Tanulóvezetők Hummerben

Kipróbáltuk: HMMWV 1165A1

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2013.03.03. 07.00

A sofőr sikerrel jutott át az első buckán, majd óvatosan leengedte a Humvee-t a gödör aljába. Na ekkor kellett volna nagy gázzal összeszedni némi lendületet, hogy a 4,5 tonnás délceg harci gép a következő pillanatban ne váljon a pleisztocén-kori futóhomokban tehetetlenül kapálódzó, béna cserebogárrá.

Szerencsére nem volt tétje a dolognak, turbános, szakállas figurák most nincsenek a környéken, legfeljebb a kecskeméti gyros-osban, és nekik is csupán hatalmas késük van, nem AK-47-esük, vagy RPG-jük.

Táborfalván járunk. Pár éve már vendégeskedtünk itt, akkor arra voltunk kíváncsiak, vajon ha lőnek ránk, érdemes-e az autó ajtaja mögé bújni, mint ahogy azt a filmekben teszik. (Nem, nem érdemes!) Most a lövöldözés elmaradt, helyette valóban golyóálló autókban autózhatunk fel, s alá. Az Afganisztánba készülő katonák felkészítésének egy részletét nézhettük meg.

Sorakozó

Pár pillanat és kezdődik a terepvezetés

Mik ezek?

A HMMWV mozaikszó így magában elég hülyén hangzik, a széles, csótányszerű amerikai katonai járműveket a legtöbben – igaz tévesen – Hummer néven ismerik.
Tömege közel 4,5 tonna, hossza 5,4 méter, szélessége 305 centi. Igazi nagyvas. A borzalmasan széles építésnek a stabilitás mellett az az oka, hogy így ugyanabban a nyomban tud haladni a viszonylag kisméretű jármű is, amin a nagyobb teherautók, így elég egy nyompárt megtisztítani az aknáktól. Praktikus, nem?

Mennyire harcálló?

Mi a páncélozott – 1165A1 kódjelű – változatba ülhettük be, amely jóval nehezebb, de biztonságosabb is a mezei kivitelűnél. Ablaka 5-6 centi vastag – bár állítólag a harmadik, AK47-esből ugyanoda leadott lövés már bejön rajta – ajtaja érzésre legalább másfél mázsás, és rafinált módon bentről alaposan bezárható, ezt nem tépi fel a pirosnál egy motoros gonosztevő sem, hogy elrobogjon a retiküllel. De ha úgy adódik és menteni kell a bent ülőket, kintről mégis ki lehet nyitni, csak egy 13-as villás- és egy másik, spéci kulcs kell hozzá. Végső esetben pedig az ajtó alján lévő vonószembe kell akasztani egy másik, lehetőleg súlyos járgányt, és azzal leszakítani az ajtót.

Fent a kilincs, alatta a vésznyitó zárt fedele, legalul pedig vonószem, ha valamiért le kell szakítani az ajtót

Fent a kilincs, alatta a vésznyitó zárt fedele, legalul pedig vonószem, ha valamiért le kell szakítani az ajtót

Az abroncsokban lévő levegő nyomását bentről a vezető is tudja szabályozni, és pár darab, lövéstől kapott lyukat a kompresszor is le tud győzni, de a kiadósabb nyári golyózápor sem állíthatja meg a járgányt. Ugyanis az abroncsok belsejében tömörgumis betét is van, amellyel ronggyá lőtt kerékkel is eliszkolhatnak a katonák.

Ha meg még ennél is nagyobb baj történik, és egy Havanna szivartól lángra kap a bőrkárpit, akkor az önműködő – de kézzel is aktiválható – tűzoltórendszer végez még időben a lángokkal.

Impozáns darab a bozóton átvágtató katonai járgány

Nemcsak széles, hanem a tengelytávja is óriási

Szolid a luxus

A munkavédelmi gyorstalpaló után behuppanok a vastag nejlonnal borított ülésbe – nem tudom eldönteni, hogy ez az új-érzéshez tartozik-e, mint ahogy az egyszerű ember a gyári kijelzőfóliával használja hónapokig az új telefont, vagy praktikus okokból van még a kocsin, hiszen így könnyebb takarítani – de nem vészes, nem rohad bele a derék harcos feneke, hiszen a nyitható páncélüveg mellett van légkondi is a kocsiban.

Itt a biztonsági öv is másként működik, mint a civil autókban. Két darabból áll, egyik deréktájon, másik a vállon átvetve tarja az utast, de egy mozdulattal lehet mindkettőt kicsatolni. Agyonszervózott kormánya komikusan apró, cserébe az egyéb kezelőszervek elpusztíthatatlanok, masszívak.

Nem különösen tágas egy HMMWV belseje

A könnyen takarítható éjfekete, vérálló üléskárpit alapáras

Hasonlóan, mint a szinte az utasok között dübörgő – legelöl csak a hűtők vannak – V8-as dízelmotor. Teljesítménye ugyan nem falrengető – 6500 köbcentiből 190 lóerőt csiholtak ki – de megbízható, kiforrott darab. És elronthatatlan, mint egy kalapács. Itt még nem tombol a downsizeing, és a károsanyag-kibocsátási normák sem lényegesek egy füstben, olajban álló harcmezőn, így a 26-40 literes fogyasztás sem érdekel itt senkit.

Biztonság

Az autó belsejében rohamsisakban ücsörgünk. Katona korom óta eltelt már lassan két évtized is, mégis ugyanazt a fajta szerencsétlen acélsisakot kapom, mint anno. De ez legalább zsír új, nem izzadta még csatakosra senki. Bár az autóban kétcentis, puha szivacs borítja belül a meztelen fémrészeket, mégsem szerencsés dolog ezeknek nekikoccanni. Sőt, gyakorlatilag minden mozdítható dolgot le kell belül rögzíteni. A dolog érthető, a fejreállt autóban ide-oda csapódó fegyverek, de még egy vizes palack is komoly sérüléseket okozhat.

Ha bajt szimatol, magától aktiválódik a tűzoltó rendszer

Ha bajt szimatol, magától aktiválódik a tűzoltórendszer

Utastere annyira vonzó hely, mint amilyen Karl Dönitz egyik tengeralattjárójának belseje lehetett, valamikor ’44 környékén az Atlanti óceánon. A négyfős személyzet a négy sarokban foglal helyet, és meghitt beszélgetésekről szó sem lehet. Nemcsak a távolság, hanem a belső zajszint miatt sem. És itt még csak a motor, illetve a csattogva zörgő ablakok hangosak, nem áll az autó közepén, a tetőn kibújva egy toronygéppuskával kereplő szakember.

Maga a vezetési gyakorlat nem éppen bonyolult. Pár kilométeres közút, majd egy könnyed terepezés a program első fele, ahol végig konvojban, meghatározott tempóval és követési távval kell haladni. Ez baj nélkül lezajlott, pedig a valószínűtlenül széles gépek a teljes sávot kitöltik, a lőrésszerű, függőleges ablakokon pedig nehéz kilátni.

Apró kormány, hogy ne zavarjon a hadakozásban

Pöttöm kormány, és elpusztíthatatlan kapcsolók, gombok

Néhány katonának még az automatikus váltó megszokása okozhat gondot, de más nehézség nem nagyon fordulhat elő. Nekünk a hátsó helyek jutottak, a vastag nejlonnal borított üléseken. Az önkényes kiszállástól, ablaknyitogatástól is el voltunk tiltva, hiába, a katonák nem bíznak az izgága civilekben. Jobb ha nyugton vagyunk, nem nyúlunk semmihez, akkor nem lehet baj. Jogos az aggódás, a személyautók pléhajtajaihoz szokott embert meglepheti, ha meglódul vele a másfél mázsás páncélajtó, amely jó esetben nem viszi le a lábát.

Kajaszünet

A konvojban haladás gyorsan kifárasztja az embert, ideje megebédelni. A menü valami meghatározhatatlan összetételű levesből, és rántott húsból, főtt krumpliból, savanyúságból áll. Nem egy Michelin csillagos étterem, de korrekt. A desszertnek szánt tejszínes-epres csokiszelet – amelynek csomagolását valami rejtélyes okból csokibarna delfinnel díszítették – már nem volt ennyire egyértelmű siker. De kell a szénhidrát, így ez is elfogyott.

Semleges leves, rántott hús, krumpli, fura ízvilágú, epres-tejszínes delfines csoki. Korrekt ebéd.

Semleges leves, rántott hús, krumpli, fura ízvilágú, epres-tejszínes delfines csoki. Korrekt ebéd.

Ebéd után ismét terep. Homokbuckákon autózunk fel-le, fedezékbe állunk be orral, farral, szlalom – nem lehet könnyű egy ekkora döggel – és egyéb feladatok jönnek, míg el nem akadunk, egy gonosz, széttúrt, lazahomokos emelkedőn. A MMWV fél perc alatt hasig ásta magát a domboldal homokjába, utána már csak a bal első kereke forgott bután, mi meg szörnyedve kérdeztük egymástól: ebben a wundervaffében tényleg nincs a tengelyeken tisztességes, zárható differenciálzár? A többi autón sem vontatókötél, sem egyéb segítség nem volt, így végül az évtizedes Ural rántotta ki amerikai kollégáját a kellemetlen helyzetből – végül is ezért gyakorlatoznak a katonák, legközelebb biztos nem mennek sehová egy ötméteres drótkötél nélkül. De a megmenekülést már nem nézhettük végig, visszaparancsoltak minket a bázisra.

Így végez a futóhomok a Humvee-val:

Az egész gyakorlatnak valami olyan hangulata volt, mint anno, amikor egy tár – 30 darab 7,62-es – lőszerrel kellett volna megtanulnom, hogyan is kell rutinosan használnom a Kalasnyikovot, ha rajtunk ütnek a gaz imperialista hordák. Az itt kiképzett katonák hamarosan Afganisztánban fognak vezetni, ahol tetszik, nem tetszik, életveszélyben lesznek. Persze, értem, hogy nincs rá pénz, meg vigyázni kell a díszes amerikai cuccokra, de nekik reggeltől estig ezeket a járgányokat kéne hajtani, tűzön-vízen át, elakadni, kimenteni, ütni vágni a gépeket, megismerni a technika és a saját határaikat. Hogy amikor élesben kell helytállni, flottul menjen minden, akár csukott szemmel is. Hiszen kár lenne, ha bajuk esne ezeknek az embereknek, mert egytől egyig jófejek.

Végül egy lazább hangulatú katonai próbatétel. Alapos Humvee mosás:

Kommentek

  • v_Petya25

    A vezető balfaszságát nem kéne a hammi hibájaként felfogni. Emelkedőn elkaparva azonnal vissza kell engedni a kocsit, nem tovább nyomni neki, hogy elássa magát. Az más kérdés, hogy miért egy nem jól felszerelt példánnyal kell gyakorlatozni az olcsó magyar katonának. Meg kéne nézni pár videót, a hammi akkor is kimászik szinte bármiből ha csak két kereke éri a talajt.

  • men?manó

    Sőt, ha egy kereke sem éri a talajt, akkor még repülni is tud. :D

  • husky

    nem gonoszkodás, de reméljük a Balcsi jegére nem fognak ráhajtani…:)

  • hdj80

    v Petya25,volt szerencsém ilyet hajtani,igaz polgári h1 változatot,de egy uazhoz vagy egy G mercihez,nivához képest se sárban se erdőben nincs sehol!Egy vérbeli terepjáró képességhez elengedhetetlen feltétel:merev híd,rövid tengely táv,magas has magasság,ill gázlóképesség, kis önsúly.A h1 ezek egyikével sem rendelkezik.Különben az öbölháborúban lettek rendszeresítve kimondottan sivatagi terepre.Csak villogni jó,meg bohóckodni.Tudom a youtube-on vannak róla videók,de érdemes megnézni azt amikor egy niva 1.7i legyalázza minden körülmények közt,ja és a niva gyári!

  • Liverpool87

    Hát ennek elég jól fent akadt a hasa!

  • v_Petya25

    A Níva valóban jó terepjáró, csakhogy ez katonai terepjáró, ami teljesen más kategória. Nívából kicsit furcsán tud kiszálni 4 állig felfegyverzett katona, az 1 tonna felszerelésról és a 2 tonna páncélról, a tetőn géppuskáról nem is beszélve.

  • yankeecars

    Volt szerencsém vezetni a 6.2-es szívó dieselt (polgári változat ) viszont egyik klubtársunk Afganisztánban közel 4 évig ilyen gépet vezetett. Más világ, nem a keskeny erdei utakra való, hanem a sivatagban bizonyítottak. Ahol felakadt a vas, ott más is elakadt volna, ez a sofőrön is múlik. Sok off-road ismerős van és tény, hogy a Niva,Uaz nagyon jól boldogul az erdei utakon, de ne felejtsük el, hogy a H1 alapból is több mint 3 tonna és a nehéz tömeg van ahol nem előnyös.Viszont repülőből kidobva vagy helikopteres szállításnál ez a gép egyben marad földre érkezés után is mert egy hihetetlenül masszív szerkezet.V8-as “primitív” motorja több mint 70 éve bevált konstrukció. Természetesen egy német v8 fényévekkel korszerűbb, de nem feltétlenül megbízhatóbb. :)

Fényképezz lyukkal!

Lehet-e fóliába szúrt lyukkal és egy dobozzal fényképezni? Kipróbáltuk

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

F1: Mégsem lesz éjszakai futam Szocsiban

Az Orosz Nagydíj szervezői meggondolták magukat, Szocsiban nem szeretnének villanyfényes Forma-1-es versenyt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.