70 ezer villanyautó-töltő Magyarországon?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.03.19. 06.00

Ötmillió elektromos töltőt kell üzembe állítani 2020-ig az EU-ban, ebből 70 ezret nálunk. Nem vicc, Brüsszelben már kész a tervezet, a Fidesz EP-képviselője támogatja.

Szinte hihetetlen számok szerepelnek Az Európai Parlament és a Tanács irányelve az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának bevezetéséről című 46 oldalas brüsszeli jogszabálytervezetben. Az elfogadása után a tagállamokra nézve kötelező erejű dokumentum előírja ötmillió elektromos töltő felállítását az EU-ban 2020-ig, amiből 70 ezer Magyarországra esik.

Mennyi realitása van ennek?

“Itt van körülöttünk a vita: egyesek szerint azért nem terjednek az elektromos autók, mert nincs töltőhálózat, míg mások szerint azért nem építenek töltőket, mert minek, hiszen nincsenek autók. Ezt oldja fel a tervezet azzal, hogy kötelezővé teszi az infrastruktúra kiépítését” – mondja a Vezess.hu-nak Glattfelder Béla fideszes EP-képviselő.

Állítása szerint az irányelv-tervezet előtt az Európai Bizottság egy éven keresztül egyeztetett számos piaci szereplővel a témáról, például a legnagyobb autó- és töltőgyártókkal, valamint tudományos kutatóintézetekkel, tehát nem hasra ütés után született.

A fővárosi bevásárló központok közül a Mammutban jelent meg az első két töltő. Amikor legutóbb ott jártam, egy dízel BMW parkolt az egyik helyen

Mégis, mennyi esélye van az elfogadásnak? “A legkomolyabb európai gyártók a legnagyobb és legerősebb tagállamokban vannak, márpedig Németország és Franciaország keményen lobbizni fog az infrastruktúra kiépítéséért. Nagyon le vannak maradva a fejlesztések terén a japánok mögött, amit be kell hozni. A német kormány nemrég 2 milliárd eurót adott az autógyárainak, hogy fejlesszenek elektromos autókat. Lehet, hogy nem ezekkel a számokkal, de az biztos, hogy jelentős számokkal szerintem el fogják fogadni” – válaszolja kérdésünkre az Európai Parlament képviselője, aki egy remek autó tulajdonosaként lelkes támogatója a tervezetnek.

Mi történhet az elfogadás után?

A Magyarország területére 7 ezer nyilvános és 63 ezer egyéb töltő kiépítését előíró jogszabály végrehajtása kötelező lesz, de a telepítés részletszabályairól az adott ország parlamentje hozhat szerteágazó törvényeket. Ez írhatja elő, hogy milyen szereplőknek, mennyi időn belül kell elektromos töltőket üzembe állítani.

A hazai részletszabályozás határozza majd meg például, hogy a nyilvános töltőket milyen mennyiségben telepítsék a bevásárlóközpontok, mélygarázsok, gyorsétterem-láncok, P+R parkolók, benzinkutak stb., a nem nyilvános töltőket pedig munkahelyek parkolóiba, cégek telephelyeire, lakóházak zárt parkolóiba és hasonló helyekre kell jellemzően telepíteni.

Az ELMŰ eddig hét töltőt telepített Budapesten, hamarosan újabb követi az úttörőket. Más cégek is üzembe állítottak hasonlókat

Megváltozhatnak az építési szabályok is, amelyek rögzítik, hogy bizonyos ingatlanok onnantól kezdve csak töltő létrehozásával együtt kapnak építési engedélyt. Meg kell változtatni a hazai villamosenergia-törvényt is, amely jelenleg csak az áram-kereskedelemmel foglalkozó cégeknek engedi, hogy pénzt kérjenek a töltésért. Jelenleg részben ezért ingyenes az áram a néhány darab hazai töltő egy részénél, amelynek használatáért egyes üzemeltetők akkor sem kérhetnének pénzt most, ha akarnának.

Bizony, a töltés ingyenességének is valószínűleg véget vet a kutak szaporodása. Glattfelder ugyanakkor hangsúlyozza: korrekt árat kell meghatározni, plusz egy gyorsétterem-lánc, vagy szálloda melletti nyilvános töltő használatát nem lehet majd szendvicsvásárláshoz, vagy szobafoglaláshoz kötni.

Milyen hatással lehet a közlekedésre?

A fideszes politikus szerint az egész rendszer ilyen formában történő kiépítésének az az értelme, hogy mialatt az ember vásárol, ebédel, vagy éppen filmet néz egy moziban, addig a létesítményhez tartozó elektromos kúton a járműve feltöltődik. S mivel a kisebb tagállamokban is ezrével működnének majd töltők, ez a hálózatsűrűség részben megoldhatja az elektromos autók ma még átlagosan csak 100-150 kilométeres hatótávjából adódó hatótáv problémákat.

Plug-in hibridet töltünk a szerkesztőség alatti mélygarázsban. A töltők nagyobb részét munkahelyekre tervezik

A politikusok idealisztikus megközelítése szerint, ha csak az ötöde valósul meg az irányelv számainak, az unióban telepített egymillió töltő is olyan mértékű infrastruktúra, amely komoly hatással lehet az elektromos autók és a konnektoros hibridek elterjedésére. Ha van töltő, vásárolnak hozzá kocsit az emberek, ha nő a kereslet, csökkenhet az ár, ami újabb lendületet adhat a fejlesztéseknek – valahogy így gondolkodnak a politikusok Brüsszelben.

Irreális elvárás az árcsökkentés?

Kevésbé optimisták az autóiparban jártasak, nagyon úgy tűnik ugyanis, hogy alábbhagyott az elektromos autók iránti kezdeti lelkesedés. Ez jól lemérhető azon, hogy a március eleji Genfi Autószalonon töredékére csökkent az újonnan bemutatott elektromos modellek száma, és több autógyár kerek perec bejelentette, hogy egyelőre jegeli ilyen irányú tevékenységét (lásd erről részletes cikkünket ma délután).

Még az elektromos autók kidolgozásába eurómilliárdokat fektető Nissan alternatív hajtású járművekért felelős igazgatója, Francois Bancon is elismerte Genfben kollégánknak, az Év Autója zsűritag Gajdán Miklósnak, hogy a közeljövőben nem vágnak bele teljesen új fejlesztésbe. Az ok: az eddig piacra dobott autók közel sem úgy fogynak, ahogy azt várták. Ez pedig egyszerűen azzal magyarázható, hogy az elektromos autók túlzottan drágák.

Némelyiknél ugyan jelentős árcsökkentést sikerült elérni, a Mitsubishi i-MiEV ára például a kezdeti, támogatás nélküli 46 000 euróról mára – beszámítva az Európa több országában az állam által kínált 5 000 eurós támogatást – 26 000 euróra mérséklődött. A Nissan Leaf ára – szintén támogatottan – valamivel 30 000 euró felett állapodott meg. A baj az, hogy ezekért az összegekért mindkét típus esetében egy osztállyal nagyobb és gazdagon felszerelt autót is meg lehet venni.

A legnagyobb gond mégsem az, hogy jelenleg magasak az árak, hanem az, hogy az autóipari szereplők szerint – a politikusok megközelítésével ellentétben – csekély az esély a további csökkentésükre. Az akkumulátorok és a motorok gyártásához drága alapanyagok szükségesek, így akkor sem lehet jelentősen letörni az árakat, ha a gyártási darabszámot a sokszorosára emelik. Francois Bancon szerint ezért rövidtávon legfeljebb 10 százalékot lehetne lefaragni, ami nagyon kevés ahhoz, hogy egy elektromos autó ára legalább megközelítse egy vele azonos kategóriába tartozó, hagyományos hajtású autóét.

Kitiltanák a benzinest és a dízelt

Az uniós politikusok szándékának komolyságát mutatja, hogy a fenntartható tömegközlekedésről szóló koncepció más irányból, a tiltás eszközével tenné zöldebbé a járműhasználatot. Eszerint az uniós nagyvárosok belső részeiből 50 százalékban kitiltanák 2030-ra a hagyományos meghajtású autókat (benzines és dízel), míg 2050-re teljesen. A mai tervek szerint akkortól csak a hibrid, plug-in hibrid, és elektromos autók közlekedhetnének a belvárosokban. “Ez az elképzelés még nincs meg jogszabálytervezet formában, de koncepció, márpedig mindig így indul. Ha elkezdenek gurítani valami ötletet, akkor addig lökik, amíg el nem éri a célt” – állítja Glattfelder.

Benzin nélkül autózik a fideszes politikus?

Kommentek

  • montsenior 10

    Attól hogy az EU mit ir elő melyek a megvalósitandó szabályok,attól még a több mint 10 éves átlaggk állomány még nem fog lecserélődni.Ez nem jelenti azt hogy nem értünk egyett a törekvésekkel.Ma még igen borsos ára van az elektromos meghajtásu autóknak ,a megtett ut hatékonyságáról nem is beszélve.

  • montsenior 10

    Az Eu által előirt szabályok a gyakorlatban nehezen megvalósithatók ismerve hazánk több mint 10 éves gk állomány átlagkorát.A törekvésekkel egyet lehet érteni .A gk ára és a megtett ut hatékonysága még megoldandó kérdés.

  • Holiday

    Montsenior!
    Annak, hogy Magyarországon mennyi az autók átlagéletkora, s mi a jövőt illető szabályozás, nincs közvetlen kapcsolata. Az előbbi ugyanis egy tény, a másik pedig egy cél.
    Amúgy egyetértünk.

    A magam részéről kíváncsian tekintek az elektronyos jövő elé, nem eretnekség a villanyautó, bár az elgondolkodtató, hogy a gyártók is elvesztették a lendületüket.

  • zoldfulu2000

    Az hogy az e autók nem terjedtek több okra is visszavezethető, nem feltétlenül az autó volt versenyképtelen.

    Nyilván ha nincs töltő akkor értelmetlen az e autó. És amíg nincs E autó addig nincs értelme töltöt beüzemelni.

    Ilyenkor van szükség szabályozásra. Az Euro szabályok is mesterséges szintek de a kötelezp bevezetés nélkül a gyártók fele még mindig euro2-es kormoolókat gyártana…

  • somebody

    Az Unió ismét hozta a formáját. Ez a fajta vízfejűség lassan egy másik unióhoz kezd hasonlítani, mégpedig a szovjethez. Szép és jó dolog a villanyautózás, városban mindenképpen kívánatos lenne az elterjedése. DE. Mi a bánatos francért kell pl. Bulgáriát, Romániát, Magyarországot több tízezer töltőpont kiépítésére kényszeríteni, miközben gyaníthatóan ezekben az országokban valósínűleg 20 év múlva is a nyugatról levedlett TDI Passat lesz az egyetlen elérhető helyváltoztató eszköz? Mikor fogják végre észrevenni, hogy a régi tagországok és pl. a kelti végek között mekkora szakadék húzódik? Hogyan lehet ugyanolyan szabályozást alkalmazni két országra, aminek a gazdasági fejlettsége köszönőviszonyban sincs egymással? És utána jön az őszinte csodálkozás, hogy a tagállamok fele az államcsőddel küzd…

  • v_Petya25

    A gyártóknak leesett, hogy azért nem fogynak az e-autók mert drágák? Ezt már az első kijött autónál megmondta mindenki. Amíg a töltés-hatótáv-méret kompromisszum miatt nem kompenzálják az árat az adott hagyományos kategória alá, addig nem fog menni. Ezen az oszlopok száma önmagában keveset fog segíteni.

    Rómeót meg ezután simán átpörgetem, se haszna se értelme.

  • PluginHibrid

    70 db is sok ide nem hogy 70K ….

    Gyorstöltök lesznek ?

    Kiszámolták ez mennyi költség ?

    A jelenlegi pár darabot se használja senki !!!

    Mit akarnak amig egy gyufásdoboz 10 Mba kerül ???

  • PluginHibrid

    Agyhalott nevezess miért nem pattansz bringára és tépsz el innen ??

    Vagy ennyire jó magyar szót hallani, olvasni ???

  • Holiday

    Petya!
    Ne pazarolj rá 1 bitet se! :-)

  • Shadow

    Nem értelek titeket, Magyarország:
    1, jobban teljesít
    2, Európa legerősebb gazdasága lesz
    tehát mi a bajotok?

    EU adott egy hosszútávú fejlesztési tervet, mert legalább ők képesek voltak valamilyen irányt szabni. Annó megszavaztuk hogy belépünk, nem kevés fejlesztési támogatást is kaptunk/kapunk, sajnos azzal jár hogy az is KÖTELEZŐ érvényű ránk nézve ami nem tetszik. Demokrácia sajnos ezzel jár, amiről elmondható hogy szar, csak még senki nem talált ki jobbat…

  • Holiday

    Shadow!

    “Demokrácia sajnos ezzel jár, amiről elmondható hogy szar, csak még senki nem talált ki jobbat… ”

    Ezt a hülyeséget ki mondta neked. Zavard el gyorsan! A demokrácia már Athénban sem volt életképes, ember! Ahol minden hülye dumálhat, az nem működőképes, kukkants végig a történelmen.
    Ettől még mi tartozhatunk egy életképtelen rendszerhez, de ne legyünk már olyan ostobák, hogy még meg is dumáljuk, hogy az a legjobb.

  • somebody

    Shadow
    Igen, megszavaztuk, mert az akkori álláspont szerint nem volt más lehetőségünk. Persze az általad is említett támogatások miatt, jópár ember érdekében állt, hogy ezt mondják. Aztán a csoda uni(jó?)s támogatásból épültek bicikliutak a puszta közepére, 40 cm magas kilátó és hasonló “hasznos” dolgok. Elvétve találkozni olyannal, hogy uniós projekt keretében épült egy elmaradott térségben valamilyen kisebb feldolgozó üzem, ami legalább munkát adna a környékbelieknek. De azt hiszem az Unió pro és kontra vitának nem itt van a helye.
    Én csak arra világítottam rá, hogy a jelenleg 10M Ft-os, egyedül városi kisautónak használható villanyautók csak Európa legfejlettebb államaiban jelentenek valós alternatívát a benzin/dízel autók mellett. A válságtól súlytott térségekben (jóformán az egész Mediterrán térség, Keleti Régiók, ergo legalább az Unió területének felén) teljesen fölösleges egy ilyen beruházást “kikényszeríteni”. Az elmúlt pár év fényesen bizonyította az Unió versenyhátrányt generáló politikájának kudarcát. Ezért nem kellene ezen még tovább rontani. Sajnos a gazdaság szereplőit nem igazán hatja meg az olvadt jégtáblákon csúszkáló árva fókabébik sorsa, így nyugodt lelkiismerettel telepítik az üzemeiket az Unió határától pár méterre lévő Ukrajnába vagy akár Kínába, ahol bizony ívesen sz@rnak a környezetvédelembe. Ami véletlenül sem helyes, de sajnos az eredmény globális szinten ugyanolyan mértékű szennyezés és bónuszként Európa is éhen fog halni. Éppen ideje lenne ezt Brüsszelben is felismerni és egy kompromisszumos, az egyes tagországok viszonyaihoz igazított, a globális picon versenyképes szabályozást kialakítani, amíg nem késő.

  • zoldfulu2000

    somebody: szerinted mivel volt jobb amikor az ember 89ben térképpel kerestt ólommentes kutakat? Vagy amikor a zseniláis “független” szabáélyozók sorra tiltották be az elterjedt műszaki megoldásokat (pl pótféklámpa, ikerlpás motorkerékpárok) de minden autóra felrakatott egy idióta hátsó sárvlédő gumit akár passzolt rá akár nem.

    A költségvetési vetéel a legkisebb haszna a tagságnak. Ha csak erre koncentrálsz akkor nem látod a fától az erdőt…

    Holi: nem lehet, hogy nem az életképeteln amihez tartozunk hanme inkább mi magunk? Nem mi sgetítjük ki őket hitellel és nem a ő befektetéseikből és vásárlásaikból reméljük hogy egyszer majd mi is látunk megint növekedést (emit korábban is ennek a közösségnek köszönhettünk).

    Ez most kicsit olyan rómeósen provokatív komment lett részedről…

  • vwxyz

    Érdekes kontraszt, hogy ez a hír jelenleg pont egy olyan cikk alatt jelenik meg, amelyik az e-autó lufi kipukkanásáról szól.

  • somebody

    zoldfulu2000
    Ezt a kommentedet nem igazán értem, hogy őszinte legyek. Semmi probléma a villanyautók elterjedésével. Nekem az a “bajom”, hogy a fene nagy kapitalizmusban, Uniós előírás lesz a töltőoszlopok telepítése és nem a piac valós igényei hozzák létre az infrastruktúrát. Az elektromos autózás egy jó dolog, van is létjogosultsága, de csak ott ahol van realitása annak, hogy elterjed. Mint már írtam a Balkánon jóformán teljesen fölösleges. Nyilván lesz aki a kiépített infrastruktúra mellett már vásárolni fog villanyautót, de összességében ezeknek az országoknak ráfizetéses lesz a bolt, mert kiépít egy olyan infrastruktúrát nem kevés pénzért, amire nincs igazi kereslet. Ez nála mínuszként fog szerepelni, míg a nagy autógyártó nemzetek bőven profitálni fognak ebből. Számomra ezért roppant ellenszeves ez az uniósdi. Teljesen más érdekű és gazdasági helyzetű országokat nem lehet és nem is szabad azonos szabályozással irányítani.

  • zoldfulu2000

    somebody: a kapitalzmus nem az amit a kommunizmasban tanítottak róla. A szabályozás néha kell, ha a piaci folyamatok nem kielégítőek.

    Ha nem írod elő a töltőket, akkor valszeg sosem lesz töltő hiába szeretznél. Az elterjedés útán 3-4 évvel hozzánk is jönnek majd a plug in hibridek használtként, akkor nekünk is jól fog jönni a sok töltő.

    Az EU pedig nem előír hanem Magyarország aktív részese a folyamatnak. Konkrltan (pár szövetségessel) Magyarország nélkül nem lehet ilyen döntést hozni. (A Parlement amúgy társ-jogalkotó.)

    Nemrég sokkal egyedibb problémát is sikerült megoldani, nem hiszem hogy egy ilyen kérdésben nem tudnánk érvényesíteni a magyar érdeket.

  • zoldfulu2000

    Lehet hogy nálunk nem lesz olyan gyors a pluginek elterjedése (és te erre azt írod hogy az autógyártó nemzetek jól járnak), de kihagyod hogy ezeket nálunk is gyárthatják.

    Szlovákia szerinted autógyártó nemzet? Pedig több autót gyártanak mint a franciák, angolok…

    Nem hallottam mg olyanról hogy bármelyik autógyár vagy komolyabb elelktronikai gyár Ukrajnába telepítette volna az uniós kapacitását.

  • somebody

    zoldfulu2000
    Kicsit félreérted, egyáltalán nem az a probléma, hogy töltöoszlopot kell felállítani. A villanyautók elterjedéséhez szükséges, ez tény. De az nevetséges, hogy 1300 km-re innen mondják meg, hogy ebbe az országba hány darab oszlop kell. Mert 70.000 darab nem kell az egészen biztos. Nyilván egy német panziónak, kórháznak, társasháznak stb stb nem lesz nagy anyagi megterhelés, de itthon vagy bárhol a keleti végeken más a helyzet. Ha csak az oszlopok 20%-át jóformán soha nem fogják használni, az már anyagi veszteség az országnak. A kitelepülés pedig nem feltétlenül az autógyárakra jellemző. De minden más iparágban sajnos létező jelenség.

  • oest

    somebodynak igaza van.
    Nem kéne errefelé erőltetni ezeket a dolgokat.
    Másrészt a színesfémgyűjtők egy hónap alatt elhordanák a baumax kábelkészletét.:) :)

  • zoldfulu2000

    somebody: megnéztem a tervezetet. Nem 70e oszlop kell kell hanem valamilyen töltő (gonodlom ilyen lesz a 220ból elvezetett dugó is), ill valami 7e darab komolyabb töltő (ehhez nem értek, de gonodlom ezek kerülnek majd kutakra).

    Ez gonodlom kb azt jelenti hogy minden kúton legyen egy gyorstöltő (azért a pluginek töltése nem annyi mintha tankolnál egy gyorsat).

    Szerintem ez azért nem lehetetlen elvárás.

    Nyilván nem tetszik hogy 1300km ről mondják meg hogy mi legyen. Persze ugynígy gáz hogy 100 vagy 250kmről mondják meg. De ha eljutsz a helyi szintre kideróül hogy az emberek szmpontjai nem terjednek túl azon hogy legyen út a faluban és legyen friss kenyér a boltban.

  • Holiday

    Zold!
    nem ez az a hely, ahol érdemes lenne arról vitatkozni, hogy az Unio életképes-e? Szerintem a véleményünk alapjaiban különbözik és én pl. elégedett is vagyok a sajátoméval.
    Egyetlen dolog miatt válaszoltam csak Shadow-nak, ez pedig a korlátolt kijelentése volt.
    Én magunkat abszolút nem tartom életképtelennek egyébként.

  • Holiday

    Somebody!

    Mindezt olyan alakok teszik, akik egyébként redvás pártpolitikai érdekek alapján a fehérről is képesek teljes hangerővel állítani, hogy fekete….a távolsággal szerintem nincsen semmi baj, ha ezek az alakok nem pénzügyi érdekkörök szempontjai alapján hoznának politikai döntéseket, akkor még jó is lehetne a dolog.

    A szabályozás tényével nekem sincs bajom. Annyian vagyunk már és ez a demokrácia nevű pöcegödör annyi hülyének biztosít létezési lehetőséget, hogy muszáj szabályokat fölállítani.
    Viszont ilyenkor mindig eszembe jut, hogy pl. Boszniában, Albániában vagy Macedoniában…mennyivel természetesebb az élet. És szegények két kézzel kaparnak, hogy az Unióba kerülhessenek….

  • PluginHibrid

    “Ez gonodlom kb azt jelenti hogy minden kúton legyen egy gyorstöltő (azért a pluginek töltése nem annyi mintha tankolnál egy gyorsat).”

    Szép lenne ha plugin hibridet gyorstöltővel töltenél…

    Kb egyből kidurranna az akkupak…

    Jó lesz azoknak a sima 220 is…

  • zoldfulu2000

    plugin: miért?

  • zoldfulu2000

    De ettől függetelnül a cikk férevezető, a képen szereplőből nem 70e darab kell hanem párezer. Ami kb azt jelenti hogy egy darab minden kútra. Vagy kevesebb.

    Ez azért nem reménytelen kérsé még az ugaron sem….

  • somebody

    zoldfulu2000
    Még mindig elbeszélünk egymás mellett. Nem az előírással van baj vagy a villanyautózás terjedésével. Mindkettőre szükség van. Én csak azt tartom baromságnak, hogy 1300 km-re megmondják, hogy x darab és pont. Véletlenül sem veszi figyelembe a tényleges igényeket, gazdasági fejlettséget, milyen beruházást kényszerít rá a tagállamra és annak vállalkozásaira stb. A tervezetet én sem ismerem részleteiben, de ha jól sejtem a 70e töltési lehetőség nem egy parkolóba kidobott hosszabbító kábelt fog jelenteni… Pláne ha előírják a gyorstöltők arányát is. Én azt tartanám jónak, ha egy irányelvben szabályozva, esetleg több lépcsős fejlesztéssel először “próba képpen” pár száz esetleg pár ezer töltőpont épülne ki. Esetleg lehetne Uniós forrásokat biztosítani lakásokhoz, társasházakhoz kapcsolódó töltőállomások fejlesztéséhez, főleg ha azok megújuló energiát alkalmaznak. De ez a elterjesztjük a villanyautókat ha beledöglünk is hozzállás engem arra az időkre emlékeztet, amikor Magyarország a vas és acél országa lett… Csak éppen nem volt hozzá semmink sem :D

  • somebody

    Holiday
    Igazából nekem is ez a bajom a dologgal, hogy kőkemény lobbi áll a háttérben. Ki kell építeni X oszlopot. Természetesen ez 3/4 részben német, francia stb. cégek fogják gyártani, telepíteni. Majd ha elérik a kívánt hatást és nő a villanyautók száma az is csak fenti nációk malmára fogja hajtani a vizet. Az alvégeken meg mindebből csak a költségek fognak jelentkezni.

  • zoldfulu2000

    somebody: m9ért nem tusdod elfogadfni hogy ezt a 69/7 ezres számot úgy állapították meg hogy figywelembe vették a várható (és nem a mai pillanatnyi) igényeket?

    Minek próba? Tudják hogy működik. Évek óta próbálják. Nálunk is. Nem próba kell hanem töltőhálózat.

    A másik baj a hozzállásoddal hogy nem tudsz elszakani a benzinkút koncepciójáról. Itt nem arról van szó hogy kell 70ezer benzinkút, hanem hogy legyen min kb 60e privát (nem ezt írja elő de kb ezt fogja jelenteni) töltő (ez pedig nem jelenthet nagyon mást mint hpgy legyen egy olyan tápkébel a konnektorból, ezazért nem egy nagy invgesztíció) és legyen héezer komolyabb (gyorstöltő, ezeklet nyilván kuatkra szánják).

    Az EU nem azt jeléenti hogy majd a németek igazodnak az ugarhoz hanem fordítva. Miért akkora baj ha a fejlettebb fele után megy a többi és miért jó ha mi visszarángatjuk őket a sárba?

  • zoldfulu2000

    Nem kell német francia gyártó. Mivel állami pénz kerül felhasználásra valszeg oda fognak fiogyelni hogy hazai gyártású legyen.

    Ez a kezdeményezés elsősorban az európai autógyártás érdeke hogy ledolgozza a vélt vagy valós lemaradását.

  • zoldfulu2000

    És normális jogalkotás lényege pont a lobbi. Nem a kisujjából xopja ki a képviselő, A Bizottság rendszuerint nyilvános konzultációt és hatástanulmányokat végez előtte fehér / zöld könyvet ad ki.

    Eléggé összetett folyamat ahhoz hogy transzparens legyen. A beleszólás lehetősége más kérdés de mindenképpen több rálátásod van mint a hazai jogalkotásra.

  • Holiday

    “És normális jogalkotás lényege pont a lobbi. ”

    Azért ezzel óvatosan. Blum barátunk is jól lobbizott Sukoró ügyben…kurva nagy vitám volt anno e honéap fórumában arról, hogy mekkora kanyhalás is az az ügy. Az is volt. Szóval:
    1. tegyünk különbséget lobbi és lobbi közt
    2. semmiképpen ne keverjük a szakértői véleményeket sem a lobbival, sem a politikával

  • Holiday

    Zoldfulu!

    Kevés hely van, ahol annyi hülye ül, mint az EU Parlament, vagy az Európai Bizottság. Egészen elképesztő dilettantizmussal tudnak hozzányúlni végtelenül egyszerű kérdésekhez.

  • zoldfulu2000

    Példa?

  • zoldfulu2000

    1. nehéz viatkozni ezzel a kijelentéssel.
    2. a lobbi a szakértőktől kellene hogy érkezzen. Pont ezért különbözik az EU és Magyarország. Akreditált lobbisták szakmai érdekeket képviselnek. Ez a dolguk és fontos szerepet töltenek be a jogalkotásban.

    Amit te lírtál az nem lobbi hanem koprrupció. Olyan mntha kevernéd az autóvezetést a carmageddonnal. Mindekettő autóhoz kapocslódik.

  • Holiday

    Egy pohár bor mellett örömmel. :-)

    A lobbi sosem szakértőktől jön. A lobbi lobbistáktól jön, ne keverjük a dolgokat, mert kegyetlenül eltévedünk. A korrupció és a lobbi között hajszálnyi lehet a határ. Nyugodtan keress rá a neten a lobbira, be fogod látni, hogy rossz irányba állsz!

  • zoldfulu2000

    Normálisan a lobbisták szakmai szervezetek amelyek hivatalosan akkreditáltak és engedéllyel rendelkeznek erre a tevékenységre. Ha mondjuk szabályozol egy iparágat akkor ők fognak hivatalos állsáfoglalásokat készíteni hogy ne 20 autógyártó keresse meg egyszerre 20 állásponttal a jogalkotókat.

  • zoldfulu2000

    Egy kis szakirodalom: :)
    http://www.youtube.com/watch?v=iBELC_vxqhI

    Nyilván a lobbi sokmindent felölel, de a törvényes területe nagyon hasznos. Pláne egy akkora entitásnál mint az EU.

  • somebody

    zoldfulu2000
    Mint már mondtam nem ismerem a tervezetet, ezért nem is szeretném tovább tépni a szám a témában, de nyilvánvalóan nem arról szól, hogy a lakásoknál kell ahogyan te írtad “privát” töltőt kialakítani. Ez ugyanis ki van építve, konektornak hívják. De mondom még egyszer van igény és kell is töltőoszlopokat telepíteni. Csak valós igényekhez igazítva. Pl ma egy világvégi borsodi faluban nincs rá szükség. És valószínűleg 20 év múlva sem lesz sajnos. Pár százat/ezret ki kell építeni, a többit már intézzék a piaci folyamatok. De neked legyen igazad, remélem valóban privát töltők lesznek túlsúlyban. Csak ismerve az eus szabályozást egy nyamvadt konektort is fél méteres szigeteléssel kell majd ellátni, hülyebiztos csatlakozással stb stb. és máris jó pár eurós befektetést igényel a történet.

  • zoldfulu2000

    Akkor egy kis szakirodalom. Még angolul sem kell tudni. Lehet hogy a borsodiaknak nem kell még e autó, de az rajtad nem segat ha budapeystinként a vadak közé merészekdsz. Ezt mi megtapasztaltuk katalizétoros autóval a 80as évek végén…

    http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2013:0018:FIN:HU:PDF

  • Holiday

    Ezért írtam, hogy tegyünk különbséget lobbi és lobbi közt.
    A szakértőket azonban még mindig összekevered a lobbistákkal.

    “A lobbizás (angolul lobbying vagy lobby, más néven public affairs) a kapcsolatok kiépítését és fenntartását, negatív intézkedések hatásának kivédését, előnyök szerzését stb. szolgálja, szigorúan a törvényes keretek (de facto a demokrácia és a kapitalizmus) adta lehetőségek között. Elsődleges hangsúlya a kommunikáción van. Törvénytelen formája a korrupció, illetve a megvesztegetés. A lobbi egy szakma, és egyben egy kommunikációs érdekérvényesítő eszköz is, szakemberei a lobbisták. A lobbisták általában egy cég vagy csoport, de leggyakrabban egy iparág érdekeit képviselve különböző lobbicsoportokba tömörülnek”

    Ez a hivatalos definíció Zoldfulu. Persze te állíthatod az ellenkezőjét, mert ebben a kretén demokráciában még ez is lehetséges.

  • Holiday

    Zoldfulu!

    Csak te nem azt állítottad, hogy hasznos (ezen nem is vitatkoztam volna), hanem azt, hogy a lobbisták szakértők. NEM. A lobbisták érdek érvényesítők.

  • Holiday

    Somebody!
    Jurópéjerekkel nem fogsz tudni dűlőre jutni. Nem különbség van a véleményetek közt, még csak nem is szakadék, hanem világok választanak el titeket.
    A buzit sem fogod tudni meggyőzni arról, hogy nem normális, amit csinál. Parttalan vita, elbeszéltek egymás mellett!

  • somebody

    zoldfulu2000
    Valóban 7000 közösségi oszlopot terveznek, ami egy tolerálható szám. De a 68e darabot továbbra sem értem, hiszen a villamoshálózat ma is elérhető bármelyik háztartásban.
    Egyébként a “vadak közé” nem villanyautóval kell menni. Ha nem fog rohamos tempóban fejlődni az akksi technológia, ez így is marad. Viszont megújuló energiából származó villamosenergia esetén városban, igázáshoz valóban jó lesz/lehet a villany.

  • somebody

    Holiday
    Nem célom a meggyőzés, akivel lehet értelmesen beszélni egy témáról (nem a trollok) azzal szívesen “vitázom”. Semmi sem fekete és fehér. Nyilván van jó és rossz oldala az Eu-nak, nincs ezzel semmi gond.

  • Holiday

    Somebody!
    Hát a schengeni határokon kívül nem nagyon találok semmit…
    De valóban értelmetlen ezen vitatkozni. Mondom, ezek világok harcai.
    A magam részéről amúgy hiszek abban, hogy nem vagyunk egyedól a világűrben.

  • zoldfulu2000

    Holiday: nem fogok rugózni a szakértő definícióján. Ha nem értenek hozzá nem fogják megértetni, és bajosan klátnák el a feladatukat. Ezzel az erővel az autógyáraknál is dolozik egy csomó nem “szakember”…

  • zoldfulu2000

    somebody: a villemoshálózat igen de a pluginek nem villásdugóval töltődnek majd:
    http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196

    Nem vagyok a terület szakértője de egy kis guglizással azért megértettem hogy mire jó a szabályozás. És miért hangulatkeltés a cikk.

  • zoldfulu2000

    Megint a szakember definícióján áll vagy bukik a mondanivalód. Vagy nem ismered hogy miklnt működnek ezek az intézmények vagy nem ugyanazt értjük szakember alatt…

  • zoldfulu2000

    Akkor írd körbe hogy mit értesz szalember alatt. Az “összes” intézményt aligha ismerhetem, de azért volt egy kis rálátásom párra az elmúlt 15 évben. Az EU-s intézményeket pl átlaában inlább azzal vádolják hogy technokrata, nem eléggé poltikai, riktábban találkozom olyan véleménnyel hogy a szakértelmet hiányolják.

  • Shadow

    Holday,
    Amikor 1300 km-re meghatározták hány milliárd Eurót kapunk, akkor is hülyék voltak? Amit mondasz az alapján utasítsuk vissza és ne fogadjuk el. Kicsit kettősen mérsz (mint mindig)!
    Tudsz jobb rendszert? Mert királyság nem jött be, egypártrendszer nem jött be, stb.. Jöttök az egypártrendszerrel/diktatúrával, hogy milyen jó, de ha TI nem tetszetek neki akkor mi lesz? Ja és melyik diktatúra volt prosperáló: Náci, komcsi???
    És márc 15-i hétvége bebizonyította, hogy az uniós intézményekkel szemben mi teli vagyunk szakemberekkel. Jésszusom mennyire korlátolt vagy: tudod deszka – szálka..

  • zoldfulu2000

    Holiday: kezdesz Romeo szintje aká kerülni… Mégis mi a fene negatív? Hogy mengemntették a seggünket 2008 után? Hogy az Uniós országok adják a magyar ipart? Hogy uniós pénzből finanszíozzák a magyar mezőgazdaságot? Lassan az infrastrukúraberuházásokhoz már az önrész sincs meg saját zsebből.

    Mi xar miatt lenne negatív az egyenleg? Megfolytották a magyar mobiltelefopn és prémiumautógyártást?

    Egy szférát tudok ahol lehet negatív és azt maguknak köszönheti az érintett csoport.

  • Holiday

    Zoldfulu!
    Mit csináltak? Kit mentettek meg 2008-ban? Mivel? Elő ne gyer az IMF hitellel bazdmeg, mert komolyan nagyon mérges leszek. Elfelejted, hogy a magyarországi autógyártás és telefongyártás extra profitjai pont azon a pénzszivattyún keresztül távozik, melynek lobbistáit te -egészen érdekes okfejtésnek köszönhetően- szakértőknek tartod baszki! Éppen azon a pénzszivattyún keresztül, melynek a bankok is pont ilyen főkolomposai.
    A mezőgazdasági támogatásokért cserébe gyakorlatilag szarért húgyért privatizálták az iparunkat, ami feltétele volt a csatlakozásnak… ne legyél már teljesen hülye.

    Ezért nincs nekünk ebben a kérdésben sem miről beszélgetni. Pont olyan ostoba demagóg dolgokat pufogtatsz, mint amikor arról értekeztél, hogy a Defender egy hobbi terepjáró.

    Mondom én, hogy világok vannak közöttünk. nem is értem, mit pocsékolom rád az időmet?

  • zoldfulu2000

    holi: ez a komment remekül tükrözi azt az ősmagyar mentalitást hogy akkor is kihozza legnyilvánvalóbb rossz oldalt ha szinte lehetetlen.

    Igen, fizetésképtelen vagy és alád nyúlnak, megmentenek a csődtől akkor az segítség. Nem kicsi, hanem hatalmas. Nyilván ha még előbb beavatkznak az a mostani kormányoldalnak jobb (nekünk is jobb lett volna sőt az akkor bénűzóknak is), de attól még nem kicsinyítheti le a segítségég jelentőségét.

    A görög és a magyar csőd abban különbözik minden másik EU-s bajtól hogy senki mást sem lehet érte okolni.

    De tudom neked úgy is sikerülni fog…

F1: A Mercedes már Verstappennel cicázik

Nico Rosberg visszavonulásának bejelentése után pár órával a Mercedes-csapat már a Red Bull-os Max Verstappennel évődött a Twitteren az üresedés betöltéséről.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

Beültünk az új Ford Fiestába

Nagyobb külső, modernebb belső, fejlettebb technológia, de ezzel párhuzamosan várhatóan magasabb ár jellemzi majd a 2017 nyarán, Magyarországon is bemutatkozó új Ford Fiestát. Üléspróbát vettünk a B szegmens európai kedvencében.

F1: Ecclestone gyáva változtatni a versenyeken

Bernie Ecclestone az, aki ellenzi a radikális változásokat a Forma-1-ben, a hétvégék átalakítása sem az ő ötlete volt.

F1: Ki ülhet Rosberg helyére a Mercedesnél?

A Mercedes hétfőn nekilát, hogy megtalálja a visszavonulását meglepetésszerűen bejelentő világbajnok, Nico Rosberg utódját. Elcsábítják Alonsót vagy Vettelt? Pascal Wehrleinból csinálnak másodhegedűst?

F1: A Red Bull esélyes mindkét vb-címre

Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója úgy érzi, hogy a csapata mindkét vb-címre esélyes jövőre.

Forma-1: Nico Rosberg visszavonul!

Óriási meglepetés: a friss Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg bejelentette, hogy kiszáll a száguldó cirkuszból. Elért a csúcsra, ennyi elég volt.

Filmbe illő balesetet okozott a féktelen kamion

Elromlott fék miatt tarolt mindent, ami az útjába került ennek a kamionnak.

70 év után leltek rá ezekre az autókra

Kőbánya mélyén rejtették el ezeket az autókat a németek elől, egy belga tesitanár fedezte fel újra az elfeledett múltat.

Két hét múlva kész az első 2017-es Forma-1-es

A Sauber-csapat nem lazsál, elvileg már két hét múlva összerakják a 2017-re szánt versenyautójukat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.