Elvileg a korrupció visszaszorítását és jó árak elérést szolgálja a közbeszerzési szabályozás

korrupció visszaszorítását és jó árak elérést szolgálja a közbeszerzési szabályozás


Magyarországon a magánvásárlók eltűnése miatt a vállalati értékesítések tartják lélegeztetőgépen az autókereskedelmet. A flottaeladások közül számunkra az állami szervek autóbeszerzései érdekesek, legyen szó rendőrautóról vagy más kocsikról, mert itt mindannyiunk közös pénzéért szállítanak autókat magáncégek.

265,9 millió forint személyautókra és kisteherautókra

A Fővárosi Csatornázási Művek Zrt. áfa nélkül 265,9 millió Ft értékű tendere izgalmas téma: az FCsM Opelekkel kívánja bővíteni korábban beszerzett Opel-flottáját, mert az autópark egységesítése gazdaságosabb számára. A negyedmilliárdos összegből többféle kategóriájú járművet kíván beszerezni a vállalat, köztük kompakt autókat is.

1560 köbcentis dízeljével a Focus is kiesik, mint a legtöbb koreai, japán, francia és német konkurens

1560 köbcentis dízeljével a Focus is kiesik, mint a legtöbb koreai, japán, francia és német konkurens


A közbeszerzést kétszer is kiírta a közműcég, mert első körben a Közbeszerzési Hatóság vizsgálni kezdte az ügyet. Kifogásolták ugyanis a nyílt helyett meghívásos pályázatot és összesen egy ajánlattevő (a Wallis Kerepesi úti Autó Kft.) meghívását. A nagyobbrészt a Fővárosi Önkormányzat, kisebb arányban magánbefektetők tulajdonában lévő FCsM képviselői nem tudták vagy nem akarták megindokolni a korlátozás szükségességét, augusztus 29-én visszavonták az ajánlatkérést.

Opel, vagy azzal egyenértékű

Ősszel a vállalat másodszorra is kiadta a közbeszerzési felhívást, ezúttal nyílt eljárásban, “gépjárműflotta bővítése 2012-2013 években Opel flottával, vagy azzal egyenértékű gépjárműveket tartalmazó flottával” tárgyban.

Opel vagy azzal egyenértékű - szól a kiírás. De a sajátos műszaki specifikációnak nem felelnek meg a konkurensek

A gyanú árnyéka. Szellemesebb volna a panama a csatornázási műveknél?

A gyanú árnyéka. Szellemesebb volna a panama a csatornázási műveknél?


Ez teljesen jogszerű, állami szervek szoktak például Škoda Octavia vagy az azzal egyenértékű gépjárműveket is keresni. Más kérdés, mennyire szolgálja ez a közbeszerzési tenderek eredeti célját (minél olcsóbban, minél jobb áru vagy szolgáltatás tömeges megvásárlását).

Ám a cikk apropója a tender aggályos műszaki leírása. Kizárólag 4400 mm hosszúságú vagy annál nagyobb, ötajtós autókra vár ajánlatot a vállalat. A szóba jövő modellek közül kiesik sok más mellett az összes francia, a legtöbb japán, dél-koreai és német autó.

Az első rosta: 440 centi

Kevés autó van 4,4 méteres az alsó középkategóriában. A Lancer Sportback révén majdnem marad vetélytárs, de kalaptartója nem megfelelő

Kevés autó van 4,4 méteres az alsó középkategóriában. A Lancer Sportback révén majdnem marad vetélytárs, de kalaptartója nem megfelelő


Marad a 441,9 centis Astra, a 446 centis Mazda3, a 451 centis Chevrolet Cruze, a még nagyobb Škoda Octavia, a Mitsubishi Lancer Sportback és az alaposság kedvéért a flottautónak különösen alkalmas Lancia Delta (452 cm).

Szép rosta volt, de a továbbjutókra újabb akadály vár: csak 1600 köbcentis vagy annál nagyobb dízelmotor jön szóba, 110 lóerő vagy annál nagyobb teljesítménnyel. Aki kicsit ismeri a mai autókínálatot, rögtön leveszi, hogy az Alfa Giuliettától a Mégane-on át a Golfig ezt a kategóriát 1600 köbcenti alatti dízelek fedik le, amelyek így ki is pottyannak.

Dízelmotor, 1600 köbcenti felett?

Kereken 1600 köbcentis vagy annál nagyobb dízelmotorja ebben a mezőnyben csak az Astrának és a Lancernek van, mert a Chevrolet Cruze 1,7 dízel nem kapható itthon. A többieknek kétliteres dízelt kellene adniuk az 1,6-osok árában

Kereken 1600 köbcentis vagy annál nagyobb dízelmotorja ebben a mezőnyben csak az Astrának és a Lancernek van, lévén a Chevy Cruze 1,7 dízel ára itthon irreálisan magas. A többieknek kétliteres dízelt kellene adniuk az 1,6-osok árában


Ugye mekkora szerencse, hogy az 1,7 literes dízel a Chevy Cruze-hoz itthon drágább a kétliteresnél (mert a kisebb motor Európában készül és innen kell a koreai gyárba szállítani), ráadásul csak korlátozott felszereltséggel érhető el? De a Lancer Sportback dízele 1,8-as, 116 lóerős és az Opel Astra is megvásárolható 1686 köbcentis dízelmotorral, pont 110 lóerővel. Ketten mennek tovább.

Kicsin múlik, hogy Lancerrel érvényes ajánlatot tehessen valaki, a Mitsubishi mégis elvérzik: kalaptartója merev, a specifikáció viszont előírja csomagtérfedő-roló meglétét. Nem tudjuk, hogy a kombikban elterjedt roló miért ér többet az ötajtósok merev kalaptartójánál, de oda se neki: az Astrában a roló alapfelszerelés. Sikerült egyetlen gyártó egyetlen típusára szűkíteni a szóba jövő autókat, pont az alsó középkategóriában, ahol még a tetszhalott Alfa Romeo és a Mitsubishi is jelen van.

Mit mond a törvény?

A közbeszerzési törvény 123. paragrafusa szerint “Az ajánlatkérő a közbeszerzési műszaki leírást nem határozhatja meg oly módon, hogy egyes gazdasági szereplőket vagy árukat az eljárásból kizár vagy más módon indokolatlan és hátrányos vagy előnyös megkülönböztetésüket eredményezi.” Ugyanerről rendelkezik a 2011. évi 310-es kormányrendelet 26. paragrafusának hatodik bekezdése is.

Nem tudtuk meg, miért fontos a roló

Mivel a közbeszerzési eljárás még tart, az FCsM-től sajnos nem sikerült megtudnunk, miért ilyen sajátos műszaki specifikációval írták ki a tendert.

Bátori Marianna, a vállalat kommunikációs vezetője kérdéseinkre a következőket válaszolta írásban: “A közbeszerzési eljárás jelen szakaszában a verseny tisztasága és az esélyegyenlőség biztosítása érdekben a feltett kérdéseket nem áll módunkban megválaszolni, tekintettel arra, hogy a kérdések érintik az ajánlatok tartalmát és értékelését. A pályázat értékelését és lezárását követően szívesen állunk rendelkezésére.”

Várjuk az eredményt, de nem hisszük, hogy az egyféle autót átengedő rostával sikerülhet biztosítani a verseny tisztaságát és az esélyegyenlőséget.