Októberben volt húsz éve, hogy Esztergomban elkezdődött a Swift II sorozatgyártása. Az autó a Közlekedési Múzeumban látható

Októberben volt húsz éve, hogy Esztergomban elkezdődött a Swift II sorozatgyártása. Az autó a Közlekedési Múzeumban van


Nemrég, a Swift gyártásának huszadik évfordulója alkalmából, én is elszegődtem egy napra betanított munkásnak a Suzukihoz. Nem a termelésbe, mert ez minőségbiztosítási okokból aggályos lett volna és az oktatás-gyakorlás eleve két hétig tart, de legalább belekóstolhattam abba, hogyan telik az ottani dolgozók munkanapja.

Fehér zubbony

Sokan busszal érkeznek a környező településekről. A gyár előtti parkolóban a szabad ég alatt állnak a buszok, de a dolgozók nem várnak rájuk rekkenő hőségben vagy jeges szélben, mert a jármű a műszakváltásokhoz igazodva, érkezésük előtt öt perccel beáll helyére. Míg a beengedésre várunk, a parkolóban megpillantunk egy szürke színű, de fehér tetejű Swiftet. Még nem láttunk hasonlót, ez az extra a MINI és például a Fabia után az új Swifthez is rendelhető lett.

Oszamu Szuzuki kiszólásaiból látható néhány a falakon

Osamu Suzuki kiszólásaiból látható néhány a falakon


Unortodox munkanapunk hangulatjavító lángosozással indult, majd munkába álltunk. Fejünkbe nyomtuk a sisakot, magunkhoz vettük a munkavédelmi szemüveget és felöltöttük a fehér zubbonyt. A pamutkabát kényelmes, de nem bő viselet, hogy ne akadjon bele semmibe és az összes gombja rejtett, így nem karistoljuk össze az autókat.

“A válságot majd én megoldom”

A betanítás helyszínére menet frappáns idézetekbe botlunk Osamu Suzukitól. “A válságot majd én megoldom.”, “A korlátozások miatt tudunk fejlődni” – üzeni a falról a dolgozóknak a globális cég elnök-vezérigazgatója.

Cultus, Margalla, Firefly: ez mind Swift

Legtovább Pakisztánban készült a Swift második generációja. Ez egy indiai Maruti Suzuki Esteem

Legtovább Pakisztánban készült a Swift második generációja. Ez egy indiai Maruti Suzuki Esteem


A Daewoo-Chevrolet névváltás óta tudjuk, hogy ugyanaz a Lacetti mennyivel vonzóbb arany csokornyakkendővel az orrán, Chevy néven. Aki megunta, hogy papírautóként cikizik remekül szolgáló régi Swiftjét, legközelebb a milyen autód van? kérdésre válaszolja hanyagul, hogy Pontiac Firefly, esetleg Chevy Sprint.

Kevés típust értékesítettek annyiféle néven, mint a nálunk Suzuki Swiftként ismert autót. Alább a Swift különböző elnevezései a Wikipediából merítve: Chang’an SC7130 Gazelle, Chevrolet Sprint, Chevrolet Swift, Geo Metro, Holden Barina, Maruti Suzuki 1000/Esteem, Pontiac Firefly, Subaru Justy, Suzuki Amenity, Suzuki Cultus, Suzuki Esteem, Suzuki Forsa, Suzuki Margalla.

Nemsokára autó lesz az acéltekercsekből

Nemsokára autó lesz az acéltekercsekből


Első munkafázisként egy kisebb és egy nagyobb nyomatékkulcsot kaptunk a kezünkbe, többek között a futóműcsavarok rögzítését gyakoroltuk. A nehezebb eszközökkel nem nők dolgoznak, a testalkatbeli és a nemek közötti eltéréseket követi a feladatok elosztása. Egy kétméteres óriásnak könnyebb a magasban a tankot beszerelnie, mint az utastérben gubbasztva dolgoznia.

A másik fázisban az ajtótömítéseket kellett felhelyeznünk. A kéderen van egy apró fehér jel, amelyről a gumikígyó első rögzítési pontja azonosítható. A tömítés nem igényel ragasztást és nem is kellett körbe végig rányomnunk az ajtóélre, mert a befejezés már mások dolga.

Az elmúlt 20 évben a Swift második, harmadik és negyedik generációja, továbbá a Wagon R+, az Ignis, a Splash, valamint az SX4 különböző verziói készültek Esztergomban

Nehéz elrontani

Sosem késő leszokni. A kijelölt dohányzóhelyeken plakátok motiválják a dolgozókat a cigi letételére

Sosem késő leszokni. A kijelölt dohányzóhelyeken plakátok motiválják a dolgozókat a cigi letételére


Lehetőleg minden mozzanat egyértelmű és elronthatatlan, így az elektromos csatlakozók mérete, formája is kizárja a hibás összeszerelést, a hátsó lámpák kábelkötege jól hallható csattanással ugrik a helyére. Ezt követően lehet két csavarral rögzíteni a hátsó lámpát, amit a begyakorlott munkásoknak nem tart tovább megtenni, mint ezt a pár sort elolvasni.

Két hét jut a betanulásra, a tempó felvételére. Ha valaki egy területen nem tud jól teljesíteni, akkor nem automatikus kirúgás jár érte, inkább kipróbálják őt másik területen. Egy japán vállalatnál alapelv, hogy nem rögtön a dolgozóval van baj, talán csak nem a megfelelő munkát adták neki.

Bollywoodi gyöngyszem: rejtett tartalékok a Swift Sedanban

Katonás termelési rend

A minőség-ellenőrzés része a próbapados vizsgálat

A minőség-ellenőrzés része a próbapados vizsgálat


Egy autógyár ezzel együtt sem valami vidám hely. Mint az üzemekben általában, szigorú munkarend szerint folyik a termelés, a közműépítésnél megszokott egy dolgozik, öt nézi felállás itt nem működik.

Azokban az autógyárakban, ahol a munkások keveset keresnek, mint a mi régiónkban, magas az élőmunka aránya, mert a termelésnek ez a formája éri meg. A Suzukinál így is sokkal több robot dolgozik ma, mint húsz éve, a ponthegesztést például egészen csekély arányban végzik még kézzel a munkások.

Napfény, gravitáció: ingyenes erőforrások

A karosszériaelemeket robotok hegesztik össze autóvá

A karosszériaelemeket robotok hegesztik össze autóvá


Minden a termelékenység fokozását és a gyártási költségek leszorítását szolgálja. A gravitáció például ingyen van, ezért a doboztartó csavarok ferdén állnak a polcon, így mindig az emberek keze ügyébe gurulnak a csavarok.

Az elkészült autók közül minden ötödiket viszik el tesztkörre a szakemberek. A gyár területén kialakított próbapálya alaposan átrázza az autót, hogy kiderüljenek az esetleges zörgések. A teszt során a 4×4-es SX4-eket fix összkerékhajtásra kapcsolják. Ha a sebesség növelésével, 35 felett a rendszer visszaáll automatikus erőelosztásra, akkor ez a funkció is működik.

Mi lehet ez a sok fekete pálca? Üzemanyag-vezeték a helyes tipp

Csepelről, hajóval

Az autók zöme vasúton vagy a Dunán jut el a célországba

Az autók zöme vasúton vagy a Dunán jut el a célországba


Elsőre riasztó, hogy a kész autók mennyire csekély arányban hagyják el vasúton a gyár területét. A termelés zömét kamionok szállítják el, de csak átmenetileg.

A trélerek leginkább Győrig vagy Csepelig viszik az autókat, ahonnét vasúton illetve a szintén olcsó és mérsékelten környezetszennyező dunai szállítással jutnak el a célországokba.

Bár idén a hazai piacon bővülni tudtak a Suzuki-eladások, a termelés túlnyomó része exportra megy. A legnagyobb célországok közé az EU legnagyobb autópiacú tagállamai tartoznak, köztük Németország, Franciaország, Olaszország.

Ugyanazon a soron gyártható az SX4, a Swift és a Splash is, ezzel jobban kivédhető a kereslet ingadozása


A keresetekről hivatalosan nehéz bármit megtudni, sokat számít továbbá a tapasztalat és a beosztás és nem mindegy, hogy a karácsonyi jutalmat elosztjuk-e 12 hónapra vagy sem. Én ott nettó 110-120 000 forintos összeget hallottam a sori dolgozók esetében, de ez csak a nagyságrendet jelzi.

Menza, nagyban

Juttatásként a gyárnak van óvodája és a menza térítésmentes. Mi is ott ebédeltünk, az étkezde kínálatát nem érdemes az iskolai menzák színvonalához hasonlítani, legalábbis az én diákkoroméhoz az 1980-as-90-es évekből.

A húsleves nem üres lé vagy tésztával dúsított leveskocka bő vízzel, hanem valódi húsleves, benne egy negyed csirkével. A pörkölt-nokedli-savanyúság szentháromság is megállta volna a helyét egy puritán étteremben. Az ital-ropi-édességautomaták árszintje kedvezőbb a bevásárlóközpontokéhoz képest, például ropiból a Nógrádi pattintott sóspálcika 80 forintba kerül.

Suzuki-gyártás, évszámokban

1991: megalakul a Magyar Suzuki Rt. A beruházás értéke mintegy 14 milliárd forint
1992: beindul a próbaüzem. Megkezdődik az 1,0 és 1,3 literes, ötajtós Swiftek sorozatgyártása
1993: a négyajtós Swift Sedannal bővül a gyártás
1994: megkezdődik az export
1996: elkészül a százezredik hazai gyártású Suzuki
2000: megindul a Wagon R+ szériagyártása
2003: az Ignis sorozatgyártásának megkezdése
2004: dízelmotorral is készül a Wagon R+ és az Ignis. Esztergomban is készülnek Ignis Super 1600-as raliautók
2005: februárban megjelenik a Swift harmadik generációja
2006: február 27-én legördül a gyártósorról az első SX4
2006: októberben elkészül az egymilliomodik autó. Ez a Swift volt látható a Csodák Palotájában
2008: a többéves kapacitásbővítés befejezése, évi 280 000 autó készülhet Esztergomban
2008: a Splash gyártásának megkezdése
2008. szeptemberben elkészül a másfélmilliomodik Suzuki
2010: megindul a Swift negyedik generációjának gyártása
2011: a vállalat alapításának 20. évfordulója. Július 14-én elkészül a kétmilliomodik esztergomi  gyártású autó
2011: ősztől a Swift Sport is Esztergomban készül
2012: 20 éve, hogy megkezdődött az első generációs Swift sorozatgyártása