Újabb autósokat érintő terveket szövöget a kormány, de ezúttal nem egy teljesen új bírságolási módszerről. Ha megvalósulnak az elképzelések, akkor csomó ügyintézés egyszerűbb és sokkal gyorsabb lesz, de a bürokrácia felpörgetésének alkalmanként meg kell fizetni az árát. Vegyük sorra a tervek egy részét.

Elvesztett jogosítvány helyett új
Jelen állás szerint az elvesztett, vagy ellopott jogosítvány helyett újat kérni személyesen lehet az okmányirodákban, amelyeknek 30 nap áll rendelkezésükre az új okirat elkészítésére, ára 4000 Ft. Egy csütörtökön felhívott hivatalban megerősítették, hogy általában kell is nekik az egy hónap, ami alatt a szabálykövető autós nehézkesen vezethet papír nélkül.

24 órán belül 40 ezer Ft körüli összegért szerezhet új jogsit, aki elhagyta a sajátját a mostani 30 nap várakozás és 4000 Ft helyett. Terveznek más változásokat is az autósok ügyintézésével kapcsolatban.

  


Ezen változtatna a kormány. A terv szerint először is elég lesz online bejelenteni az elvesztést, másodszor az útlevél kiváltásához hasonlóan a jogsinál is be akarják vezetni a soron kívüli, sőt, az azonnali eljárást – közölte a Vezess.hu-val a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), amely szerint ezzel drasztikusan felgyorsul a papír beszerzése. A 24 órás útlevél ára ma 39 ezer Ft, a 3 naposé 29 ezer, míg a 7 naposé 19 ezer Ft.

A 30-40 ezer Ft sokak számára nehezen megfizethető, mégis előrelépés lenne a rendszer a mostanihoz képest, hiszen legalább a lehetőségét megteremtené a gyors papír-pótlásnak. Mivel a jogsi egyszerűbben legyártható dokumentum az útlevélnél, nagyon reméljük, hogy olcsóbb is lesz annál.

Biztosítást igazoló papír a forgalmiban
Kissé meglepő itt a kormányzati szándék, amely megcélozta, hogy “országgyűlési támogatás esetén” az év második felétől a biztosítói igazolást már ne kelljen a forgalmi mellett tartani. A kgfb létezését csak a műszaki vizsga alkalmával, és tulajdonosváltáskor ellenőriznék – a rendőrök viszont nem.

Szerintünk sokan úgy tudhatják, hogy ezt a papírt már most sem kell a forgalmiban tartani. Úgy tűnik, nem feltétlenül vannak itt harmóniában a biztosítók és a rendőrség, hiszen például e sorok írója januárban kapott a saját biztosítójától egy kimondottan a forgalmiba szánt kis igazoló papírost, amire rá is írták, hogy bele kell rakni, mert ez igazolja a kötelező biztosítást. Ugyanakkor csütörtökön felhívtunk egy közúti ellenőrzéseket személyesen is végző rendőrségi középvezetőt, aki ezt mondta: “a megállított autósoknál nem ellenőrizzük ezt a papírt, mert nem kötelező hordani. Ha kell, lekérjük a központból az infót”.

Elveszett rendszám pótlása
Itt is az a cél, hogy a számítógép előtt ülve be lehessen jelenteni a problémát, ne legyen muszáj emiatt

A kormányzati elképzelések szerint összesen 14-féle autózással kapcsolatos ügyintézést egyszerűsítenének



besétálni az okmányirodába, majd várakozni ott egy kiadósat. Jelenleg egy rendszám pótlása esetén 5500 Ft-ot kell fizetni, kettő esetén már a duplájánál is többet, “mert át kell rendszámoztatni a kocsit”. Ahogy az okmányirodában fogalmaztak érdeklődésünkre, a gyártási idő határozza meg az autós várakozási idejét az új azonosítójára.

Remek ötlet lenne az online bejelentés bevezetése, hiszen lerövidítené valamelyest a hiányzó rendszám(ok) beszerzését.

Nem veszik el a lejárt forgalmit a rendőrök
A lejárt műszakival közlekedő autósokat továbbra is megbüntetik majd az egyenruhások, ám a jövőben nem veszik el a forgalmit, úgy, mint ma. A kormányzat udvarias megfogalmazása szerint “a hatóság valódi célja, hogy vizsgára vigyék a járművet. Ehhez nem szükséges és célszerű, ha az ellenőr a forgalmi engedélyt a helyszínen elveszi, mivel a többségében jóhiszemű, feledékeny autós így nem tudja levizsgáztatni az autóját, amíg vissza nem kapja a papírjait”.

Gyorsabban pótolható parkolási igazolvány a mozgáskorlátozottaknak
Sajnos nem csak akkor van erre szükség, ha elveszett a szélvédők alól mindenki által ismert világoskék dokumentum. Az autókat feltörve lopják is a számos kedvezménnyel járó papírokat, rendkívül sok bosszúságot és utánajárást okozva azoknak, akik a többi autósnál nehezebben mozognak.

Jelenleg azon dolgozik a kabinet, hogy a jövőben egyszerűbben és gyorsabban pótolhassák a mozgáskorlátozottak az elveszett igazolványt. Ősztől nem lesz szükséges újra fényképezkedni és aláírni, a tárolt fotót és szignót használják majd. Apró változás lesz, de támogatandónak ígérkezik.

Nem ismerik a telefont az okmányirodákban

Vagy legalábbis nem veszik fel. Próbaképpen tegnap felhívtunk néhányat, hogy kis segítséget kérjünk. Először egy megyeszékhelyen csörgettük meg az önkormányzat honlapján megadott három vonalas szám egyikét, de senki nem vette fel. Ezután jött az okmányiroda osztályvezetőjének vonalas száma, de hiába csörgött ki hosszan, ezzel sem jártunk jobban, mint ahogy a harmadik számot sem vette fel senki. Csütörtökön 9 óra 30 percet mutatott a vekker. Jött Budapest, az egyik belvárosi kerület okmányirodáját hívtuk, de hiába, majd mielőtt már kezdtünk kissé bosszússá válni, gondoltuk, tutira megyünk. Van zöld számuk is, amit hosszan csörgettünk, sajnos azt is teljesen feleslegesen. Még mielőtt elment volna a délelőtt a semmiért, felhívtuk a 1818-as számon a Központi Okmányirodát, amelyen először a devizahitelesek megmentéséről hallhattunk volna infót, ám újabb és újabb kapcsolások után végül valaki felvette a kagylót. Egy ügyintéző! Aki ráadásul tökéletesen felkészültnek bizonyult, habár kissé meglepődött azon, hogy az elvesztett rendszámtól a gyors útlevélbeszerzésen át a forgalmi pótlásáig minket mi minden érdekel, de gyorsan túllendült ezen, és mindenre pontos választ adott. Kell az az online rendszer.

Forgalomból kivonatás, visszaállítás
A Központi Okmányiroda tájékoztatása szerint ma úgy néz ki a forgalomból történő átmeneti kivonatás, hogy az autós az okmányirodában személyesen leadja a kocsi papírjait, rendszámát, valamint “az okot igazoló okiratot”, fizet 2300 Ft-ot és kész. Visszaállításnál ugyanez, csak fordítva: újabb 2300 Ft-ért visszaállítanak mindent, és visszaadják a rendszámot és a dokumentumokat.

Ezen is egyszerűsítene és gyorsítana a kormány az online bejelentés lehetőségének megteremtésével. Egyelőre nem világos, hogy miként úszhatná meg az autós a személyes okmányirodai megjelenést (és papír-, valamint rendszámleadást/felvételt), de őszintén kívánjuk, hogy sikerüljön.

Hamarosan képzik a hivatalnokokat
Több más elképzeléssel egyetemben (például a törzskönyv-csere online bejelentése az okmányiroda helyett) a fentiek megvalósítása egyelőre terv. Az viszont határozott ígéret, hogy az egyszerűsítéseket megalapozó jogszabály-változtatásokat február végére elkészíti az NFM, márciustól pedig az ország 9 pontján megkezdődik 700 hivatalnok felkészítése a változásokra. Ezt követően az informatikai rendszert kell felfejleszteni, valamint az Országgyűlésnek rábólintani a tervekre.

Ha minden jól megy, nyártól-ősztől egyszerűbb lehet valamivel az autósok ügyintézése.

Szexbombával hirdetik az új magyar Mercit. Videó!