Az osztrák bevásárló túrák alkalmával biztosan sokan találkoztak már a Schwechat melletti tartály- és gyárkomplexummal. No, nem azok akik Pandorfba járnak “outletelni”, annál kicsit tovább kell merészkedni, például a Shopping City Südbe. Netán a schwechati reptérre, amely a város másik nevezetessége, nem mellesleg külön csövön megy a finomítóból a kerozin oda. Szóval, nehéz eltéveszteni.

A schwechati finomító az egyik legnagyobb Európában

Mitől jobb az osztrák üzemanyag?

Amolyan városi legenda, de sokszor, mintha mi is éreztük volna, hogy már Ausztriában is jobban megy és kevesebbet fogyaszt az autó ottani üzemanyaggal. Az OMV szerint nincs rá technológia magyarázat, az eltérés kizárólag az eltérő vezetési  szokásokból adódhat.

A schwechati  olajfinomító területét – amely a sógorék legnagyobb ilyen jellegű építménye – állítólag nem engedtek korábban látogatni, így mondhatni lelkesedéssel fogadtuk el az OMV meghívását, amely az üzemlátogatáson kívül még a téli gázolajról tartott prezentációval egészült ki.  

Miért kell téli gázolaj?

A hideg beköszöntével a benzinkutak minden évben átállnak a téli üzemanyag forgalmazásra, amelyeknek egészen más követelményeknek kell megfelelniük, mint a nyáron tankolható társaiknak.  Főleg a gázolajra érdemes ügyeli, mivel a nagy hidegben az képes megdermedni (pontosabban a paraffin kristályosodásba kezd), és ez súlyos károsodást is okozhat a motorban.

A normál gázolaj -20 foknál úgy kristályosodhat, hogy nem indul az autó

Téli gázolajjal ez persze nálunk nem igen történhet meg, de az OMV szerint a gázolajok között is lehet különbség. A hagyományos dízelek esetében már -10 fok alatt megindul a kristályosodás -20 fok körül pedig olyan szintű, hogy előmelegítés nélkül ilyenkor már nem képes beindulni egy hagyományos korszerű dízelmotor sem.  Ezt a folyamatot különböző adalékok hozzáadásával lehet késleltetni. Ilyen a HVO, amely egy növényi alapú biokomponens, és egyelőre kizárólag az OMV használja. Állítólag alacsonyabb széndioxod-kibocsátást eredményez, mint a hagyományos biokomponensek.

Állítólag az EGR-szelep is tisztul a prémium üzemanyag használatával

Állítólag az EGR-szelep is tisztul a prémium üzemanyag használatával


A HVO-val és az átlagosnál magasabb cetánszámmal (az égés minőségét javítja) a prémium dízelnél a kristályosodás határa kitolható -20 fokra, és így max – 35 fokig is beindulhat az autó minden egyéb segítség nélkül.  A prémium MaxxMotion dízel kiváló korrózióvédelmet nyújt, sőt, a lerakódásokat is segít eltávolítani az első tankolástól kezdve.

Az állítások ellenőrzésére nem volt lehetőségünk, és a konkurensek termékeiről sem tudunk részletekbe menően nyilatkozni. A MaxxMotion dízelt egyébként a finomító területén adalékolják, ellentétben a nem prémium üzemanyagokkal, amelyekkel a kutak az árusítás helyén teszik meg ezt ugyanezt.

Fejlettebbek vagyunk, mint Nyugat-Európa

Az OMV is megerősítette azon sejtésünket, amelyet a Nürburgringre vezető út alatt tapasztaltunk.  A hazai töltőállomásokon több márka is kínál 100-as oktánszámú üzemanyagot, míg Nyugat-Európában egyelőre még nincs ilyen, ott a 98-as a legdrágább.


Schwechat – a legnagyobb finomító a környéken

1960-ban kezdte meg működését a schwechati OMV olajfinomító, amely jelenleg is az egyik legnagyobb és legkorszerűbb finomító Európában, és sok más országhoz hasonlóan Magyarországra is innen jön a finomított kőolaj az OMV kutakra.  A 4 európai OMV finomító közül az ausztriai a legnagyobb, és az ország ásványi alapú olajfelhasználásának 50 százalékát is képes kiszolgálni. A finomító, amely évente nagyjából 9,6 millió tonna nyersolajat dolgoz fel, főként a Triesztből érkező kőolaj vezeték által.  Érdekes info, hogy a beérkező nyersolaj 10 százalékát Ausztriában termelik ki.

Olyan mint Las Vegas - éjszaka látványosabb

Olajfinomító gyorstalpaló:

A fúrással felszínre hozott kőolajnak (upstream szakasz) a finomítóba való eljuttatása után kezdődik a feldolgozása (downstream). A finomítóban elsőként a szennyeződéseket távolítják el, amit a desztillációnak nevezett eljárás követ.  A desztilláció az a folyamat, amikor a cseppfolyós anyagot annyira felmelegítik, hogy az gáz halmazállapotú lesz, majd hűtéssel újra cseppfolyósítják.  Ez egy magas acéltoronyban megy végre, ahol a felhevített kőolajat frakciókra választják szét. A 350 fokra körüli hőmérsékletre hevített kőolajból  újabb és újabb frakciók csapódnak le annak lehűlésével. A  max hőmérsékleten is cseppfolyós maradék a pakura, amelyet a torony alján gyűjtenek össze, további feldolgozás vákumdesztillációval kezdődik. A kicsapódás további eredménye a gázolaj, a petróleum és a benzin. Az így kicsapódott frakciók még nem alkalmasak járművek hajtására, további eljárásokra és finomításra van szükség.

A finomító látogatása sajnos elég sajátosra sikerült, mivel az óriási tartályok, épületek és csövek között csak kívülről egy autóbusszal volt lehetőségünk körbemenni, így nem láttunk sokkal többet, mint bármely autós a kerítésen keresztül, ha lekanyarodik a schwechati kijáratnál az autópályáról.

Nem jutottunk sokkal közelebb hát az olaj titkához, így a kőolajfinomítás rejtelmeiről érdemes az alábbi videót megtekinteni (5:43-től):