Lustul a villanyforradalom

Elektromos kesergés a lassuló jövő felett

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.03.19. 15.30

Ugyan sorra jönnek a közlemények az elektromos mobilitás térhódításairól világszerte, de azért elgondolkodtató, hogy Genfben idén elmaradt a Zöld Szalon.

Az olajkorszak végét repesve váró lelkes zöldautó-fanként mindig nagy örömömre szolgált az elmúlt  évek Genfi Autószalonjain ellátogatni a Pavillon Vert-re, a Zöld Szalonra. A kiállításban rendezett kiállításban független fejlesztő cégek, egyetemek, energetikai cégek és kis hobbi-autógyárak vonultatták fel benzin- vagy dízelmentes kísérleti járműveiket. Íme, egykori beszámolóm a 2010-es tárlatról, a 2011-es kiállításról, mely már a lépcső alatti alagsorban kapott helyet, és a tavalyi Zöld Pavilonról, mely kiszorult a csarnokokból egy sátortáborba.

A Protoscar tanulmánya látványos, de esetleges szériaautóként teljesen komolyanvehetetlen

Tavaly mondjuk már nagyon látszott, hogy végérvényesen átrendeződik a megszokott felállás. A villanyautók és főleg a hibridek már felköltöztek a reflektorfénybe, a nagy márkák termékei közé. Az Év Autója tavaly a félig elektromos Ampera, előtte a teljesen elektromos Leaf volt Európában. A műgyantából egyedileg gyártott kasztnis kis elektromos gyöszök létjogosultsága a rendes, autószalonokban megvehető, márkás szériamodellek mellett ugyancsak kétségessé vált.

Azért mégis rosszul esett, hogy 2013-ban egy az egyben elmaradt a Zöld Szalon. Az információs standon ülő hölgy mosolyogva közölte, hogy az alternatív hajtású járművek ott vannak mindenhol. És ez igaz is, de már nem annyira igaz, mint tavaly.

Van még pár kézenfekvő technológia a belsőégésű motorok tisztábbá tételére; például a földgázüzem

A Renault ugyan Twizyből, elektromos Kangooból, Fluence-ből és Zoéból talán többet hozott a standjára, mint belsőégésű motoros autóból, de a többi nagy márkánál a korábban megszokottnál sokkal csekélyebb mértékű zöldség mutatkozott.

Az Év Autója a Golf lett, a második egy környezetvédelmileg tökéletesen közömbös boxermotoros sportkupé, a harmadik helyezett pedig egy olyan márka tökéletesen átlagos modellje, amely márka egyébként tavaly még az egy feltöltéssel úgy 50 kilométer füstmentes kilométert kínáló dízel hibriddel kampányolt.

Zoék, Twizyk, villany-Fluence, elektromos Kangoo - a Renault szinte több villanyautót hozott Genfbe, mint belsőégésű motorost

Úgy látszik, a piac mára belefáradt az elfogyó olaj és a globális klímaváltozás miatti rettegésbe. Az emberek autót akarnak, olcsón, jót, és a közérdeklődés pillanatnyilag nem a kevés füst és az olajtartalékok kímélése felé fordul.

A 2013-as Genfi Szalonon már harmadik éve csak a jövő autójaként létezett a BMW i-család, az Audinál csak tanulmány volt a konnektoros hibrid A3, a VII-es Golfhoz is csak ígéret még a hibrid és az elektromos hajtás. A Ferrari új csúcsmodelljében nem takarékosabb üzemet lehetővé tévő konnektoros hibridrendszer, hanem pillanatnyi teljesítménycsúcsokat indukáló KERS lakik. A kínaiak, akik pár éve a BYD olcsónak ígért és elfogadható, bár másodvonalbeli dizájnt kínáló hibridjeivel fagyasztották meg a vért az európai gyártókban, most a teljesen konvencionális hajtásláncú Qoros-szal jelentek meg.

Furcsa tréfa a Land Rover standjáról

A svájci E-mobilitás Szövetség brosúrájában is csak két sportkocsi-szerű, teljesen komolyanvehetetlen prototípus szerepelt. A tüzetesebb vizsgálat során pedig az is kiderült, hogy a két kocsi egy: a Protoscar cég Lampo 2 és Lampo 3 tanulmányai fejlesztési generációk.

Renault, benned van az összes reményem. Most mintha minden nagy gyártó újra az olaj felé fordult volna, csak a Renault tartja magát – pedig az elmúlt évek reményteli trendjét szemlélve már úgy készültem a füstmentes, zajmentes, büdösségmentes közlekedésre!

Elektromos kerékpárból nem volt hiány Genfben

Egy kis reménysugár azért van – az elektromos bringák rendkívül nagy számban voltak jelen a szalonon, ahhoz képet, hogy ez egy autószalon. Ha sokan rákapnak erre a közlekedési módra (Nyugat-Európában robbanásszerűen terjed az e-bike), legalább a nagyvárosok mentesülhetnek némi füst alól. És az emberek is egészségesebbek lesznek, mert a villanymotorral támogatott testmozgás sokkal több, mint amit egy autófotelben tespedve végezhetünk.

Kommentek

  • PluginHibrid

    Teslán kívül mindegyik használhatatlan marketing kamu…

    Hajrá Elon !!!

  • PluginHibrid

    Az is csak ezért mert az előre kifizetett szervizekkor sutyiban kicserélik a meggyengült cellákat.

    Ameddig ilyen seholsetartunk szinten vannak a Li akku nem várhatunk érdemi fejlődést….

  • Hawaii-

    Amennyire látom, legkorábban a grafén szuperkondenzátor gazdaságos tömegtermélésének felfutásával fog széles körben elterjedni az elektromos autózás. Arra meg aludni kell még néhányat. De legalább a gyártók már rámozdultak a fejlesztésre, az is valami.

  • zoldfulu2000

    Pedig egyszer biztos ez lesz a jövő. Nyilván kényelmesebb most kitartani a meglévő rndszerek mellett és azt optimalizálni.

    De nem lesz mindig ilyen olcsó a benzin…

  • killerbee

    Mar elnezest de ez az iras ugy hulyeseg ahogy van. Villanyforradalom? Ezt a marhasagot ki talalta ki? Sose volt ilyen kovetkezeskeppen nem is tud lassulni. (javaslom a cikkironak nezze mar meg az ertelmezo szotarban mit jelent a foradalom valojaban)
    Ettol fuggetlenul is maganak mond ellent az iras azzal hogy hosszan sorolja milyen sok reszben vagy egeszben elektromos hajtasu jarmu volt a kiallitason. Az meg hogy nem volt kulon zold pavilon szinten azt erositi hogy nem kell ennek kulon felhajtast csinalni mert alapveto kovetelmennye valt.

  • PluginHibrid

    Szuperhosszú forradalom ..

    100 éve tart…

  • Liverpool87

    Amíg ilyen kib?szot drágák lesznek a villan meg stb autók addig soha a büdős életbe nem kell senkinek mert megfizethetetlen dolgok!Ennyi erővel már rég feltalálhatták volna vagy fel is találták például mo-n a vízzel hajtott autót akkor mi a francért nem gyártanak olyan kocsikat!Pontositok víz hidrogén ha jól tudom!

  • L.Rómeó

    joggos killer plugin
    villanyforradalom 100 éve
    értelmezző szótárt neki…

    mégegy
    a hetes golfot mijért kel lehuzni ha bajnok let?
    nem igéret a hibrid bellöle már biztos van szerintem csakmég nem atták ki piacra

  • L.Rómeó

    liverpolval is egyet értek
    a vizhidrogén autot sem gyártyák

  • Cult

    killerbee várd az eljövetelt…. addig is jó recskázást!

F1: Hamilton nem akar nyílt lapokkal játszani

Lewis Hamilton azt kérte a Mercedestől, hogy hagyjanak fel a pilóták vezetési adatainak megosztásával, szeretné, ha megtarthatná a titkait.

Komoly baj van a magyar jogosítványok megújításánál

Nem minden háziorvos végzi el az alvászavar szűrővizsgálatát a jogosítványok megújításakor, holott erről 2015 óta jogszabály rendelkezik.

Folyik a benzin a BMW villanyautójából

Átfogó visszahívást kezdeményezett a BMW az USA-ban, vélhetően globális folytatása is lesz az ügynek. Az i3-as városi villanyautók hatótávolság-növelőjével van gond.

Beelőzi a BMW M5-öt az Alpina B5!

Az új generációs BMW 5 sportverziója még távolról sincs kész, a márka legfőbb tunere, az Alpina azonban heteken belül bemutatja a maga M5-gyilkosát.

Ford egy BMW és egy Mercedes ellen

Három vadorzó turbómotorral, 500 Nm körüli nyomatékkal. BMW M2, Ford Focus RS, Mercedes A 45 AMG: melyik a leggyorsabb, a legszórakoztatóbb, vagy egyszerűen a legjobb?

Ezek a világ leginkább tiszteletre méltó autógyártói

A Fortune magazin évről évre felállítja az ötven leginkább nagyra becsült nagyvállalat globális rangsorát. Az autógyártók nem képviseltetik magukat nagy számban.

Ömlik a kínai Audi

A Volkswagen felfuttatja az Audi gyártását Kínában. Elsősorban hibrid és elektromos hajtású modellekkel bővítik majd a kínálatot.

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.