Kipróbáltuk a hóhelyzetben mentő lánctalpast

Volvo BM BV202

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2013.03.17. 07.00

Nemcsak a Honvédség, de a Pest Megyei Kutató-Mentő Szolgálat is lánctalpas járművel segített a március 15-i mentésben. Bemutatjuk a jó útra tért korábbi svéd harcost.

2013.03.14-15. Magyarország. Rég nem látott időjárási körülmények nehezítették az életünket. A katasztrófavédelem információi szerint 57 megközelíthetetlen település volt az országban, ezeken összesen 13 ezer ember él. Öt vasútvonal vált járhatatlanná, 5446 jármű akadt el, 160 településen szakadt meg az áramellátás.

A helyzet súlyosságára való tekintettel a Honvédség lánctalpas járműveket is bevetett a mentés során, de nem ők voltak egyetlenek. A Szalamandra Kétéltű Kutató-Mentő Alapítvány is egy ilyen járművel vett részt a akcióban. Szülő nőn és koponyasérült betegen is segítettek. 

Helyenként 2-3 méteres hófalat fújt össze az orkánerejű szél, szükség volt a lánctalpasokra

A Volvo BM BV202-essel még a múlt héten ismerkedtünk meg, amikor még senki nem sejtette, hogy a gyakorlatot ilyen hamar éles bevetés követi majd. Cikkünk is ekkor született:

Az árvíz az egész környéket elöntötte, és néhány túlélő a töltés tövében várja, hogy kimentsék. De mentés helyett egyelőre csak még több víz jön, amikor váratlanul átszakad a gát. A főleg fiatal lányokból álló önkéntes áldozatsereg veszett sivalkodásba kezd a víz láttán, de ebben a pillanatban acélos testű hősök tűnnek fel a láthatáron, mindenféle díszes, életmentő kütyüvel felszerelve. Szerencsére nincs nagy baj, csupán egy Budapest közeli bányatónál járunk, ahol többek között a Szalamandra Kétéltű Kutató-Mentő Alapítvány is gyakorlatozik. 

Mind a két darab alatt hajtott lánctalp található

A hátsó lánctalp is hajtott, nemcsak az első

Míg a derékig sárba merült lányt kipecázzák, addig a víz felől megérkezik a felderítő légpárnás, hogy biztató szavakkal nyugtassa a többieket: hamarosan itt a segítség. A segítség egy harmincas évei végén járó svéd lánctalpas, illetve a hátsó felébe zsúfolt szakemberek és mentőfelszerelés képében érkezik, szintén a víz felől. Más járgánnyal nem is lehetett volna a bajba jutottak közelébe jutni. Még pár perc hálás színjáték a kameráknak, majd a lányokat bezsuppolják a platóra, és elhajtanak velük a vízen át a másik part felé.

Vízen a mentőhajó is

A 6×6-os Pinzgauer is a seregben kezdte
Ugyan nem ez az egyetlen különleges jármű a tavon – van itt légpárnás is, amiről már írtunk, illetve háromtengelyes Pinzgauer is – minket most mégis az első próbáját futó kétéltű, lánctalpas Volvo érdekel a leginkább. Gondolom nem kell magyarázni, hogy miért.


A Volvo BM Bv 202-est a svéd hadsereg számára fejlesztette és gyártotta a Volvo. A lánctalpas, utánfutós járgány mindenféle terepen képes mozogni, homokban, sárban, mély hóban és vízen is gond nélkül átgázol. Ugyan méreteihez képest nem könnyű – kb. 3,5 tonna üresen – a négy, hatalmas felületű acélbetétes gumilánctalpának köszönhetően a talajra jutó felületi nyomása kisebb, mint egy síelőé, így mély hóban sem süllyed el.

Innen jól látszik, milyen szélesek a lánctalpak

Ebből a szögből jól látszik, milyen szélesek a lánctalpak

Vezetni igen mókás dolog ezt a csapatszállításra tervezett lánctalpas rémet, ugyanis igazi kormány és váltó van benne, nem a megszokott lánctalpas módszer szerint, karokat rángatva kell vele kanyarodni. A megoldás logikus is, hiszen nem a lánctalpak egymáshoz képesti sebességének változtatásával kanyarodik a gép, hanem egy bivalyerős hidraulikus munkahenger derékban töri meg a szerelvényt. A két darabból álló járgány kétszemélyes, nyitható tetős első darabjában morog a négyhengeres, kétkarburátoros benzinmotor és oda kerültek a sorba kötött akksik – 24 voltos a gép – illetve a váltó, és a hűtő. A benzinkályhával fűthető vontatmányban 8-10 fő foglalhat helyet, és ennek a darabnak is hajtottak a lánctalpai. A nyomaték elölről, kardántengelyen érkezik.

Letisztult, skandináv belső tér, kevés extrával

Letisztult skandináv belső tér, kevés extrával
Száguldani nem nagyon lehet vele, de a durván 40 km/órás csúcssebesség, amire szárazföldön képes, még így is megsüvegelendő érték. Vízen szerény 7 km/órás a csúcs, mert nincs külön hajócsavar, hanem a lánctalpak keresztirányú bordái paskolják a vizet. Igaz, nem is tartós vízi közlekedésre készült, hanem inkább a változatos, hol csonttá fagyott, hol mocsaras északi terepre.

Ezt a típust 1964 ás 1981 között gyártották, két generációt is megélt, és a konstrukció valószínűleg jól bevált, hiszen lett utódja is, a Hägglunds Bandvagn 206 személyében. A BV202-est kétféle motorral gyártották, 82, míg az MK2-es 97 lóerős motorral készült. Az utóbbi, erősebb, kétliteres dolgozik a bemutatott gépben is, amely saját idejében versenymotornak számított. Így két darab állandó nyomású Stromberg karburátor, és szintén dupla légszűrő látható a motoron.

7 km/órás tempóval halad a vízen

Vízen megfontolt tempóban, 7 km/órás sebességgel halad

Bár a csúcssebesség szerény, a fogyasztás egyáltalán nem az. Nincs is értelme vele kapcsolatban 100 kilométerenkénti üzemanyagigényről beszélni, sokkal ésszerűbb az üzemórát alapul venni, a fogyasztás meghatározásához. Ez pedig 25-30 liter óránként.

Jelenlegi munkahely

A fura Volvo kétéltű jelenleg embereket ment, a Szalamandra Kétéltű Kutató-Mentő Alapítvány színeiben. Itthon elsősorban árvízi mentéseknél veszik nagy hasznát, és külföldön is a szökőár sújtotta, kiszámíthatatlan terepen számít pótolhatatlannak egy hasonlóan könnyű, kisméretű, mégis jól terhelhető kétéltű jármű.

Kipróbáltuk a hóhelyzetben mentő lánctalpast 1

Kommentek

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.