Lopósautóval vadásztunk parkolóművészekre

Hétfőtől két autóval járőrözik a BKK

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.03.14. 06.00

Villamossínre lóg a kocsija vagy a buszmegállóban parkol ebédidőben? Mostantól két járőrautó és egy Raptor vadászik önre.

“Lopósautó? Nem szeretjük ezt a kifejezést, a lopás ugyanis jogellenes cselekmény” – mondja a közterület-felügyelő, majd bizalmasan közli a jármű valódi nevét. “Eláruljam? Raptor! Mi csak így hívjuk a cégnél. Igaz, ha megnézed a Wikipédián, ez éppen azt jelenti, hogy rabló.”

Nemrég a tesztautónk kerekén csattant a bilincs, ma meghagyjuk másnak a jogellenes tevékenységet. Sőt, a hatóság oldaláról figyeljük a szabálytalanul parkolók bírságolását, a renitensek begyűjtését. Hétfőtől immár két BKK-s személyautó járja a várost, hajnalban mi is bepattanunk az egyikbe, és megnézzük, miként takarítják el a tömegközlekedési járművek útjából a mozgásukat akadályozó kocsikat.

Kicsit belóg, fiam?!

Álmos még az Akadémia utca reggel 6 után, amikor a közterület-felügyelők központjából szétrajzanak a fényvisszaverő mellénybe bújt hivatalos személyek tucatjai a Belvárosban. Egyikük, Teó behuppan mellénk a BKK felmatricázott Škodájába. A főváros két cégóriása február közepén kezdte a közös járőrözést, és annyira hasznosnak ítéltetett a közös munka, hogy március 11-től megduplázták az őrszemek számát.

Gyakran elakad a 17-es villamos a Bécsi úton. Elég ennél 20 centivel arrébb parkolni

Az egyik kocsi Pestet járja, a másik Budát, miközben a karácsonykor üzembe állt lopósautó a hívásukat várja. “A Jézuska hozta Budapestnek” – mondja a közlekedési cég hálózatfigyelőinek főnöke, Dávid József, akit a bírságolás miatt kell, hogy kísérjen egy közteres kolléga. Ő hivatalos személy, mint a rendőrök. Kora reggeltől délután kettes váltással este tízig szemléli a várost a két kocsi, amelyek a BKV-sofőrök jelzéseire is ugranak.

Kalauzaink rutinból ismerik a rizikós utcákat, buszmegállókat, amelyekben előszeretettel állítják le szabálytalanul az autókat a sofőrök, rendszerint ezeket járják végig, ha éppen nincs bréking. Most nincs, de azért mondanak pár sztorit, miközben a budai utcákban autózunk. Az első egy volvós pasiról szól, akinek parkolását elnézve egészen biztos, hogy egy másik bolygóról érkezett: ha nem látnánk a Vígszínház sarkánál készült fotókat, el sem hinnénk, hogy valaki így hagyjon hátra egy kocsit.

A képen látható személyautó parkol. Forrás: Fővárosi Közterület-felügyelet

Nem szorul kommentárra, hogy miért kellett azonnal megcsörgetni a Raptort. A 850-est természetesen platóra rakta a Merci, és kivitte a XVIII. kerületi Gerely utcai telephelyre, ahol 20 ezer forint plusz napidíjért (1200 forint szorozva naptári nap) kapta vissza a tulajdonosa.

“Egy fiatal és egy idősebb férfi jött érte. A korosabb kérte, hogy mutassuk már meg a fotókat, mert a fia mondta, hogy kicsit valóban belógott az útra a kocsi, úgy hagyta hátra” – emlékszik vissza Bleszák Tibor, az elszállítási csoport vezetője. “Amikor megmutattam neki, ránézett a fiatalabbra, és csak ennyit mondott: kicsit belóg, fiam?!”

Öt kocsi a buszmegállóban

Újlipótváros egyébként is vonzza a furcsán gondolkodó (ez itt most eufémizmus) sofőröket. Egyikük például a 15-ös buszt akasztotta meg parkolásával, azonnal bedugult a Pannónia utca. Képzeljék, a kocsinál ott volt a gazdája, éppen árut pakolt egy boltba, de a buszsofőr kérésére sem volt hajlandó mozdulni, rendőrt kellett hívni.

Ez egy másik áruszállító, de ez is megakasztotta a buszt, így az egész utcát. Forrás: BKK

Mások mellett ezek a történések indították útjára a járőrözést, amelynek ma is van némi eredménye. Az Alkotás útján az egyik villamospótló autóbusz megállója tele van parkoló autókkal. Kettőnek a szélvédőjén már ott a közteresek bírságja korábbról, az egyiken kettő is. Teó a rádiójához nyúl, hívja a Gerely utcában indulásra kész Raptort, amely hamarosan szirénázva érkezik a helyszínre az emelőt kezelő tűzoltó sofőrrel és egy másik közteressel. Mindketten jó darab emberek, de mint hallom, ők is igyekeztek a minap, amikor egy ukrán rendszámos Q7-est kellett a platóra emelniük.

Az egyszer már megbüntetett ezüstszínű Astra lesz az első áldozat. “Jobb hátsó sárvédő, küszöb, motorháztető…” – sorolja a tűzoltó a kocsi sérüléseit, amit gondosan videóra vesz társa, nehogy rájuk fogja később a tulajdonos, hogy hát okés volt korábban a kocsi, a szállításkor nyomódott be a kasztni. A pletykák szerint a Demszky-érában azért bukott meg a lopósautós biznisz, mert az elszállítandó járműveket az orránál felemelve vontató akkori sárga jármű sérüléseket okozott, amiket perek követtek. A Raptor nem rángat, platóra emel. Pontosabban csak emelne.

Elsőként körbefilmezik a kocsit...

“Mi csinálnak az autómmal?” – kérdi riadtan az egyenruhásokat egy kutyát sétáltató melegítős nő. Ő a tulaj, gyorsan kiderül, itt lakik a szomszédban. Kérlelni kezdi a hatóság embereit, csak el ne vigyék a kocsiját, de fölösleges. A szabályok szerint ilyenkor természetesen marad az Opel, de mivel a szabálytalan parkolás adott, és a lopósautó is kijött, a 20 ezres bírság felét kell befizetnie később csekken, ami pont ugyanannyi, mint a “thb” (távollétében helyszíni bírság), amit a többi kocsi kap.

Mi lesz, ha leesik a néni?

Kivéve a Cliót, amelynek ablaktörlő lapátjai alatt két ázott bírságfigyelmeztetést is találunk. Nyilvánvalóan ez parkol itt a legrégebben, ezért a közteresek egyetértésben úgy döntenek, hogy ez mehet a platóra. Az újabb videózás, majd a gumik gondos tappancsozása és az emelés közben hárman is megállnak, és különböző stílusban vitatkozni kezdenek a hatóság embereivel. Érveik szerint inkorrekt a használaton kívüli buszmegállóban parkolókat büntetni, míg a másik oldal a KRESZ-re hivatkozik, és az érzelmekre próbál hatni.

“Azért alakították ki a buszmegállót, hogy ha szükség van rá, akkor használhassa a tömegközlekedés. Mit csinálna akkor, ha az úttesten kéne megállni a busznak, ahonnan leszálláskor leesne egy idős néni, mert nincs padka, és olyan magasan van neki az alsó lépcső?” – kérdi a BKK-s József. Egy magát jogásznak mondó ötvenes pasi legyint rá, köszönés nélkül továbbáll. Közben befut egy másik tulaj is, az ifjú hölgy kedvesen elismeri a hibáját, de szomorúan hozzáteszi: “Ezen a héten ez a harmadik bírságom.”

Azt mondják, a jövőben gyakrabban látunk ilyet

Elindul a Clio, megyünk mi is, de nem sokáig. A Villányi úton ugyanaz a helyzet: villamospótló autóbusz megállójában parkolnak a kocsik. Miután Teó kiméri a KRESZ-táblától a 15 métert, ezen belül három autó szélvédője alá csúsztat thb-s papírt. A csekk megérkezésétől számított 30 napon belül kell kifizetniük a 10 ezer forintot, ennek hiányában feljelentés és szabálysértési eljárás következik. Teó gyorsan elmondja nekünk, nehogy téves képzeteink legyenek, hogy az ő javadalmazásán semmit nem változtat, hogy mennyi kocsit bírságol, nem úgy, mint a BKV jegyellenőreinél.

Ez már a Villányi út. A járókelők szerint nem korrekt büntetni az éppen használaton kívüli megállókba beparkolókat

Egyszer csak arra leszünk figyelmesek, hogy a buszmegálló egyetlen “szabad” helyére beparkolna egy kis Citroën, de nem megy neki. A talpig fényvisszaverő egyenruhában virító férfiak éppen ott állnak, de a sofőr újra próbálkozik. Végül nem fér be, továbbáll, ahogy mi is.

Keveset lop a rabló

Útközben a Gerely utcai telephely felé megtudjuk, hogy az elmúlt egy hónapban 33 autót szállított ide a Raptor. Ez nagyon kevésnek tűnik, de azt mondják az illetékesek, hogy a hétfőn beállított újabb járőrautó működése óta máris több a bejelentés, a szám megugorhat a jövőben.

Ennél is meglepőbb, hogy a közelmúltban kukástelepből átalakított lerakaton a frissen érkezett Renault mellett mindössze egy Suzuki várja gazdáját.

“Ó, hát az elvitt autóért nagyon gyorsan ide érnek a tulajdonosaik, a legtöbb három nap volt, amit várakozott egy kocsi. Volt viszont olyan is, hogy előbb ideért a tulaj, minthogy a srácok beérkeztek volna a kocsijával” – mondja Bleszák csoportvezető.

Egy kávé után visszaindul a városba a BKK-s járőrautó, és tulajdonképpen mindenki biztos benne: az imént kitakarított Alkotás úti buszmegálló (kettő autó megbírságolva magától távozott, egy a platón) ismét tele van kocsikkal. Az egyik arra sétáló vitatkozó szerint jobb lenne sárgával felfesteni ezek aszfaltját, és akkor nem állna oda senki, ezért ha úgy alakul, simán használhatná a villamospótló, az autósok pedig megúsznák bírság nélkül.

Összegzés? Ma nem sikerült a volvóshoz hasonló kaliberű parkolóművészt találni, de a buszmegállókban mindig akad falat a Raptor számára.

Kommentek

  • b123

    Néha szerintem jogtalanságot is megengednek maguknak,9.ker fizetett parkolóban érvényes blok, forditott parkolásért ,egyszere ketten jöttek beszélgettem velük,könyörtelenek,embertelenség,kifizettetek 7500ft kerékbilincs levétel /megkezdte a felrakást/ugyanakkor adott egy 10000 ft os csekket , /1 szabály sértésért 2 büntetés/ BOSSZÚT ESKÜDTEM nem hagyom anyiban, igaz csak engem vittek a kardiologiára 190 es vérnyomással!

  • OKdoki

    Engem, húsz év alatt csak egyszer büntettek meg szabálytalan parkolásért. A XIII. kerületben felálltam a járdára egy Váci út közeli mellékutcában. Ez a terület nem volt akkor fizetős, és legalább tízen álltak fen, ugyanúgy a járdán. Valóban nem volt meg a másfél méter a ház falától, ahogy a KRESZ előírja. De másoknak sem. Mikor visszaértem az autóhoz már ott volt a büntetés. Végigmentem a háztömb hosszán és senki más nem volt megbüntetve. Felhívván az ügyfélszolgálatot, a válsz az volt, hogy a bíróságon nem számít, ha a többieket nem büntették meg, csak a szabálytalanság ténye.
    UFF!

  • Guevara

    OKdoki: Ez az úgynevezett birka effektus, vagyis egyik megy a másik után. Csak annyi a különbség, hogy a valódi birka nem hivatkozik arra sohasem hogy ő csak ment a többivel…

  • dugo56

    Elnézve a Volvóst és néhány pofátlan parkolót, jogos az elszállítás. Ám egy problémám van. Nehogy megint iparágat csináljanak belőle! Emlékszem arra az időre, amikor néhány centis belógásért (de az tényleg néhány centi volt) már vitték is a kórház elől az autót, vagy a saroktól 4,7 m-re parkoló kocsit lopták el Demszky bértolvajai.
    Sajnos a kerékbilincselés mint Önkormányzati privilégium ma is virágzó iparág. Itt szintén néhány centis tévedésért aránytalanul durva szankciót alkalmaznak. Csodálom, hogy ezt bármilyen emberjogi, vagy autós szervezet nem tudja annulálni.
    A szabálytalanságot bírságolással kell megtorolni. HA NEM ZAVARJA TÉNYLEGESEN A KÖZLEKEDÉST (ld. Volvós a képen.)
    Rendszám van, lakcímnyilvántartó van, egyéb követeléseket is be tudnak hajtani. De milyen égbekiálltó szabálytalanság az, amit a szabálytalan helyzet rögzítésével további időre is fenntart – a hatóság???

  • TomiRig

    Azt azért vegyük figyelembe, hogy a 9. kerületi parkolásért járó szankciókhoz semmi köze a BKK-nak, ráadásul ott a legszemetebb a társaság. Ha tehetem, a 9. kerületet máshogy közelítem meg. A IX. kerületiek meg igen, jogtalanul is büntetnek, Kálvin térnél egy férfinak azzal telik a napja, hogy szól az autósoknak X helyre miért ne álljanak, és a parkolóőröket figyeli, már utálják is, de az autósok egyetértenek vele.

    Én sem örülnék, ha elszállítanák a kocsimat, de amikor nem tudok pl. kiállni a kapuból, vagy egy Volvo-hoz hasonló autót kellene kerülgetnem, inkább szállítsák el, mint odabilincseljék!:)
    Nekem nem fogják elszállítani, mint ahogyan 2006-ban engem nem vertek meg a rendőrök sem, mert nem mentem macskakövet dobálni.

    A cikk pedig szerintem lehetett volna profibb is, mert eléggé néptüzelőnek tűnik, bár a hozzászólásokat elnézve, látszik, hogy az eddigiek nem megvezethők, és értik mindkét oldalt!

  • DTF

    Nemrégiben volt “szerencsém” beszélgetni pár perc erejéig 2 db közteressel a III. kerületben. Az irodába mentem, mikor láttam, hogy épp büntetnek, csak megint olyan autóst, aki lehet hogy szabálytalan, de a kutyát nem zavarja ezzel. ettől az autótól kb. 100 méterre volt egy másik aki tűzcsap mellett állt (tudtommal tilos a KRESz szerint így megállni), sőt miatta nem fért el egy kisebb furgon sem ebben a szűk utcarészben. Szóltam is az “úriembereknek”, hogy kellene valamit kezdeni ezzel is. Azt voltak képesek mondani, hogy tűzcsap mellett meg lehet állni(!!!) és nem szabálytalanul áll! Mondtam h nem fér el ott más nagyobb autó, így lehet, hogy nem szabálytalan, de akadályozza a forgalmat! Kérdeztem, hogy nem lehet esetleg egy figyelmeztető cetlit rátenni az ilyen autósok ablakára? Azt válaszolták, hogy később visszajönnek és rátesznek egyet. Persze még délután sem volt rajta semmi….
    Egyébként a megbüntetett autót azért bírságolták, mert ráállt a zöldterületre. Ez a zöldterület konkrétan szemetes sártenger…
    A másik meglepő a tudatlanságuk és figyelmetlenségük volt. Itt több társasház van, vannak garázsok meg szeméttárolók. Az egyik szeméttároló előtt van egy várakozni tilos tábla, alatt egy felirat, hogy a szemétszállítás idejére (időintervallumok felsorolva) szabadon hagyni. A közteres azt hitte (messziről úgy tűnik), hogy ez garázs rajta egy várakozni tilos tábla, ezért már büntetett itt, teljesen jogtalanul! Én világosítottam fel, hogy ez szeméttároló, rajta egy felirattal! ennyi…

  • vwxyz

    “A 850-est természetesen platóra rakta a Merci, és kivitte a XVIII. kerületi Gerely utcai telephelyre, ahol 20 ezer forint plusz napidíjért (1200 forint szorozva naptári nap) kapta vissza a tulajdonosa.”

    A Volvóhoz kellett három ember, egy Skoda, egy “Raptor”, egy telephely, ügyfélszolgálat, stb, tehát 21200 Ft messze nem fedezi még a költségeket sem. A BKK-s fiúk nem tanultak meg számolni, talán mégsem ártott volna a Vitézy-klán ifjú tehetségének mégiscsak beiratkoznia az egyetemre.

  • gic

    Többen félreértik a cikk tartalmát: itt a forgalmat, menetrend szerinti BKV közlekedést akadályozó gépkocsik elszállításáról van szó. Azt meg nehéz pénzben kifejezni, mennyi kárt okoznak ezek az autók a forgalom akadályozásával.

  • Oklevél

    Ahogy elolvastam a cikket és a hozzászólásokat, úgy továbbra is az a véleményem, hogy Magyarországon a lakosság között egyetértés van, a szabálytalankodások ügyében. Az nem számit, ha szabályt szegünk, de milyen pofátlanság, ha valamely hatóság, vagy egyéb jogi szervezet megpróbálja törvényi keretek közé szorítani bírsággal illetve elszállítással. Soha nem foglalkoztak azzal, hogy igenis végezzék el a szemét munkát és tanítsák meg az elkövetőkkel a szabálykövetést. Az még nem jutott eszébe senkinek sem, hogy a szabálytalanságok mellőzésével mindez elkerülhető lenne? Mindig tudnak külföldi példákat mondani, hogy ilyenkor ott azonnal megtorolják az ilyen és hasonló eseteket profi szinten. Van ország, ahol inkább kamerákat telepítenek az ellenőrzés hatékonysága miatt és már küldik is az intézkedőket. Nem látni ott egyenruhásokat, de azonnal intézkednek, és nem szaporodik el a sok szabálytalankodó. Alapvető emberi gondolkodással van probléma ma Magyarországon. Csak a hatóságok szidása és ócsárlása a divat és nem a szabályok betartása. De lenne még mit írnom a magyar szabálykövető magatartásról.

  • Holiday

    TomRig!
    A nagyanyám meg követ dobált 94 évesen, azért verte meg egy gyökér rendőr 2006-ban, ahogy a brit rokonokkal az étteremből jött ki. Követ dobálni, ahogy szokta. Meg ahogy a brit rokonok is szokták. Mind kapott, baszod, huligán mindegyik.

    De buta alak vagy.

  • Holiday

    Oklevél!

    Egyetértek. Jómagam többször leírtam, hogy addig, amíg a közgondolkodás a lopást, csalást, szabályszegést csak akkor tartja elítélendőnek, ha azt más követi el, amíg maga, addig nem, nos addig nem csoda, hogy morálisan ezen a meglehetősen alacsony szinten áll a társadalmunk. Komoly rombolást végzett ez a hitetlen, családtalan, hontalan pár évtized, amit a szocializmus és annak számos rokonértelmű jelentése takar.

    Bocs a kitérőért.

  • menőmanó

    vwxyz
    Ahogy elnézem, te sem sokat koptattad a padokat. :)

  • menőmanó

    Holiday
    Ja, persze a tolókocsisokat meg felborogatták és a bottal közlekedőknek meg a saját botjukkal a lábukat törték.
    Kihagytam valamit?
    Sötét vagy mint az esti országút, de legalább ne vernéd nagy dobra.
    A lopás, csalás, hazudozás folyik a felső vezetésben is, így sajnos nincs megfelelő példamutatás.
    Az a baj, hogy mindenkinek csak a szája jár, de a tettek egész mást mutatnak. Te vagy rá az itteni példa.

  • Holiday

    Te fényt eszel troll.

  • Holiday

    “A vakságát fehér bottal jelző fiatal megbotozása, és tíz gumilöveggel közvetlen közelből való meglövése a 2006. október 23-i rendőrterror legsötétebb története….”

    Buta kőműves vagy baszod.

  • toce

    Tiszta öröm, hogy sikerült egy cliót elvinni az Alkotás utcából, mert:

    1. Valóban túl korrekt lenne felfesteni egy sárga vonalat a buszmegálló mellé, mert akkor nem nekem kéne a mindig nálam lévő mérőszalaggal kimérnem a 15 métert.

    2. Amúgy nagyon kell a villamospótló busznak külön megálló, hiszen ha az amúgy burkolt pályás valódi villamosmegállóban állna meg szükség esetén egy évben várhatóan 0,4 alkalommal, akkor a villamost hiába váró utasoknak nem kéne a 2 sávos Alkotás utcán az autók között átrohangászniuk. Így viszont legalább 4 értelmes/bizonságos parkolóhelyet blokkolni lehet arra az esetre, hátha nem jár a villamos.

    3. Ja és így, hogy 10-15 percig egész fasza balesetveszélyt és jelentős torlódást okozott a lopósautó 1 sáv elfoglalásával, a netto balesetmegelőzési manna pont is biztosan pozitív. Hiszen elszállított egy senkit sem zavaró autót…

    Így tovább fiúk!

    Ja, a képen látható Astra a tábla után áll, éppen ott filmezik.

    Továbbá üzenem a bp-i köztereseknek, hogy nem elég fasza gyerekek. Én épp ma jártam a rendőrségen “szabálytalan” parkolás ügyben Tatabányán, mert bár bizonyítani tudom, hogy engedéllyel áltam a cég saját autójával a cég saját székhelye előtt lévő parkolóban, mivel a közteres szerint nem eléggé látható helyen (az anyós ülés számít ennek) van az engedély, ezért jogos a 30 eFt. A rendörség meg aszisztál ehhez, mert a szabálysértési eljárásban azt hall meg amit akar, és saját kedve szerint mérlegeli a tényeket.

    (A bírságból részesedik az önkormányzat és a közterület felügyelet is. A közteres maga nem, csak épp az év végi jutalomkeret mértéke függ a kiszabott bírságoktól!)

  • Holiday

    Tavaly a feleségemet megbüntették tilosban parkolásért 2x, elszállították az autóját 1x és lebilincselték az autóját 1x. Kb. mindenki ki tudja számolni, hogy ez nem 10 ezer Ft. volt.

    Tudjátok, hogy szerintem ezekben az ügyekben ki volt az egyedüli hibás? Elmondom: a feleségem.
    Fura, nem?

  • menőmanó

    Holiday:
    “Komoly rombolást végzett ez a hitetlen, családtalan, hontalan pár évtized, amit a szocializmus és annak számos rokonértelmű jelentése takar.”

    Szegény feleséged ezek szerint ennek is (meg neked is) áldozatául esett, de örülj neki, hogy te kimaradtál belőle. :)

  • menőmanó

    Egyébként én csak azt az elszállítást tudom elfogadni, ami bizonyíthatóan akadályozza a forgalmat.
    A többit csak büntetni kéne, de azt sem ész és korlátok nélkül, ahogy itt abszurdisztánban működik néha.
    Persze mindig vannak a nagy megmondó emberek, ahogy az általában lenni szokott, csak az a szerencséjük, hogy itt mindenki azt mond amit nem szégyell, hiszen teljesen ellenőrizhetetlen a valóságtartalma.

  • Holiday

    A te fejedben nem volt mit rombolni. Ahova az agyrágó bogár is diétázni jár, ott esély nincs arra, hogy bármi megvilágosodjon. Így aztán rakjon tüzed az agyad helyén a veresegyházi asszonykórus. :-)

    Éhezgessél, ahogy az agyrágóbogár teszi benned.

  • OKdoki

    Én elfogadom, ha büntetnek. Ráadásul valahol el kell kezdeni. De létezik ám a szokás jog is! Sőt a kihágás mértéke és jellege korrigálhatja a retorziót is. Gondolom mindenki hallotta már, hogy nyugatibb országokban nem feltétlenül büntetnek meg ha 50 helyett 61-el hajt az autós a forgalomban, tartva a ritmust.
    Továbbá, amennyiben nem vagy napi szinten ismerős a környéken, akkor jogosnak tűnik az a gondolat, hogy egy adott autós viselkedés a napi gyakorlat. Mielőtt nekem támadnának, nem azt mondtam, hogy szemben hajtani a forgalommal, vagy gyalogosokat gázolni elfogadhatónak tűnhet, ha néhányan meg is teszik. Arra akarok rávilágítani, hogy a KRESZ írott betűje sokszor távol esik a napi gyakorlattól. Példának tökéletes, ha megnézzük egy mediterrán európai ország és egy északi ország közlekedési kultúráját. Az egyik országban, a normális keretek között lazábban kezelnek némi szabálytalanságot, ha ez nem veszélyezteti, hanem segíti a közlekedést. Máshol katonás fegyelem van. Azonban mindkettő ismerik a helyiek jól. Példa, próbálna kifordulni egy autós egy olasz város zsúfolt forgalmában a főútra, ha nem zavarja (sőt, akadályozza) a forgalmat! Helsinkiben azonban ez kevéssé szokás. Viszont az hova vezet, ha közterületesek a saját szájízük szerint bírságolnak, néhány méteren belül? Jogkövető magatartáshoz? A forgalommal szemben parkolni is tilos. Hány autós büntetnek meg ezért? Talán százat 10 év alatt? Ennek mi az értelme? Az autós csak azt fogja érezni, hogy a büntetés egy szükséges rossz, ami nagy ritkán bekövetkezik. Szerves része a közlekedésnek. Nem érti a célját.
    Üdv!

  • OKdoki

    Ha a büntetéseket nem következetesen, kellő gyakorisággal osztogatják, hanem évente néhány alkalommal, csak egy-két autósnak akkor valójában mi a célja? Én arra gondolnék, hogy a büntetés figyelemfelhívó, tanító (ha nem ismered a KRESZ-t), elrettentő (nem akaródzik a jogkövetés). A fenti viselkedés oda vezethet, hogy az autós a büntetést a közlekedés szerves részének érzi. Mint egy szükséges rossz. Elsikkad a lényeg. Ráadásul azt érezteti, hogy egyesek kibujtatnak a törvény alól, ami egyéb kedvezőtlen hatásokat is eredményezhet.

  • menőmanó

    Agyrágóbogár???
    Gyorsan megnéztem a keresőt, hogy nem tévesztettem e el a házszámot (esetleg óvodások közé keveredtem), de nem.
    Aztán gyorsan megnéztem, hogy ki írta ezt a “színvonalas beszólást” és rájöttem, hogy jó helyen járok.
    Hiába, mindig van lejjebb. :)

  • Holiday

    Sajnálom, ha betalált. Akinek nem inge, nem veszi magára.

  • OKdoki

    Bocs! Azt hittem elveszett a hozászolásom, azért foglaltam össze a lényegét újra.

  • Holiday

    OKdoki!

    A nyugati országokban sokkal jogkövetőbbek az emberek. Nálunk még szoktatni kell őket arra, hogy a szabályt célszerű betartani. Nézd meg, itt hányan gyártják maguknak az önigazolásokat? Amíg az önkritika nem válik a közgondolkodás részévé, amíg a többség nem meri kimondani, hogy szabályt követni NEM gyávaság, addig kellenek a kemény büntetések.

    Amúgy pl. az USA sokkal szigorúbb hely, mint Hazánk, csak a nyekergők többsége még csak filmen látta. Ezzel a hozzáállással ordítva menekülnének a most csodált kontinensnyi országból.

  • OKdoki

    Holiday

    Biztosan, de az én hozászolásomban nem ez a lényeg. Én a bírságolás mikéntjéről beszélek.

  • Holiday

    OKdoki!
    A szankció célja a prevenció. Szerintem itthon is. Éppen az ellen e nevelő jelleg ellen ágálnak itt is sokan, amiről te írsz.
    A magam részéről értelek.

  • menőmanó

    OKdoki
    Akkor te most a lazább és a tanító, vagy az elrettentő és kellő gyakorisággal előforduló büntetés mellett vagy?
    Ha már felhoztad a forgalommal szemben való tilos parkolást, akkor egy szűk kis forgalmú utcában mi értelme is van ennek?
    Semmi, de már szoktak érte büntetni pofátlan módon.
    Természetes, hogy egy széles nagy forgalmú úton nem megyünk át a túloldalra parkolni, de az említett esetben ennek semmi hátránya nincs, és még számos hasonló eset van amiért teljesen értelmetlenül büntetnek, egyértelművé téve, hogy nem a szabályok ésszerű betartatása, hanem a minél több büntetés kiszabása a cél. Sebességmérés a tipikus példa.
    Igen az autós azt fogja érezni, hogy a büntetés egy szükséges rossz, ami akkor is bekövetkezhet, ha próbál a szabályok és az ésszerűség szerint közlekedni.

  • toce

    “Amíg az önkritika nem válik a közgondolkodás részévé, amíg a többség nem meri kimondani, hogy szabályt követni NEM gyávaság, addig kellenek a kemény büntetések.”

    Ne tílts, taníts!

    A konkrét cikkel kapcsolatban azt kívánom, hogy idén ne lopós autót hozzom a Jézuska, hanem sárga festéket. Hogy a megállót fel lehessen festeni sárga cikcakkal, és garantálom, hogy akkor 1000-e lesz az ott parkolók (és így bírságolhatók) száma. Nem lesz szükség az autók alibiből történő elszállítására, merthát a RAPTOR létét is igazolni kell valahogy.

    A tréningruhás néninek meg az is elég, ha egy cetlit hagynak az autóján, hogy szabálytalan helyen állt, kérjük legközelebb ne itt álljon meg. Nem fog. Most azért állt ott, mert 10 éve ott áll, mert valóban vannak “szokásjog” szerű dolgok. 10 éve mindig ott áll, és honnan a fenéből gondolta volna, hogy Vitézy Dávidkának épp most jut eszébe BKK kommandót felállítani a nem használt megállók “felszabadítására”.

    Ha elvárjuk a szabályok betartását, akkor meg kell adni az esélyt rá. Erre való a sárga csík, a jóhiszemű figyelmeztetés akkor, ha valaminek a tolerálásában jelentős változás áll be.

    Persze a legegyszerűbb még mindig a megálló megszüntetése lenne, ode ugyanis tök felesleges!

  • OKdoki

    Mivel épp van egy pici időm.
    A Shopping City Süd-nél akartam felhajtani az A2-esre. Hosszú kanyargós majd egyenes szakasz vezetett át az autópálya másik oldalára. Egy ilyen kanyar után az előttem haladó Mondeo és még egy-két autó előttünk felgyorsított 80-ra. Én is így tettem. Majd volt egy kereszteződés és Ők elkanyarodtak, én egyenesen mentem a tábla szerint. Alig száz méterre leintett az osztrák rendőr(hölgy). Mondja, hogy 50 volt a megengedett sebesség azon a védett és jól belátható szakaszon. Elismertem, hogy rémlett az ötvenes tábla de előttem az osztrák Mondeo meg még néhány autó is felgyorsított és én csak követtem Őket. Visszasétált az autójához majd visszajött, hogy igazam van, de meg kell büntetnie 20 ( 4 éve 5 000 forint) Euróra. Elmosolyodtam, ha húsz Euróra akkor rendben van.
    Évekkel korábban Pozsonyban, a városi ajtópályaszakasz építésekor egy felüljáró közelében, követve jó pár előttem haladó autót a terelések között, az egyik utcában megállított a rendőr. Mivel én nem tudok szlovákul, a rendőr meg nem beszélt angolul, sem magyarul, ezért a KRESZ könyvet mutogatva magyarázott nekem, hogy “mindkét irányból behajtani tilos” volt kifüggesztve, ezért meg akar büntetni. Miközben ezt magyarázta, legalább 30 a-50 autó hajtott el mellettünk!!!!! Mondtam neki (angolul), hogy koronám nincs, nem fizetek. Megértettem, hogy azt akarja kövesem a kapitányságra. Mondtam OK!! Na erre kikészült. Mutatta, hogy húzzak el. Még Ő készült ki! Mindenki arra járt. Senki mást nem állítottak meg addig, amíg én ott voltam! Lehet, hogy volt olyan tábla, de nekem egy ismeretlen környéken, összetett forgalmi szituációkra kellet figyelnem. Arra ment a forgalom. Szinte mindenki!!
    Vélemények?

  • geplovagx

    Kedves! toce – 2013.03.14 // 15:05

    1. Azért ha 2 lépésre van a megálló tábla akkor talán a h*lyének is tudnia kellene, hogy az nincs 15m. Persze az nem korrekt ha 14,9m-re áll és nincs felfestés, de ha nem vagyok biztos valamiben akkor nem kockáztatok.

    2. Az Alkotás utcán bár burkolt a villamos pálya, de a Budaörsi útnál elfogy a burkolat onnantól nem tud a busz a vágányokon közlekedni ez az egyik. A másik meg, ha valamilyen okból a villamosok a megállóban kell álljanak akkor sem tudnak beállni oda, de elég ha feltorlódnak a vágányon akkor sem biztosítható a buszok általi közlekedése, de az esetleges kisiklásról nem is beszélek… Remélem nem hiszi azt, hogy a villamosok csettintésre eltűnnek a vágányról, pláne nem áramszünet esetén.

  • toce

    Ahogy így elnézem a Villányi uti megálló képét, a közterület felügyelet a BKK-t is nyugodtan feljelenthetné az utasok testi éptéségének veszélyeztetéséért. Mégis hova szállnak le. A tűzcsapba, meg a fa gödrébe? Hogy a faszba van kijelölve ez a megálló, mégha ideiglenes is?!!!

    Házi feladata kommandónak, hogy jövő hétre ellenőrizze a megállók állapotát, és jelentse a BKK-nak a nyilvánvalóan balesetveszélyes helyeket…

  • toce

    Kedves geplovagx – 2013.03.14 16:51

    A 61-es villamos kb. 3 évente 1× nem jár, és villamospótló jár helyette. Tízből 8 eset tervezett, kb. 2 váratlan. Ebből minden kb. 200.-ban éppen pont az inkriminált megállóban rohad le a tuja. Azt a megállót teháb a következő 10 évben is csak elenyésző valószínűséggel kell használni. Akkor meg megállhat a pótolóbusz a parkoló autók mellett is. Az utasokat lehet figyelmesztetni a nehéz leszállásra, a néni meg leszáll a következőnél biztonságban, és visszasétál 110 métert. Mert szélcsendben el lehet figani a következő megállóig.

    A busz sinekre fel-le hajtásához ki lehet alakítani a forgalmi rendet. A mentőnek most sem okoz gondot, a Bartók Béla úton van élő példa. CSak akarni kéne.

    A villányi út dettó.

    Persze sokkal egyszerűbb egy kávé után visszamenni, hisz megint lesz 4 új szerencsétlen, akik közül önkényesen egyet elszállítunk, a másik kettő kicsit szerencsésebb mert pontosan ugyanarra a tettre csak egy feleannyiba kerülő, és feleannyi vesződséggel járó büntit kap. Hétvégén meg nem dolgozunk a BKK-nál, tehát az igazán szerencsések akkor parkolnak a megállóban…

  • geplovagx

    toce – 2013.03.14 17:10

    Szerintem én kicsit jobban tudom, hogy évente hányszor áll a 61-es. :D Kicsit sokkal többször mint azt ön gondolja.

    Nem csak a tuja robbanhat le. Áramszünet és egyéb forgalmi akadály is lehet(utasrosszulét-baleset). Attól, hogy másik megállóban robban le egy tuja még állhat problémás helyeken a többi, mivel a villamos nem tudja kikerülni a másikat és visszafogási lehetőség sincs minden megálló után, a bevált eljárás, hogy megállítják a forgalmat, hogy ha nem muszáj ne torlódjanak fel illetve az utasokat a megállóban tudják letenni.

    A mentőautók megint más kérdés. Azért egy mentőautó kicsit mogzékonyabb és kisebb mint egy csuklós ikarus…

    A néni meg baromira nem akar elmenni 110m-t a következő megállóig. Tudnék mesélni az emberek mennyire “lusták” és értetlenek.

  • toce

    Rendben 2012-ben hány olyan nap volt, amikor használták a kérdéses ideiglenes megállót? Ebből mennyi volt az az eset, amikor a busz nem tudta volna használni a villamos megállóját?

  • geplovagx

    toce – 2013.03.14 17:36

    Pontos adatot nem tudok mivel én is szoktam szabadnapos lenni, de 40-50 eset biztos volt amikor állt a villamos forgalom a tavalyi évben valami miatt. Arra sem tudok pontosat, hogy az adott megállóban hányszor nem tudott VP megállni mert nem feltétlenül voltam a helyszínen vagy a közelében.

  • TéGé2

    Még szerencse, hogy csak a belvárosban kaszálnak:) Kicsit kijjebb lehet ám csodákat látni, kb. mindenki a padkán áll meg (tábla nélkül).

    A szembeparkolás természetes, bár engem zavar, sokszor rá is villantok a tompítottal éppen félig az útra kilógó, nyakukat nyújtogató kamikázékra, akik épp indulni készülnek, de nem sikerül egyszerre a pedálokat kezelni ill. áthasalva kinézni a baloldalon a parkoló autók mögül, hogy jön-e autó. Zavaró elsősorban a fényszóró, amely ugye jobb oldalon feljebb áll, ezért vakít is.

  • Holiday

    Aztán nehogy kikanyarodjon eléd a villantásra az a gúnár! :-)

  • TéGé2

    Legfeljebb ugrik a biztosítása 2-t minuszba…de ne adjunk tippeket a biztosítási csalóknak :)

  • Holiday

    Te meg jársz busszal 3 hétig. :-)
    Te tudod.

  • TéGé2

    Egyébként nincs ilyen veszély, mert feltételezvén, hogy úgyse látja a villogást, dudálással is nyomatékosítom, hogy “we brake for nobody” (Űrgolyhók után szabadon). :)

  • simanadam

    A Clios esetnél éppen arra jártam, így én is írtam a blogban róla és felmerült bennem pár kérdés:
    http://simanadam.wordpress.com/2013/03/14/loposauto/

  • Shanyi

    Valaki meg tudná nekem mondani, hogy a bekamerázott részen (pl. Bajcsy-Zsil. út, Bazilika mellett) van-e most lehetőségük a kamera felvétele alapján (objektív felelősség elvét követve) büntetni vagy csak akkor van büntetés, ha helyszíni bírsággal vagy ezzel a “thb”-vel “fizikailag” is megtalál a közterületes??
    A félreértések elkerülése végett, az említett hely külön érdekessége, hogy CÉLFORGALOMként lehet behajtani a bazilika saját parkolójához , illetve a mellette levő 2 db ÁRUSZÁLLÍTÓ helyre.. A posta közelsége miatt és a parkolóhelyek hiánya/sorompóval való védettsége miatt rendszeresen állnak meg ott magukat áruszállítónak gondoló vagy épp csak pisilni beugró autóstársak, és szinte mindig nekik áll följebb, ha elmondom nekik, hogy az a hely nem az a hely, ami nekik van fenntartva.. Tavaly egy ilyen alkalommal, amíg vártam (szabálytalanul, de a forgalmat nem akadályozva), hogy megérkezzen és tovahaladjon onnan, a kamera dolgozott és később küldték is a csekket.. Ha “élő erő” jött volna, neki csak elmagyarázom, hogy pont áruval érkeztem, és a “helyemre” várok..

    De ha jól tudom, ez a fajta büntetés, tehát a szabálytalan parkolás kikerült az objektív felelősség hatálya alól, így nincs lehetőség utólagos büntetésre, vagy a helyszínen vagy sehogy..
    Jól tudom??? ;)

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

Sportosítja terepkombiját a Volvo

A Polestar teljesítmény-optimalizációs csomagot emelt hasú luxuskombijára is kiterjesztette a Volvo. A V90 Cross Country érdemben nem lett erősebb, viszont dinamikusabb.

Emily Ratajkowski így is nagyon szexi

Napjaink legnépszerűbb, és talán legszebb modellje Emily Ratajkowski, akiről kerestünk néhány olyan fotót, amivel az autóbuzik is meg lesznek elégedve.

Önvezető BMW-k lepik el München belvárosát

Önállóan közlekedő autók tesztelését kezdi jövőre München belvárosában a BMW.

F1: Massa vállalná a Mercedes-munkát

Felipe Massa a Mercedes-ülés kedvéért simán visszatérne a nyugdíjból, igaz, nem lát sok esélyt arra, hogy őt válasszák.

Így változik az útdíjrendszer jövőre

Jövőre nem emelkednek a tömegközlekedési tarifák, és az úthasználati díjrendszerben sem lesz komoly változtatás.

Hidrogén hajthatja a Lexus új csúcsmodelljét

Brit sajtóértesülések szerint a Lexus LS utódmodellje nem is hibrid, hanem egyenesen hidrogén üzemanyagcellás lesz. A modell 2019-ben érkezik, addig még bármi megtörténhet.

F1: Wehrlein készen áll, hogy beüljön a Mercibe

A Mercedes neveltje, Pascal Wehrlein úgy gondolja, készen áll a kihívásra, ha Toto Wolffék úgy döntenek, vele pótolják a visszavonuló Nico Rosberget.

F1: Vettel nem készül a Mercedeshez

Sebastian Vettel azt mondja, nem pályázik Nico Rosberg megüresedett mercedeses ülésére, neki a Ferrarinál van dolga 2017-ben is.

Minden évben jön egy-egy elektromos Mercedes

Felső fokozatba kapcsol a Mercedes-Benz villanyautó-projektje: kilenc éven belül tíz vadonatúj elektromos modellnek kell piacra kerülnie.

F1: A Mercedes-főnök nem hajt Alonsóra, Vettelre

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azt mondja, nem igazán szeretné elcsalni Sebastian Vettelt a Ferraritól vagy Fernando Alonsót a McLarentől Nico Rosberg helyére. Kimi Räikkönen nincs a képben.

Felejts el mindent, amit eddig a Suzuki Ignisről gondoltál!

Az új Suzuki Ignis csak nevében hasonlít a korábbi, szomorú, szögletes kisautóra. Az új divatos, okos belül és vezetni is jó.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.