Lustul a villanyforradalom

Elektromos kesergés a lassuló jövő felett

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.03.19. 15.30

Ugyan sorra jönnek a közlemények az elektromos mobilitás térhódításairól világszerte, de azért elgondolkodtató, hogy Genfben idén elmaradt a Zöld Szalon.

Az olajkorszak végét repesve váró lelkes zöldautó-fanként mindig nagy örömömre szolgált az elmúlt  évek Genfi Autószalonjain ellátogatni a Pavillon Vert-re, a Zöld Szalonra. A kiállításban rendezett kiállításban független fejlesztő cégek, egyetemek, energetikai cégek és kis hobbi-autógyárak vonultatták fel benzin- vagy dízelmentes kísérleti járműveiket. Íme, egykori beszámolóm a 2010-es tárlatról, a 2011-es kiállításról, mely már a lépcső alatti alagsorban kapott helyet, és a tavalyi Zöld Pavilonról, mely kiszorult a csarnokokból egy sátortáborba.

A Protoscar tanulmánya látványos, de esetleges szériaautóként teljesen komolyanvehetetlen

Tavaly mondjuk már nagyon látszott, hogy végérvényesen átrendeződik a megszokott felállás. A villanyautók és főleg a hibridek már felköltöztek a reflektorfénybe, a nagy márkák termékei közé. Az Év Autója tavaly a félig elektromos Ampera, előtte a teljesen elektromos Leaf volt Európában. A műgyantából egyedileg gyártott kasztnis kis elektromos gyöszök létjogosultsága a rendes, autószalonokban megvehető, márkás szériamodellek mellett ugyancsak kétségessé vált.

Azért mégis rosszul esett, hogy 2013-ban egy az egyben elmaradt a Zöld Szalon. Az információs standon ülő hölgy mosolyogva közölte, hogy az alternatív hajtású járművek ott vannak mindenhol. És ez igaz is, de már nem annyira igaz, mint tavaly.

Van még pár kézenfekvő technológia a belsőégésű motorok tisztábbá tételére; például a földgázüzem

A Renault ugyan Twizyből, elektromos Kangooból, Fluence-ből és Zoéból talán többet hozott a standjára, mint belsőégésű motoros autóból, de a többi nagy márkánál a korábban megszokottnál sokkal csekélyebb mértékű zöldség mutatkozott.

Az Év Autója a Golf lett, a második egy környezetvédelmileg tökéletesen közömbös boxermotoros sportkupé, a harmadik helyezett pedig egy olyan márka tökéletesen átlagos modellje, amely márka egyébként tavaly még az egy feltöltéssel úgy 50 kilométer füstmentes kilométert kínáló dízel hibriddel kampányolt.

Zoék, Twizyk, villany-Fluence, elektromos Kangoo - a Renault szinte több villanyautót hozott Genfbe, mint belsőégésű motorost

Úgy látszik, a piac mára belefáradt az elfogyó olaj és a globális klímaváltozás miatti rettegésbe. Az emberek autót akarnak, olcsón, jót, és a közérdeklődés pillanatnyilag nem a kevés füst és az olajtartalékok kímélése felé fordul.

A 2013-as Genfi Szalonon már harmadik éve csak a jövő autójaként létezett a BMW i-család, az Audinál csak tanulmány volt a konnektoros hibrid A3, a VII-es Golfhoz is csak ígéret még a hibrid és az elektromos hajtás. A Ferrari új csúcsmodelljében nem takarékosabb üzemet lehetővé tévő konnektoros hibridrendszer, hanem pillanatnyi teljesítménycsúcsokat indukáló KERS lakik. A kínaiak, akik pár éve a BYD olcsónak ígért és elfogadható, bár másodvonalbeli dizájnt kínáló hibridjeivel fagyasztották meg a vért az európai gyártókban, most a teljesen konvencionális hajtásláncú Qoros-szal jelentek meg.

Furcsa tréfa a Land Rover standjáról

A svájci E-mobilitás Szövetség brosúrájában is csak két sportkocsi-szerű, teljesen komolyanvehetetlen prototípus szerepelt. A tüzetesebb vizsgálat során pedig az is kiderült, hogy a két kocsi egy: a Protoscar cég Lampo 2 és Lampo 3 tanulmányai fejlesztési generációk.

Renault, benned van az összes reményem. Most mintha minden nagy gyártó újra az olaj felé fordult volna, csak a Renault tartja magát – pedig az elmúlt évek reményteli trendjét szemlélve már úgy készültem a füstmentes, zajmentes, büdösségmentes közlekedésre!

Elektromos kerékpárból nem volt hiány Genfben

Egy kis reménysugár azért van – az elektromos bringák rendkívül nagy számban voltak jelen a szalonon, ahhoz képet, hogy ez egy autószalon. Ha sokan rákapnak erre a közlekedési módra (Nyugat-Európában robbanásszerűen terjed az e-bike), legalább a nagyvárosok mentesülhetnek némi füst alól. És az emberek is egészségesebbek lesznek, mert a villanymotorral támogatott testmozgás sokkal több, mint amit egy autófotelben tespedve végezhetünk.

Kommentek

  • PluginHibrid

    Teslán kívül mindegyik használhatatlan marketing kamu…

    Hajrá Elon !!!

  • PluginHibrid

    Az is csak ezért mert az előre kifizetett szervizekkor sutyiban kicserélik a meggyengült cellákat.

    Ameddig ilyen seholsetartunk szinten vannak a Li akku nem várhatunk érdemi fejlődést….

  • Hawaii-

    Amennyire látom, legkorábban a grafén szuperkondenzátor gazdaságos tömegtermélésének felfutásával fog széles körben elterjedni az elektromos autózás. Arra meg aludni kell még néhányat. De legalább a gyártók már rámozdultak a fejlesztésre, az is valami.

  • zoldfulu2000

    Pedig egyszer biztos ez lesz a jövő. Nyilván kényelmesebb most kitartani a meglévő rndszerek mellett és azt optimalizálni.

    De nem lesz mindig ilyen olcsó a benzin…

  • killerbee

    Mar elnezest de ez az iras ugy hulyeseg ahogy van. Villanyforradalom? Ezt a marhasagot ki talalta ki? Sose volt ilyen kovetkezeskeppen nem is tud lassulni. (javaslom a cikkironak nezze mar meg az ertelmezo szotarban mit jelent a foradalom valojaban)
    Ettol fuggetlenul is maganak mond ellent az iras azzal hogy hosszan sorolja milyen sok reszben vagy egeszben elektromos hajtasu jarmu volt a kiallitason. Az meg hogy nem volt kulon zold pavilon szinten azt erositi hogy nem kell ennek kulon felhajtast csinalni mert alapveto kovetelmennye valt.

  • PluginHibrid

    Szuperhosszú forradalom ..

    100 éve tart…

  • Liverpool87

    Amíg ilyen kib?szot drágák lesznek a villan meg stb autók addig soha a büdős életbe nem kell senkinek mert megfizethetetlen dolgok!Ennyi erővel már rég feltalálhatták volna vagy fel is találták például mo-n a vízzel hajtott autót akkor mi a francért nem gyártanak olyan kocsikat!Pontositok víz hidrogén ha jól tudom!

  • L.Rómeó

    joggos killer plugin
    villanyforradalom 100 éve
    értelmezző szótárt neki…

    mégegy
    a hetes golfot mijért kel lehuzni ha bajnok let?
    nem igéret a hibrid bellöle már biztos van szerintem csakmég nem atták ki piacra

  • L.Rómeó

    liverpolval is egyet értek
    a vizhidrogén autot sem gyártyák

  • Cult

    killerbee várd az eljövetelt…. addig is jó recskázást!

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.