A Volkswagen fittyet hány a válságra, komoly profitot termel a német óriáscég. Mégis, mint minden családban itt is akad fekete bárány, esetünkben a Seat. A spanyol márka nem találja helyét az anyacég kebelén, csökkennek az eladások, mélyül a pénzügyi krízis, és ha nem történik robbanásszerű változás, könnyen lehet, hogy a Volkswagen betemeti a pénznyelőt.

Ezért most hatalmas teher nyomja a hazánkban is bemutatott friss Seat Leon vállát, a spanyol gúnyába bújtatott Golf klónnak mindenképp növekedést kell hoznia. És ezen a ponton jön a kérdés, amit hallva minden marketinges homlokán patakban indul el a sós verejték: miért inkább Leon, mint Golf?

Hasznos részletinformációk mellett ennek a kérdésnek a megválaszolásához is közelebb kerültünk a típus hazai bemutatóján. A Seat Leon kiemelt szerepét a helyszínválasztás is jól mutatja, az enjoyneering jelszóval díszített zászlókat a frissen nyílt Budapest Music Center előtt tépte a márciusi tél. 

A különös mottó jelentését Rácz Tamás már hosszasan boncolta a nemzetközi menetpróba alkalmával, aki szeretne elmerülni az élvezettervezettség filozófiájában, mindenképp rágja át magát az anyagon.

A BMC koncerttermében egészségesen rövid sajtótájékoztatón ismertük meg a részleteket. A nyakatekert szlogen tökéletes illik a Leonhoz, a Volkswagen nyújtotta alaphoz csak az érzelmekre hatva tudnak némi pluszt csempészni a spanyolok. Ezért kellett olyan formatervvel előállni, ami az első percben hódít, számok, táblázatok nélkül győzi meg a vevőt, miért érdemes lemondani a VW emblémáról. 

Némi Audi örökség érezhető a formán, de a Leon teljesítette a feladatot, ebben a gúnyában csábítóbb a Golf technika

Az IBL, IBX tanulmányokra emlékeztető Leon teljesítette a feladatot. Nem kapott harsány, megosztó külsőt, inkább az Audi által képviselt vonalat, hangulatot látjuk viszont, mediterrán formában. Tiszta, éles vonalak cikáznak a karosszérián, és ha nem is lett szívrabló szépség, azért a Golf mellet mindenképp jobban mutat. Arányai sokat változtak az elődhöz képest, a 4,24 méteres Seat öt centivel rövidebb az előző generációnál, tengelytávja mégis hat centiméterrel nőt.

A kategóriában először kizárólag LED fényszórókból áll a lámpatest

A kategóriában először kizárólag LED fényszórókból áll a lámpatest


A fényszórófétis a Seatot is utolérte, a dizájn központi elemei lettek a szigorú, határozott vonalakkal rajzolt lámpatestek. Ezek különlegessége, hogy a kategóriában egyedülállóan rendelhető izzószál nélküli, kizárólag LED fénydiódákból álló kivitel (Style felszereltségtől elérhető, FR esetén alapáras extra).

Ezzel tulajdonképpen a Leon összes újításáról lehullt a lepel, biztonsági, kényelmi felszereltséget tekintve hasonló a választék, mint a Golf esetén. Beülve a Leon elrendezése, kialakítása frissebb, tetszetősebb, mint a Golfé, kár hogy az anyaghasználat, és a minőség némileg elmarad, a fekete műanyag kilincs elég lohasztó látvány egy alapáron majdnem négymilliós autóban. A térkínálat szintén német örökség, hátul sincs ok panaszra, és a csomagokat egészen 380 literig pakolhatjuk.

Reference szinttől széria az 5 colos érintőképernyős rádió, Style felszereltséggel pedig elérhetővé válik a közelítés-érzékeny 5,8 colos kivitel, akár tíz hangszóróval kiegészítve.

A lámpatest hátul is szigorú vonalvezetését kapott

A lámpatest hátul is szigorú vonalvezetését kapott


A biztonságot tekintve szintén az Év Autója jelenti az alapot, fáradság-felismerés, sávtartó asszisztens, automata távolsági fényszórók könnyítik meg, és teszik biztonságosabbá az utazást, ha pedig gyűrődik a karosszéria, alaphangon 6+1 légzsák csökkenti a sérülések mértékét.

A választható vezetői profil sem jelent újdonságot, akárcsak a német testvérnél itt is Normal, Eco, Sport (a fék és gázpedál reakciója, kormányrásegítés mértéke változik), és egyéni módok közül választhat a vezető.

Motorpaletta? Szerintem már mindenki sejti. TDI és TSI motorok minden mennyiségben 86-180 lóerőt lefedve, váltóból pedig öt és hatsebességes kézi, illetve 6-7 sebességes DSG bonyolítja a választást, a futómű elöl minden esetben Mcpherson, hátul 150 lóerőig csatolt lengőkar, e felett multi-link.

Benzinmotorok

1.2 TSI 86/105 LE

1.4 TSI 122/140 LE

1.8 TFSI 180 LE

Emissziós besorolás

EURO5

EURO5

EURO5

Hengerszám

4

4

4

Lökettérfogat cm3

1197

1395

1798

Max. teljesítmény kW (LE) / 1/min

63 (86) / 5300
77 (105) / 5000

90 (122) / 5000
103 (140) / (4500-6000)

132 (180) / (4200-6000)

Max. nyomaték Nm / 1/min

160 / (1400-3500)
175 / (1400-4000)

200 / (1400-4000)
250 / (1500-3500)

250 / (1500-3900)

Végsebesség km/h

178
191

202
211

224

Gyorsulás 0-100 km/h s

11,9
10,1

9,3
8,2

7,5

Átlagfogyasztás l/100 km

5,2
5,2

5,2
5,2

5,7

Végül elérkeztünk a legfontosabb kérdéshez, a költségekhez. Olcsóbb a Golf spanyol öltönyben? Válaszolni nem egyszerű, mert ha a nyers számokat nézzük, igen. A Seat Leon Entry felszereltséggel jelenleg 3,9 millió forintért elérhető. Ennyi pénzért a felsorolt extrák közül viszont semmit sem kapunk, és motort sem nehéz választani, csak az 1.2 TSI jelent opciót 86 lóerővel.

A műszerfal elrendezése kevésbé unalmas mint a Golf esetén, de a felhasznált anyagok minősége lehetne jobb

A műszerfal elrendezése kevésbé unalmas mint a Golf esetén, de a felhasznált anyagok minősége lehetne jobb


A manuális klímát, és az alap médiarendszert bepipálva a Seat konfigurátorában máris 4.231.870 forint az ár, ami körülbelül hetvenezer forinttal drágább, mint a klímával, érintőképernyős, 8 hangszórós médiarendszerrel elérhető Golf (Start – 4.150.590 Ft).

Ha dízelt szeretnénk, a Reference szintre kell lépni a Seat esetén, ahol az 1.6-os TDI 90 lóerővel, ötfokozatú manuális váltóval már 5.7 millió forint. A szérialista ezen a szinten manuális klímával, rádióval, 60/40 arányban dönthető ülésekkel egészül ki.

Itt már van némi árkülönbség, a 105 lóerős legolcsóbb dízel Golf Trendline szinten 6.037.000 forint, de megfontolandó mértékben teletömve extrákkal.

SEAT Leon árak a bevezetési akció alatt
LEON 1.2 TSI 86 LE ENTRY3 896 000 Ft
LEON 1.2 TSI 105 LE REFERENCE4 345 000 Ft
LEON 1.2 SI 105 LE STYLE5 163 000 Ft

Kevés józan érv szól a Seat Leon mellett a Golf ellenében. Talán annyi, hogy ugyanazt a motort megkaphatjuk minimálisan olcsóbban, az eltolt felszereltség miatt kevesebb kiegészítő extrával. Akárcsak a mottó, ez az érv is elég nyakatekert. Viszont ha sosem bírtuk az egyenruhát, az élre vasalt szürke öltönyöket, a sablonházakat, és Svájcot,  akkor érdemes esélyesként kezelni a Seat megmentőnek szánt típusát.