3 millióból Suzuki vagy BMW az ideális terepjáró?

Válogatás szakértői levelesládánkból

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.03.20. 16.00

Segítünk terepjárót választani egy nehezen megközelíthető helyen lakó olvasónknak, vezetéstechnikai életbölcsességeket összegzünk, valamint előkerül az utcán parkoló autóban okozott kár históriája is.

Vezetéstechnika

Olvasónk komoly tapasztalattal a háta mögött összegzi melyek a legkomolyabb problémák ma a közlekedésben, levele alapján a keresztbe csúszó, agresszív vezetők jelentik ma a közút poklát.


Olvasónk kérdezi

Kedves Székely Úr!

Végigolvastam kérdéseket, és a válaszait. Általában egyeztek az én tapasztalataimmal. Két ponton tennék megjegyzést.

1.) Agresszió. Ez egyre gyakoribb.Én sokat vezettem az orosz utakon. Ott jól bevált szabály: az erősebb idegzetűnek van elsőbbsége. Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy egy csillogó lakóterepjáró kihúzódik a szembejövő sorból, én megcélzom és behúzódok a középvonalhoz. Ez eddig minden úri bitangot meggyőzött.

2.) Túlkormányozottság: Itt talán ki kellett volna térni az elsőkerék- és hátsókerék meghajtásból adódó különbségre. Eddig tudatosan csak elsőkerék meghajtású kocsijaim voltak. Ezeknél élvezet kanyarban gázzal kijönni. Sajna most egy C3 citroent vettem, ami sensodrivos. Ennek kanyarban hiába adom a gázt, csak felpörög a motor, mint mikor a Wartburg kuplungja csúszott. Így aztán alulkormányozás lesz a vége. A miskolci szervizben nem értenek a fedélzeti computerhez, pedig biztos van valami megoldás.

Köszönettel venném tanácsát, csak azt ne írja, hogy menjek lassabban. A RITMO ezzel technikával, csak megemelte az egyik hátsókerekét, és simán vette a kanyart.
 
Gratulálok a munkájához és türelméhez,
Tisztelettel: Gábor

Szakértőnk válasza

Kedves Gábor !

Amennyiben végigolvasta az összes eddigi levelezést , akkor szerintem Önnek is van kellő türelme.
Ami az agresszivitást illeti az utakon, Önt én nem akarom se rá, se lebeszélni semmiről. Tegyen saját belátása alapján. Mindenesetre néha jelentkezzen levélben, nehogy azt gondoljam, hogy egyszer csak olyannal találkozott akinek még erősebbek voltak az idegei, vagy nagyobb volt az autója, vagy a szerencséje.

A Citroënre vonatkozóan. Az alul illetve túlkormányozottság, az autó pillanatnyi stabil, vagy instabil futását leíró fizikailag tapasztalható jelenség. Jellemzően az autókat a tervezők úgy építik, hogy alapesetben, ha a vezető pl. száraz úton túl gyorsan haladna, egy kanyarban az autó eleje kezdjen el sodródni. A futómű hangolásával, a súlypont tudatos tervezésével stb. érik ezt el.

Egyébként a civil vezető számára ezt a könnyebb kivédeni, mert csak ösztönösen elveszi a gázt, az autó bólint, tehát a két első kerékre nagyobb súly kerül,a motorfék miatt egyúttal elkezd lassulni is,és a két dolog együttes hatása miatt a csúszás egyre csökken, majd visszaáll a stabil futó helyzet.

A C3-ról semmi rosszat nem tudok mondani se ESP-vel, se ESP nélkül nem tapasztaltam hogy bármi gond lenne a stabilitásával.

Üdvözlettel Székely Gyula

Autóvásárlás

Adott egy nehezen megközelíthető otthon, valamint hárommillió forintos autóvásárlási keret. Ennyiből kell a küldetésre alkalmas terepjárót találni, olvasónk BMW X5-öt szeretne, de ha tényleg dimbes-dombos terepre készül, akkor szakértőnk véleménye szerint jobban jár egy Suzuki Grand Vitarával.



Olvasónk kérdezi

Tisztelt Cím!

Olyan helyen lakunk, ahol a terepjáró télen nélkülözhetetlen. Automata váltós, difizáras dízelt keresünk, 3M körül,( lehetőleg egy Celica beszámításával). A BMW X3, X5-ösöket, illetve a Jeep Grand Cherokee-t nézegetjük. Melyiket, vagy esetleg mást ajánlana ( fenntartási költségek!!!)? Mi a különbség a 2,7 és a 2,8 CRD között?

Üdvözlettel:

Németh Gyula

Szakértőnk válasza

Kedves Gyula!

Az említett BMW-k SUV-k, ezekben nincs diffizár sehol (amilyen pl. a terepjáró csomagos ML-ben vagy Touaregben igen). Ha mindenképp differenciálzáras autóra van szükség, akkor maradnak az újonnan 10-14 milliós valódi terepjárók (pl. Pajero, Land Cruiser vagy a primitívebb, a Navarára épülő Pathfinder). 3 millióért én ezek helyett dízel Grand Vitarát néznék, mert abban van felező, terepen nagyon jó és sokkal frissebbet kapnak belőle, mint egy újonnan dupla menyibe kerülő BMW-ből vagy Land Cruiserből. Ám csak akkor működik a dolog, ha le tudnak mondani az automata váltóról.

A Grand Cherokee a 2,7 literes, 163 lóerős dízellel is készült, de nem egy problémamentes autó. A 2,7-es motor önmagában jó, ez a Mercedes-Benz öthengeres dízelje, amely a Ssangyong Rextontól a Sprinteren át számos Mercedes személyautóig tisztességesen szolgált. A 2,8 literes motor a VM Motori, egy olasz dízelspecialista terméke. Ez egy négyhengeres, hangos és torkos, elég teherautós dízel, nem ajánlanám. De tudtommal ezt a kisebb Cherokeeba szerelték, a Grand Cherokeeba nem.

Én saját magamnak vagy az említett Grand Vitarát venném manuális váltóval, vagy a nem diffizáras, de a fékekkel a kipörgést szépen megfogó, okos erőelosztású és automata váltós Nissan X-Trail dízelt. Az X-Trail jól küzd terepen, aszfalton kényelmes, kulturált és tágas autó, 7-10 literes fogyasztással.

Üdvözlettel,
Szörényi András

Jog

Ha utcán parkolunk, felejtsük el a drága, fiatal autókat. Miért? Például az alábbi eset miatt. Bármi történhet az autóval, és a kártérítés ilyen esetben szinte lehetetlen feladat, de ha egy 200.000 forintos szükséggépről pattan le a lakk, abból kár ügyet csinálni.


Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvéd Úr!

Az én autóm (20 éves),a fényezése nem hibátlan, rozsdásodás, lakk leválás illetve a kor velejárói fellelhetők rajta.

2 hete murvás út mellett parkolva egy elhaladó autó kőfelverődés kár okozott az autóm egyik oldalán végig (4panel). A helyszínen beszéltünk, nem maradtunk semmiben. Én kiderítettem a számát, és pár nap múlva fölhívtam, hogy miként akarja megtéríteni a kárt?

Azt mondta, hogy nem bizonyítható az, hogy a felverődéseket ő okozta, de hogy ne legyen cirkusz, vigyem el hozzá, van felszerelése és gyakorlata, helyre tudja hozni a kárt saját költségén. Én ezt nem fogadtam el. Rendőrség nem volt, kárfelmérés nem volt, tanuk csak hallhattak valamit, ill látták hogy elmegy arra egy autó. Milyen lehetőségeim vannak? Tegyek-e feljelentést? Érvényesíthetek-e vele szemben valami jogosultságot kártérítésre?

Szakértőnk válasza

Tisztelt Olvasónk!

A károkozóval szemben – az elévülés miatt 6 hónapon belül – tehet feljelentést szabálysértés megalapozott gyanúja miatt. Amennyiben az eljárás végén marasztaló határozat születik, az alapján az okozó kötelező felelősség biztosítója köteles az Ön kárát megtéríteni.

Az eljárásban a gondot a bizonyítatlanság jelenti, az Ön által előadottak alapján nagyon valószínű, hogy a szabálysértést nem lehet majd kétséget kizáróan bizonyítani. Ettől függetlenül azonban előállhat olyan kedvező eset, hogy a károkozó beismeri a felelősségét, vagy olyat nyilatkozik, amely alapján a felelőssége teljes bizonyossággal megállapítható lesz, és ezáltal a bizonyítottság körében felmerülő nehézségeket valamilyen szinten feloldja.

A kárrendezés során egyébként, amennyiben a fényezés korábban sem volt megfelelő, a biztosító nem fogja a teljes új fényezést megtéríteni, hiszen a kártérítés célja elsődlegesen a káridőponti állapot helyreállítása, a balesettel össze nem függő igényeket nem lehet érvényesíteni.

Üdvözlettel:
dr. Kozma Tamás ügyvéd
www.karterito.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!

Kommentek

  • men?manó

    Szerencsétlen Celica tulaj se tudja milyen komoly szopórollerre kerül egy X3-as vagy X5-ös vásárlásával a Jeep-ről nem is beszélve. :)

    A kőfelverődésre reklamáló meg egy vicc. Meg kell nézni, hova áll az ember.

  • zoldfulu2000

    Az elmúlt hetekben nagyon vicces dolgokat láttam “igazi” terepjáróktól is. Ha slick nyáéri van rajta a Land cruiser ugyanolyan béna mint a kis városi kompaktok. Igaz árokban csak BMW-t láttam, de úton bénázni elég sokat.

    Szerintem nem fog a tulaj olyan helyre menni ahol az X5 remdes paucsokkal elakad más meg elmegy… Ellenben lesz sok olyan aszfaltút ahol a bimmer sokkal élvezetesebb és biztonságosabb lesz.

  • Holiday

    Én azt javaslom, hogy el kell menni egy BMW tréningre mindenkinek. Ha valakit valóban érdekel, akkor ne sajnálja rá pénzt. Ellenkező esetben szerintem kár okoskodni.

  • zoldfulu2000

    Amatőr kérdés, de ugye a BMW tréningre vinni kell egy BMW-t is nem?

  • Holiday

    Nem feltétlenül. Az X-Drive tréningen én BMW nélkül voltam, mert a motoromat mégsem vihettem oda télvíz idején. :-)

  • megint

    Terepgumi nélkül a terepjáró is elakad, nemcsak a SUV, sőt hóban egy modern SUV sokszor többet is tud azonos gumival, sárban persze fordul a dolog. SUV-ok közül touareg-ben van talán a legkomolyabb 4X4, egy jó terepgumival simán elmegy olyan helyen ahova egyébként elvinné bárki is.

  • zoldfulu2000

    És akkor hogy kerül hozzád BMW? Béreled arra a napra? Vagy ez valami tesztnap?

  • men?manó

    megint
    Nem valószínű, hogy a Tuaregben van a legkomolyabb hajtás, hiszen egy teszten a sokkal olcsóbb suv-ok simán lealázták. :)

  • attitruck

    Aki terepjárót vesz akkor: Pajero , land cruiser. Aki még komolyabbra vágyik akkor G-merci , Defender .
    Aki meg nem akar szórakozni , vagy elakadással bajlódni akkor UAZ!!! A többi csak SUV amik ezekhez a felsoroltakhoz semilyen körülmények között nem érnek fel terepjárás szempontból.

  • Holiday

    Dobod azt a tesztet? Nagyon érdekelne.

  • men?manó

    Írd be, hogy suv-ok tesztje. Kiadja.

  • Funkyman

    “Igaz árokban csak BMW-t láttam, de úton bénázni elég sokat.”

    A sok majom megveszi a SUV-ot, és azt hiszi, hogy ő lesz a tereprali-bajnok. Aztán abba bele se gondol, hogy a 4WD egy dolog, csak tök mindegy, ha meg kell állni…

  • Holiday

    A Totalcar tesztben pl. a Touareg kiemelkedően jól teljesített…
    Ergo hülyeséget írtál. Szokás szerint.

  • zoldfulu2000

    Holi: azért lásd be ez egy kicsit fagyi visszanyal helyzet most :)

  • men?manó

    Kiemelkedően jól teljesített?
    Talán úgy mint a TSI motorok. :)
    Önmagad paródiája vagy. Kiröhögteted te saját magad, nem kell hozzá Rómeó. :)

  • Holiday

    menomano!
    Én azt láttam a tesztben.

  • men?manó

    Pontosan ez az!
    Mindig azt látod meg mindenben amit te akarsz.

  • Holiday

    Menomano, nem mondhatok mást, mint ami az öszehasonlító tesztben van. Drága, de nagyon meggyőző tereptulajdonságok. Letagadhatod, engem nem zavar, nem én teszteltem, nem én állítottam, nem engem hazudtolsz meg, hanem ommmm-ékat. Ha gondjuk lesznek veled, majd elrendezitek a dolgot.

  • men?manó

    Nem hiszem el, hogy nem érted a lényeget. A tesztben több sokkal olcsóbb suv jobban teljesített.
    Én elhiszem, hogy állítólag prémium minőség meg minden, de most itt nem ez volt a lényeg, hanem az, ki jut feljebb.
    Nem volt rossz, de ez a teszt igazolja, hogy valószínűleg nem a hajtásláncáért kérik azt a sok pénzt, hiszen az egyáltalán nem volt kiemelkedő.

  • Holiday

    Hogyne érteném a lényeget. A lényeg, hogy te azt írtad, leszerepelt a Touareg, ez pedig nem igaz. Ilyen a tesztben sehol nem hangzik el. Sehol. Olyan viszont elhangzik, hogy nagyon jó. Ez pedig pont az ellentéte annak, amit állítasz. De hát ezen én egyáltalán nem lepődtem meg.
    Mondom, ha ommm-ékat zavarja, hogy meghazudtoltad őket, akkor majd jelzik.

    Szóval lentebb azt állítottad, hogy “leszerepelt”, itt meg már nem? Akkor melyik kijelentésed az igaz?
    Tudod mit, szóra sem érdemes. Hiszen éppen csak beszélgetsz, ahogy szoktad.

    Na, akkor éhezzél most egy kicsit.

  • men?manó

    Holi
    Hozod a formád. Érv semmi csak a szöveg. Nem is tudom kikre jellemző ez. :)
    Finomabban fogalmaztam, de látom ez nem hat, így leírom határozottabban, mert látni nem látsz.
    A KÉT japán (Mitsu és a Nissan) “lealázta” a Tuareget, ha tetszik ha nem. A legtöbb meg hozta a szintjét.
    Tehát mi a végső konzekvencia? Talán ezt még neked sem kell kimondani, hiába is hiányoltad. :)

  • Holiday

    menomano!
    nem hangzott el olyan a tesztben, amit állítasz, de mondom, a szerzőket hazudtolod meg vele. Engem ez nem bosszant. Tőlem akkorát mondasz, amekkorát akarsz. Ha valaki megnézi, tudni fogja, hogy hülyeséget beszélsz.
    :-)

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmódcsaládja.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

Itt az új Suzuki Wagon R

Két kivitelben mutatta be új törpeautóit a Suzuki. A japán piac legtakarékosabb mikroegyterűi automata vészfékrendszerrel és távfényaktiválással érkeztek a piacra.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

F1: Vettel még nem ábrándult ki a Ferrariból

Sebastian Vettel azt mondja, a tavalyi, nem túl fényes idény után is hisz még a Ferrariban – előbb-utóbb csak bajnokok lesznek együtt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.