtt biztosan nem kerülhet sor.

Infiniti Q50, a japán prémiummárka új, közepes méretű, a korábbi G-t felváltó sorozata. Hibridváltozatot is gyártanak belőle 306 lóerős, 3,5 literes, V6-os benzinmotorral és 50 kilowattos elektromotorral

– A Toyota és a Honda is kínál Európában hibridet. A Nissan nem. Elképzelhető, hogy a Nissan is hamarosan piacra lép eggyel?

– Kizárólag a vásárlói elvárások döntik el, hogy egy adott piacon érdemes-e hibriddel jelentkezni. A Nissan régóta forgalmaz hibrideket Japánban és az Egyesült Állomokban, Európában azonban – a dízelek népszerűsége miatt – gyökeresen más a helyzet. Az itteni autósok sokat autóznak autópályákon, nagy sebességgel, ahol a dízelek keveset fogyasztanak, így nem domborodhatnak ki a hibridhajtás előnyei.

De, hogy a hibridek gyártása ma már semmilyen problémát nem jelent, s hogy erre mi is képesek vagyunk, jól mutatja, hogy Infinitiként az európai autósoknak is kínálunk hibrid típust. Ha a piac megkívánja, akkor Nissan név alatt is képesek vagyunk bármikor egyet megjelentetni ? akár konnektorból tölthető (plug-in) hibridet is.

– A harmadik út a tüzelőanyag-cella. Párizsban a Nissan bemutatott egy ilyen tanulmányt. Mikorra válhat ez sorozatgyártású modellé?

– A tüzelőanyag-cellával egyszerre több gond is van. A piac még nem érett a befogadására, drága, és nincs hozzá megfelelő infrastruktúra. Szinte sehol nem lehet hidrogént tankolni.
Amíg ez nem oldódik meg, nem érdemes a piacra lépni.
Egyébként maga a technika működőképes, a Nissan tíz éve üzemeltet egy flottát az Egyesült Államokban, Kaliforniában, és egy bő éve együttműködést kötöttünk a Daimlerrel tüzelőanyag-cellás járművek közös fejlesztésére. Azonban az első modellekre még várni kell.

– Mégis mennyit?

– Egy pár évet még biztosan.

Kommentek

  • Kanyaró Malvin

    Ezek szerint a villanyautóknál is az a helyzet, ami a többi autóval: kiskocsit gyártani alig kerül kevesebbe, cserébe sokkal olcsóbban kell adni őket. Egy plug-in hibrid nem ártana Európába, akár az Almera utódjából, ne legyen annyira egyedül az Auris Hybrid.

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

Kiderült, hol vannak a legdurvább dugók

A Los Angeles-i autósok vesztegeltek az utakon legtöbbet torlódások miatt 2016-ban a világon: fejenként 104 órát ültek dugókban.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhet vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-es idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Csökken az üzemanyag ára

Szerdán megáll az üzemanyag árának emelkedése, sőt a gázolaj még olcsóbb is lesz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.