Érthetetlen titkolózásba kezdett a rendőrség

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.03.29. 06.00

A Vezess.hu kéri, az ORFK nem adja. A hetek óta tartó huzavonában Péterfalvi Attila, az adatvédelmi hatóság elnöke mellénk állt.

Adatkéréssel fordultunk az ORFK-hoz egy hónapja, küldjék már el részünkre az elmúlt két év járműlopási toplistáját. Melyik típusból vitték el a legtöbbet a bűnözők, melyikből kevesebbet. Nem gondoltuk, hogy hetekig tartó verbális adok-kapok lesz az ügyből.

Ellentmondásba keveredett önmagával a rendőrség

Meglepetésünkre az ORFK azt válaszolta, hogy “nem kíván adatot közölni a lopott gépjárművek típusa tekintetében”, majd a biztosítókhoz irányított minket. Ezzel a válasszal több probléma is volt.

Egy-egy biztosító csak a saját ügyfeleiről készít lopási statisztikát, ha csinál, azok közül is csak a casco-val rendelkezőkről. Ezek a számok tehát töredékét alkotják az egésznek, így félrevezetőek lehetnek. Másrészt magáncégek, vagy kiadják a számaikat, vagy nem. Az országos statisztikát a rendőrség birtokolja hosszú évek, évtizedek óta, hozzájuk érkeznek a bejelentések, és ők keresik a kocsikat az adatok alapján. Sőt, ezeket a toplistákat nyilvánosságra is hozták korábban többször, az interneten fellelhetőek az előző évek adatai jellemzően ORFK-s forrás-megjelöléssel.

Éppen ezért nem igazán értettük, hogy most miért zárják el a nyilvánosság elöl a legfrissebb információkat, pláne akkor, amikor évtizednyi lopásszám-csökkenés után az elmúlt két évben jelentősen megugrottak a jármű-tolvajlások.

Megismételt kérésünkben leírtuk, hogy “ezek nyilvános, egyértelműen közérdekű adatok, amelyek hasznos információval szolgálnak több millió autótulajdonos számára”. Hiszen lehetnek olyan használt, vagy új autót vásárló magánszemélyek vagy cégvezetők, akiket a vásárlás előtt akár az is befolyásolhat, hogy a kinézett típus az első helyen áll, vagy a huszonhetedik a tolvajok által megcélzott járművek listáján. De információ ez minden egyes autótulajdonosnak, akinek a kocsija elöl, vagy hátul, de ott van a toplistán.

Erre érkezett újabb válaszlevelében az ORFK ellentmondásba keveredett önmagával. A korábbi kijelentésükkel szemben (nem adják ki – vagyis van adat), ezúttal azt kezdték el magyarázni, hogy a rendőrség valójában nem rendelkezik “a kért adatokkal a megjelölt csoportosításban”. Emellett “tájékoztattak” arról, hogy nem kötelezhetők a kért adatok “létrehozására vagy csoportosítására”.

Az adatvédelmi hatósághoz fordultunk

Mivel kezdtük azt érezni, hogy ez lassan bűvészkedéssé válik a szavakkal, egészen konkrét kéréseket küldtünk újabb levelünkben a Teve utcai központba.
  –  felhívtuk a figyelmet a két levélben szereplő ellentmondásra
  –  megismételtük, hogy a kért adatok nyilvánosságra hozatala közérdeket szolgál
  –  leírtuk, hogy bármilyen csoportosításban jó nekünk a lopott típusok toplistája
  –  és persze megkérdeztük, hogy ha mégsem lenne ilyen statisztika – amivel kapcsolatban kételyünknek adtunk hangot – akkor miért nincs, miért álltak le az adatok korábbról ismert rendszerezésével

A lakótelepi és P+R parkolók terített asztalok a tolvajok számára. Na, de melyik kocsit kell félteni?

Egy hónapos levelezés után az utolsó válasza lett legrövidebb az ORFK-nak: “Ismételt megkeresésével kapcsolatban tájékoztatjuk, hogy a rendőrség továbbra sem közöl lopott személygépkocsik típusát érintően adatot.”

Mi viszont továbbra is úgy gondoltuk, hogy közérdekű adatokat titkol érdemi magyarázat nélkül a rendőrség, ezért hivatalos állásfoglalást kértünk az ügyben a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságtól (NAIH). Beadványunkhoz természetesen csatoltuk az összes rendőrségi levelet.

Péterfalvi Attila NAIH-elnök állásfoglalása hosszasan magyarázta, hogy mi számít közérdekű adatnak, majd azt, hogy ami közérdekű adat, még nem biztos, hogy nyilvános is, végül ezzel zárta részünkre küldött levelét:  “Véleményem szerint az a statisztikai adat, hogy a 2011-es valamint a 2012-es esztendőben milyen márkájú és milyen típusú autóból mennyit loptak a tolvajok, nem eshet megismerését tekintve az említett korlátozások alá, azaz nyilvános közérdekű adatnak minősül, amelyre vonatkozóan Önt az ORFK az Infotv. 28-30. §-aiban meghatározott rend szerint köteles tájékoztatni.”

További lépések?

Hétfőn kaptuk meg az adatvédelmi hatóság elnökének levelét, amit postafordultával továbbítottunk az ORFK-nak, másolatot küldve a NAIH elnökének. Lássa ő is a rendőrségi választ.

Itt tartunk most, ha az adatvédelmi hatóság állásfoglalása ellenére sem küldi el az ORFK a toplistát, további lépéseket tervezünk. Szerintünk joga van tudni több millió járműtulajdonosnak, és az autóvásárlóknak, hogy a birtokolt, vagy kiszemelt típust mennyire kell félteni a tolvajoktól.

Területi adatok vannak

Az első levélváltás után a típusok toplistája mellett elkértük a budapesti kerületek lopások szerinti fertőzöttségét tartalmazó adatokat, amiket a megyékkel együtt elküldött a rendőrség.

Ha kíváncsi rá, hogy hol lopnak sok autót, és hol van biztonságban a kocsija, ide kattintva megtudhatja.

Kommentek

  • Szöcske

    Nálunk nincs autólopás,vagyis nemlétező dologról akarnak információt kapni.Jármű önkényes elvételére talán reagálnának.Hogy ezt mindenki lopásnak tartja,az más.A lopás büntetendő,ezt meg elnéző mosollyal nyugtázzák:a kis csacsi!

  • 1000rörö

    Tisztelt cikkíró! Ön nem tudja, hogy Magyarországon már három és fél éve nincs bűnözés így autólopás sem. Csend, rend, fegyelem van csak, ja meg jólét.

  • menőmanó

    Sajnos ebben az országban 1-2 éve komoly negatív változások történtek, ami a tájékoztatásban is egyértelműen meglátszik. Mellébeszélnek, hazudoznak, sumákolnak, elsunnyognak dolgokat.
    A köz érdeke háttérbe szorul az önös érdekek miatt. A jog, az igazság nem számít, csak a saját célok.
    Ez a cikk részben, de a március 15.-én történtek pedig főleg élő példája ennek.
    Sajnos a jelenlegi vezetéstől nem is lehet másra számítani, hiszen sokan a szakmájuk szégyenei.

  • Liverpool87

    Tróger banda az egész!!!Ellentmondásba keveredett önmagával a rendőrség!Hi hi hogy ezért én miért nem csodálkozom!

  • somebody

    Alapvető kommunikációs probléma merült fel a történetben. Segítek lefordítani a “közigazgatási magyar” nyelven megfogalmazott álláspontot. Szóval:
    a rendőrség valójában nem rendelkezik “a kért adatokkal a megjelölt csoportosításban”
    Ez tükörfordításban annyit tesz, hogy: “lóf@szt fogjuk mi átnyálazni az összes 2011 és 2012 évi autólopásban keletkezett aktákat és excelbe rendezni, hogy éppen kitől milyen roncsot vittek el. Úgysem találjuk meg 95%-át, nem mindegy?”

  • Ankhiszesz

    Menőmanó: 1-2 éve?! Talán 1-2 évtizede, folyamatosa, egyik vezetés olyan mint a másik…

  • menőmanó

    Ankhiszesz
    Hol élsz? Mert nem itt az biztos. :D

  • L.A.Rómeó

    jó nevem van, igazán meddi- terrán csávvónak érezhetem már magam!

  • L.A.Rómeó

    L.A. Los… :)
    teccik!

    cikrre:
    hülyék vagytok.
    3 éve etyre job minnden!
    ki felejthetném(vagy kiffejthetném) de nem tuddom csakazt tudomhogy igy van!
    de hol a tessókám akki eztet elmongya?

  • L.A.Rómeó

    nagyon elhalgatot

  • Cult

    menőmanó, az általad említett 1-2 évet leszámítva, az elmúlt 10-12 évben külföldön tartózkodtál vagy kómában voltál? :)

  • clior

    Szolgalunk es vedunk! Csak nem ebben az orszagban, mert itt inkabb: buntetunk es felunk.
    Buntetni kell, mert az koltsegvetesi bevetel. Felni is kell, mert hiteltelenne tettek a rendorseget, raadasul olyan jogrendszerben elunk, ahol a torvenysertoknek tobb joguk van, mint a torvenytiszteloknek.
    Ahogy a kabitoszer, prostitucio eseteben is, ugy az autolopasok nagy hanyada szervezett, tehat ismert korok vadaszterulete. Ha nem lenne erdekelt a bunozoi felso reteg -politikusi szintig-, akkor lenyegesen csokkenteni lehetne ezt a karokozast is, valamint biztositoi szabalyozassal is lehetne ugyesen vedekezni.

  • L.A.Rómeó

    “Megismételt kérésünkben leírtuk, hogy “ezek nyilvános, egyértelműen közérdekű adatok, amelyek hasznos információval szolgálnak több millió autótulajdonos számára”.

    igy kel ezt, ön bizalomal!
    holmi egyéb szervezetek mit akkarnak adattot.
    de ti ..
    szerrintem nem töb milió hannem töb 10 milió magyar olvasa ezt.
    föleg mijóta ojan ki váló szagirok mint rácz és szörényi ezta csapattot erössititk

  • menőmanó

    Cult
    Aki nem látja, hogy az utóbbi években a legszarabb a helyzet minden téren, az nem itt él, esetleg a megfelelő körökbe tartozik, talán annyira primitív, hogy fel sem fogja, vagy tájékozatlan, esetleg elfogult “agyatlan droid”.
    Muszáj megjegyeznem, hogy az előző kormányok sem álltak a helyzet magaslatán, sőt, de ilyen kártékony patkányok mint ezek, nem voltak.

  • zoldfulu2000

    menő: ez így egyszerűen nem igaz. Ostoba és szűklátókörű álláspont igazából értelmetlenné is tenné a gyakorlatban demokárciát. Az a nyerő amelyik mondjuk gyorsan pénzzé tesz mindent de lehet bulizni? Az amelyik hülyére szivat de nem kockáztatja az ország jovőjét? Vagy amelyik nagyobb szeletet ígér a tortából, de elhallgatja hpgy mennyivel kisebb tortára lehet velük számítani?

    A képlet nem ennyire egyszerű
    Voltak igenis jó (és persze rossz) kormányaink, ill azkonak jó és rossz intézkesdéseik. Sajna a jó korányzásra nem garancia az “oldal”, sőt gyakran egy párt vagy akár egy miniszterelnök sem jelent stabil támpontot.

  • zoldfulu2000

    Egyébbként valahol érthető hpgy nem szívesen rázzák a pofonfát, de ez a struccpolitika nem szerencsés.

    Az igazán necces 90es évek után végre javult a helyzet. nem lenne szabad elengedni.

    Szerintem erélyesebben fel kellene lépni az orgazdák ellen, és nem flni elővenni a márkakereskedőket ha benne vannak. Mert nélkülük aligha lehet rendes autót ellopni. Az pedig hogy tömegesen looják egy márkacsoport autóját értlktől függetlenül az aligha a ganxta gyerekek egyedi autópreferenciái miatt van…

  • menőmanó

    zoldfulu2000
    Hú, de okos vagy, mint mindig. Vagy csak okoskodó?
    Sorold a jelenlegi jó döntéseit! Kíváncsian várom.

  • zoldfulu2000

    pl amit a használtautóknál csináltak az nem volt rossz. Mármint nekünk sem. Aztán a jövedelemadókedvezmények, szerintem röhejes volt a régi rendszer és demagóg aki azt védi. Érdekes és valahol szompi volt amit a devizahiteleseknél csináltak, remélem nem fogunk aránytalan árat fizetni érte utólag.

    De nem az én dolgom őket védeni, meg el is kanyarodtunk a cikk témájától

  • L.A.Rómeó

    pélldául ez:
    rendőrmotor ‘tender':

    A 40 darab motorkerékpár beszerzésének becsült értéke áfa nélkül: 236 220 000 Ft. A ajánlattevők körét alaposan megritkítja, hogy alkalmatlan az, aki a felhívást megelőző 36 hónapban nem rendelkezik legalább 30 darab vagy legalább nettó 180 millió Ft értékű, gyárilag rendőrségi célra kialakított motorkerékpár szállításási referenciával – ismereteink szerint csak egy ilyen cég, a BMW van az országban.”

    hehe sok jappán szar.
    fogadok it sem tudnak nyerni.
    jol dolgozik a vezérünk vw és bmw ahoty holliday is.

  • zoldfulu2000

    Tetszett hogy minden demagógia mellett igyekeztek nem elkergetni a termelőipart hozó mulltikat, kár hogy ennyi demagóg mázt kell vonni az ostoba saját törzsszavazóik miatt. Viszont tény hpgy itt elragadta őket a saját ideológiájuk.

    És midnen xarkavarás mellett, tény hogy ilyen hiányt nem sok ország produkált, magyar kormány pedig emlékeim szerint a rendszerváltás óta mindössze egyszer , 2000 körül.

  • Barca

    Suzuki, Ford, Opel, VW.
    Ezeket viszik, mert ezeknél van igény alkatrészekre… Focusokat bárki kinyitja egy csavarhúzóval. BMW-k még nagy kedvencek amióta simán felülírják az elektronikai védelmét oszt ennyi.
    Ami engem érdekel, hogy a kedves rendőrség miért nem tesz valamit? Úgy értem rendőrök a helyszínen közlik a sértettel, hogy ide nem kéne állni, mert napjába viszik a kocsikat. Ennyire tudják ők miért nem állnak ott napjába? Ha a nevetséges és szükségtelen TEK díszfelvonulást tart egy műanyag pisztoly miatt az egyetemen – nem mellesleg valami 50 millió feletti kiszállási költségek melett- akkor talán juthatna pár a frekventáltabb lopási helyszínekre is! Arról nem beszélve, hogy az új traffipaxok árából mennyi utcát lehetne bekamerázni! Persze azok nem tudnak büntetni jogkövető ám szabálysértő állampolgárokat, csupán bűnözőket lehetne vele elfogni, akik ezeknek az állampolgároknak okoznak nem kevés kárt!

  • menőmanó

    zöld
    Teszek a használt autókra!
    Mikor a kérdést leírtam, már megbántam, hiszen valóban nem ide tartozik.
    Azt viszont még meg kell jegyeznem, hogy tájékozatlan vagy, hiszen nem olvastál utána.
    Az pozitívnak TŰNŐ intézkedések hátulütője sokkal több kárt okoz mint hasznot, csak ehhez kéne egy kis látókör bővítés, ami a te esetedben hiányzik. :(

  • régimotoros

    eltűnt holliday kolléga?
    mégsem isten itt?
    ugye mondtam szerda este..

  • menőmanó

    régimotoros
    Mit tudsz amit mi nem?

  • Dino871

    régimotoros!

    Igen! nekem is feltűnt hogy nagyon csendben van..

  • Mahler

    Csak tájékoztatásul közlöm, hogy a téma tárgyában a számítógépes rendőrségi nyilvántartás azért felesleges, mert bármilyen adatot – nem bármelyik rendőr!!-kb, 5 másodperc alatt kikeres! / mármint a számítógépe /Ennyi!Ja igen, én sem adnám ki a kért adatokat megvan ennek a krim. oka!!

  • Barca

    Mahler

    Ahogy írtuk is nem kell kiadni, mindenki tudja melyek legnépszerűbb márkák!
    Azt még elfelejtettem hozzá tenni előbb, hogy német, vagy bármilyen nem szlovák rendszámmal sem hagynám új környéken a kocsimat!

  • Mahler

    Persze, megértem én Lencsés Csabát, mert lehet mondani azt,hogy mindenkit érdeklő információ,hogy mely típusú gépkocsikat szemelnek ki a tolvajok, tehát ezekre jobban kell vigyázni! Barcának igaza van, ezeket a típusokat nagyjából lehet tudni, de akadhat olyan esemény, v. techn. malőr, ami miatt eddig kevésbé támadott tip-t is “vinni kezdik”.
    Senkinek kétsége se legyen, a rendőrség illetékes vezetői másodpercek alatt tudják számszerűsítve a már megtörtént bűncselekményekkel kapcsolatos adatokat,ma már ez nem kérdés. Arra viszont jogosan lehet hivatkozni, hogy ez jogosan védett adatsor, amit bárki kárunkra hasznosíthat. Nem védem rendőrséget, de én sem adnám ki, minket védő adat ez, tehát ne kérdezzük meg, mikor leszünk felakasztva, mert még a végén sirva fakadnánk, ha valaki megmondja!!

  • mojszipupi

    Egy pártállamban az a statisztika amit a pártvezetés jóvá hagy. Az elvtársak nem szeretnék ha csúnya számokkal untatnák ezt a fantasztikusan “jobban” teljesítő országot.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.