Parkolás, parkolás és megint csak parkolás. Ez az autós egyik legnehezebb feladata, és a KRESZ szabályok erdejében nem egyszerű eligazodni, hogy hol, meddig, milyen formában hagyhatjuk szeretett négykerekűnket.

               

Olvasónk kérdezi

Tiszteletem!

Olyan kérdésem lenne, hogy egyirányú utcában parkolhatok-e a menet iránnyal szemben, ha ott fordultam meg, és nem a behajtani tilos tábla irányából érkeztem ahogy azt a közterület felügyelők állítják.

Köszönettel. B.K                                                 

Szakértőnk válasza

Tisztelt Olvasónk!

A KRESZ vonatkozó rendelkezései az úttest jobb oldalán való megállást teszik lehetővé, illetve egyirányú utca esetében a bal oldalán történőt is, amennyiben az úttest jobb széléig legalább 5,5 méter szélességű hely marad.

Külön felhívom azonban a figyelmét arra, hogy egyirányú utcában a KRESZ alapján tilos megfordulni, gyakorlatilag önmagában a megfordulás is szabálysértést valósít meg. A forgalommal szemben történő megállás kétféle okból eredően fordulhat elő, vagy a behajtás, vagy a megfordulás miatt, a KRESZ alapján mindkettő tilalmazott.

Üdvözlettel:
dr. Kozma Tamás
www.karterito.hu

Vezetéstechnika

Egy rossz oktató komoly átok a vezetéssel ismerkedők számára. Van aki tudja kezelni a problémás alakot, de van akinek egy életre elmegy a kedve az autózástól, ha oktatója alkalmatlan a feladatra.

                              

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Székely úr!

Kiskoromtól kezdve nagy érdekeltek az autók, nagyon vártam, hogy megszerezzem a jogosítványt. A gyakorlati órákra viszont mindig félelemmel mentem, ugyanis oktatóm elég erőszakos volt, kiabált, mégsem cseréltem le, mert kihívásként fogtam fel.

Lassan két éves a jogosítványom, de máig megmaradt a félelem, ha autóvezetésről van szó. Városba nem is merek már menni, pedig eleinte még néhányszor mertem. Egyre rosszabb a helyzet.

Mit tehetek?                                         

Szakértőnk válasza

Tisztelt Kérdező !

Tartok tőle, hogy nincs egyedül aki ezzel a problémával küzd. Értem hogy kihívásnak tekintette, hogy egy nem megfelelő ember mellett kitartott, és mégis megszerezte a jogosítványt, de mint tapasztalja a rossz élmények megmaradtak, és egy idő után elbizonytalaníthatják.

Javaslom, hogy egy kevésbé megtépázott idegrendszerű oktatóval, vagy családtaggal, kezdjen el újra vezetni, és egy eddigitől valamelyest eltérő módszerrel gyakorolja a vezetést.


Amennyiben sokat kihagy , idővel kezdheti elölről. Gyakorló órákat kellene vennie egy olyan ember mellett, aki tudja hogy Önnek mire van szüksége a továbblépéshez, és kellő türelemmel kezeli Önt. Aki fél, vagy tart valamitől, tehát nem biztos a dolgában, az nem vezethet jól, és magabiztosan, sokkal hamarabb elfárad. A vezetést nem lehet könyvből tanulni, csak a gyakorlatban. Egy olyan embert kell keresnie akiben megbízik. Elsősorban a lakóhelyén kellene ilyet keresni, és pár hetet rászánva eljutni addig, hogy leküzdve félelmeit, önállóan tudjon vezetni.

Üdvözlettel Székely Gyula

Autóvásárlás

Három Mercedesben eltöltött hosszú évek után mit vehet az ember? Adja alább, vegyen egy olcsóbb autót? Üljön át egy Ford Focusba? Szakértőnk válaszol a nehéz kérdésre!


       
           

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Szakértő Úr!

Már a harmadik Mercimet használom, mindig kb. 2 évesen vettem őket úgy 100000 km-el, majd 6-7 éves korban 300000 km-el továbbadtam. E 220 cdi-ről van szó. Most nyugdíjba mentem, készülök eladni a mostanit is 2006 évvégi, 252ezer van benne. Kb 3 millióban reménykedem, hiszen tip-top állapotban van.

Úgy gondoltam átülnék egy olcsóbb megoldásba, de ne legyen túl gagyi sem. Max.1-1.5 millót szánnék rá. Már kevesebbet (évi 15000) autózom, és szervizre sem tudok már sokat költeni. Három csere ajánlat is lenne beszámításra: egy 2000-es Carisma dízel (600000-ért) egy 1999-es 2000-es benzines E-osztály (800000-ért), valamint egy 2006-os Focus 1,6 tdci 98000 km-el magyar szervizkönyvvel szép állapotban (1,5 mill.-ért)

Mit javasol melyik a jó választás, vagy csak inkább készpénz?

Köszönöm válaszát, üdvözlettel: Bodai Ferenc                                          

Szakértőnk válasza

Kedves Ferenc!

Mivel a szervizköltség fontos kritérium, a 13 éves dízel Carismát és az 1999-es Mercedest zárnám ki először, főleg, ha automata váltós. Ha már dízel, a Focusban az 1,6-os PSA-motor elég jónak számít, baja többnyire csak a turbófeltöltőnek lehet, ha eltömődnek az olajjáratai.

De ha tényleg 98 ezret futott, erről az autóról nem beszélném le. Ha nagyon hosszú távon gondolkodik az autóban, akkor 1,5 millió forintból a 2008 végi modellfrissítés utáni Focust is kap benzines motorral, a dízelhez képest városban 3, egyébként 2 literes többletfogyasztással és sokéves perspektívában kevesebb hibalehetőséggel. Egy 211-es E-osztályhoz képest a legtöbb autó komoly visszalépés, de a Focus biztonsága, zajszintje, rugózási komfortja remélhetőleg nem okozna csalódást Önnek.

Üdvözlettel, Szörényi András                           

Önnek is van kérdése?


Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!
Füstöl, csörög, de senki sem tudja a hiba okát? Karbantartási szakértőnk segít a bajban!