A vadiúj magyar Opel-üzemben jártunk

Főtengelyek és miniszterelnök Szentgotthárdon

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2012.09.21. 06.00

Átadták a szentgotthárdi Opel motorgyár új üzemcsarnokát. A világ egyik legmodernebb motorgyára, magyar földön, miniszterelnöki szalagvágással.

Mindössze két év kellett hozzá, hogy az első ásónyomtól a legutolsó precíziós robotot is beprogramozzák, és gyártásra készen álljon a világ jelenleg talán legmodernebb motorgyártó üzeme. Az Opel szeptember 20-án – a magyar miniszterelnök jelenlétében – felavatta a szentgotthárdi Flex motorgyárat.

Az új üzem azért flex, azaz flexibilis, mert nincsenek lefixált gépsorok, a termelés könnyen variálható. A gyár padlója sík, nincsenek szervizalagutak, aknák, talapzatok. Egy soron készül majd a négyhengeres dízel a háromhengeres benzinessel

Az új üzem azért flex, azaz flexibilis, mert nincsenek lefixált gépsorok, a termelés könnyen variálható. A gyár padlója sík, nincsenek szervizalagutak, aknák, talapzatok. Egy soron készül majd a négyhengeres dízel a háromhengeres benzinessel


A Flex vajon mi?

Mostanság minden Flex az Opelnél, ez a négy betű a marketingesek jóvoltából úgy átitat mindent a márkánál, mint mifelénk a Nemzeti. Flex-fix a lökhárítóba süllyeszthető bicikliszállító rendszer, EcoFlex a takarékos változat, Flextreme a range extenderes elektromos prototípus neve, Flexdoor a Meriva hátrafelé nyíló ajtaja, Flexrail az a sín, amiben a pohártartókat tologathatjuk – és még az új motorgyár is Flex. Mondjuk ennek a flexségnek van értelme.

A Flex a flexibilis, rugalmas szó töve, és az új gyárat valóban úgy tervezték, hogy rugalmas legyen. Egy soron készülhetnek itt a háromhengeres benzinmotorok a négyhengeres dízelekkel, a padló sík felszínét egyetlen akna vagy árok sem töri meg, és célgépek helyett mindenütt könnyedén új feladatra programozható robotokat építettek be.

Hengerfej és motorblokk párosítása

A hagyományos transzfer jellegű megmunkálógépek helyett rugalmas megmunkálóközpontokat telepítettek, egy gyártócellába 5-6 típusazonos munkaközpont került. Az elvi alapok: adott gyártócellán belül mindegyik gép ugyanazt a műveleti sorrendet végzi. A megmunkáláshoz használt szerszámok és programok is ugyanazok, a gép vezérlése automatikusan felismeri a gyártandó típust és ez alapján választ megmunkálóprogramot és hozzá tartozó szerszámot. A típusváltás tehát veszteség nélkül megtörténik, köszönhetően a megmunkálógép speciális szerszámcserélő-rendszerének és programfelépítésének.

Egy raklap főtengely várja a gyártás megindulását

Egy raklap főtengely várja a gyártás megindulását


A cellás gyártásszervezés előnye, hogy egy gép esetleges hibája nem állítja meg az egész gyártósort, csak az adott cella teljesítménye csökken le átmenetileg.

Az új beruházás 500 millió euróból valósult meg, 800 új munkahelyet jelent Szentgotthárd számára, a kapacitás évi félmillió belsőégésű motor.

Adam és Mokka

A gyáravatóra az Opel elhozta a közeljövőben bemutatandó két új modelljét is. A Mokka szabadidőautót már Genfben bemutatták, reményeink szerint még az ősszel beszámolhatunk a nemzetközi tesztvezetés tapasztalatairól.

Az autó mögött marcona TEK-es óvja a kormányfőt

Az Adam tűnik a nagyobb durranásnak, de ez a kocsi még messzebb van attól, hogy mi is beleülhessünk. A kiállított kocsi (amelyet Londonban, az olimpián is mutogatott az Opel) egy Corsa szétvágott, átalakított vázára épült. Minden kézzel készült rajta, a kocsi értéke úgy 250 ezer euró. Hozzányúlnunk se volt szabad, nehogy a kezünkben maradjon valami tessék-lássék beragasztott dummy-alkatrész róla.

Bezzeg neki be lehetett ülni - engem nem engedtek beszállni

Bezzeg neki be lehetett ülni – engem nem engedtek beszállni


Mindazonáltal az úr, aki őrizte, készséggel kinyitogatta nekünk az ajtókat, és elmondta, hogy a kocsit leginkább a Fiat 500 ellenfelének tekinthetjük. Négyüléses kabinjával egy fél számmal az Audi A1 alatt van, de kidolgozása, minősége alapján inkább tűnik prémiumautónak, mint egy tömeggyártó legkisebb autójának.

A Mokka és az Adam mellett egy fehér Astra is számot tarthatott az újságírók érdeklődésére – ebben a kocsiban már egy új, az új üzemben készülő, egyelőre nem kapható motor lapult. Hogy milyen? Nem tudjuk, az titok volt. Még a motorháztetőt sem volt szabad kinyitnunk. De a tudat, az valami csodás.

Orbán Viktor miniszterelnök beszédében cseppet sem meglepő módon az új munkahelyek fontosságára helyezte a hangsúlyt

Viktor a színen

A miniszterelnök megjelenése tovább erősíti az ismert kormányzati elvet, mely szerint az autóipar a magyar gazdaság egyik legfontosabb húzóágazata – és cél, hogy az is maradjon.

Szalagszignó

Szalagszignó


Orbán Viktor beszédében kiemelte, hogy a modern berendezések, a látványos robotok és a megnyitóünnepség légtornász lánya mind nagyon fontos, de a lényeg, hogy az új üzem beindításával újabb magyar családok százai jutnak biztos megélhetéshez.

Orbán Viktor elgondolkodtatónak nevezte, hogy a második világháborúban porig rombolt német gazdaság mára odáig jutott, hogy egész Európa sorsa rajta múlik – az utóbbi időkben vissza-visszatérő gondolat szerint pedig a közép-kelet európai gazdaság, mint a német gazdaság partnere a gyártási folyamatokban szintén sokat tehet a kontinens stabilitásáért.

Ez volt a beszéd lényege, de autós magazinként nem mehetünk el egy laikustól nem meglepő tárgyi tévedés mellett.

A miniszterelnök Adam Opelt, az Opel AG. alapítóját mint az autógyártás egyik úttörőjét emlegette. Valójában Adam Opel életében a cég varrógépek és kerékpárok készítésével foglalkozott. Az 1895-ben elhunyt, lakatosból gyárossá avanzsált úr fiai kezdtek autók gyártásába, az első Opel autó négy évvel Adam Opel halála után készült el.

A fáma szerint Adam Opel kifejezetten megtiltotta gyermekeinek, hogy olyan veszélyes, gyúlékony ördögi szerkezettel foglalkozzanak, mint az automobil, amiben úgysincs semmilyen üzleti lehetőség.

Hát, erről ennyit.

Kommentek

  • GszarkaTAT2

    Vajon itt sem vezetett semmit durcás m.elnökünk, merthogy nem az ő kormányához fűződik a gyár beruházása, mint a Mercinél??? Erre kíváncsi lennék… :-DDD

  • Liverpool87

    Ez az Opel csak így tovább komoly üzem lehet ez a Szentgothárdi ha egész Európa Isteniti!

  • Holiday

    SZarka baszki, ez egy motorgyár. Mit vezetett volna? Téged a gumiszobába…hülye.
    :-)

  • GszarkaTAT2

    hálidéj, folytál volna le apád lábán, te állat.

  • Zsolti ismét

    :)

    jó meccsnek ígérkezik. hajrá Szarka!

  • Zsolti ismét

    ismerjük a történetet:

    kormány:
    “rohadt multik… kiszipolyozzák a magyar gazdaságot”

    3 nap múlva, éppúgy tőlük, statisztika elemzés,miszerint a magyar gazdaság összeomlana,ha nem lennének multik:
    “a magyar gazdaság nem csökken,mert a kormány munkájának eredményeként ide fektetett be x és y(multi természetesen),akik növelik a foglalkoztatottságot és gdp/fő-eredményt”

    a kormány munkája itt annyit takar, h nem tudták megakadályozni a befektetést…

  • GszarkaTAT2

    Zsolti, nem folytatom, még azt hinnék, ugyanolyan troll vagyok mint “az”…

  • GszarkaTAT2
  • menőmanó

    Olyan szánalmas az a nyomorult törpe ott középen, mint az eddig nyújtott teljesítményük.

  • Funkyman

    “a kormány munkája itt annyit takar, h nem tudták megakadályozni a befektetést…”

    Ez rohadtul találó volt. Ilyen bizonytalan gazdasági környezetben, ahol a multi egyik nap maga a Gonosz, a másik nap már haver, ahol évekre visszamenő hatállyal hoznak törvényeket, ahol nem lehet tudni, mit “államosít”, milyen szopatást talál ki legközelebb az unorthodox kormány… ilyen környezetben nagy bátorságra vall beruházni.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Magyarországon épít szupertöltőt a Tesla

Nagyszabású töltőinfrastruktúra-fejlesztést jelentett be a Tesla. Az akciónak van hazai vonatkozása is.

F1: Szocsiban talán már célba ér Alonso

A Honda a hétvégén következő Orosz Nagydíjra megbízhatósági javításokat visz, a múlt heti teszt után bizakodnak a McLarennél.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.