Az olajkorszak végét repesve váró lelkes zöldautó-fanként mindig nagy örömömre szolgált az elmúlt  évek Genfi Autószalonjain ellátogatni a Pavillon Vert-re, a Zöld Szalonra. A kiállításban rendezett kiállításban független fejlesztő cégek, egyetemek, energetikai cégek és kis hobbi-autógyárak vonultatták fel benzin- vagy dízelmentes kísérleti járműveiket. Íme, egykori beszámolóm a 2010-es tárlatról, a 2011-es kiállításról, mely már a lépcső alatti alagsorban kapott helyet, és a tavalyi Zöld Pavilonról, mely kiszorult a csarnokokból egy sátortáborba.

A Protoscar tanulmánya látványos, de esetleges szériaautóként teljesen komolyanvehetetlen

Tavaly mondjuk már nagyon látszott, hogy végérvényesen átrendeződik a megszokott felállás. A villanyautók és főleg a hibridek már felköltöztek a reflektorfénybe, a nagy márkák termékei közé. Az Év Autója tavaly a félig elektromos Ampera, előtte a teljesen elektromos Leaf volt Európában. A műgyantából egyedileg gyártott kasztnis kis elektromos gyöszök létjogosultsága a rendes, autószalonokban megvehető, márkás szériamodellek mellett ugyancsak kétségessé vált.

Azért mégis rosszul esett, hogy 2013-ban egy az egyben elmaradt a Zöld Szalon. Az információs standon ülő hölgy mosolyogva közölte, hogy az alternatív hajtású járművek ott vannak mindenhol. És ez igaz is, de már nem annyira igaz, mint tavaly.

Van még pár kézenfekvő technológia a belsőégésű motorok tisztábbá tételére; például a földgázüzem

A Renault ugyan Twizyből, elektromos Kangooból, Fluence-ből és Zoéból talán többet hozott a standjára, mint belsőégésű motoros autóból, de a többi nagy márkánál a korábban megszokottnál sokkal csekélyebb mértékű zöldség mutatkozott.

Az Év Autója a Golf lett, a második egy környezetvédelmileg tökéletesen közömbös boxermotoros sportkupé, a harmadik helyezett pedig egy olyan márka tökéletesen átlagos modellje, amely márka egyébként tavaly még az egy feltöltéssel úgy 50 kilométer füstmentes kilométert kínáló dízel hibriddel kampányolt.

Zoék, Twizyk, villany-Fluence, elektromos Kangoo - a Renault szinte több villanyautót hozott Genfbe, mint belsőégésű motorost

Úgy látszik, a piac mára belefáradt az elfogyó olaj és a globális klímaváltozás miatti rettegésbe. Az emberek autót akarnak, olcsón, jót, és a közérdeklődés pillanatnyilag nem a kevés füst és az olajtartalékok kímélése felé fordul.

A 2013-as Genfi Szalonon már harmadik éve csak a jövő autójaként létezett a BMW i-család, az Audinál csak tanulmány volt a konnektoros hibrid A3, a VII-es Golfhoz is csak ígéret még a hibrid és az elektromos hajtás. A Ferrari új csúcsmodelljében nem takarékosabb üzemet lehetővé tévő konnektoros hibridrendszer, hanem pillanatnyi teljesítménycsúcsokat indukáló KERS lakik. A kínaiak, akik pár éve a BYD olcsónak ígért és elfogadható, bár másodvonalbeli dizájnt kínáló hibridjeivel fagyasztották meg a vért az európai gyártókban, most a teljesen konvencionális hajtásláncú Qoros-szal jelentek meg.

Furcsa tréfa a Land Rover standjáról

A svájci E-mobilitás Szövetség brosúrájában is csak két sportkocsi-szerű, teljesen komolyanvehetetlen prototípus szerepelt. A tüzetesebb vizsgálat során pedig az is kiderült, hogy a két kocsi egy: a Protoscar cég Lampo 2 és Lampo 3 tanulmányai fejlesztési generációk.

Renault, benned van az összes reményem. Most mintha minden nagy gyártó újra az olaj felé fordult volna, csak a Renault tartja magát – pedig az elmúlt évek reményteli trendjét szemlélve már úgy készültem a füstmentes, zajmentes, büdösségmentes közlekedésre!

Elektromos kerékpárból nem volt hiány Genfben

Egy kis reménysugár azért van – az elektromos bringák rendkívül nagy számban voltak jelen a szalonon, ahhoz képet, hogy ez egy autószalon. Ha sokan rákapnak erre a közlekedési módra (Nyugat-Európában robbanásszerűen terjed az e-bike), legalább a nagyvárosok mentesülhetnek némi füst alól. És az emberek is egészségesebbek lesznek, mert a villanymotorral támogatott testmozgás sokkal több, mint amit egy autófotelben tespedve végezhetünk.