A vadiúj magyar Opel-üzemben jártunk

Főtengelyek és miniszterelnök Szentgotthárdon

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2012.09.21. 06.09

Átadták a szentgotthárdi Opel motorgyár új üzemcsarnokát. A világ egyik legmodernebb motorgyára, magyar földön, miniszterelnöki szalagvágással.

Mindössze két év kellett hozzá, hogy az első ásónyomtól a legutolsó precíziós robotot is beprogramozzák, és gyártásra készen álljon a világ jelenleg talán legmodernebb motorgyártó üzeme. Az Opel szeptember 20-án – a magyar miniszterelnök jelenlétében – felavatta a szentgotthárdi Flex motorgyárat.

Az új üzem azért flex, azaz flexibilis, mert nincsenek lefixált gépsorok, a termelés könnyen variálható. A gyár padlója sík, nincsenek szervizalagutak, aknák, talapzatok. Egy soron készül majd a négyhengeres dízel a háromhengeres benzinessel

Az új üzem azért flex, azaz flexibilis, mert nincsenek lefixált gépsorok, a termelés könnyen variálható. A gyár padlója sík, nincsenek szervizalagutak, aknák, talapzatok. Egy soron készül majd a négyhengeres dízel a háromhengeres benzinessel


A Flex vajon mi?

Mostanság minden Flex az Opelnél, ez a négy betű a marketingesek jóvoltából úgy átitat mindent a márkánál, mint mifelénk a Nemzeti. Flex-fix a lökhárítóba süllyeszthető bicikliszállító rendszer, EcoFlex a takarékos változat, Flextreme a range extenderes elektromos prototípus neve, Flexdoor a Meriva hátrafelé nyíló ajtaja, Flexrail az a sín, amiben a pohártartókat tologathatjuk – és még az új motorgyár is Flex. Mondjuk ennek a flexségnek van értelme.

A Flex a flexibilis, rugalmas szó töve, és az új gyárat valóban úgy tervezték, hogy rugalmas legyen. Egy soron készülhetnek itt a háromhengeres benzinmotorok a négyhengeres dízelekkel, a padló sík felszínét egyetlen akna vagy árok sem töri meg, és célgépek helyett mindenütt könnyedén új feladatra programozható robotokat építettek be.

Hengerfej és motorblokk párosítása

A hagyományos transzfer jellegű megmunkálógépek helyett rugalmas megmunkálóközpontokat telepítettek, egy gyártócellába 5-6 típusazonos munkaközpont került. Az elvi alapok: adott gyártócellán belül mindegyik gép ugyanazt a műveleti sorrendet végzi. A megmunkáláshoz használt szerszámok és programok is ugyanazok, a gép vezérlése automatikusan felismeri a gyártandó típust és ez alapján választ megmunkálóprogramot és hozzá tartozó szerszámot. A típusváltás tehát veszteség nélkül megtörténik, köszönhetően a megmunkálógép speciális szerszámcserélő-rendszerének és programfelépítésének.

Egy raklap főtengely várja a gyártás megindulását

Egy raklap főtengely várja a gyártás megindulását


A cellás gyártásszervezés előnye, hogy egy gép esetleges hibája nem állítja meg az egész gyártósort, csak az adott cella teljesítménye csökken le átmenetileg.

Az új beruházás 500 millió euróból valósult meg, 800 új munkahelyet jelent Szentgotthárd számára, a kapacitás évi félmillió belsőégésű motor.

Adam és Mokka

A gyáravatóra az Opel elhozta a közeljövőben bemutatandó két új modelljét is. A Mokka szabadidőautót már Genfben bemutatták, reményeink szerint még az ősszel beszámolhatunk a nemzetközi tesztvezetés tapasztalatairól.

Az autó mögött marcona TEK-es óvja a kormányfőt

Az Adam tűnik a nagyobb durranásnak, de ez a kocsi még messzebb van attól, hogy mi is beleülhessünk. A kiállított kocsi (amelyet Londonban, az olimpián is mutogatott az Opel) egy Corsa szétvágott, átalakított vázára épült. Minden kézzel készült rajta, a kocsi értéke úgy 250 ezer euró. Hozzányúlnunk se volt szabad, nehogy a kezünkben maradjon valami tessék-lássék beragasztott dummy-alkatrész róla.

Bezzeg neki be lehetett ülni - engem nem engedtek beszállni

Bezzeg neki be lehetett ülni – engem nem engedtek beszállni


Mindazonáltal az úr, aki őrizte, készséggel kinyitogatta nekünk az ajtókat, és elmondta, hogy a kocsit leginkább a Fiat 500 ellenfelének tekinthetjük. Négyüléses kabinjával egy fél számmal az Audi A1 alatt van, de kidolgozása, minősége alapján inkább tűnik prémiumautónak, mint egy tömeggyártó legkisebb autójának.

A Mokka és az Adam mellett egy fehér Astra is számot tarthatott az újságírók érdeklődésére – ebben a kocsiban már egy új, az új üzemben készülő, egyelőre nem kapható motor lapult. Hogy milyen? Nem tudjuk, az titok volt. Még a motorháztetőt sem volt szabad kinyitnunk. De a tudat, az valami csodás.

Orbán Viktor miniszterelnök beszédében cseppet sem meglepő módon az új munkahelyek fontosságára helyezte a hangsúlyt

Viktor a színen

A miniszterelnök megjelenése tovább erősíti az ismert kormányzati elvet, mely szerint az autóipar a magyar gazdaság egyik legfontosabb húzóágazata – és cél, hogy az is maradjon.

Szalagszignó

Szalagszignó


Orbán Viktor beszédében kiemelte, hogy a modern berendezések, a látványos robotok és a megnyitóünnepség légtornász lánya mind nagyon fontos, de a lényeg, hogy az új üzem beindításával újabb magyar családok százai jutnak biztos megélhetéshez.

Orbán Viktor elgondolkodtatónak nevezte, hogy a második világháborúban porig rombolt német gazdaság mára odáig jutott, hogy egész Európa sorsa rajta múlik – az utóbbi időkben vissza-visszatérő gondolat szerint pedig a közép-kelet európai gazdaság, mint a német gazdaság partnere a gyártási folyamatokban szintén sokat tehet a kontinens stabilitásáért.

Ez volt a beszéd lényege, de autós magazinként nem mehetünk el egy laikustól nem meglepő tárgyi tévedés mellett.

A miniszterelnök Adam Opelt, az Opel AG. alapítóját mint az autógyártás egyik úttörőjét emlegette. Valójában Adam Opel életében a cég varrógépek és kerékpárok készítésével foglalkozott. Az 1895-ben elhunyt, lakatosból gyárossá avanzsált úr fiai kezdtek autók gyártásába, az első Opel autó négy évvel Adam Opel halála után készült el.

A fáma szerint Adam Opel kifejezetten megtiltotta gyermekeinek, hogy olyan veszélyes, gyúlékony ördögi szerkezettel foglalkozzanak, mint az automobil, amiben úgysincs semmilyen üzleti lehetőség.

Hát, erről ennyit.

Kommentek

  • GszarkaTAT2

    Vajon itt sem vezetett semmit durcás m.elnökünk, merthogy nem az ő kormányához fűződik a gyár beruházása, mint a Mercinél??? Erre kíváncsi lennék… :-DDD

  • Liverpool87

    Ez az Opel csak így tovább komoly üzem lehet ez a Szentgothárdi ha egész Európa Isteniti!

  • Holiday

    SZarka baszki, ez egy motorgyár. Mit vezetett volna? Téged a gumiszobába…hülye.
    :-)

  • GszarkaTAT2

    hálidéj, folytál volna le apád lábán, te állat.

  • Zsolti ismét

    :)

    jó meccsnek ígérkezik. hajrá Szarka!

  • Zsolti ismét

    ismerjük a történetet:

    kormány:
    “rohadt multik… kiszipolyozzák a magyar gazdaságot”

    3 nap múlva, éppúgy tőlük, statisztika elemzés,miszerint a magyar gazdaság összeomlana,ha nem lennének multik:
    “a magyar gazdaság nem csökken,mert a kormány munkájának eredményeként ide fektetett be x és y(multi természetesen),akik növelik a foglalkoztatottságot és gdp/fő-eredményt”

    a kormány munkája itt annyit takar, h nem tudták megakadályozni a befektetést…

  • GszarkaTAT2

    Zsolti, nem folytatom, még azt hinnék, ugyanolyan troll vagyok mint “az”…

  • GszarkaTAT2
  • menőmanó

    Olyan szánalmas az a nyomorult törpe ott középen, mint az eddig nyújtott teljesítményük.

  • Funkyman

    “a kormány munkája itt annyit takar, h nem tudták megakadályozni a befektetést…”

    Ez rohadtul találó volt. Ilyen bizonytalan gazdasági környezetben, ahol a multi egyik nap maga a Gonosz, a másik nap már haver, ahol évekre visszamenő hatállyal hoznak törvényeket, ahol nem lehet tudni, mit “államosít”, milyen szopatást talál ki legközelebb az unorthodox kormány… ilyen környezetben nagy bátorságra vall beruházni.

F1: Vettel kitart a Ferrarinál

A Ferrari csapatfőnöke cáfolta, hogy rossz lenne a hangulat a csapatnál, Sebastian Vettel a legkevésbé sem kiábrándult.

A verseny, amiről nem gondoltuk, hogy létezik

Mostanában mindig elalszol az F1 alatt? Találtunk alternatívát, ami nemcsak izgalmasabb, de még vicces is.

F1: A bulijáraton repült el Ricciardo

A hungaroringi dobogós helyezés után jó hangulatban és főleg jó társaságban repült el a Red Bull-os Daniel Rcciardo Budapestről. Videós bejelentkezés a magángépről.

Friss fotó Schumacher nagyfiáról

Miközben a lábadozó világsztár állapotáról hírzárlat miatt szinte semmit nem tudni, Mick fiáról egyre többet olvasni.

F1: A sereghajtóhoz kerül a McLaren-pilóta?

A hungaroringi paddockban felröppent, hogy az egyelőre szerződés nélkül álló indonéz Rio Haryantót a McLaren tartalékosa, Stoffel Vandoorne válthatja a Manornál.

15 másodperc alatt töltik majd a buszokat Svájcban

Genfben már nem csak tesztjelleggel közlekednek a jövőben 15 másodperc alatt tölthető elektromos buszok.

F1: Hamilton direkt tartotta fel Rosberget?

A Mercedes csapatfőnöke szerint szó sem volt arról, hogy a Magyar Nagydíjon Lewis Hamilton időnként azért volt lassú, hogy csapattársát, Nico Rosberget rátolja az üldöző Daniel Ricciardóra.

Éjszaka kétszer akkora eséllyel halálos a baleset

A közlekedési balesetek negyede éjszaka történik, amikor kétszer akkora eséllyel halnak meg az autósok – állítja egy közvilágítási cég.

12 bizonyíték, hogy az orosz élet kőkemény

Nem az a kemény, amikor reggel neked kell betolni a buszt, hogy eljuss a munkába, hanem az, mikor egy medve az útitársad.

Vettel: Verstappen is lehiggad majd

Sebastian Vettel úgy véli, Max Verstappen egyik erénye a belemenős versenyzés, idővel pedig az érettség is megjön majd az agresszivitás mellé.

Elkapták a tolvajt, aki bokorba rejtette a szajrét

Gyorsan lekapcsolták a gyöngyösi zsaruk a kővel napszemüveget, parfümöt és autórádiót lopó tolvajt.

Videó bizonyítja, hogy a Terminátor létezik

A felvételt Ukrajnában készítették, és valami elképesztő. Észszerű magyarázat nem nagyon van rá.