Nincs James Bond-cikk elcsépelt szállóigék nélkül. Nevem Bond; rázva, nem keverve; folytathatnám napestig. A karakter örök nyomot égetett a popkultúrába, 1962 óta bárki ölti magára a szerepet, garantált a tömött kassza. Legújabb reinkarnációja, Daniel Craig jelenleg is kazalba vágja a gonoszt a világ szinte összes mozijában.

Őfelsége kedvenc titkos ügynöke így már kerek ötven éve pumpálja az ólmot, dönti a csajokat, és ment világot, sok esetben a volán mögött ülve.

Aston Martin DB5 – Sportautóból legenda

A James Bond-kultusz kihagyhatatlan építőkockája lett az ügynököt különös kütyükkel segítő szolgálati jármű. Mindenki ismeri a híresebb típusokat, de a huszonhárom mozifilm bővelkedik elfelejtett érdekességekkel szolgáló gépekkel.

Ilyen az első mozifilmben Sean Connery-t szolgáló Sunbeam Alpine, ami erős képzelőerővel sem nevezhető a szupergonoszok elleni csodafegyvernek. Az ok egyszerű, a Dr. No szűkös keretből készült, így nem futotta látványos üldözésre.

A film katapultülés nélkül is tarolt, így kézenfekvően jött a folytatás, alig egy év múlva a 007-es újra akcióba lépett. A második, Oroszországból szeretettel című moziban még mindig nem foglalták el méltó helyüket a négykerekűek. Az összes érdekességet a mobiltelefonnal felszerelt Bentley jelentette, Bond elintézett vele egy hívást, de a hatalmas üldözések ezúttal is elmaradtak.

A Dr. No első autós szerepét a Sunbeam Alpine kapta meg

A Dr. No első autós szerepét a Sunbeam Alpine kapta meg


Fordulatot a harmadik film, a Goldfinger hozta. Megjelent az Aston Martin DB5, a nagybetűs James Bond-autó. A karakter ettől a ponttól elvághatatlan szálakkal fonódott az angol márkához. Nincs ember, aki a “Mivel menekül a gonosz elől a 007-es?” Kérdésre ne vágná gondolkodás nélkül: “Aston Martin!”

Feltűnése a regényeknek köszönhető, Ian Fleming az Aston Martin DB3 volánja mögé ültette a főhőst, de a film készítésekor a DB5 volt a legújabb modell, így erre szavaztak a készítők. Korabeli anekdoták szerint az Aston Martin nem látott hatalmas marketinglehetőséget a szereplésben, így az első DB5-öst valós áron, 4500 fontért adták át a Goldfinger stábjának.


Igaz vagy sem, mindkét fél jól járt az üzlettel, James Bond világhírt szerzett az angol sportautónak. Nem történhetett másképp, olyan halálos, lenyűgöző felszerelést kapott a fiktív Aston, amivel minden kissrác első számú álmává avanzsált.

A parkolási csekkektől terhelt Guy Hamilton rendező kitalálta a gombnyomásra forduló rendszámtáblát, ezzel beindult az ötletgyár. Felkerültek az abroncsromboló tengelyek, a füstgenerátor, a katapultülés, a radar és az indexlámpák mögül előbújó Browning gépfegyverek. Beleöltek egy zsák pénzt, de a kémkészlet csak a vásznon működött, a kor színvonalán megvalósítható extrák is megmaradtak a filmes trükkök szintjén.

Sean Connery és az Aston Martin DB5, sokak szerint ez az igazi James Bond páros, és ezen semmi sem változtathat

A Goldfinger forgatásán két DB5-öst használtak, a drágán megépített prototípus mellett egy utcai verzió teljesítette volna veszélyes jeleneteket. Csakhogy a német ZF váltó megadta magát a svájci forgatás alatt, így dublőr nélkül, az eredeti autót kellett használni az Alpok kanyargós útjain.

Radar a hatvanas években, a sebváltóban a katapultülés gombja. Előbbi ma már elérhető extra, utóbbira még úgy tűnik várnunk kell...

Radar a hatvanas években, a sebváltóban a katapultülés gombja. Előbbi ma már elérhető extra, utóbbira még úgy tűnik várnunk kell…


Az FMP 7B rendszámú második kocsi a hiba után főnixmadárként éledt újjá, a Tűzgolyó című folytatásban már kütyükkel teletömve tűnt fel a nyitójelenetben. Az eredeti ekkor kétéves világ körüli turnén csábította moziba a nagyközönséget, ezért kellett szolgálatba állítani a második számú DB5-öst.

A filmes szereplés után 1969-ben a második Aston Martint Jerry Lee amerikai rádiótulajdonos vette meg, tizenkétezer dollárért. Negyvenegy év múltán a dísztárgyként őrzött autó kalapács alá került, egy gyűjtő 4,6 millió dollárt fizetett a filmtörténet négykerekű darabjáért. Ez a szám jól illusztrálja a típus kulturális értékét. A filmesek sem tudtak tőle elszakadni, az Aston Martin DB5 az Aranyszem mellett a most futó Skyfall-ban is megjelenik egy mellékszerep erejéig.

Toyota 2000GT – Japán vendégmunka

Az Aston két film után mégis lekerült a stáblistáról, helyét átadva a kor agymállasztóan gyönyörű japán autójának a Toyota 2000GT-nek. A Yamahával közösen alkotott különlegesség tökéletesen illett a távol-keleti epizódhoz, viszont annál kevésbé Sean Connery magasságához. A kupé 116 centiméteres mivolta behatárolta a lehetőségeket, a színész egyszerűen nem fért a volán mögé, legalábbis James Bondhoz méltóan nem. Így a film kedvéért készült két kabrió verzió, amelyek jelenleg elképesztő értéket képviselnek.

A Toyota 2000GT csak a filmszerep kedvéért szabadult meg a keménytetőtől, máskülönben a főhős nem fért volna be a volán mögé

A filmbeli Toyota fedélzeti fegyverarzenál helyett beépített TV-vel dicsőítette a japán ipart, James Bond élőben követhette, ahogy az oldalán harcoló helikopter a tengerbe pottyantja az elektromágnessel felszedett rosszfiúkat.

A hetvenes évekbe lépve a trükkös kiegészítők helyét a kaszkadőrmutatványok vették át, maga az autó, a furfangos felszerelés háttérbe szorult. A hetedik Bond-film egy filmes fiaskó miatt emlékezetes. Sean Connery szokás szerint menekül, és az ádáz üldözők elől csak a szűk sikátor jelent kiutat, így két kerékre billenti a Mustangot, hogy elférjen a falak között. A jelenetet két részletben vették fel, és egy figyelmetlen asszisztensnek köszönhetően a Ford a jobb oldalán gurul be, viszont balon érkezik, ezzel beírva az esetet minden idők legnagyobb autós bakijai közé.

&t=3m44s
Roger Moore ebbe a korszakba csöppenve nem kapta meg egyből a Bondnak járó négykerekű társat. Helyette londoni emeletes busszal csapatott Jamaicában, majd egy AMC Hornet gázpedálját tiporva üldözte az aktuális főgonoszt, Scaramangát. Az aranypisztolyos férfiban így került sor a filmtörténelem első dugóhúzójára. Csakhogy repülő helyett autóval.

A dugóhúzót nyolc kamera vette, és elsőre sikerült. Mindezt a főkaszkadőr távollétében, magát az ugrást az egyik szerelője vitte véghez

A 360 fokos forduló nem olyan mutatvány, amit egy kocsmai fogadás után, hirtelen felindulásból véghez lehet vinni. A producerek tudták ezt, ezért a filmtörténelemben először számítógépes szimulációval tervezték meg az ugrást.


James Bond Spongyabobhoz látogat – Lotus Espirit

James Bond mégsem maradhatott az olcsó szponzorautók rabja, így újra a szuperhősöket megszégyenítő gépeké lett a terep. Az Aston Martin örökébe a Lotus lépett, nem is akárhogy. Az Espirit rendhagyó módon került a filmesek látókörébe.

A Lotus Espirit felnőtt a DB5 által képviselt szinthez, így a legemlékezetesebb Bond autók egyike lett.

A Lotus Espirit felnőtt a DB5 által képviselt szinthez, így a legemlékezetesebb Bond autók egyike lett.


Don McLaughlan a Lotus PR-menedzsere merész trükköt eszelt ki a hatalmas publicitást jelentő filmszerep megszerzésére. Kérlelő levelek helyett egyszerűen leparkolta a márkajegyektől megfosztott prototípust a Pinewood Stúdió előtt és várta a hatást. A producerek haraptak a csalira, a Giugiaro-féle formaterv elnyerte tetszésüket, így a Lotust keresték meg az 1977-es epizódhoz.

A Lotus két működő példányt és hat üres karosszériát szállított le a víz alatti jelenetekhez. Ez utóbbi emelte a mozi legérdekesebb autói közé az Espiritet. A sztori szerint James Bond a rakéták, a szokásos fegyverarzenál mellett tengeralattjáróként is használhatta a Q által felkészített vasat.

A jelenetek leforgatásához ekkor még lelemény kellett, találékonyság, nem számítógépes grafika. Így az 1:4 arányú modellek mellett egy valós Espirit is víz alá merült, a történetnek megfelelő kellékekkel díszítve. A tengeralattjáró Lotust búvárok irányították, négy elektromos motorral mozgatva a szerkezetet.


Az Espirit a Szigorúan bizalmas című folytatásban kapott még szerepet, a havas terep miatt rézszínűre

Az Espirit újra visszahozta a trükkös kiegészítőket a Bond filmekbe, rakéták és búvárüzemmód nyűgözte el a nézőket

Az Espirit újra visszahozta a trükkös kiegészítőket a Bond filmekbe, rakéták és búvárüzemmód nyűgözte el a nézőket


festve, valamint sílécekkel felszerelve. A többi Roger Moore-os filmet érdektelen autókkal pakolták tele, ismét a látványos üldözések kerültek középpontba. Az Octopussy-ban felbukkanó Alfa Romeo GTV6-t azért érdemes megemlíteni. A gonoszok ellen nem köpött olajfoltot az aszfaltra, és katapultülése se volt, mégis kitűnő farolásokkal gazdagította az autós mozikultúrát.

1987-ben Timothy Dalton húzta magára a titkos ügynök szerepét, és új belépőként megkapta segítségnek az öreg bajtárs Aston Martint. A V8 Vantage Volante a régi mutatványt adta elő modern köntösben. A római harci szekerek kerékromboló tengelye helyett lézerrel semlegesítette az őt Ladával üldözőket, lőtt pár rakétát, és végül sítalpakon siklott az önmegsemmisítés felé.

Német szövetség – BMW

A kilencvenes évek hozták el a mélypontot a Bond-autók történetében. A BMW valószínűleg arcpirítóan komoly összegért vásárolta be magát a sorozatba, így Pierce Brosnan 1995-ben már egy BMW Z3 volánja mögött feszített. Szerencsére a fodrászkabrió nem szerepelt sokat, pár méter gurulás után eltűnt, soha senki nem látta többet.

A BMW Z3 indította el a bajorok egyeduralmát a Bond filmekben, szerencsére a lendület csak három filmen keresztül tartott, és visszatért az Aston Martin

A márka viszont maradt. Az 1997-es folytatás, a Holnap markában egy újabb bajor típust mutatott meg a világnak, a BMW 750iL-t. A fegyverfelelős Q kitett magáért, ez a BMW pusztítóbb volt, mint Chuck Norris jobb ökle. Az autó látványos akciójelenetben pusztult el, de hiába a kütyühegy, és az égig érő lángok, ez mégiscsak a vállalatigazgatók flottaautója, nem a legálisan gyilkoló ügynöké.


Utoljára a BMW Z8 képviselte a bajorokat, szintén teletömve Q furfangos szerkezeteivel, de ezeket megmutatni nem volt esélye, egy hatalmas fűrész félbevágta filmes karrierjét. Mivel a forgatás ideje alatt még nem volt létező, működő Z8, ezért egy a BMW csak karosszériaelemeket küldött a stúdiónak. Megoldásként egy Dax Cobra V8 replika szolgált, erre eszkábálták fel a BMW kabátot a filmesek, a közeliekhez pedig teljes méretű modelleket használtak.

Vissza a gyökerekhez! – Újra Astonok

Pierce Brosnan utolsó filmjére visszatért az Aston Martin. A V12 Vanquish a régmúltból építkezett, felszerelése nem csak felsorolásként szerepelt a filmben, szinte mind bevetésre került a gépfegyverektől kezdve a láthatatlanná tévő borításig a Jaguar elleni jeges üldözésben.

A Holnap markában forgatásán a stáb összeütközésbe került egy jégheggyel, utóbbi győzött.

Így érkezünk el a jelenbe, a Daniel Craig nevével fémjelzett filmekhez. A stílus változott, Bond életszerűbb, véresebb és keményebb, de az Aston Martin maradt. Az extralistáról ismét kihúzták a rakétákat és a cseles rendszámtáblát, helyüket, akárcsak a hetvenes években, a kaszkadőrök mutatványok vették át.

Olyannyira, hogy az igyekezet világrekordot szült. A Casino Royale-ban hatalmasat bukfencező DBS V12  produkálta a filmtörténelemben rögzített legtöbb fordulót. A rekordot kényszer szülte, eredetileg rámpával akarták felborítani a szupersportautót, de az alacsony tömegközéppont miatt ez lehetetlennek bizonyult. Így az autót módosítva, a padlólemezbe egy pneumatikus “ágyút” szereltek, ami a megfelelő pillanatban robbantva indította be a pörgést.


A tét pedig egyre nő, a mozikban futó Skyfall nagy sebességű üldözéseiben 12 Land Rover Defendert, és 16 Audi A5-öst használtak fel, de DBS mellett feltűnik az ős DB5 is, méghozzá nemcsak díszítő elemként.

A végére pedig egy kis csemege: a brit SkyMovies az új Bond-film apropóján októbertől megkezdte a korábbi részek újravetítését, az ehhez készült promóban pedig a 007-eseket és járgányaikat egy nagy autós üldözésben hozták össze, íme!