Az autószalonok zsúfolt káoszában nem tülekednek úgy a sajtó megbecsült képviselői, mint pár napja Mladá Boleslav-ban. Pedig tucatnyi világújdonság helyett csak egyről rántották le a leplet, de ennyi épp elég volt, hogy a büszke csehek körberajongják az új Skoda Octaviát.

Nagyszabású bemutató, forgószínpad járt a friss harmadik generációnak, ami a márka húzóneveként komoly elvárásokkal néz szembe. Ezeknek pedig meg kell felelni, eminens diákként példás teljesítményt nyújtva. Így lázadozás helyett maradtak az elődöknél bevált sikerreceptnél.

Teljesen új formát alkotott a tervezőgárda, de a stílus maradt egyszerű, konzervatív. A Rapid által bevezetett arculathoz igazodik az Octavia, új helyre került a márkajelzés, és megjelent a fekete Magnum-bajuszra emlékeztető hűtőrács. A rövidebb túlnyúlások és a hosszabb tengelytáv lendületet ad az oldalnézetnek, hátul pedig a hagyományosan C sziluettel világító féklámpák azonosítják be az Octaviát.

Vízszintes vonalak sokasága nyújtja dinamikusra az Octavia frontrészét, de valljuk be, ha nem lenne a márkajel felett az apró betörés, simán elmennek Audinak

Kritikaként felmerült, hogy egyre jobban igazodik a Volkswagen csoport egyenruhájához, nyilván nem alaptalan megfigyelés, de az Octavia vásárlókat sosem a markáns egyedi arculat érdekelte. Sokkal inkább a bőséges helykínálat, amiben a harmadik generáció sem vall szégyent.

Hátul a C alakban világító lámpatestek azonosítják be a harmadik generációs Octaviát

Hátul a C alakban világító lámpatestek azonosítják be a harmadik generációs Octaviát


Az új modell 9 centivel hosszabb és 4,5 centiméterrel szélesebb a második generációnál, valamint a tengelytáv is nőtt 10,8 centivel. Ennek a második sorban ülők örvendhetnek, az eleve nagy lábtér még tovább nőtt, a csomagtér pedig egyenesen hatalmas, 590 liternyi tér várja alaphelyzetben a csomagokat.

Sorolhatnám még a centiket, szinte minden dimenziót tekintve javult a helykínálat, ráadásul praktikus ötletekből sincs hiány. A csomagtérbe kétoldalú kárpitszőnyeg került, ami egyik felén gumírozott, könnyen tisztítható felülettel várja a frissen fogott harcsákat, virágföldet, másik oldala pedig szokásos kárpitként funkcionál.

Ezt felhajtva további rekeszekre bukkanunk, de a hosszú rakomány sem marad hely nélkül, a könnyen ledönthető üléseknek hála 2,4 méterig bármit magunkkal cipelhetünk utunk során. A csomagok rögzítését komoly hálóhad szolgálja, kiegészítve egy érdekes megoldással, a kárpitszőnyeghez tépőzárral tapadó térhatárolóval. Használatával bármikor sarokba szoríthatjuk a rebellis, rendbontó szatyrokat, egyéb csomagokat.

Ez a műanyag derékszög nem a rossz összeszerelési minőség bizonyítéka, hanem egy praktikus megoldás. A mobil-sarok tépőzárral kapaszkodik a kárpitba, így segítségével bármikor sarokba szoríthatjuk rakoncátlan csomagjainkat

Ez a műanyag derékszög nem a rossz összeszerelési minőség bizonyítéka, hanem egy praktikus megoldás. A mobil-sarok tépőzárral kapaszkodik a kárpitba, így segítségével bármikor sarokba szoríthatjuk rakoncátlan csomagjainkat


Pár perc ücsörgés a volán mögött nem ruház fel életre szóló tapasztalatokkal, de a rövid ismerkedés alatt kiderült, hogy az Octaviának rengeteg arca lehet. A kiállított modellek több felszereltségi szintet mutattak be, egyik inkább a Rapidhoz közelít egyszerű szürke hangulattal, a másik pedig szinte Passat ellenfél hatalmas panorámatetővel, kitűnő érintőképernyős LCD kijelzővel, fautánzat díszítő elemekkel.

Biztonság terén sikerült felzárkózni a konkurenciához, adaptív, távolságtartó tempomat, automata távolsági fényszórók, sávelhagyás jelző, parkolósegéd, táblafelismerő szolgálja a kényelmet és a kockázatmentes közlekedést. Ha mindez kevés, és elkerülhetetlen a baj, még az aktív automata vészfékrendszer és a kilenc légzsák adta védelemben bízhatunk.

590 liternyi csomagtér és rengeteg rögzítőháló

Nagyobb, biztonságosabb, és most jön a trükk, mégis könnyebb! Legalábbis az alapmodell, ami 102 kilogrammal nyom kevesebbet a mérlegen, mint a kettes Octavia. Lehet, extrákkal teletömve már változik a helyzet, de mindez így is elismerésre méltó teljesítmény.


A motorok természetesen a Volkswagen polcairól kerülnek le. Nálunk a Greenline változat lehet érdekes, a koplalásra kihegyezett kivitel 1.6 literes 110 lóerős TDI motorja mindössze 3,4 literes átlagfogyasztást ígér 89 g/km szén-dioxid kibocsájtása mellett.


Összesen nyolc motor alkotja a palettát, négy benzines TSI, valamint négy TDI dízel. Az RS kivitel érkezéséig az 1.8 literes TSI képviseli a csúcsot 176 lóerős teljesítménnyel. A belépőmotorokat kivéve minden esetben rendelhetünk start-stop rendszert, valamint kedvünkre választhatunk a kézi illetve automata DSG váltók közül.

Jó ár/érték arány, időtlenül egyszerű megjelenés, minőség és mindenek előtt hatalmas tér, ezt ígéri a bemutató leleplezett Octavia. Mindez hogyan néz ki a gyakorlatban? Január közepén kiderül.

Január közepén végre vezethetjük, és addigra kiderülnek a hazai árak is, ami az elcsípett információk szerint nem fog jelentősen változni a második generációhoz képest. A most bemutatott ötajtós mellett jövőre érkezik a kombi kivitel, de lesz összkerékhajtású Scout és luxussal gazdagon megrakott Laurin-Klement kivitel is.

No meg persze az RS, 240-250 lóerős teljesítménnyel!