Néhány hónapja túlestünk a legújabb generációs Range Rover hazai bemutatóján. Szokatlan módon, ugyanazon a rendezvényen mutatták meg a Range Rover ügyfeleinek, illetve a potenciális ügyfeleknek is, így talán a szokásosnál kevesebb száraz műszaki adat, és több, az újságírógyomornak nehezen emészthető marketing maszlag került a programba. De a hazai forgalmazó végül ellátta a mi bajunkat is, egy különlegesnek hirdetett, száraz, műszaki továbbképzéssel is. Itt jártunk.

Ő lesz a mai áldozatunk, neki kukkantunk majd a szoknyája alá, illetve pár elemet le is fogunk róla feszegetni. A legújabb Range nagyon durva fogyókúrán van túl, 39 százalékkal lett könnyebb, mint az elődje volt. Ugyan a számításban van egy kis trükk is, hogy még szebben mutasson az a százalékérték, de így is óriási az előrelépés.

Kár, hogy halandó emberként igen ritkán láthatunk Range Rovert alulról. A kipufogókígyó, illetve a hajtásláncba beépített temérdek alumínium, vagy a bő karvastagságú kardántengelyek igazán impozáns látványt nyújtanak.

Pancserek lepték el a minap a Land Rover márkaszervizt. Az újságíróhorda számháború áldozata lett, csak úgy repkedtek a Nm-ek, lóerők, milliméterek, hárombetűs mozaikszavak, illetve minden, amit tudni lehet, érdemes az új Range Roverről.

Bár a képen nem nagyon látszik, de az új Range Roverbe építik be az autóipar történetének valaha készült legnagyobb, egy darabból készült alumínium elemét. Tervezésénél szempont volt, hogy minél kevesebb, és minél nagyobb darabokból készüljön a karosszéria. Ahol muszáj, ott pedig szegecseléssel illesztik össze a különböző elemeket.

Az alumínium lemezek eltávolítása után láthatóvá válik a hajtáslánc is. Ha ki tudnánk nagyítani a képet, akkor a díszes szerkezeten el lehetne olvasni a Magna Steyr Powertrain feliratot is.

A légrugó kényelmes, praktikus dolog. Beszálláshoz lehasal az autó, autópályán, temposabb haladásnál szintén csökkenti a hasmagasságot, míg terepen 145 milliméterrel is képes magasabbra emelni a kasztnit. Emellett még roppant kényelmes is.

Az alumínium karosszéria javítása roppant bonyolult és igen komoly befektetést igénylő feladat. Nem is végezheti akárki, a karosszéria sérült Range Roverek így olyan spéci üzemben nyerik vissza eredeti külsejüket, ahol Ferrarikat, Maseratikat is javíthatnak. A hátsó ajtó is pillekönnyű, de az kompozit műanyagból készül.

A kolléga éppen az automatikusan állítható szellőzőnyílás-lezáró lamellákat kutatja. De a Range Rovernél gondoltak az autót takarító tulajra is, ha a hűtőből szeretné ki-gőzborotvázni a beleszáradt sarat, akkor felül lehet bírálni az automatikát és nyitni a lamellákat.

Az alumínium elemek sosem rohadnak el, állhatnak reggeltől estig vízben, sárban. Egyes elemek az alumínium és magnézium mellett még szilíciumot is tartalmaznak, így még tartósabbak, ellenállóbbak.

Éppen a modellváltási ciklusok felgyorsulása felett tanakodunk. Az első szériás, 1970-ben bemutatkozott Range Rovert 26, a másodikat szériát már csak 8 éven át gyártották, míg a harmadik kerek egy évtizeden át készült kisebb nagyobb változtatásokkal.

Olajos kiállítási darabok várják, hogy boldogan felismerjük őket. Van az asztalon kormos turbó, és egyéb tréfás dolgok. Például új szép új satut még a Baumax-on kívül sehol nem láttunk.

A Range Rover alja szinte tökéletesen védett, az érzékenyebb részeket vastag alumínium lemez óvja a különféle káros behatásoktól. Egyedül ez a maroknyi csatlakozó maradt aggasztóan védtelen. Terepen, tolatás közben akár egy masszívabb faág is komoly kárt tehet bennük.

Rafinált futómű teszi terepen magabiztossá, illetve autópályán, nagyobb sebességnél is stabillá a Range Rovert. A sebességtől függően változik a stabilizátorok engedékenysége.

Bár elpusztíthatatlannak néz ki, azért a Defenderek is igénylik a rendszeres törődést, lelkiismeretes szervizt. Cserébe aztán keményen dolgoznak, amíg csak kell.

Fájdalmas látvány. A hatalmas hátsó lámpatestek mennek a szemétbe, pedig csak a műanyag védőburkolatuk sérült. A LED-ek, illetve a teljes belső is odavész, hiszen a szétszedhetetlennek tűnik a nagy műanyagtömb.

Épp egy félköbméteres papírdobozban turkálunk, ahol mindenféle elromlott, vagy csak rosszul kinéző alkatrészt tartanak. Akadt itt automatikusváltó-fokozatválasztó egysége, USB-aljzat, többszáz méternyi kábelkorbács, ülésállító-vezérlés, és elektromos ablakemelő is.

Hol vannak már a régi jól bevált sztereotípiák. Az autóiparban már semmi nem az, aminek látszik. A Jaguar feliratú légrugó-vezérlőt Franciaországban készítik, ki tudja milyen nemzetiségű melósok.

Ugyanebben a szervizben gyógyulnak a Jaguarok is. Néhány évtizede még nem volt igazán jó hírük az angol autóknak, de ez mostanában már változni látszik.