Városban araszolva jobb hatásfokot, autópályára érve dinamikusabb gyorsítást ígér a hűtőközeg hőmérsékletének módosítása

Városban araszolva jobb hatásfokot, autópályára érve dinamikusabb gyorsítást ígér a hűtőközeg hőmérsékletének módosítása


Amikor ősszel a BMW-nél jártunk, nemcsak az 1-es háromhengeres prototípusát és a modellfrissítés utáni 7-est sikerült kipróbálni, de a gyár fejlesztőmérnökei arról is meséltek, milyen technikai újítások várhatók autóikban a következő években.

Hőmenedzsment

Nem vagyok biztos benne, de rémlik az E46-os 3-asról, hogy a BMW már abban is átállítgatta a hűtőfolyadék hőmérsékletét pár százalékos fogyasztáscsökkenés reményében. Ha akkor ez mégsem volt így, sebaj, a közeljövőben így lesz.

Cinkhab javítja az energiaelnyelést. Ez még elég messze van a sorozatgyártástól

Cinkhab javítja az energiaelnyelést. Ez még elég messze van a sorozatgyártástól


Az egyik fejlesztés ugyanis a hűtőközeg hőmérsékletét igazítja az aktuális útvonalhoz, a navigációsrendszer adatai alapján. A vízhőfok szabályozásának célja a takarékosabb üzem. (Persze ez nem annyira új mutatvány, hibridmodelljeiben a Toyota és a Lexus régóta aktívan befolyásolása a hűtőfolyadék áramlását és hőmérsékletét.)

Emelt hőmérséklettel csökken a súrlódás, így a fogyasztás, míg erősebb hűtéssel javítható a hengerek töltése, a motor teljesítménye. A hőfokot a motorvezérlés automatikusan módosítja.

Például városban forróbb hűtőfolyadékkal megy az autó, majd az autópályához közeledve az elektronika visszaveszi a hűtőközeg hőmérsékletét, hogy kiszolgálja a felhajtónál várható nagy teljesítményigényt.

A megvalósítást segítik a kalkulált hűtésigényhez igazodó hűtőnyílások. Ez annyit jelent, hogy erős gyorsításnál kinyit mind a két hűtőnyílás, de egyenletes tempónál csak az egyiken át áramlik be a levegő.

Városban araszolva jobb hatásfokot, autópályára érve dinamikusabb gyorsítást ígér a hűtőközeg hőmérsékletének módosítása

Súlycsökkentés és új anyagok

Magnéziumból van a műszerfal váza

Magnéziumból van a műszerfal váza


Tömeget kétféleképpen lehet megtakarítani: anyagok helyettesítésével, például acélt könnyűfémre vagy műanyagra cserélve illetve okosabb, ötletesebb tervezéssel. Az autógyárak természetesen mindkettőre törekednek.

A könnyűfémek bevetésének főleg anyagi korlátai vannak, de a BMW-k ára jobban elbírja a drága alapanyagokat. Ezért is készülhet például a műszerfaltartó keret magnéziumból. Az átgondolt konstrukcióra példa az LCI 7-es feláras ülésének váza. A komfortülésen 3,1 kilót sikerült megtakarítani, mert egyszerűbb lett a háttámla felső részének döntőmechanizmusa.

Habosított fémek

Úszik a vízen a habosított fém

Úszik a vízen a habosított fém


Ígéretes lehet a fémhabbal kitöltött idomok alkalmazása. A bemutatón látott alkatrészek falai között cinkhab töltötte ki a teret, ami nem merevségi, hanem ütközésbiztonsági előnyökkel jár. A fémhab hatékonyan képes elnyelni az ütközési energiát, javítva a bent ülők túlélési esélyeit. A Milka Luffléra emlékeztető fémet a habban lévő buborékok fent tartják a víz színén.

Új fejlesztésű motorcsalád érkezik

Kimagasló profitrátájuk miatt a jövőben is lesznek V12-es és V8-as motorok, de a nagy darabszámban eladható modellekben egységesített, hengerenként 500 köbcentis dízelek és benzinesek szolgálnak majd, az autó súlyától és presztízsétől függően 3-4-6 hengerrel.

Kimagasló profitrátájuk miatt megmaradnak a V12-es és a V8-as motorok. A képen a 4,4 literes, duplaturbós V8

Kimagasló profitrátájuk miatt megmaradnak a V12-es és a V8-as motorok. A képen a 4,4 literes, duplaturbós V8


A benzinesek fogyasztását feltöltés, közvetlen befecskendezés és Valvetronic változó szelepvezérlés csökkenti, a jelenlegihez hasonlóan.

A 2001-ben megjelent Valvetronic a fojtószelepet is helyettesíti a szelepnyitási mélység változtatásával. Turbóból lesz sima feltöltő, lesz osztott csatornás vagy kettős megfúvású (TwinScroll) és dupla turbó is, a céltól függően.

A dízelek üzemanyagigényét változó lapátgeometriájú feltöltő, harmadik generációs közös nyomócsöves befecskendezés és az elvárt teljesítményhez illően egy, két vagy három turbófeltöltő apasztja.

BMW-motorok különböző hengerszámmal
1 henger max. teljesítménye, kW1 henger max. nyomatéka, Nm3 henger esetén LE/Nm4 henger esetén LE/Nm6 henger esetén LE/Nm
Benzines motorok30-50 kW60-90 Nm122-204 LE
180-270 Nm
163-272 LE
240-360 Nm
245-408 LE
360-540 Nm
Dízelmotorok20-45 kW75-100 Nm82-184 LE
225-300 Nm
109-245 LE
300-400 Nm
163- 367 LE
450-600 Nm

Fékezés helyett kigurulás

Korai gázelvétellel takarékosabb az autó, mint végig nyomva a gázt, aztán nagyot fékezve

Korai gázelvétellel takarékosabb az autó, mint végig nyomva a gázt, aztán nagyot fékezve


Amikor az autógyártók mérnökök ezreit túráztatják néhány decivel csekélyebb fogyasztási értékekért, kár volna elfeledkezni a vezetőről, akin a legtöbb múlik. Már közel van az elterjedéshez az a rendszer, amely az emberi oda nem figyelés hatását tompítja.

A modellfrissítés utáni 7-es Eco Pro programja gázelvételt, hosszú és takarékos kigurulást javasol, ha az útvonalban sebességkorlátozás, erős lassítást igénylő kanyar vagy körforgalom következik. A program előrelátása elméletben 5 százalékkal növeli az Eco Pro módban 25 százalékosra ígért megtakarítást.

A berendezés az útvonaltervezésnél is kalkulál vezetési stílusunkkal. Aki például 180-nal repeszt autópályán, annak inkább országúti szakaszokat ajánl takarékos állásban, aki viszont nem lépi túl a 120-at, azt inkább sztrádára küldi. Külön tetszik az előrelátóbb tanácsokban, hogy ez a rendszer végre nem a szabványos ciklusban csökkenti az autó étvágyát, sőt, ott nem is jár előnnyel, de a való életben működhet.

A modellfrissítés utáni 7-es Eco Pro programja gázelvételt, hosszú és takarékos kigurulást javasol, ha az útvonalban sebességkorlátozás, erős lassítást igénylő kanyar vagy körforgalom következik. Mindez 5 százalékos megtakarítást ígér

Fűtés, takarékosabban: hőszivattyú és infrapanel

Akinek már van sorozatgyártású elektromos autója, a kezelési útmutatóban a Chevy Volttól a Mitsubishi i-MIEV-en át a Nissan LEAF-ig meg szokta jegyezni, hogy gazdaságosabb az ülésfűtést használnia a vezetőnek, semmint az akkumulátorban tárolt energiával az utasteret fűtenie.

A BMW még csak készül az elektromos i-modellek bevezetésére, de a fűtést nekik is minél kevesebb energiával kell megoldaniuk, akár belső égésű, akár villanymotoros az autó. Az egyik út a hőszivattyú használata, mert kisebb energiaigénnyel jár a hőszivattyúval a környezettől elvont hőt a kívánt helyre továbbítani, mint elektromos fűtéssel felmelegíteni a levegőt, majd azzal fűteni az utasteret.

Izgalmas újítás lehet az infrasugaras fűtés, amely a levegő helyett közvetlenül az utasokat melegítené. A még nem szériaérett megoldás előnye, hogy használata közben nincs huzat, nem zajong a ventilátor és a temperálás ülésre lebontható, csak ott működik, ahol ülnek.

Jelenleg csak a Lexusnál ismerünk példát hasonlóra: a Lexus CT200h és az új GS klímája is az utasszámot vizsgálva hűt és fűt. Ennél is igényesebb az LS modellcsalád légkondicionálása, amely mindegyik utasát infrakamerával figyeli és így állítja be a hőmérsékletet. A fejlett légkondicionáló 2001-ben, még az LS 430-ban mutatkozott be.

Az infrasugaras fűtést, ha 2013-ban még nem is, a következő 5-10 évben megtaláljuk majd sorozatgyártású BMW-k közül az elektromos modellekben és a konnektorról tölthető hibridekben.