Használt külföldi helyett új Daciát?

Válogatás heti szakértéseinkből

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.03.27. 16.30

Lehet egy mérettel nagyobb abroncs a Suzukin? Melyik a legjobb családi egyterű, körülbelül hárommillió forintért? Milyen komoly problémáink lehetnek egy jogilag aggályos kölcsönadási szerződésből? Szakértőink segítenek megtalálni a választ!

Vezetéstechnika

Az abroncsok mérete komoly fejtörést tud okozni. Legyen nagyobb? Megkockáztathatunk a gyári értéknél szélesebbet, futóműgyilkos barbár tett, vagy ártalmatlan szépészeti beavatkozás? Szakértőnk segít megválaszolni ezeket a fontos kérdéseket.



Olvasónk kérdezi

Kedves Gyula!

Eljött (végre) az ideje, hogy lecseréljem a nyári gumit szeretett 2005-ös Swift II-mön. Fiatal fejjel mindig szép széles gumit akartam rá, de ahogy idősödik az ember, mindig okosabb (?) lesz kicsit.

Most, hogy aktuális kezd lenni a szituáció megfordult a fejemben, ha a kocsira a gyári 165/70R14 helyett 185/60R14-et rakok, akkor vajon mennyivel fog nőni a fogyasztásom? Az autót 99%-ban Pécsen belül használom, és jelenleg (dinamikus vezetési stílus mellett, évszaktól is függően) 6,9-7,2 litert kér a Suzuki. Ez ugyan ilyen körülmények között mennyit emelkedne?

Továbbá az óra jelenleg kb. 7-9%-kal mutat kevesebbet a valós sebességemnél, és ha ezt a méretet választom, akkor az eredmény elméletileg még 1,5%-kal kevesebb lesz. Vagy nem lesz kevesebb, csak a gyári (2005-ös) gumik kopása számít ennyit?

Szakértőnk válasza

Kedves Attila!

Van egy Suzukija.

Tudja, hogy egy időben, amikor még fiatalabb volt, szeretett volna egy kicsivel szélesebb gumit rá, ez több olyan emberrel is előfordult már, akinek 1 ? el kezdődik a személyi száma, de többnyire az idő előre haladtával a többség ezt kinövi. Azt írja, hogy 99 % – ban Pécsen közlekedik az autóval. Fogyaszt amennyit leírt, elhiszem. Ez így mind rendben van.

Azt kérdezi hány százalékkal emelkedik majd a fogyasztása, ha két centivel szélesebb gumit tenne rá. Azt gondolom,talán pár százalék lehet a várható fogyasztástöbblet, de ha mindvégig a városi sebességhatárokat betartva közlekedik, még az is lehet, hogy nem fog többet enni az autó.

Arra van esély, hogy Ön a szélesebb gumi kapcsán többet akar majd megmutatni másoknak mint eddig, jobban nyomja majd a gázt, és ettől fog több benzin fogyni. Az Ön helyében én maradnék a gyári méretnél, nem vennék rá szélesebb nyári gumit. A városi forgalomban egy keskenyebb gumival is ugyanúgy ki tudja kerülni azt a napi pár száz kátyút, a menetstabilitása gyári értékű megtartásához is elég a 165 ? ös gumi. A nyomaték átadáshoz, az oldalvezető erők átadásához , és a fékezéshez is elég az a felület amit a gyári méretű gumi ad.

Az adott körülmények között,semmit nem nyer, ha szélesebb gumit használ, ha egyéb célja nincs vele, ne növelje a rúgózatlan tömeget egy ekkora autónál. Amit a kilométerórája által mutatott érték, és a valós érték közötti eltérésről ír, azt furcsának találom, az autók kilométerórája általában pár százalékkal többet szokott mutatni, mint a valódi sebesség.
Egyébként erre egy Uniós előírás is vonatkozik, mielőtt bárki azt gondolná, hogy ez véletlenül nem lenne szabályozva.

Azt remélem nem gondolta komolyan, hogy a mai világban egy 2005 ? ös autóval, egy vélhetően ugyanilyen idős , tehát feltételezhetően 8 éves gumival közlekedik. Még a csapból is az folyik, hogy négy max. 5 éves korára a gumi az oxidációs folyamatoknak köszönhetően elveszti azokat a műszaki jellemzőit, ami a biztonságos talajfogáshoz kell, tehát egy öreg gumival jelentősen hosszabb lehet a fékútja adott esetben egy vészfékezésnél. Azonnal cserélje le a gumijait, ha azok valóban az autóval egyidősek. Nem szélesebb gumi kell Önnek, hanem egy megfelelő.

Üdvözlettel,
Székely Gyula

Autóvásárlás

Olvasónk leváltaná a családi igáslóként bevállt Nissan Almerát egy fiatalabb egyterűre. Első számú vágyott darab a Toyota Corolla Verso, azonban szakértőnk józan választásként egy új Dacia Lodgy megvásárlását ajánlja.


Olvasónk kérdezi

Tisztelt Szakértő Úr !

Vidékről keresem, Jak István vagyok, autó vásárlás előtt állok, évi 10000 km egy Nissan Almera 1.4 benzines kiváló megbízható 15 évig hajtott autó után. Toyota corolla versot szeretnék Németországból behozni és nem tudom hogy dízelt vagy benzinest vegyek ,3-4 millióért már kapok nagyon szép állapotút. Jó választás-e az autó vagy van jobb egyterű is? A család ötfősre emelkedett 5 hónapja.

Nagyon várom a választ, köszönettel Jak István !

Szakértőnk válasza

Kedves István!

Családi autónak a saját pénzemet egy Dacia Lodgyra, esetleg a nyártól kapható tolóajtós Dokkerre költeném, mert új, nagyon tágas és rendkívül olcsó. 3 840 000 forintért új dízelt kap hét üléssel. Ha van rá 4 millió Ft, akár egy akciósan 4,5 milliós, hétüléses és vadonatúj Chevy Orlandóra is nekiállnék alkudni az 1,8-as motorral.

Ha az összeg inkább 3 millió és nem akar Daciát, akkor jobb a békesség alapon nem vennék dízelt használtan 3-4 évesen, 150 000 km körül, de kevesebbet mutató órával sem. A Verso megbízhatósági szempontból jó autó, korrekt a benzinesek fogyasztása is, de belső tere és csomagtartója a legszűkebbek közé tartozik a kategóriában.

Tágasabb és szintén megbízható az Opel Zafira B. Belül még jobb és olcsóbb a Renault Grand Scénic is, még akár dízellel is, ha az 1,5 dCi mellett dönt. Megbízhatósági szempontból a Mazda5 sem rossz megoldás, de a második sorban nem túl kényelmes és a benzines motorjai sokat fogyasztanak, a dízelek pedig kockázatosabbak ebben is, mint a konkurensekben.

Ha használt autót keres, a kétliteres dízel Kia Carens, amely akciósan újonnan is ötmillió alatt volt, érdekes lehet. Összefoglalva a véleményem: leginkább Lodgy, mert nincs vele kockázat. Utána használt B Zafira a méretei miatt vagy a Verso, mert azt szeretne.

Üdvözlettel, Szörényi András

Jog

Kölcsönbe, okosba, majd megdumáljuk, bármi van megoldjuk! Így megy ez barátok közt, és erre az ingoványos talajra nem szabad sohasem tévedni, mert ha a kölcsönadott autó körül gond támad, és jogilag nem tiszta a helyzet, könnyen pórul járhatunk.



Olvasónk kérdezi

Tisztelt Kozma Tamás ügyvédúr!

Egyik ismerősömtől kölcsönszerződéssel elkezdtem használni egy személygépjárművet! Létrejött egy adás-vételi illetve a kölcsönszerződés.

Szóban megállapodtunk hogy a felmerülő költségeket (kötelező, súlyadó, hitel törlesztés) állom. A gépjármű tehát nem az én nevemre volt írva, nem nekem jöttek ezek a csekkek, csak szóban ebben egyeztünk meg. 2 év után úgy döntöttem anyagi okok miatt nem használom többé a gépjárművet, ezért a kölcsön szerződést papíron felbontottuk, de ezután az ismerősöm (tulajdonos) elkezdte sorolni, hogy milyen károk keletkeztek a kocsiban, és rám hárította a felmerülő költségeket!

Kérdésem az lenne, hogy jogos-e a követelése? Előfordult, hogy a 2 év alatt hosszabb utakra elkérte a kocsit, és mint kiderült kapott egy 45 ezres gyorshajtás csekket. Ezt amikor lemondtam az autórol, közölte velem hogy én csináltam és én fizessem ki, de nem voltam hajlandó!

Kit terhel ilyenkor a költség?

Köszönöm válaszát!

Szakértőnk válasza

Tisztelt Olvasónk!

Először is le kell szögeznem, hogy nagyon nem tartom jó ötletnek a hitellel terhelt gépkocsik tartós kölcsönbe adását, akár rokonnak, akár barátnak, és különösen nem idegennek, mivel mindkét fél részére igen jelentős kockázatokat jelent (pl.: az üzembentartót kötelezik a bírságok viselésére), és a hitelszerződést is sérti, hiszen a bank mindig kiköti, hogy a hitellel terhelt gépkocsit nem lehet kölcsönadni (max. 3 napra).

Így ha a két fél egymás közt a legkorrektebbül jár el, akkor is igen jelentős problémájuk származhat belőle a bank tudomásszerzése esetén. Sajnos a gazdasági válság és törlesztő részletek drasztikus emelkedése miatt nagyon sokan választják ezt a lehetőséget, egyrészt, hogy a túl magas törlesztő részlettől szabaduljanak, másrészt, hogy hitelképtelen személyek is gépkocsihoz jussanak, azonban egy ilyen szerződés megkötése akár bűncselekményt (hitelsértés) is megvalósíthat.

Az Önök közti elszámolási vitában egyébként az üzembentartó köteles bizonyítani, hogy ezeket a többletköltségeket Ön okozta, amennyiben nem tud bizonyítani, akkor azokat nem kell megtéríteni. A pert egyébként nem javaslom, egyik fél részéről sem, hiszen maga a bérlés jogszabály- és hitelszerződés-sértő volt.

Tisztelettel:
dr.Kozma Tamás ügyvéd
www.karterito.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!

Kommentek

  • Specialized78

    Tisztelt Székely Gyula!
    Rendszeresen olvasom az ADAC teszteket és érdekelnek is az abroncs témák!Már ne haragudjon,de még olyat sehol nem hallottam,hogy 4/!!!/esetleg 5 évig lenne optimális csak egy abroncs.A minap az egyik kereskedelmi csatorna autós műsorában azt állította egy szakértő,hogy kb 8 évig biztonságosak az abroncsok,amennyiben nem kopnak el.És én máshol is 8 évet hallottam.A 4-5 év szerintem nagyon kevés,ezen esetekben még szinte újszerű egy abroncs.

  • Specialized78

    Nem tudom,ahhoz a hírhez mit szól,hogy keresztapám autóján,ami egy ’94-es Renault 19-es,még a gyári Michelinek vannak fent.Számolja ki nyugodtan,hogy akkor hány éves is az az abroncs.:))) És még mindig közlekedik vele.Tudom,hogy idióta az öreg,de mit lehet vele tenni,ha ennyire skót.:)))

  • Monster89

    2010-ben az ADAC csinált ilyen tesztet téligumikkal, annak az lett az eredménye,hogy 3 éves kor után már hosszabb a fékút, és rosszabbul tapad a gumi. Nagyjából 1 éve részt vettem egy vezetéstechnikai tréningen a Hungaroringen, az ottani oktatónak is az volt a tapasztalata, hogy a kurzusra érkezők autóján ha 4-5 évnél öregebb a gumi, az már észrevehetően rosszabbul tapad. A 19 éves gumis R19-et pedig úgy húznám meg az első műszaki vizsgán, hogy csak na.. :) Szerintem ha valaki részt vesz a közlekedésbe, az fogadja el, hogy a költségek nem csak az üzemanyagból állnak, és az autó ill. út közti kapcsolatot az a 4 kis tenyérnyi felület biztosítja…

  • G-Shock

    @ Monster89 – 2013.03.27 19:09

    Jelenleg nincs jogszabályban rögzített időkorlát a gumiabroncsok vonatkozásában ,így ha a műszaki paramétereknek – olyan, mint profilmélység és típushoz való méret – megfelel, akkor nem lehet megbuktatni a vizsgán.

    Mindazonáltal itt is szeretném hozzátenni, hogy egy esetleges balesetben szakértői kérdés tárgyát képezheti a gumiabroncsok állapota, és ha én tennék fel kérdéseket a szakértőnek, mindenképp kitérnék erre is. Így eshet meg, hogy egy műszaki vizsgával rendelkező gépkocsit közlekedésre alkalmatlannak minősít egy szakértő.

    Ez abból fakad, hogy a műszaki vizsga egy vélelmet állít fel, amit meg lehet dönteni, mivel az adott időpillanatban ettől eltérhet a kocsi állapota., azaz lehet műszakilag közlekedésre alkalmatlan – akár a gumiabroncs miatt is.

  • Monster89

    Persze, tudom, hogy csak az 1,6 mm számít (sőt tapasztalatom szerint azt se mérik), de azt felháborítónak tartom, hogy vannak emberek, akik közel 20 éves gumival közlekednek, és ezzel veszélyeztetnek másokat is.

  • gic

    Szerintem tévedés, hogy ha stimmel a gumiméret, és megvan az 1.6 mm profilmélység, akkor átmegy a vizsgán. Ha repedezett a gumi, az szintén bukás. Legalábbis ha nem “okosba” megy a vizsga. Egy 19 éves gumi már nyilván elöregedett, repedezett. Kizárt, hogy átmenjen egy rendes műszaki vizsgán.

  • Specialized78

    gic!
    Pedig még mindig rója az utakat a 19 éves Michelin.:)Tehát már pár műszakin átment.
    Az öreg egyébként nem csak gumi kérdésben ínyenc.Kizárólag Tesco gazdaságos olajjal itatja a motort.:)))

  • G-Shock

    gic – 2013.03.27 // 20:51
    Ahogy egyik “kedvenc tanárom” mondta: exeplifikatív taxatíva volt :)

    Meglepő az egyetértési hullám. Kérdés a jogalkotó mikor gondolja, hogy húz egy vonalat, és a mgött milyen érdekek fognak meghúzódni – mint az az EU “virsligumis” találmányánál körvonalazódik.

    De, azt hiszem kicsit megszakadt a kontinuitásom… Mi ki érték meg milyen elmélet? Meg kit töröltek? Lemaradtam.

  • menőmanó

    Kíváncsi lennék én arra az autósra, aki 4-5 évente lecseréli az alig kopott gumijait az öregedés miatt.

  • demagóg

    4-5 év alatt átlag használat mellett is elkopik annyira egy gumi, hogy cserélni kelljen, de ha mégsem, akkor szerintem semmi sem indokolja, hogy csak a kora miatt kidobjak 4 gumit mondjuk 4mm-es profilmélységgel, legfeljebb esőben lassabban megyek, száraz felületen semmi jelentősége a profilmélységnek. Esőben annál több.

  • mackopofa1962

    T.Szörényi András
    Nem értem miért erőlteti mindenkire a daciát. Francia dízelt akkor sem vennék ha ingyen volna!A román márka respekje mo.-on 0-a!!!Ne hasonlítsuk össze semmilyen téren a Toyotával!!!A kulcsmondat a saját pénzemen!!!
    Jak úrnak ajánlanám kérjen tanácsot a TC.-on is,reálisabb képet kap!!!

  • Levrone

    mackopofa: az hogy így gondolod, az egy dolog, mások pedig másképp gondolják. Nem rosszindulatból ajánlja a Dacia-t, hidd el.

  • Levrone

    Ja, még valami. Nem mindenkinek számít, milyen az adott márka “respekt”-je. Egyébként meg egyedül nálunk van ez, mert meglepő módon németországban is viszik, mint a cukrot. De nyilván mindenkinek szuverén joga azt gondolni, amit akar.

  • mackopofa1962

    Levrone:Nem mondtam,hogy rosszindulatból ajánlja,pusztán felhívtam a figyelmet rá,hogy rossz tanácsot ad!Arról pedig,hogy a németek mit vesznek először győződj meg,mielőtt leírsz valamit ami nem biztos,hogy igaz.Amit pedig megvettek az egy-két év múlva féláron landol a Mobile.de-n, mint 10 évvel ezelőtt a koreai tipusok!

  • Levrone

    mackopofa: én meggyőződtem a németországi eladásokról, és Te arról, hogy tényleg rossz tanácsot ad? Volt ilyen kocsid hosszú időn keresztül? Vagy csak a régi beidegződés beszél belőled? Esetleg a három F-es dolog, ami régóta nem úgy van? Egyébként nem azt mondtam, hogy a németek csak ezt veszik, hanem hogy meglepő módon nagyon viszik a Dacia-t, de ez nem meglepő.

    Miért lenne rossz tanács az, hogy egy jól bevált alkatrészekből összerakott, masszív, tényleg strapabíró és nem mellesleg igen jó gyári garanciát adó autót ajánlanak, ami a legolcsóbb is egyben? Szerintem nagyon rendben van, de azt gondolsz, amit akarsz, csak a szerzőt ne kérd számon emiatt, hiszen neki is van véleménye, meg látott már ezt-azt, és egyébként a Toyota-t is ajánlotta, csak megemlítette, hogy kicsi belül, ami úgy is van.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.