Megtört egy örömteli folyamat. Hosszú éveken át fokozatosan csökkentek az autólopások, ám a 2010-ben pozitív rekordot jelentő 5864 darab ellopott autó után ismét egyre több bűncselekmény történik Magyarországon. A hivatalos megfogalmazás szerint a “rendőri eljárásokban regisztrált gépjármű lopások száma” 2011-ben 6160-re, míg 2012-ben az előző évinél is nagyobb ugrás után 6920 darab autóra emelkedett. Vagyis határozottan növekvő trendről beszélhetünk.

Miért emelkedik ismét a lopásszám?

“Egyértelműen azért, mert a válság miatt megnőtt az igény az olcsó autójavításokra, egyre többen ellenőrizetlen sufniműhelyekbe hordják a kocsijukat. Márpedig az olcsó javítást sokszor a legolcsóbb alkatrésszel lehet csak megoldani, a lopottal” – állítja Vezda László, a Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesület nevű civil szervezet egyik vezetője, aki információit gyakran a nyakon csípett tolvajoktól szerzi.

2009 előtti évtizedben évente 180-230 ezer új személyautót állítottak forgalomba itthon. A jármű-értékesítés közelmúltbeli fénykorában ezeket nagyrészt hitelre, gyakran önerő nélkül vásárlók egy része ma kínkeservesen tudja csak fizetni a megugrott törlesztőrészleteket, sokuk képtelen a garancia lejárta után drága márkaszervizbe járni. Márpedig a 4-12 év közötti autók tömegeit javíttatni is kell.

“Rendkívül megnövekedett a piaca a fekete alkatrészeknek a válság miatt, a tolvajok ezeket terítik a javítók között. Ez nem csak magyar jelenség, Európának ezen a felén máshol is hasonló igény lépett fel” – mondja Vezda.

Szerinte az ilyen-olyan garázsszervizbe járóknak fogalmuk sincs, hogy a “meg lehet-e oldani számla nélkül?”, “lehetne-e még olcsóbban?” típusú alkudozásokkal a járműtulajdonosok közvetetten éltetik ezt az iparágat. “Sajnos nem tudják, hogy alkalmanként lopott alkatrész kerül a kocsijukba, de nem is érdekli őket. Nem kérdezik meg, hogy honnan van.”

Természetesen érdeklődtünk az ORFK-nál is, hogy szerintük mi áll a lopások jelentős növekedésének hátterében, de a több mint egy hete elküldött kérdésünkre még nem válaszoltak.

Miért ússzák meg?

Az autóvadász szerint közvetett oka is van a lopások elharapódzásának, mégpedig az, hogy “nincs jogi visszatartó erő, nem megfelelő a szabályozás”. Ez a helyzet persze nem új, semmi köze a válsághoz, de a növekvő lopásokra lehetne, kellene reagálni a törvényhozóknak. Ma ugyanis ha elkap egy lopott autóval közlekedő tolvajt a rendőr, akkor egyáltalán nem biztos, hogy el tudják ítélni autólopásért.

Kell a Swiftekbe az alkatrész, ezért ezt lopják leginkább

Jelenleg két büntetési tétel létezik, az egyiket gyakran kijátsszák a tolvajok. A vezetés közben nyakon csípett bűnözők előszeretettel mondják a rendőr szemébe, hogy ők bizony csak furikáztak a kocsival, dolguk végeztével visszavitték volna, szó sincs róla, hogy pénzért akarták tovább adni egy megrendelőnek. Márpedig ha utóbbit nem tudja rájuk bizonyítani a vádhatóság, akkor csak “jármű önkényes elvétele” miatt indulhat eljárás ellenük. A valóság ezzel szemben rendszerint az orgazdaság, ez a másik büntetési tétel, csak ezt nehéz bizonyítani.

“Nincs köztes jogi kategória, olyan, hogy autólopás. Ellopta, elkapták, megbüntetik, ez kellene” – füstölög Vezda.

Hol lopnak sokat? Hol keveset?

A legtöbb autót, mint a rendszerváltás óta mindig, Budapesten lopják: az egész országban ellopott 6920-ból 4733 autót a fővárosban vittek el tavaly. Hasonló aránytalanságokat látunk, ha megnézzük a kerületek közötti különbségeket. Miközben a VII.-ben 7 darab, a szomszédos VI.-ban 9 autót loptak el egész évben, addig a III.-ban 137-et, a XI.-ben pedig 167-et. A két belső kerület méretre sokkal kisebb a külsőknél, de a számok között jóval nagyobb a különbség, mint a területekben, aminek több oka van.

A belvárosban rengeteg térfigyelő kamera működik, a VI. kerületben például van olyan rész, a Diplomata-negyed, ahol nem csak az utcák oszlopaira, hanem számos épületre, nagykövetségekre, azok kerítéseire külön felszereltek kamerákat. Ezekben az utcákban a rendőrök is gyakrabban járőröznek.

A tolvajok által kedvelt méretes lakótelepek és P+R parkolók ellenben a külső kerületek jellemzői. Különösen utóbbiakat figyelik a bűnözők: az agglomerációból munkába érkezők reggelente lerakják itt a kocsijukat, amit csak este vesznek fel. A bűnözőknek elég 2-3 reggel kinézni az orgazda által megrendelt kocsit, jó eséllyel másnap is ugyanúgy lerakja majd a tulajdonosa, aki viszont csak este jelenti be a lopást. Ha délelőtt elviszi a tolvaj, estig az ország bármelyik szegletébe elautókázhat vele, anélkül, hogy köröznék.

Szintén jelentős aránytalanságok jellemzik a megyék közötti különbségeket. Nógrádban 18, míg Békésben 21 autót loptak el 2012-ben, az utóbbit felügyelő megyei rendőrkapitányság szerint az elmúlt évtized legnagyobb fogása éppen egy budapesti banda lekapcsolása volt.

A főváros mellett Pest megye “az autótolvajok hipermarketje” Vezda megfogalmazása szerint, ahonnan 872 autót loptak el tavaly. Egyrészt Budapest közelsége miatt itt a legnagyobb a választék, másrészt ide futnak be az utak, itt mozog a legtöbb kocsi, de innen is tudnak a legkönnyebben eltűnni a tolvajok a számtalan különböző irányba induló út miatt.

Mit lopnak?

Amikor a típusok szerinti listát kértük a rendőrségtől, meglepő módon azt a választ kaptuk, hogy nem adják ki. Azóta folyamatos egyeztetésben állunk velük az adatkérésről, ugyanis egyrészt korábban kiadták ezt a statisztikát, másrészt szerintünk ezek közérdekből nyilvános, több millió autótulajdonos számára hasznos információk.

Amíg megérkeznek a hivatalos statisztikák, addig az autóvadászok adataira hagyatkozhatunk – ezt mutatja a fenti ábra. Vezdáékhoz tavaly 483 jármű ellopását jelentették be, ezek márkák szerinti megoszlása kellően alátámasztja az autóvadász állítását. “Használatra nagyon kevés prémium-kategóriás autót lopnak manapság, egyértelműen bontásra viszik a népautókat, az alkatrész miatt.”

Amint a grafikon jól mutatja, a VW, a Suzuki, az Opel és a Renault adja a lopások felét, míg az Audi, a BMW és a Mercedes a sor végére szorult (3, 2 és 1 százalék). A típusok között a Swift, Megane, Golf sorrend alakult ki 2012-ben, de hangsúlyozzuk, hogy ezek nem a hivatalos adatok, azokat várjuk a rendőrségtől.

Mi a trend?

Egyesek talán azt gondolják, hogy a kulcs nélküli autók terjedésével biztonságosabbá válnak a járművek, vagy legalább nehezebb kinyitni, elvinni őket, de Vezda tapasztalatai szerint ez egyáltalán nem így van. “Furcsa, de a technika fejlődése következtében egyre gyorsabban képesek ellopni az autókat. Egy elektronikus nyitású járművet laptoppal gyorsabb kinyitni, mint a mechanikus zárral szerelt régit egy darab dróttal, vagy álkulccsal. Nagyon kevesen gondolkodnak így, de a jármű értékének a 10 százalékát a biztonsági rendszerére kell költeni.”

A drága autók “hanyagolása” és a lopások felgyorsulása mellett Vezda szerint a legszomorúbb folyamat az, hogy a bűncselekmények száma még tovább emelkedik majd, mivel az olcsó javítások iránti élénk kereslet megmarad, sőt, jó eséllyel növekedik.