1590 euró: 2 éjszaka az ötcsillagos, fényűző Central hotelben, és egy kétnapos, szórakoztatóan hasznos téli tréning a BMW-től az ausztriai Söldenben. Ezt nyújtja a BMW Winter Technic Drive. Kipróbáltuk.

Indulásra felkészülni

Indulásra felkészülni


Budapesttől 800 kilométerre fekszik az ausztrai Sölden, ahol a befizetett összegért cserébe a BMW 2600 méteres magasságban okítja a résztvevőket a téli vezetés rejtelmeire. Ennél magasabb ponton állítólag sehol sem tartanak ilyen kurzust nekünk a világon, ami elsősorban azért hasznos, mert a magasság garancia arra, hogy mindig legyen hó az abroncsok alatt. Vagyis majdnem mindig. A természettel persze még a tréning sem dacolhat, így az első nap egy B tervre lett hirtelen szükség, mert egy lavina elzárta a játszótérhez vezető utat.

A fennsíkok helyett így néhány hegyi szerpentin maradt, amelyeket szerencsére friss hó borított. Itt leginkább a fékezést tudtuk gyakorolni, illetve enyhe farolgatásokat a kanyarokban, akinek volt mersze ehhez a korlátok nélküli szakadék mellett. Kizárólag xDrive – azaz összkerékhajtású – modellekben csücsültünk, ezekből viszont volt bőven: Egyes, Hármas, Hatos, Hetes, X1, X3, X6, különféle motorral, de mind adaptív futóművel szerelve.   

Első nap egy közútra kényszerültünk a lavina miatt

Első nap egy közútra kényszerültünk a lavina miatt


A nap talán egyetlen meglepetése, hogy az elektronikus kézifék mennyire ügyesen lassítja az autót. Csúszós úton elvileg hamarabb is lefékezheti az autót mint mi magunk, főleg, ha csak a “jól beletaposok módot” ismerjük. A lényeg, hogy az aktív ABS állapothoz közeli állapot a legjobb, tehát ha a kerék még épp nem, vagy a lehető legkisebb mértékben blokkol.
A kézifék esetében, ehhez persze az kell, hogy a hagyományos rögzítőfékkel ellentétben ez mind a négy kereket fékezze, és működjön mellette az ABS is, ha szükséges.

Alaphelyzetben a nyomaték 60 százaléka jut hátra

Összkerékkel is lehet farolni

Aki azt gondolja, hogy négykerék-hajtással nem lehet kilinccsel előre csapatni, az nagyot téved.


Egy xDrive BMW-vel szinte ugyanolyan könnyű havon keresztben autózni, mintha hátsókerék-hajtású volna az autó. A titka az xDrive elektronikus szabályzású, lamellás tengelykapcsolója, amely fokozatmentesen variálja a forgatónyomatékot az első és a hátsó tengely között. Alaphelyzetben is hatvan százalék jut hátra, de szélsőséges esetekben, akár 0-100 százalék is lehet a tengelyek közötti nyomatékarány. 

A hátsó tengelyen az autó méretétől függően kétféle módszerrel osztódik a nyomaték a kerekek között (ez kanyarodásnál, kigyorsításnál hasznos), ezt a Dynamic Performance Control vagy a Performance Control fantázianév mutatja. Az első a fejlettebb, utóbbi a helyigény miatt elektronikusan, az adott kerék fékezésével oldja meg a dolgot, amely kicsivel jobban koptatja a fékbetét, de szinte ugyanolyan hatékonyan fordul vele az autó.

Nem irigyeltük a trénereket a szélhivarban a hegytetőn


Hegymászás, drift és szlalom

Az első nap fáradalmait a szálloda wellness-részlegen kipihenve, második nap reggelre megnyílt az út a gleccser felé, igaz, csak a tréning résztvevőinek, egyébként csak sílifttel lehetett feljutni. A három csoportra osztott társaság driftelni, szlalomozni és terepezni indulhatott. 

A driftre külön tréning is van

A driftre külön tréning is van


Utóbbit X3-as és X6-os modellekkel vittük véghez, és főként a lejtmenetvezérlő hasznosságáról győzött meg bennünket. A HDC névre hallgató kütyü 8-9 km/órás sebességgel szinte mindenhol lehoz épségben, ahol talál egy csöppnyi tapadást, ilyenkor kizárólag a kormányzással kell törődnünk. A sebességet tudjuk növelni, ha lassúnak találnánk a tempót, sőt egy kicsit lassítani is, ha szükséges (6 km/óráig). Érdemes előre bekapcsolni az elektronikus segédet, mert így segít a legtöbbet, ha szükség van rá. 35 fölött standby állapotba kapcsol, 60 km/óra felett pedig magától kikapcsol, így nem kell attól tartanunk, hogy magától befékez ilyen tempónál, mi pedig kiesünk a szélvédőn.  Amit nem tudtunk: a HDC hátramenetben is működik, így ha elkezdünk visszacsúszni, akkor elég csak nullába húzni a váltókart, és máris kezdődhet a kontrollált ereszkedés.

Ilyen magasan nincs máshol tréning


A driftelést természetesen kikapcsolt menetstabilizálóval gyakorolhattunk, egy bóják által alkotta kör körül. Itt a hirtelen gázadáson kívül a kormányzással kellett volna folyamatos farolásban tartani az X6-ost, de a túlságosan csúszós felület miatt ez nem nagyon sikerülhetett. Drifttréning amúgy van külön is, aki szeretné jól elsajátítani, azt érdemes választania.

Havon nem jön át az ereje, de a nyomatéka igen

Havon nem jön át az ereje, de a nyomatéka igen


Szlalomozásnál a bekapcsolt menetstabilizáló, az engedékenyebb DTC-mód és a teljesen kikapcsolt elektronika közötti különbség volt szembetűnő. A DTC-mód mindenképpen gyorsabb, mint a semmit sem engedő alapbeállítás, másodperceket nyerhetünk vele. Ellenkormányzás nélkül ebben a módban viszont már megpördülhetünk, ha nem figyelünk. A kikapcsolt elektronika természetesen a legviccesebb, pörögtek a kevésbé tapasztal résztvevők, mint a ringlispil. Pedig az összkerékhajtás egy teljesen keresztbe fordult autót is képes volt egyenesbe húzni, akinek volt elég bátorsága, hogy ne vegye el a gázt.

A kissé megcsonkított tréningből nagyon hiányzott a rendes első nap, de két nap alatt havon eltöltött jó pár óra így is csodákra képes. A csúszós úton vezetés gyakorlását kortól és nemtől függetlenül mindenkinek erősen ajánljuk, a napokban körbenézve az utakon, nem kell magyarázni, miért. Kissé nyugtathat bennünket a tudat, hogy az osztrákok sem ügyesebbek, legalábbis a  hóval borított autópályán nagyon így tűnt Söldenből hazafelé. Tessék gyakorolni!
 
Néhány hasznos infó, a téli vezetéssel kapcsolatban (nem csak BMW-hez):

–    Ha van adaptív futómű az autóban, akkor azt mindig a legpuhább beállításon használjuk, mivel a lefagyott, hóbuckás úttal ilyenkor érintkezik leginkább az abroncs. Nem jó, ha elpattog a verda.

–    A menetstabilizáló elektronika biztonságos és nagyon hasznos dolog, de a BMW-nél kapcsoljuk DTC módba inkább, amikor enged egy kis csúszást, de a menetstabilizáló továbbra is aktív. Ez nemcsak a kisebb csúszások miatti mókázásra jó, de a hóban-jégben még hasznos  is, mivel ha nagyon csúszós az út, akkor elképzelhető, hogy úgy visszafogja az elektronika a hajtást, hogy elindulni sem tudunk.  Hólánc mellett is ezt a módot válasszuk! 

–    Tegyük az automata váltót kettesbe manuálisan, és így több esélyünk lesz hegynek felfelé vagy jeges úton elindulni. Kézi váltónál is működik.

–    Megálláshoz ne nyomjunk feltétlenül padlóféket, tartsuk azon a határon a fékpedált, amikor még nem kapcsol be a blokkolásgátló!