Elektromos autógyár-látogatás, miniszterelnökkel

Nissan Leaf 2013, Sunderland

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.04.01. 07.00

A világ legsikeresebb villanyautóját, a Nissan Leafet immár nem csak Japánban és Amerikában, hanem Angliában is gyártják. Megnéztük az üzemet.

Elrepültünk Sunderlandbe, Északkelet-Angliába, hogy megnézzük az autógyárat, ahol a több mint száz ponton megújított Nissan Leaf, a világ legsikeresebb villanyautója készül mostantól kezdve Európának. Nem csak a sajtó volt kíváncsi a Qashqaiok, Juke-ok és Note-ok mellett immár Leafeket is gyártó üzemre, hanem David Cameron, a brit miniszterelnök is. Le is fényképeztem, amint a gyárban egy szalagon gördülő Leaf előtt szónokol:

David Cameron mögött épp egy Leaf húz el a szerelőszalag végén, a minőség-ellenőrző soron

A beszéd lényegét tekintve semmiben nem különbözött attól, amit a világ bármelyik országának bármelyik miniszterelnöke szavalt volna el egy autógyárban, egy többé-kevésbé új modell gyártásának beindítása előtt. Büszkék vagyunk arra, hogy milyen modern dolgok készülnek nálunk, büszkék vagyunk arra, hogy milyen sok munkahelyet teremtettünk közösen az autógyártóval, és büszkék vagyunk arra, hogy kormányunk milyen remekül dolgozik, hogy mindez létrejöhetett. Satöbbi.

Az angol és a japán kultúrák ütközésének némileg hátborzongató kísérőjelensége volt, amikor a miniszterelnök, akár számos elődje egy-egy új sunderlandi modell gyártásának indulásakor, egy fekete filctollal pupillát festett egy szerencsehozó japán Daruma baba szemére:

David Cameron szemet fest a kabalafigurának - ez amolyan hagyomány Sunderlandben

Bár a helyszínen jelenlévő újságírók, túlnyomórészt britek többsége miniszterelnök-spottingra jött Sunderlandbe, az autós szakmai brancs tagjai – köztük én – sokkal lelkesebbek voltak a meglepően nyílt keretek között zajló gyárbejáráson. Voltam már egy-két autógyárban, de ilyen szabadon nézelődni, szaladgálni még sehol nem engedtek.

Maga a gyár, melyet most 420 millió fontos (151 milliárd forint) beruházással készítettek fel a villanyautó-gyártásra, nemigen különbözik a többi modern autógyártól szerte a világon. Mindössze egy dolog tűnt fel: a munkások között kizárólag angol, legfeljebb skót arcokat láttunk, sehol nem volt egy mediterrán, indiai, afrikai bevándorló, de még japán felügyelőtiszt sem.

A legérdekesebb dolog viszont épp az immár itt is gyártásba került Leaf összeszerelésének integrálása volt a folyamatokba. A Nissan elektromos autója ugyanis egy soron készül a Qashqaijal; 8-10 belsőégésű motoros Nissan után egy-egy villanyautó érkezett a szalagon. Az élénk narancssárga nagyfeszültségű vezetékekkel díszített motortömbök szépen be vannak keverve a Qashqaiok dízel- és benzinmotorjai közé, ahol pedig a benzintankot kapják a Qashqaiok, a Leafekre az akkumulátorcsomagot csavarozza fel alulról közös erővel pár ember és egy robot:

A motort és a hátsó futóművet is egy helyen kapják az autók, függetlenül attól, mi hajtja majd őket. Motor és hátsó híd-szerelés:

Maga a Leaf különben nem sokat változott, száz-valahány módosítás ide vagy oda. Hogy mást ne mondjak, a gyáriak által legtöbbször említett újdonság a töltőcsatlakozók fedele alatti kis lámpa, hogy éjszaka is könnyű legyen bedugni a stekkert a kocsiba. Wow.

A légellenállás az orr kialakításának finomítása eredményeképp csökkent, az új cW-érték 0,29 helyett 0,28. Az akkut, ha van 32 amperes biztosíték a házban, már nem 8, csak 4 órába telik teljesen feltölteni. A futóművet kicsit áthangolták, európai ízlés szerint. Sokkal hatékonyabb lett a fűtés. A csomagtér 40 literrel tágasabb lett, mert a töltőelektronika hátulról előre került. A Leaf is megkapta a madártávlati képet adó kamerarendszert parkoláshoz – mármint a legdrágább Leaf, ugyanis az eddigi egyetlen kivitel helyett immár három felszereltségi szintben rendelhető az autó.

Az új Leaf csomagtere 30 literrel nagyobb, mert a töltőelektronika előre költözött

És van még számtalan apró változás, a legtöbb a Leaf-tulajdonosok visszajelzései alapján, vevői igényre történt. (Öt év vagy 100 ezer km garancia az akkura, lejtmenethez fokozottabb motorfék-kapcsoló a váltópöckön, ECO gomb a kormányon, magasságban állítható ülések elöl, okosabb hangvezérlés, bőrkárpit a legdrágább kivitelhez, stb.) A legfontosabb: az elméleti hatótáv az eddigi 175 km-ről 199-re emelkedett.

Bár a Leaf egy átlagos alsó-középkategóriás modellhez képest szerény példányszámmal dicsekedhet (2009 óta 55 000 autó világszerte), a Nissan állítása szerint profitot realizálnak az elektromos autón. Európában az elektromos Nissan legnagyobb piaca Norvégia, ahol több Leaf fogy, mint Qashqai. A Leaf immár nem egy, hanem három felszereltségi szintben létezik. A legdrágább madártávlati parkolássegítő képet is produkál, négy kamera segítségével.

A Leaf immár nem egy, hanem három felszereltségi szintben létezik. A legdrágább madártávlati parkolássegítő képet is produkál, négy kamera segítségével

A Nissan, miként autóipari szövetségese, a Renault, továbbra is elkötelezett a villanyautók fejlesztését illetően. Mivel Európában lassan, de biztosan zajlik a töltőhálózat infrastruktúrájának fejlesztése is – ide értve a nagyjából 100 km-nyi hatótávot 20-30 perc alatt biztosító egyenáramú gyorstöltők telepítését -, az elektromos autók száma előreláthatóan stabil növekedésben marad. Talán mégis közelebb van a füstmentes közlekedés áttörése az egyéni személyi közlekedésben, mint gondolnánk.

Azért Magyarországon még kicsit messzebb vagyunk ettől az egésztől. A Leaf értékesítése csak idén júniusban kezdődik majd – a komplett első generáció kimaradt nálunk, mi egyből a megújított, nagyobb hatótávú 2013-as modellel kezdünk majd.

Kommentek

  • Béla41

    “Elektromos autógyár-látogatás”

    Nyugtasson meg valaki! Ez csak egy igénytelen szóvicc akart lenni!

    Az autógyár-látogatás attól lett elektromos, hogy Leaf vitt oda mindenkit?

    Bár…az elektromos autógyár már önmagában is…
    Van olyan autógyár, ahol kizárólag gőzgépek dolgoznak?

    Vagy épp elektromos-autó gyár? Ahol elektromos-autókat gyártanak? esetleg elektromos autókat?
    Pfff…

  • Rácz Tamás

    Kedves Béla – te hogy írnád?

  • Béla41

    Így biztosan nem.
    Elektromos-autó…ez talán így rendben…a többit külön-külön.
    Nem egyszerű…

  • Dino871

    Madártávlati kamera nem sok minden jót mutat..azért ezekből a képekből nem hiszem hogy olyan könnyű parkolni…tükörből könnyebb :)

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.