Megugrott az autólopások száma

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.03.12. 06.00

Miért lopnak ismét egyre több autót? Hogyan ússzák meg a bűnözők? Hol van az autótolvajok hipermarketje?

Megtört egy örömteli folyamat. Hosszú éveken át fokozatosan csökkentek az autólopások, ám a 2010-ben pozitív rekordot jelentő 5864 darab ellopott autó után ismét egyre több bűncselekmény történik Magyarországon. A hivatalos megfogalmazás szerint a “rendőri eljárásokban regisztrált gépjármű lopások száma” 2011-ben 6160-re, míg 2012-ben az előző évinél is nagyobb ugrás után 6920 darab autóra emelkedett. Vagyis határozottan növekvő trendről beszélhetünk.

Miért emelkedik ismét a lopásszám?

“Egyértelműen azért, mert a válság miatt megnőtt az igény az olcsó autójavításokra, egyre többen ellenőrizetlen sufniműhelyekbe hordják a kocsijukat. Márpedig az olcsó javítást sokszor a legolcsóbb alkatrésszel lehet csak megoldani, a lopottal” – állítja Vezda László, a Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesület nevű civil szervezet egyik vezetője, aki információit gyakran a nyakon csípett tolvajoktól szerzi.

2009 előtti évtizedben évente 180-230 ezer új személyautót állítottak forgalomba itthon. A jármű-értékesítés közelmúltbeli fénykorában ezeket nagyrészt hitelre, gyakran önerő nélkül vásárlók egy része ma kínkeservesen tudja csak fizetni a megugrott törlesztőrészleteket, sokuk képtelen a garancia lejárta után drága márkaszervizbe járni. Márpedig a 4-12 év közötti autók tömegeit javíttatni is kell.

“Rendkívül megnövekedett a piaca a fekete alkatrészeknek a válság miatt, a tolvajok ezeket terítik a javítók között. Ez nem csak magyar jelenség, Európának ezen a felén máshol is hasonló igény lépett fel” – mondja Vezda.

Szerinte az ilyen-olyan garázsszervizbe járóknak fogalmuk sincs, hogy a “meg lehet-e oldani számla nélkül?”, “lehetne-e még olcsóbban?” típusú alkudozásokkal a járműtulajdonosok közvetetten éltetik ezt az iparágat. “Sajnos nem tudják, hogy alkalmanként lopott alkatrész kerül a kocsijukba, de nem is érdekli őket. Nem kérdezik meg, hogy honnan van.”

Természetesen érdeklődtünk az ORFK-nál is, hogy szerintük mi áll a lopások jelentős növekedésének hátterében, de a több mint egy hete elküldött kérdésünkre még nem válaszoltak.

Miért ússzák meg?

Az autóvadász szerint közvetett oka is van a lopások elharapódzásának, mégpedig az, hogy “nincs jogi visszatartó erő, nem megfelelő a szabályozás”. Ez a helyzet persze nem új, semmi köze a válsághoz, de a növekvő lopásokra lehetne, kellene reagálni a törvényhozóknak. Ma ugyanis ha elkap egy lopott autóval közlekedő tolvajt a rendőr, akkor egyáltalán nem biztos, hogy el tudják ítélni autólopásért.

Kell a Swiftekbe az alkatrész, ezért ezt lopják leginkább

Jelenleg két büntetési tétel létezik, az egyiket gyakran kijátsszák a tolvajok. A vezetés közben nyakon csípett bűnözők előszeretettel mondják a rendőr szemébe, hogy ők bizony csak furikáztak a kocsival, dolguk végeztével visszavitték volna, szó sincs róla, hogy pénzért akarták tovább adni egy megrendelőnek. Márpedig ha utóbbit nem tudja rájuk bizonyítani a vádhatóság, akkor csak “jármű önkényes elvétele” miatt indulhat eljárás ellenük. A valóság ezzel szemben rendszerint az orgazdaság, ez a másik büntetési tétel, csak ezt nehéz bizonyítani.

“Nincs köztes jogi kategória, olyan, hogy autólopás. Ellopta, elkapták, megbüntetik, ez kellene” – füstölög Vezda.

Hol lopnak sokat? Hol keveset?

A legtöbb autót, mint a rendszerváltás óta mindig, Budapesten lopják: az egész országban ellopott 6920-ból 4733 autót a fővárosban vittek el tavaly. Hasonló aránytalanságokat látunk, ha megnézzük a kerületek közötti különbségeket. Miközben a VII.-ben 7 darab, a szomszédos VI.-ban 9 autót loptak el egész évben, addig a III.-ban 137-et, a XI.-ben pedig 167-et. A két belső kerület méretre sokkal kisebb a külsőknél, de a számok között jóval nagyobb a különbség, mint a területekben, aminek több oka van.

A belvárosban rengeteg térfigyelő kamera működik, a VI. kerületben például van olyan rész, a Diplomata-negyed, ahol nem csak az utcák oszlopaira, hanem számos épületre, nagykövetségekre, azok kerítéseire külön felszereltek kamerákat. Ezekben az utcákban a rendőrök is gyakrabban járőröznek.

A tolvajok által kedvelt méretes lakótelepek és P+R parkolók ellenben a külső kerületek jellemzői. Különösen utóbbiakat figyelik a bűnözők: az agglomerációból munkába érkezők reggelente lerakják itt a kocsijukat, amit csak este vesznek fel. A bűnözőknek elég 2-3 reggel kinézni az orgazda által megrendelt kocsit, jó eséllyel másnap is ugyanúgy lerakja majd a tulajdonosa, aki viszont csak este jelenti be a lopást. Ha délelőtt elviszi a tolvaj, estig az ország bármelyik szegletébe elautókázhat vele, anélkül, hogy köröznék.

Szintén jelentős aránytalanságok jellemzik a megyék közötti különbségeket. Nógrádban 18, míg Békésben 21 autót loptak el 2012-ben, az utóbbit felügyelő megyei rendőrkapitányság szerint az elmúlt évtized legnagyobb fogása éppen egy budapesti banda lekapcsolása volt.

A főváros mellett Pest megye “az autótolvajok hipermarketje” Vezda megfogalmazása szerint, ahonnan 872 autót loptak el tavaly. Egyrészt Budapest közelsége miatt itt a legnagyobb a választék, másrészt ide futnak be az utak, itt mozog a legtöbb kocsi, de innen is tudnak a legkönnyebben eltűnni a tolvajok a számtalan különböző irányba induló út miatt.

Mit lopnak?

Amikor a típusok szerinti listát kértük a rendőrségtől, meglepő módon azt a választ kaptuk, hogy nem adják ki. Azóta folyamatos egyeztetésben állunk velük az adatkérésről, ugyanis egyrészt korábban kiadták ezt a statisztikát, másrészt szerintünk ezek közérdekből nyilvános, több millió autótulajdonos számára hasznos információk.

Amíg megérkeznek a hivatalos statisztikák, addig az autóvadászok adataira hagyatkozhatunk – ezt mutatja a fenti ábra. Vezdáékhoz tavaly 483 jármű ellopását jelentették be, ezek márkák szerinti megoszlása kellően alátámasztja az autóvadász állítását. “Használatra nagyon kevés prémium-kategóriás autót lopnak manapság, egyértelműen bontásra viszik a népautókat, az alkatrész miatt.”

Amint a grafikon jól mutatja, a VW, a Suzuki, az Opel és a Renault adja a lopások felét, míg az Audi, a BMW és a Mercedes a sor végére szorult (3, 2 és 1 százalék). A típusok között a Swift, Megane, Golf sorrend alakult ki 2012-ben, de hangsúlyozzuk, hogy ezek nem a hivatalos adatok, azokat várjuk a rendőrségtől.

Mi a trend?

Egyesek talán azt gondolják, hogy a kulcs nélküli autók terjedésével biztonságosabbá válnak a járművek, vagy legalább nehezebb kinyitni, elvinni őket, de Vezda tapasztalatai szerint ez egyáltalán nem így van. “Furcsa, de a technika fejlődése következtében egyre gyorsabban képesek ellopni az autókat. Egy elektronikus nyitású járművet laptoppal gyorsabb kinyitni, mint a mechanikus zárral szerelt régit egy darab dróttal, vagy álkulccsal. Nagyon kevesen gondolkodnak így, de a jármű értékének a 10 százalékát a biztonsági rendszerére kell költeni.”

A drága autók “hanyagolása” és a lopások felgyorsulása mellett Vezda szerint a legszomorúbb folyamat az, hogy a bűncselekmények száma még tovább emelkedik majd, mivel az olcsó javítások iránti élénk kereslet megmarad, sőt, jó eséllyel növekedik.

Kommentek

  • clior

    Eloszor is emlekeztetnem a multkori cikk bosz vedoit (amikor hazudik vagy ostobasagot beszelt az egyik forendor), hogy a rendorsegnek a sebessegmeresen kivul tobb feladata is lenne.
    Az agyonkamerazott helyeken kivul kellene tobbet jarorozni es nem az amugy is konnyen ellenorizheto kamerazott teruleteken mutogatni magukat. Ahogy a kabitoszer terjesztoket is lazan lehetne osszeszedni, mivel rendszeres idopontokban jarnak, ugy a muhelyek is ismertek ahol a lopott autok darabjai elosztasra, bontasra kerulnek. Talan ha kevesbe lenne atszove a rendorseg a korrupciotol, de inkabb a maffiaszeru atfonodasoktol, akkor lehetne tenni ezek ellen. Pinter es Orban erre a statisztikara gondolom nem fog reagalni, hogy mennyire sikeres a kozrend.
    Ahogy a katyukarra sem szamitunk, ugy a lopasra sem, ne mondja azt senki, hogy a vedelemre mennyit kell koltenem (+10%), adokban boven megfizetjuk, csak eppen semmit nem kapunk erte. A NAV is konnyen buktathatna ezeket a szereloket, persze ezzel is munka lenne, egyszerubb ha nem adott nyugtat vagy egyeb mulasztas miatt az irodabol lovoldozhet.
    A fegyelem alapveto kovetelmeny, de ahhoz olyanna kell teni az orszag torvenyeit, hogy betarthato es szamonkerheto legyen mindenkin!

  • Mirage

    Csatlakozom Clior kartárshoz. Minden szavával egyet értek, hozzáfűzve annyit, hogy azért én minden olyan jellegű lopás esetében, amikor bizonyíthatóan nem az éhhalál késztet valakit lopásra (például az autótolvajokat), én bevezetném a nyilvánvalóan elrettentő erővel bíró finom kis kézlevágást is ezekben az esetekben. Kíváncsi lennék, hogy kis retek hazánkban fél éven belül hány “félkarú rabló” szaladgálna átgondolva, hogy szüksége van-e még a másik kezére is.. Szerintem lennének páran. Elrettentő erejű szankciókra van szükség, aki mást állít, az gondolkozzon el azon, hogy a történelem folyamán, hányszor sikerült szép szavakkal meggátolni az elharapódzó káoszt és bűnözést..? Ezek tények sajnos. Birka az a társadalom, amelyik hagyja magát kirabolni és végignézni ahogy kisemmizik a bűnözők. Beteg dolog ez.

  • PAlex

    Inkább a sok hülyének nem kéne számla nélküli sufni műhelyekbe járni, és akkor nem lenne igény a lopott autókra (vagy legalább is nem ennyire).
    Ez így volt régen az autórádiókkal. Az embereket nem érdekelte, ha lopott cuccot kaptak olcsón, csak ne tőle lopják el…

  • Xebulon

    Ebay-ről vásároltam egy GPS nyomkövető kütyűt – 3500Ft-ért (szállítással együtt). SIM kártya kell bele, lekérdezhető a pozíció, beállítható egy elektronikus kerítés – azaz ha napközben elvinnék az autót rögtön dob egy SMS-t. SMS-ből leállítható a motor is (ha bekötötted).

  • Szöcske

    Szegín ótótolvajokat lenízik a nagy tolvajok,nem tartják egyenrangúnak.Ezé nincs rá törvény 50 éve…

  • mojszipupi

    1. Volt szerencsém az egyik legnagyobb hazai gépjármű importőrnél dolgozni, annál akit a kormány is nagyon kedvel…ennek kb már 10 éve, és 3 évet húztam le, nem a szervíz részében, de kristálytiszta képet kaptam mi folyik az ún “márkaszervizekben” Az kizárt h autót valaha bevigyek bármelyik hasonló nagynevű céghez….nem írom le mik történtek, de bőven olyan dolgok, amiket sztem 10 ből 8 nem hinne el…
    2. A “sufniműhely” amit egy nagyon régi és jó ismerős visz, pontosan azokat a gyári alkatrészeket rendeli meg, mint amit a márkaszerviz is. A különbség csak annyi h ő bele is teszi azokat, amiket kell, és ki se kerül az autómból semmi, aminek nem kéne….

    Ez a cikk egy merő csúsztatás. Nem mondom h nincs benne igazság, de amúgy nettó hülyeség. Miért nem arról teccik írni, h az ország felelős? vezetői? mi a faszért engedik ezt???

  • montsenior 10

    Sokan azért keresik fel a sufnimühelyeket,mert nem tudják a méregdrága mühelyköltséget megfizetni .Szerintem senki sem kiván lopott alkatrészt az autójába csak burkoltan ezt kapja.Miért van olyan gyanu hogy csak papiron van kicserélve az alkatrész??Szervizeknél nem lehet olyan hogy a garanciális kocsira van rátelhelve az az alkatrész amely más kocsiba kerül be biztossan ,és még lehetne sorolni.

  • L.Rómeó

    clior
    “Eloszor is emlekeztetnem a multkori cikk bosz vedoit (amikor hazudik vagy ostobasagot beszelt az egyik forendor), hogy a rendorsegnek a sebessegmeresen kivul tobb feladata is lenne.”
    énmeg véddem a mutkori cik védőjét holliday tessókát mer a rendőrség és kórmány jol naggyon jol végezi a munkáját!
    kész.

  • L.Rómeó

    csaka prolik patoggnak itten

  • Levrone

    Kedves (T)Ró(ll)meó. Remélem csak egy hibás program vagy a mátrixban és nem egy hús-vér ember… :-) Az nagyon adná… :-) Amúgy jó a stílusod, én is írtam már hasonló trollgenerátort, ami adott szövegben előforduló kulcsszavak alapján generálta a hülyeségeket kiválasztható stílusban, paraméterezhetően. Ha mégis valós vagy, akkor mea culpa. :-)

  • zoldfulu2000

    Csatlakozom én is a gyanakvókhoz, az azért beszédes hogy egy márkacsoporthoz tartozó valamennyi márkát (még legcsóróbbat is) lopják ezerrel, ehhez nem a sufniműhelyek kellenek hanem a gyári alkatrészekhez férő márkaszervízek.

    Egyébbként mi is jártuk meg márkaszervízzel annak idején, minőség terén. A mostaniból viszont az egyik kifejezetten korekt volt. Nagy meglepetés lenne ha zavarosbanm halásznának, pláne azért az árért amit kérnek.

  • BeZol

    GPS védelemről ennyit, khm:

    GPS BLOKKOLÓ (kézi)

    Leírás: :
    — Attól tart hogy társa, főnöke, vagy bárki más GPS nyomkövetőt rejtett autójába vagy táskájába hogy nyomon kövesse önt?
    — Ez a GPS blokkoló a megoldás.
    — 8-10 m-es hatótávolság,
    — Tölthető akkumulátor, töltővel,
    — Egy feltöltéssel 4-5 órás üzemidő,
    — Autóstöltővel (szivargyujtórol),
    –Az eszköz falon keresztül csak nagyon korlátozott mértékben működik,
    elsősorban egy légterű helységben, kocsiban, vagy szabadban hozza a leirt hatótávolságot.
    — GSM/GPS egyben: Ár: 110.000 Ft.

    Egyszer kerestem kis pici kém kamerát, ami pl. egy öngyújtón van, és észre sem veszed, és egy ilyen oldalon találtam GPS blokkolót, amit kézbe vihetsz, kamionosoknak ajánlják külföldön ha épp elugranának sutyiba vhova, alagútban benyomják, és a főnök azt hiszi dugóban áll, mert ott amúgy sincsen jel.

    Ennyit a GPS védelemről, fizetheted szépen a havidíját a semmiért, már ha felkészült a tolvaj.

    Pontos sztorit nem tudok, csak fél füllel hallottam, hogy vkinek ellopták a vadi új 1es bmw-jét, volt benne gps, de vmi vacak szerződés volt kötve a t-mobile-lal, akik csak akkor adják ki a gps koordinátákat, ha az intézkedő rendőr megadja az azonosítóját, neked mint tulajnak nem adják meg. Itt 2 probléma lép fel: 1. a rendőr van, hogy csak 1 óra múlva jön ki, így még üldözőbe sem veheted pl taxival a saját autódat. 2. A kiérkező rendőr nem volt hajlandó az azonosítóját bediktálni “csak ha elintéztük a papirokat”. Máris volt egy legalább 4 órás előnye a tolvajnak, amivel már a határ túlsó felén is járhatott. Az autó nem került elő, de mikor először hívták t-mobile-t akkor még volt jel…

    Érdemes a GPS védelmes szerződéseiteket végigolvasni, nemám van vmi apró betűs rész, mert nagyon csúnyán megszívhatjátok, már ha épp nem blokkolták egy kézi GPS blokkolóval :D ami persze még szivargyújtóról is tölthető :D

    Egy szó mint száz, a mechanikus védelem a nyerő, ezeket az elektronikus vackokat felejtsétek el.

    Váltózár + kormányzár –> csak rükvercbe tudnak elmenni teljesen balra kanyarodva. A váltózárat felfúrni nem lehet, mert összezár, ki kell bontani az egészet hozzá, a csavarokba amik fogják teljesen új menetet kell felfúrni, és akkor sikerül leszedni, persze nem értek hozzá, de lehet van alternatíva, de ehhez is sok idő és szerszám kell, és nem hiszem hogy 2 percnél többet foglalkoznának 1-1 autóval a netes videók alapján. Márpedig ehhez 1000% hogy sokkalta több idő kell.

    Lopásokról annyit, hogy ahol van kereslet, ott lesz kínálat is. Talán meg kéne szüntetni a keresletet…

  • somebody

    Komolyan nem értek itt pár embert. Miközben komoly felháborodást vált ki, hogy bekerül az Alaptörvénybe, hogy a család egy heteroszexuális pár és gyermekek életközössége (“micsoda erkölcsi fertő…”), addig itt egyesek kézlevágásról vizionálnak. Ezt mégis hogy?

  • L.Rómeó

    mitt nemértel kézlevágással nemtudnak vezetni
    enyi
    etyszerű mindaz etyszer1

  • L.Rómeó

    ha golfomat elopná valami ember egyetértennék a levágásal!
    amúgymeg az eröszak elenes vagyok

  • Holiday

    Somebody!
    pedig a képlet egyszerű. Azok a leghangosabb jogvédők, akiket zavar az Alaptrövény általad említett passzusa. Ne feledjük, hogy a liberális a legdurvábban kirekesztő. Miközben megértésről, elfogadásról, a buzulás és tolvajlás megbocsátásáról papol, aközben mindent tagad, ami nem egyezik meg az ő elképzeléseivel. Mit tagad, üldöz…

    Szóval pont azok a farizeus “emberi jogvédők” fognak szót emelni a kézlevágás ellen, akiket zavar, hogy a család egy férfi és nő, valamint gyermekük, gyermekeik közössége…

  • Holiday

    Mojszipupi!

    Ezek szerint kollégák voltunk, legfeljebb két különböző időben.
    A vádaskodásodat visszautasítom az általam nagy számban ismert tisztességes márkakereskedők és alkalmazottaik nevében. Ostoba, általánosító, korlátolt megjegyzést rettyintettél ide, megsértve számodra ismeretlen emberek százait. Akkor lennétek kvittek, ha bármelyikük fasznak titulálna téged. Neki legalább garantáltan igaza lenne.

  • L.Rómeó

    igen mojszi ha nemérrtennéd tezsvéremet fassz vagy!
    az ágaskodásot semit nem érr.

    ésa liberrális szennyedék a nevíbőlis addódoan üldözős antiszemmita!
    ide kézlevágás kel!

  • Holiday

    BeZol!

    A tolvajlás kb. egyidős az emberrel. Utópia lenne azt remélni, hogy a lopott autók kereskedelme megszüntethető.

  • Mahler

    Nem csak az autólopások száma emelkedett meg:
    pl.emelkedő tendenciát mutat a csalások,zsarolások, emberölések, testi sértések, garázdaságok száma- és általában a gazdálkodással kapcsolatos bűncselekmények száma is. Mostanság a rendőrségnél- megyei szervekig bezárólag- nincs gépjármű lopási csoport, egyes nyomozók “speciálózódtak” gjm. lopások felderítésére. Kevesebb hatékonysággal dolgozhat az operatív csoport, mert “belefulladnak” a gazdasági bűncselekmények felderítésébe. Megváltozott a rendőrség szerkezeti felépítése, az egyes egységek feladat köre és az alosztályok, osztályok száma. A munkába állt rendőrök jelentős százaléka 1-3 után elhagyja a céget,mert elképzelései nem valósulnak meg. A gépjármű lopások felderítéséhez nagy tapasztaltú nyomozók, jól működő ” információs hálózat”, megfelelő technikai feltételek és jelentős idő szükséges. Általában sokkal nagyobb szükség lenne a rendőrségnek arra, hogy sokkal bővebb, tágabb-ezúttal szorosabb kapcsolata legyen az emberekkel. A sokmindenben megváltozott elkövetési magatartás miatt az ” elkapom az úton” dolog már réges-régen nem működik. Nem hiszem, hogy a rendőrség felelőssé tehető ezért, mert erőn felül dolgoznak-de nem a gépkocsi lopások elkövetőinek elfogása az elsőrendű feladatuk.
    Türelemmel kell lennünk, amíg ki nem érlelődik végre-valahára egy olyan erkölcsileg, szellemileg érett, tapasztalt rendőri réteg, akik képesek lesznek sokkal nagyobb hatékonysággal dolgozni. De ne tartsunk attól, hogy a gépkocsi tolvajok kevesebben lesznek.

  • somebody

    Holiday
    Amit itthon liberalizmusnak csúfolnak az valóban megérne egy külön történetet, de az nem a fórum témája lenne.
    Mahler
    Amíg pl. polgármesteri hivatalok udvarán segélyosztáskor az uzsorások nyilvánosan!!! szedik be a pénzt addig szerintem kicsit vicces a “jól működő információs hálózatról” beszélni. Vagy a rendőri állománnyal van komoly probéma vagy a szervezetben kellene kicsit rendet tenni és a fontos területekre összpontosítani.

  • Holiday

    Somebody! A szar mindenhol szar.

    Mahler! Értelek én és sokkal jobban értesz a dologhoz, mint én, ezért kérdezlek: de hát mennyi idő ez? Hány év, vagy évtized?

  • imitto

    montsenior 10: “Sokan azért keresik fel a sufnimühelyeket,mert nem tudják a méregdrága mühelyköltséget megfizetni” Ne haragudj, de fordítva ülsz a lovon. Sokan azért keresik fel a sufniműhelyeket mert olyan autóval járnak amit nem engedhetnek meg maguknak. Marha egyszerű lenne, tudom mennyi a bevételem, kiszámolom mi az ami belefér (nem azt hogy az elején havi 24 ezer belefér CHF alapon, mert az 2 év múlva havi 40 + üzemanyag + szervíz + gumi + biztosítás). Szomorú, de havi 90.000.- forintból ne akarjon valaki új Swiftet. Hitelre főleg, azt csak akkor ha az autóval pénzt fog keresni. Látom én is mi megy, a lakótelepi parkolóban 2 féle autóból van a legtöbb: új kisautók (Swift-SX4-Fabia-Grande Punto stb), 1-3 évesek, jellemzően minimál önerővel a leghosszabb futamidőre. Had’ pukkadjon a szomszéd. A másik véglet a levedlett, 10-15 éves luxus rombolók (A8-7er-Superb-Passat) készpénzért, mert “a sok hülye hitelre veszi azokat a kis papírautókat, mikor 800-ért megkapod a full luxust”. Előbbi a hitel mellett nem tudja szervizelni az autót, utóbbinak meg eszébe se jut hogy a vételárat 2-3 szervíz még egyszer elviszi…és emiatt kell az olcsó alkatrész. Gondolkodni kellene, ésszel autót venni MAGUNKNAK és nem a szomszédnak.

  • clior

    Erdekes iranyt vettek a hozzaszolasok, de maradjunk annyiban, hogy a tolvajokat es ertekesitoket elfogni tobb munkat igenyelne, mint a sebessegmeres. A biztositok karterites aloli kibuvasa, oktalan avultatasa szinten ezt a folyamatot erositik. Nem kell kezeket vagni -bar elrettento lenne-, de torvenyt se alkossanak mar, hogy csak autokazni viszi, akkor az nem buncselekmeny. Nekem mar loptak el automat, tudom milyen erzes es mekkora veszteseg. Persze egy kaosz orszagban orulhetunk ha neha eljutunk a celunkig es nem tamadnak le az orkok, vagy a tek-nocok. Konnyen lehetne csokkenteni az ilyen iranyu bunozest, de ahhoz nem kellene venni egy Skoda Yetit a rendorsegnek 11 millaert, ott mennyit lopnak el autonkent?

  • Holiday

    Clior!
    Valóban időigényesebb dolog tolvajokat keresni, mint sebességet mérni. Ennek ellenére nem gondolom, hogy a rendőrség csak az utóbbira koncentrálna, ám mivel itt autósok vagyunk, s nem tolvajok, így érthető, ha ez az aktivitásuk a feltűnőbb, ezt érezzük a saját bőrünkön.
    Abban is egyetértek, hogy mint minden országban, így nálunk is tűnhetnek kaotikusnak dolgok a magunkfajta kisember számára (biztosan kaotikusak is bizonyos esetekben)

    Azt azonban hülyeségnek tartom, hogy bármiféle autó beszerzésének elhalasztása érzékelhető hatással lenne a bűnüldözés hatékonyságára, akárcsak a biztosítói avultatásról írt elég egyszerű megfogalmazásodat…A biztosító ugyanis a hatályos jogszabály alapján avultat, ami polgári peres kérdés. Kiemelem, van lehetőséged a téged ért avultatást polgári úton érvényesíteni.

  • Mahler

    Szia Holy!
    Szigorúan megmaradva a “gépkocsilopások eredményesebb felderítése, visszaszorítása” terén a következők lennének rendőri szempontból kedvezőek:
    1./ Ki kell tanítani,nevelni és megtartani egy ütőképes-minimum 5 éves-tapasztalattal rendelkező csoportot-szerintem megyénként minimum 4-5 ember. / ez időben egyre javuló lehet, de minimum 2-3 év /
    2./ Rendelkezésükre kell bocsájtani azt a technikát, amivel ehhez a melóhoz rendelkezni kell / nem írhatom le mik ezek,de nem 10 forint, az biztos /
    3./ Megfelelő ” rendőrségi áttételeken” keresztül igen szoros kapcsolatban kell lenni a lopások felderítését szolgáló civil szervezetekkel. Az “áttételeken” keresztül azt értem, hogy ne a nyomozó csoport vezetője legyen a közszereplő!!
    4./ Szükség van egy országos értékelő csapatra, akik összehangolják a munkát-mert ezt ugye nem egy megyében kell csinálni és néha külföldiek is lopnak , mi pedig szintúgy!Ebből nem hagyható ki az interpol, ezt pedig mindenki ismeri!.
    5./ Ez a munka nem végezhető el titkos informátorok nélkül- ehhez pedig sokminden kell: pénz. pénz,egy hely, ami legalizálva van,/lakásra,lakásokra gondolok! / stb.stb-/ nem mindenről lehet itt beszélni/.
    6./ Ennél- az az érzésem- jobban meg kell fizetni a bűnügyi munkát,mert itt a nyomozól sokszor 2-3 napot is melóznak folymatosan-másképp nem lehet csinálni.
    7./ Kellenek hivatástudattal rendelkező, magas kvalítású vezetők és elkötelezett beosztott nyomozók, akiknek szíve-ügye a munka!!
    Folytatom!

  • Mahler

    II.rész!
    A tömény lényeget-szerintem- már leírtam, de egyként rosszul gondolkodó társamnak itt üzenem: a rendőrség szakágakra oszlik, ezekért felel elsősorban! Tehát a közlekedési rendőrrel ne akarjunk minden áron gépkocsi tolvajt fogatni, mert egyszerűen elszúrja a legegyértelműbb helyzetet is! Azok a bűnügyi nyomozók, akik felderítésre adják a fejüket, ha nem jól megfizetett egyre képzetteb szakemberek, akik nincsenek, nem lehetnek! időhöz kötve – sohasem fognak jól felfogott értelemben eredményesen dolgozni.
    Ezeket szigorúan olyan szempontok szerint állítottam össze, aminek alapján el lehetne kezdeni felépíteni országszerte / központosítva/ olyan operatív munkásokat / őket hívjuk felderítő nyomozóknak / akik az idő előre haladtával -remélhetőleg- egyre eredményesebb munkát folytatnának!
    Mennyi időbe telne az “észrevehető javulás”?: szerintem minimum 5-7 év!
    És akkor nem beszéltem, nem vettem figyelembe, hogy sokminden másra is kell a pénz az országnak. Ezért nehéz dolog ez! üdv!

  • Holiday

    Köszi Mahler!
    Akkor tehát “csak” idő és pénz kérdése…
    Mondom én, hogy nincsenek csodák.

  • PAlex

    Vagy leginkább akarat.
    Ha az megvan, akkor a pénz is meglesz hozzá ugye.

  • Holiday

    Igaz Alex! Akarattal sok mindent ki lehet fizetni. :-)

  • NaSándor

    Szerintem meg azonnal fel lehetne számolni az autólopásokat. Csali autót kell kiállítani és aki csak kinyitja az autót tíz év fegyházzal megajándékozni. Persze ez nem érdeke annak aki lopásra köt biztosítást az ügyfelkkel.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.