Durván magas lesz az útdíj 2013-ban

Naponta 410 millió forintot szedne be a kormány

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2012.09.17. 06.09

80 forint/km körül lesz az elektronikus útdíj jövőre – tudta meg a Vezess.hu. Ez az összeg sokkal magasabb annál, mint amiről korábban a kormány beszélt. Kipróbáltuk a rendszert.

Napokon belül indul a közbeszerzési eljárás 2013 gigaberuházásával, az elektronikus útdíj rendszerrel kapcsolatban. Nem túlzás a jelző, ugyanis a személyautósok és fuvarozók milliói közül előbb-utóbb valószínűleg mindenki zsebét érintő, jövőre induló díjszedés az elkövetkező években kiadási oldalon több százmilliárdot kívánhat az államtól, míg bevételi oldalon több mint ezermilliárd forintot vonhat el a járműtulajdonosoktól és üzemeltetőktől.

Csakhogy máris jelentős csúszásban van a kabinet a rendszer kiépítésének megkezdésével kapcsolatban, amit egy pénteken kiadott kormányhatározat el is ismer. A friss dokumentum ennek megfelelően azonnal intézkedéseket ír elő Németh Lászlóné fejlesztési miniszternek, ugyanakkor a késés mellett gyakorlatilag azt is elismeri, hogy a jövő évi költségvetésben (aminek a sarokszámait már elfogadták) egyáltalán nem szerepel a tervezés és a kiépítés költsége. Persze a legtöbbeket izgató kérdés az, mennyit kell majd fizetni.

Rövid időn belül megtérül

“70-85 forint lehet a kilométerenkénti tarifa” – közölte a Vezess.hu-val a rendszer bevezetéséért felelős Nemzeti fejlesztési Minisztérium (NFM). Ez az összeg meglepően magas ahhoz a jellemzően 35-40 forinthoz képest, amit a sajtó emlegetett az elmúlt 1-2 évben, amióta körvonalazódik a rendszer kiépítésének menete.

Az évi 150 milliárd forintos bevétel jelentősen megugorhat, ha belépnek később a rendszerbe a személyautók

A kormánytagok többnyire ódzkodtak konkrét számok kimondásától az utóbbi időben, az egyik kivétel ez alól a rendszer kiépítésében a legfontosabb szereplő, az NFM infrastruktúráért és közlekedésért felelős államtitkára volt. Kérdésemre Völner Pál még tavaly azt mondta, hogy egy, az országot a nyugatitól a keleti határig átszelő útért egy kamionosnak olyan 70-80 eurónyi forintot kellene majd fizetni. Akkor éppen 275 forint volt az euró (most kicsit több), amit ha a Záhony-Hegyeshalom közötti 474 kilométeres távval beszorzunk, akkor 43,5 forintra jön ki a kilométerdíj.

A tárca friss közlése után most már tudjuk, a valóság ennek nagyjából a duplája lesz. 80 forinttal számolva egyébként a Záhony-Hegyeshalom út csaknem 38 ezer forintra jön ki. A 230 kilométeres Budapest-Debrecen út pedig szintén csak egy irányba 18.400 forintjába kerülhet a kamiont üzemeltető cégeknek.

Miközben a 80 forint körüli összegen még csiszolgat a minisztérium, vannak azért kőbe vésettnek tűnő tételek. Annak ellenére, hogy a közbeszerzési eljárást csak pár nap múlva írják ki, így értelemszerűen azt sem tudni, hogy a győztes mennyiért építi ki, és üzemelteti majd a rendszert, a pénteki kormányhatározat máris 42 milliárd forint elkülönítését említi a jövő évi költségvetésben, amelynek jelen állás szerint a jövő héten, 24-én lesz a zárószavazása.

Ez az összeg nyilvánvalóan csak a töredéke lehet annak, amit hosszabb távon a kormány elkölt a rendszer kiépítésére és működtetésére, amit egy, szintén az elektronikus-útdíjrendszerről szóló kormányhatározatban még májusban feketén-fehéren rögzített is. Eszerint tíz év alatt, jelenértéken számított nettó 214,5 forintot szánnak a díjszedés kiépítésére és működtetésére.

Politikai, és nem üzleti döntésnek tűnik, hogy az M0-ás jelen állás szerint az induláskor ingyenes marad

Ismerve a költségvetésen tátongó lyukakat, nagy kérdés, hogy ezt az összeget honnan teremti elő az országgyűlés. A csúszás miatt a pénteki kormányhatározat mindenesetre feladatként határozza meg Németh Lászlónénak, hogy próbáljon meg uniós pénzeket utólag bevonni a projektbe.

Az ugyanakkor nem kérdés a kabinetnél, hogy jó biznisz a kilométer-arányos útdíj. “A rendszer kiépítésének és üzemeltetésének költségei a nemzetközi tapasztalatok szerint rövid időn belül megtérülnek” – mondta kérdésünkre az NFM.

Napi 410 millió forint bevétel

Úgy tűnik, minden szám kezd messze elszakadni a korábbi becslésektől, ugyanis a 214,5 milliárd is távol áll a korábban emlegetett 70-100 milliárdos kalkulált költségtől. Persze abban se legyünk biztosak, hogy a korábbi kormányhatározatban szereplő szám végül megáll a lábán. Különösen akkor lehetnek kételyeink, ha megnézzük, hogy a tőlünk jóval kevesebb gyorsforgalmi úttal rendelkező Szlovákiában 820 millió euró körüli összegbe került a rendszer. Átszámítva ez nagyjából 230 milliárd forint. Ott 2400 km az érintett gyorsforgalmi úthálózat hossza, nálunk 6300 km. (A múlt heti dokumentum kiveszi a majdani fizetős rendszerből az M0-ást, és az M31-est.)

Ilyen, megállást kényszerítő kapuk és sorompók nem lehetnek, ugyanis az EU folyamatos haladás melletti kontrollt ír elő

Ilyen, megállást kényszerítő kapuk és sorompók nem lehetnek, ugyanis az EU folyamatos haladás melletti kontrollt ír elő


A két kormányhatározatban lefektetett számok között szerepel az is, hogy évi 150 milliárd forintnyi bevételre számít a kabinet. Azaz naponta nagyjából 410 millióra, ami évekkel később jelentősen nőhet, hiszen a kitűzött 2013. júliusi indulás utáni hónapokban még csak a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművek lesznek kötelesek fizetni, amelyek között a tengelyszám alapján több kategóriát állíthatnak fel. A minisztérium által említett 70-85 forint ezekre vonatkozik.

A kisebb áruszállítók, buszok és a legnagyobb számban futó személyautók tulajdonosai és üzemeltetői – akik a körülbelüli 80 forintnál minden bizonnyal kevesebbet fizethetnek majd – a májusi dokumentum szerint fél évvel később dönthetnek arról, hogy átlépnek-e a mostani matricás rendszerből a kilométer-arányosba. A pénteki kormányhatározat erről hallgat, csupán azt erősíti meg, hogy jövőre a 3,5 tonnánál nehezebb járművek díjfizetése indul.

Jelenlegi tudásunk alapján joggal feltételezhető, hogy aki rövidebb szakaszon használna majd autópályát, a jelenlegi matricás áraknál olcsóbban megússza az elektronikus útdíjjal, aki viszont keresztülmegy az országon, az még a mostani borsos matricadíjnál is többet fizethet majd a kilométer-arányos rendszerben. Például a gyorsforgalmi útjainkat tranzitként használó külföldi kamionosok. Az ma még nyitott kérdés, hogy a magyar autósok útválasztási szokásaira milyen hatással lesz az új díjfizetés, Szlovákiában balhé volt ebből is.

Szlovákiai problémák

A fuvarozók tiltakozása és politikai botrány is kísérte Szlovákiában az elektronikus útdíj eddigi pár éves történetét, aminek több oka volt. Ott egy olyan rendszer épült ki, amelynél a járműbe rögzített egység a kártyás telefonokhoz hasonló elven működik, vagyis az ember feltölti mondjuk 100 kilométerre, ami után ennyit mehet vele. A kamionosok (és az ott fizető buszosok) többsége nyilván megpróbálta belőni, hogy a tervezett útnál többet ne költsön rá, csakhogy északi szomszédunknál relatív kevés feltöltőhelyet üzemeltetnek, aminek következtében egyeseknek a töltőhely előtt lemerült a kontója. Tisztában voltak ezzel az ottani rendőrök is, akik gyakran pont az ilyen helyek előtt ellenőriztek, és büntettek. Márpedig az 1300 eurós (bő 360 ezer forint) lehetséges bírság igen súlyos a 0,199 eurós (kb. 56 forintos) kilométerdíjhoz képest. Ez egyébként a kontinens drágább díjai között van, de még így is olcsóbb, mint a tervezett hazai.

Kassai kamionosok tiltakoznak a szlovák e-útdíj ellen. Fotó: parameter.sk/SITA

Kinyílt a bicska a szlovák fuvarozók zsebében azért is, mert a bevételek legnagyobb részét nem az úthálózat fejlesztésére költi a kormány. Nem is költheti, hiszen nem is az övé (lásd alább a bevételek megoszlását). A korábban sztrájkban gondolkozó szlovák fuvarozók szerint az elektronikus útdíj áremelkedést hozott, amit kénytelenek voltak tovább terhelni a fogyasztókra. A tavaly nyári sztrájkkészültség alatt a tiltakozók mellé állt Szlovákiában a Magyar Koalíció Pártja is, amely szerint “a túlságosan magas közúthasználati díj következménye, hogy a teherforgalom egy része átvándorolt a nem fizetős, másod-, harmadosztályú és helyi közutakra. Azok fenntartói, a megyei és helyi önkormányzatok viszont a közúthasználati díjból nem jutnak bevételhez. Ez pedig az alacsonyabb rendű közutak rohamos tönkretételét okozza”.

1,3 milliárdért kapnak tanácsokat

Jelentősen elcsúszni látszik egy másik szám is a korábbiakhoz képest. Az elektronikus útdíj rendszert jövő év közepétől működtető Állami Autópálya-kezelő Zrt. (ÁAK) ugyanis kétéves tanácsadói keretszerződést kötött 1,348 milliárd forintért a Clarity Consulting Informatikai és Menedzsment Szolgáltató Kft. és a MultiContact Consulting Szolgáltató Kft.-ből álló konzorciummal. Csakhogy korábban az ÁAK 810 millió forintra kalkulálta ennek a munkának a díját.

Kíváncsiak voltunk, mégis mi indokolta, hogy a saját maguk által becsültnél bő 500 millió forinttal többet adnak a tanácsadónak a jelenlegi pénzügyi helyzetben, amire az ÁAK Zrt. azt felelte, hogy az 1,348 milliárd forint keretösszeg, az elvégzendő feladatokért fizetendő ár becsült maximuma.

Érdekes, hogy miként áll majd össze a számla végösszege. “Az egyes munkafázisok megrendelése és elszámolása munkaórában történik, amelynek egységára a közbeszerzési eljárásban nyertes ajánlattevő által megadott óradíjjal egyezik meg” – mondta az autópálya-kezelő. Igen, jól érti az olvasó.

Sokféle kaput működtetnek világszerte a mikrohullámú technológiát használó rendszerek

Kétség kívül fontos szerepe lehet a konzorciumnak az elkövetkező hónapokban. A szerződés szerint a rendszer elindításában szinte minden feladatba “bevonja” az ÁAK a két céget “műszaki és pénzügyi szakértőként”. Részük lehet többek között a közbeszerzési eljárás előkészítésében, az elektromos útdíj-rendszer infrastruktúrájának, valamint pénzügyi és üzleti modelljének összeállításában, megvalósíthatósági tanulmányok készítésében, és a már működő szisztéma első évének ellenőrzésében.

Esélytelenek a kapuk

Fontos ismét rögzíteni, hogy nem ez a konzorcium működteti majd maximum 1,348 milliárdért az e-útdj rendszerét, hanem a már említett, hamarosan kiírandó közbeszerzés majdani nyertese. Hogy az Európa-szerte már működő két fő technológia közül melyik lehet a befutó, azt nem tudni, kérdésünkre az ÁAK azt mondta, hogy a tender kiírása technológia-semleges lesz.

Nagy eséllyel megjósolható azonban, hogy a mikrohullámú ellenőrzés helyett (Csehország, Lengyelország), a GPS-alapú (Németország, Szlovákia) lehet a befutó. Legalábbis, ha a kormány tényleg szeretné zsebbe rakni a jövő év második felére betervezett 75 milliárd forintot.

Előbbinél ugyanis ellenőrző pontok (jellemzően kapuk) minimum százait kellene felépíteni a 2013. júliusi tervezett indulásig, aminek az idő szűkössége miatt úgy tűnik, már kicsi az esélye. Az esetlegesen bevállalt kapuhúzási roham csúszása ugyanis minden egyes nappal 410-410 millió forintos kiesést jelenthetne.

Az esélyesebbnek gondolt műholdas technika egyik lehetséges változatát pár napja kipróbáltuk. A németországi útdíj-szedést működtető, és nálunk is pályázni készülő T-Systems (a jelenleg ismert másik induló az EFKON Group) rendszerének központi eleme a jármű műszerfalára vagy a szélvédőre rögzített, és a szivargyújtóról működtethető fedélzeti egység (On Board Unit – OBU). Ez pozicionálja a jármű helyét, “tudja” az éppen használt út árát, összeadja akár több száz kilométeren át a fizetendő díjakat, és kiírja azokat a sofőr számára egy kis kijelzőn.

Így néz ki az OBU. Állítólag a magyar kamionosok sem tudták megpiszkálni

Kérdésemre a cég munkatársa egy külső auditorra hivatkozva azt állította, hogy a Németországban általuk működtetett milliónyi OBU 99,9 százaléka ellenállt a próbálkozó hekkerek esetleges manipulációjának. Szerinte gyakorlatilag nem lehet megpiszkálni az egyébként a német autópályákon fuvarozó magyar kamionosok járműveiben is használatos egységet.

A T-Systems rendszerét egy 70 kilométeres úton teszteltük, amely során a cég képzeletbeli árakat adott a menet közben használt M1/M7 kivezetőnek, az M1-es autópályának, az 1-es főútnak, Budaörs belső területére képzeletbeli dugódíjat számolt, míg egy aluljáró “fizetőssé tételével” a Budapest vezetői által korábban emlegetett hídpénzt szimulálták. A nagyjából 15-ször 20 centis lapos műanyag doboz ennek megfelelően mindig jelezte, hogy “free”, avagy fizetős a járművünk alatti út, és ha pénzes, akkor mennyi a díja. Amikor visszaértünk a városba, és leállítottuk a járművet, a kijelző a fizetendő végösszeget mutatta.

Nem adják az aranytojást tojó tyúkot

Mint mondtuk, a fenti – és bármelyik másik – rendszer horribilis összegbe kerül az államnak, már amennyiben közpénzből épül ki, és működik. “Képesek és hajlandóak vagyunk előfinanszírozni” – mondta kérdésre válaszolva Molnár Attila, a T-Systems útdíjért felelős vezető tanácsadója, miközben ő is tudja, hogy a kormányzat nem erre készül. “A PPP-s kiépítés lehetősége a korábbi hasonló projektek kedvezőtlen tapasztalatai miatt nem szerepelt a pénzügyi konstrukció érdemben vizsgált alternatívái között” – reagált felvetésünkre a minisztérium, amit megerősít a pénteki kormányhatározat is.

Már csak az a kérdés, hogy akkor miből finanszírozzák. Nem elképzelhetetlen, hogy a sok esetben a hitel ellen küzdő kormány az elkövetkező évek egyik legnagyobb bizniszének tűnő ügyben kölcsönhöz folyamodik.

Az mindenesetre jó ötletnek tűnik, hogy nem adná ki a kezéből a rendszer finanszírozását a kabinet. Szlovákiában 141,6 millió euró (közel 40 milliárd forint) bevételt hozott az első évben (2010) az elektronikus útdíj, amiből 90 millió euró (bő 25 milliárd forint) a rendszert kiépítő és üzemeltető SkyToll nevű társaságé lett, és csak 51,6 millió euró (szűk 15 milliárd forint) maradt az államé.

Kommentek

  • menőmanó

    Ez a dilettáns csürhe csak ehhez ért. Adónövelés, útdíj, stb.
    Értelmes gazdasági intézkedést képtelenek hozni, hiszen hülyék hozzá.
    Ezt a díjat is a fogyasztók fogják megfizetni, hiszen a a fuvarozók át fogják hárítani, ugyan úgy, mint a telefon és egyéb adókat a többi szolgáltató.
    Hülyének nézik a népet, csak nem tudom még meddig tehetik?
    Természetesen a kiépítéssel kapcsolatban is jól megszedi magát egy-két fidesz közeli cég.

  • v_Petya25

    Azt hittem a csúcs az hogy elvették a 4 napost és maradt a heti. Nem hogy bevezetnék az arányos 1 napos matricát, inkább áttérnek egy horror árú km alapúra. Még többen fognak leszokni a pályáról. Hát gratulálok.
    Azt viszont tényleg nem értem, hogy mi kerül 100 milliárdokba rajta? A rendszámos kamerarendszer most is figyel. Felmész-lejössz-kiszámol. A hónap végén összesítve csekk kiküld az üzemben tartónak, mint bármi más szolgáltatás díját. Fel kell újra találni a kereket?

  • repulo

    Önöknek az önök pénzéből épül,és önök is fogják ezt megfizetni.
    Így kőnyű autópályát építeni,talán még nekünk is menne.Szerintem

  • zoldfulu2000

    Most, poltikai hozzáállástól függetlenül, bármerre jártam Európában mindig magyar kamionokkal találkoztam (dacára a krikán aluli vezetési morájuknak).

    Elsőre jó ötletnek túnik szénné szivatni őket, sok nagy behemót, nehogy már itt járjon nálunk. Meg a sok külföldi fizessen.

    De azért javaslom hogy mielőtt nagyravágyú lenyúlásról álmodoznak a döntéshozók, kicsit vizsgáláják meg az új útdíj hatását a sok Magyrországon bejegyzett fuvarózó esetleges elvándorlása vonatkozásában.

    Lehet hogy többet veszítünk az adóemelésen, mint nyerünk.

  • troll

    kamionok esetében ez nagyon jó ötlet, mert magyarország tranzitország, többmillió külföldi kamion halad át évente, akik egy fillért sem költenek itt, még tankolni is külföldön szoktak, mert ott olcsóbb a gázolaj.

    az utakat ugyanakkor rongálják, egy 20-30 tonnás kamion akkora terhelést jelent az aszfaltnak, mint százezer személyautó.

    személykocsiknál viszont nem hiszem, hogy működne a dolog, még a magyarokkal megvetethető a műszer, de az nyilván képtelenség, hogy minden belépő külföldi autóba beszereljék.

  • actros33

    Zöldfülű!Te aztán az vagy rendesen.Troll!Igen,rongáljuk az utakat,mert olyanok,amilyenek…És mert el kell valahogy vinni az árut a boltokba.Kis matek nektek:ma M-on 80-90 cent körül van átlagba a fuvardíj/km nemzetközibe.Számolj!Az kb.238 ft átlagba.85ft útdíj+üzemanyag+soför bére+biztosítások+amortizáció+adók+lizing levetítve 1 km-re és még nem beszéltem a vállalkozóról,aki szintén keresni akarna..Szerinted ezt nem te meg én fogom megfizetni a boltokban???És a főnököm ezért nem fog javíttatni rendesen,bért emelni,fejleszteni stb.Miért is?Mert ebbe a láncolatba,ha gondolkozol,mindenki jól jár,csak ki nem??Na ki?A melós,meg a tulajdonos,aki igazán melózik/sofőr/ és aki kockáztat a mai fuvarozási helyzetben/vállalkozó/!De a útdíj cég,a kutak,biztosítók,állam,akik lószart se tesznek,csak a sápot szedik mindenhol,na azok gyarapszanak.Jó lenne gondolkozni is,nem csak írogatni itt…Tisztelettel:1 kamionos

  • Holiday

    Actros!
    Az okfejtésed csak részben helytálló, ám a fuvardíjakat éppen az a vállalkozó veri le, aki miatt most sírdogálsz. Ő megy a konkurensei alá árban, mert nagyon jól tudja, hogy majd nem javíttat, majd nem ad neked rendes fizut és majd kihajtja a beledet.
    Ennek az éremnek is két oldala van ám, s engem autóst megnyugtat, ha azok maradnak talpon, akik a terhek mellett képesek finanszírozni a javításokat, az új járművek beszerzését, a sofőrök bejelentett bérezését stb. stb. Ismerek jó pár ilyen fuvarozót.

    A dolog sokkal összetettebb annál, mint amit írtál.

  • INSIDER

    actros33

    Van egy fuvarozó barátom (40 kamion), akinek 250milliós Budaörsi háza van, a gyereke olyan iskolába jár, aminek egy millió az éves tandíja, és két havonta utaznak külföldi luxusutakra a családdal. Tehát ha nem baj, nem fogom sajnálni a tulajdonost… A mondandód többi részével viszont maximálisan egyetértek.

  • subtotal

    Én szeretnék végre adóemelést kérni ettől a kormánytól, mert eddig csak az adókat csökkentették, itt az ideje valamit vissza is adni…
    Komolyra fordítva: Valaki elmagyarázhatná, hogyan hoz ez gazdasági növekedést, munkahelyteremtést?
    A díjakban meg a gombhoz (ktgvetés hiánya) vesszük a kabátot?
    Más: M0 díjmentes? Ez komoly? Már lobbizni se kell, megkapja a főváros anélkül is a kivételezést?

  • Breex

    INSIDER és akkor a kicsiket sz.rjuk is telibe, ugye?

  • Funkyman

    “Van egy fuvarozó barátom”

    A barátod ezen túl is meg fogja keresni a pénzecskéjét, viszont a szolgáltatás árát felemeli, ahogy a többiek is. Folytassam?

    Érdekes, mikor a rossz hírek jönnek, akkor sehol egy fideszes. Bezzeg mikor ezt a bandát kellett kétharmaddal rászabadítani az országra…

  • zoldfulu2000

    actros: nem az a bajom hogy rongálják az utat (az legyen az útkezelő baja).
    Az már sokkal durvább amit a magyar kamionosok művelnek kishaznánk újtain és azon kívül. (Persze lehet lejjebb, de gondolom nem véletlen hogy nem sok román fenségjelzésű kamion járja Európam útjait).

    Ahogy írtam én sem tartom jó ötletnek a szűálíltmányozók szivatását.

    Ez tikipusan olyan terület ahol egész eruópában szolgáltathatsz miközben az adókat hazaadod. Illetve ami nálunk sokkal fontosabb, foglakoztatsz, mivel ott vannak az igazi adók (egyébbként helyesen, ezt még nem qrta el egyik kormány sem).

    Szóval kifejelezzetten én sem támogatnám a sarcolást, nem csak azért min amit te is leírtál.

    Ettől függetelnül röhej amit néha magyar kaminosoktól látok.

  • zoldfulu2000

    funkyman: ha árverseny van akkor nem tudja emelni.

  • Zsolti ismét

    szeretném kérni a kormányt,h flotta-üzemeltetést és beszerzést vmi ‘illetékkel’ adóztassák meg egy kicsit(+30%), mert kurvára az az érzésem, h van itt olyan közöttünk, akinek semmi sem drága, míg nem az ő pénzéről van szó.(holiday)
    más f..val veri a csalánt, az viszont megy…

    és az az illeték éppen jó is lenne, sok flottaautó csak viszi a pénzt(kedvezményt kapnak a szalonból emiatt kevesebb az áfa, leírják költségként, ezért kevesebb az adó).
    az az évi pár millió/cég épp jó helyen lenne az államnál.
    és majd az alkalmazott béréből megoldja a tulaj.
    nekem nem fáj…

  • zoldfulu2000

    zsolti: ugye majd kikakpcsolod a szarkasztikus üzemmódot?

  • Holiday

    Funkyman!
    Nem vagy túl figyelmes. Szégyenkezés nélkül, mi több, büszkén vállalom, hogy rátok szabadítottuk ezt a bandát. Ha nem tesszük, vélhetően rég beledöglöttetek volna a deviza hiteleitekbe. Így legalább van esélyetek.

    ne köszönd meg, a történelem majd igazolja valamelyikünket. Én akkor is örömmel fogom vállalni e döntésemet, ha te esetleg addigra zavartan vigyorogva már nem fogsz ide írni.

  • Holiday

    Zoldfulu!
    Az lehet, hogy a rossz utat megjavítani az útkezelő dolga, de az útkezelőt az adóforintokból üzemeltetik…az meg pl. az enyém.

  • Holiday

    Zsolti!
    Butaságot írsz! Szinte biztos vagyok benne, hogy több adót és járulékot fizetek, mint te. tehát amiről szó van, az az én pénzem is. És igen, nehezményezem, hogy 40 tonnás szarok szétnyomják az utakat, amiket aztán az én máshova is fordítható adóforintjaimból kell(ene) javítani.

    Számomra nem fog gondot jelenteni, ha az útdíj olyan forrásokat szabadít föl, amiket pl. vállalkozás fejlesztésre lehet fordítani.

  • zoldfulu2000

    holi: 1. ezeknak a kamionoknak jó része nem a hazai uatakat rongálja, csak ide fizet adókat.
    2. ahogy máésok írták, ha meg a hazai uatakt járják akkor a hazai gazdaság ereit képezik (bár szerintem a pályadíj itt inkább marginális tétel lesz).

    Ez nem az a terület ahol meggondolatalnul érdemes kavarni.

    Tudm hogy a jogászok a törvényeket szabadon írják, de valahol megáll pl a fizika törvényeinél.

    Úgy tűnik ezt a leckét pl a NGMben épp most tanulják.

  • Zsolti ismét

    nem írtam butaságot:
    máris azzal kezded, h több adót fizetsz mint én(más).
    azaz, nem szeretnél többet fizetni.
    (vagy ez a mondat úgy folytatódott volna, h többet fizetsz,de még többet akarsz??)
    de másnak persze lehet.(más f..val verni a csalánt)

    szted egy kamionos cég nem fizet már most többet mint te??
    nem jó logika…

    amúgy is, a te kormányod, támaogasd,ne csak szevezattal, hanem kp-val is,mert mint látod segíteni kell őket,mert gazdálkodásból elégtelenre vizsgáztak

  • Fics

    Holiday! A devizahiteleseken nem segítettek, mert aki kifizette az átlagosan 6 milliós hitelét, annak eddig sem volt gondja törleszteni. És jobb ha tudod, nem csökkent a rossz adósok száma, sőt növekedett.
    Ettől függetlenül az is elég siker lenne, ha az IMF hitelt el tudnánk kerülni, és nem az eu diktálna nekünk pénzügyekben. Ha ez összejön, már megérte váltani.

  • Morgabe

    Végre valami, amin vitatkozunk! :DDD

    Én egyetértek a km alapu fizetéssel, ez igy korrekt.
    Amennyit használja, annyit fizessen.
    A hatásai már annyira nem tetszenek, ebböl lesz inflácio megint.
    A fuvarozót nem kell sajnálni, az majd emeli az árat, ez nem kérdés. A soför eddig se kapott eleget, ez után se fog. Ez viszont független a dijjtol, mondhatni ez a fönöke baja, a sofört ez nem fogja érinteni szerintem.
    Itt elsösorban az átutazó kamionosok fognak szivni nem kicsit, föleg a sok árut fuvarozó keletiek, akik tranzitnak használnak bennünket. Viszont érdemes lesz megvizsgálni a MÁVos szállitást, ahogy nézegettem már jóval olcsobb lesz mint a pályás fuvarozgatás.

    Szóval én támogatom, bár az összeget kicsit sokallom.
    Lehet hogy a kormányunk megint bakot lö, és a külföldiek elkerülnek majd bennünket, vagy a vonatot használják, amiböl az államnak nem lesz növekvö bevétele. A magyar kamionosokat pedig biztos eléri a drágulás, és ha csak öket fogja, akkor visszafelé fog elsülni a kormány részéröl a drágulás.

    A magyar cégekre kiirhatnának valamiféle visszatéritést a pályák használata után, amivel tompithatnák az inflálódását a pénzünknek… Én legalábbis igy tennék a kormány helyében, hogy ne a magyarokat büntesse, hanem az átutazókat…
    És ha már utdijj, jó lenne ezt egy külön alapba kezelni, amit EU-s pénzek mellé csapva új utakat épiteni és felújitani, és csak erre használni!!!! (persze ez csak álom…)

    Személyautos bevezetése hülyeség, a pályamatrinya hozza a szintet a magas árával… Meg az bevezethetetlen kapuk nélkül.

  • zoldfulu2000

    Morgabe: ha árat emel akkor lecserélik.
    A sofőrről ennyit: http://munkahelyiterror.blog.hu/2012/08/29/egy_amerikai_cegvezeto_panaszai
    Nyilván mind kamu, persze.

    Nem kezelheted eltérően a hazai és az uniós személyeket. Ez miniálisan elvárható követelmény az EUban. Olyat tudsz pl csinálni h nem engedélyezel rövid időre matricát, ezzel nagyobb kiadásra kötelezve az átutazókat. De már ez is felvet kérdéseket.

  • zoldfulu2000

    Fics: a devizahiteles intézkedés nem is aaról szólt.

    SZVSZ inkább azokról akik ki szerették volna fizetni de a kétszeres árfolyamon nem igazán lehetett. Hidd el ilyen emberek is sokan voltak.

    Mert szetrinted kin keleltt volna segíteni ezzel?

    Ha valaki annak idején teljesen hazavágta magát sokszorosan túlvűllalva azon ne az állami pénzből segítsenek ha már úgyis ingatlantulajdonos.

  • Holiday

    Zsolti!
    Én egy tényt közöltem, a többit te találtad ki. Nem tudhatod, hogy szeretnék-e több adót fizetni, mert nem írtam róla semmit. Ne találgassál koma, arról beszélgessünk, amiről szó van.
    Jelen esetben arról van szó, hogy részemről az útdíjat mindenképpen támogatom, mert azt tartom igazságosnak, hogy az fizessen értük, aki használja. Aki meg nem használja, az nem. Ha neked ezzel gondod van, akkor igen nagy a baj.

    Fics!
    Ezt a kört egyszer már megfutottuk, akkor dobtam be bár raklap számot is. Most legyen elég annyi, hogy akin lehetett, azon segítettek, akin nem lehet segíteni, azon a jó Isten sem tud, vagy maximum ő. A csodákat hagyjuk meg a mesekönyveknek.
    Szegény emberek mindig is voltak és lesznek is. Nem kell ezt túl dramatizálni. Aki szegény, annak hitel sem kell…
    …az engem pl. sokkal jobban bosszant, hogy azok, akik e hitelekbe belerángatták az ostoba embereket (bankárok, politikusok…), azok miért vannak még mindig szabadlábon.
    Érdekes, hogy azokat, akik igyekeznek a helyzeten javítani, ész nélkül ekézitek, ám akik előidézték, azokról szó sem esik!

  • Holiday

    Fics! Ne feszengj! Az átlag 5 millió volt, amit végtörlesztésként igénybe vettek. Az nem a gazdag emberek hitele… ( a kirívó példa meg pont olyan ostoba, mint az óbégató részeg német turista esete).

    Javaslom, hogy jegeljük ezt a témát. Térjünk vissza az útdíjhoz.

  • Holiday

    Morgabe!
    És merre mennének? Szlovákia felé, ahol ugyan kicsit olcsóbb, de nincs autópálya a főút hálózata meg kb. annyira tré minőségű, mint a miénk?
    Nekem éppen az tetszik, hogy végre abból húzunk hasznot, amink van: a földrajzi elhelyezkedésünk. Más államok már régen megtették volna. Éljünk már végre azzal, amit eddig mindenki csak mondott, hogy t.i. Magyarország Európa közepén fekszik. Éljünk ezzel.
    Az vesse rám az első követ, aki hasonló helyzetben nem ugyanezt tenné: élne a földrajzi adottságainkkal (ne narancsot akarjunk már termelni…) :-)

  • Zsolti ismét

    nem válaszoltál.
    fizetnél többet?
    v inkább azzal értesz egyet(szokás szerint) h más fizessen te meg bólogatsz, h így helyes…(?)

    “hogy az fizessen értük, aki használja. ”
    te is használod az utat?
    fizetsz érte?
    vagy ez is úgy igaz, h az fizessen érte aki használja, kivéve engem?
    sztad kamion mivel megy? üzemanyaggal.
    szted mennyit fogyaszt–megsúgom:többet mint te.
    szted mennyi adótartalom van az üa-ban? sok, kb 200Ft/l.
    megoldom helyetted a képleted:
    ha egységnyi adótartalom van üzemannyagban, és ő többet fogyaszt, akkor többet fizet….eleve.
    útdíj nélkül.
    logikus?

  • Holiday

    Azt tudtátok, hogy a Boszporusz fölött átívelő híd díjköteles? Hemzsegnek rajta az autók. Mintha bármelyik Duna hídért fizetni kellene…

  • Holiday

    Zsolti!
    Igen, használom az utat és fizetek értük. Ha többet kell fizetni, akkor többet fogok fizetni. Ismétlem, most is többet fizetek, mint te, kettőnk közül mégis te makogsz. Nyugodjál le, igyál egy pohár vizet.
    Az úthasználathoz semmi köze a kamion fogyasztásának. Semmi. Mint ahogy a parizer ÁFA tartalmának sincs semmi köze az üzemanyag adótartalmához és a fizetésednek sincs hozzá köze és a kommunális adónak sincs hozzá köze, pedig a kukás autó is gázolajjal megy.
    Hülye példákat ne hozzáűl, mert nincs értelme.

    ismétlem: ha azok fizetnek az utak használatáért, akik használják őket, s a fennmaradó erőforrások másra fordíthatóak, az igazságosabb, mintha azért nem épülne iskola, mert a a kamionok által szétgyalázott utat kell helyre hozni.
    Ez irtó egyszerű dolog ám, csak az nem érti, aki nem akarja.

  • Zsolti ismét

    húha:
    komoly félreértés:
    “Az úthasználathoz semmi köze a kamion fogyasztásának. Semmi. ”
    hát…
    tehát az üzemanyag adótartalmának nincs köze az utakhoz???
    komolyan így hiszed??

    nem tudom melyik a jobb:
    ha így van,akkor nem csoda h itt tartunk.
    ha úgy van-ahogy kéne lennie-h köze van a 2nek egymáshoz,akkor meg baromságot gondolsz

  • Zsolti ismét

    ezt folytatva:gondolom az útalapnak sem lesz köze az utakhoz, na látod épp ezért hőbörög itt mindenki,aki fizet.
    te nem.
    mert nem vár rád plussz fizetési kötelezettség, többiek meg kapják be…

  • Holiday

    zsolti!
    Ne keverd ide, mert értelmetlen. Ha az üzemanyag adótartalmát ezért nem emelik, akkor te pl. jobban fogsz járni. Míg ha megemelik, akkor te is fizeted a kamionok helyett. Az jobb?
    Ha az autópáyla díj neked most 20 km-ért is 3000 Ft, mert így mindenkin verik le azt a bevételt, ami kell az üzemeltetéshez az jobb, mintha 20 km-ért arányosan kevesebbet fizetsz és akkor kerül pénzbe, ha 200 km-t mész rajta?

    Mondom: fizessen az, aki használja. Aki meg nem használja, az ne.

  • Fics

    zoldfulu! Senkin nem kellett volna segíteni!!! A piacnak kellett volna eldöntenie, hogy ki dől be, és ki nem. Van aki spórolt, nem vett fel hitelt, és az ő adópénzéből is a devizahitelest mentették. Pedig nem ő írta alá a szerződést.

  • Holiday

    Zsolti!

    ne feszengj! Szerinted az igazságos, hogy kamionok tízezrei nyomják szét az aszfaltot és veled fizettetik meg ennek az árát, amikor le akarsz menni egy évben 2 hétre a Balatonra? Ha igen, akkor nincs gond, mert imádsz fölöslegesen fizetni.

  • Holiday

    Fics!
    Ez egy tökéletes neoliberális gondolat. Könnyű vele azonosulni addig, amíg egyszer az életben nem szorulsz más segítségére. Egészen addig.

    Amúgy a te betétedből nem mentettek devizahitelest, legalább ne csúsztass. A betéti kamatok ettől egy fillérrel sem lettek alacsonyabbak.

  • Zsolti ismét

    én jobban akkor járnék, ha a 10,5M forint adót(ami múltkor számolta neked tételesen) egy autó után megfizetem, és ezért kapnék ingyen utcán állási lehetőséget,nem számítanák fel az álló autó aszfaltkoptatását.

    és befizettem az útadót(üzemanyagyban),és autópályadíjat,ahogy írod, szar feltételekkel,ne gyere azzal h mennyivel rosszabbul is járhatnék.
    ilyen alapon minden szép.,mert tényleg.lehetne utcai kivégzés is…

    de ha veszed a fáradtságot és máshoz viszonyítasz(amit meg kéne tenned,mert nem látod át a dolgokat),ami a legegyszerűbb fokmérője a hatékonyságnak,akkor rájössz,h mindenhol kevesebb a díj és mindenhol jobb az út…
    de ugye szted ez így okés rendszer….
    itt a baj a mentalitásoddal.
    nem tudsz versenyeztetni-összemérni dolgokat.

  • zoldfulu2000

    fics: te is tudod hogy az ÁSZFek világában nem egészen működnek az emléleti piac törvényei.
    Már 2008ban becsődölt a “piac”. Ha ott odafigyeltek volna most nem kellettek volna ilyen durva intézkedések.

    De olyan burál mértékben elszűáléltak a devizahitelek hogy az már az országot veszélyeztette. És hidd el, ez nem csak a hitelfelvevőkön múlt…

  • Holiday

    Zsolti!
    Az ostoba személyeskedésed nem érdekel, koncentrálj a lényegre!

    Ha mész a teherautóval akkor fizetsz. Pont. És így van ez rendjén.

  • Zsolti ismét

    “kamionok tízezrei nyomják szét az aszfaltot és veled fizettetik meg ennek az árát,”
    mint írtam(alig pár mondattal ezelőtt) már megfizették,mikor tankoltak.
    és mikor adóztak.
    és 3szor,mikor fizettek(ma is van) útdíjat.
    csak úgy 4szer nincs kedvük…
    de persze miért is ne,neked nem fáj….(csak ha a kaja és minden ára felmegy, forint inflálódik és balatonon a hekked 1000 helyett 1300lesz).
    de idáig nem érsz el gondolatban…

  • Holiday

    Nem, nem fizették meg zsolti! Ha megfizették volna, akkor 570 Ft lenne a gázolaj. De nem annyi.

  • subtotal

    Holiday,
    kicsit átértékeli a mondókádat, hogy az állam üzemanyagokból elért jövedéki adó bevétele 550mrdFt körül van (ezen felül az ÁFA), autópályadíjból pedig 50mrdFt körül szed.
    Adódik a kérdés: szerinted akkor, mikor az autópályák fenntartására 10mrdFt körül költenek és azok tényleg jó minőségűek, vajon tényleg igaz-e az, hogy az utak karbantartása más dolgok elől viszi a forrást?
    Ugye nem gondolod, hogy a fennmaradó 590mrdFt a közúthálózatba megy? Ugye nem gondolod, hogy min 80% EU-s támogatással megvalósuló fejlesztések nyelik le ezt az összeget?
    Mindjárt elsírom magam, a kamionok miatt nem épül iskola…nem a km arányos díj a baj, hanem ez a mérték, amiről most itt szó van. Szerinted ki fogja iderakni a jelentős logisztikával járó beruházásait? Neadjisten régiós logisztikai központokat ide fognak tervezni? Mert szerintem ez jelentősen változtat a kalkulációkon…

  • Zsolti ismét

    de még mindig nyeled a mesét, h ki ki helyett fizet.

    elmondom:
    te az állam helyett. nem más helyett…
    mérd össze mással…
    oké, h nem értesz ezekhez, ha értenéd se láthatnád, de a fokmérő az összevetés!!
    0 kontra valami.
    a 0 sok pénzből nem utal hatékonyságra.

  • Zsolti ismét

    idióta:
    ha nem fizették volna meg, akkor 180lenne a gázolaj.
    és ingyenes az úthasználat.

  • Ildikó

    subtotal – 2012.09.17 // 16:26

    Jól megfogalmaztad a lényeget.

    Zsolti!
    Ne bocsátkozz parttalan vitába Holiday fórumtárssal! Fölösleges.

  • nagylaci1970

    Basszus, most számoltam ki: nekem kb. 100x annyiba kerülne, mint eddig: Nyíregy-Bp. oda-vissza az kb. 500km pálya. Ebből van átlag heti 2, az kb. évi 100. Eddig volt 40e az éves matrica, most meg 1 út kerülne ennyibe (500×80)? Az évi 4 milla! (nem vagyok fuvarozó, és másfél tonnás személyautóval járok)

  • subtotal

    Laci, itt tgk-k díjáról van szó, az lenne 80Ft.
    Szgk maradna matricás, idővel (választások után) lenne csak azokra is km alapú, mondjuk a mostani díjak alapján a 1/6, azaz kb 15Ft.

  • actros33

    Elolvastam sokszor Holiday fórumtárs a bejegyzéseid…Háát..Sok demagóg gondolattal találkoztam már itt,de a te véleményeid,meglátásaid enyhén szólva…Miért is nincs más nyugati országba szétcseszve az út?Pedig németbe nem annyi kamion és pálya megy,mint nálunk..2.a vállalkozókat én se védeni akarom és meg is vívtam velük a csatáimat már,hidd el(ezért dolgozom 12 éve kinti cégnél!!),de látni kell azt is,hogy nem mindegyik szemét,szarházi és nem azért nem fizet vagy nem fejleszt vagy nem javíttat,mert nem akar,hanem mert nem tud!Ez olyan sarkos,amit mondasz és általános,mint ha azt mondanám,hogy minden szőke nő buta!!Egyik se igaz!És ha nekem valaki tud mutatni olyan fuvarozót ma M-on,aki mindent becsületesen csinál és abból és a 40 kamionjából van 250 millás háza az vagy hazudik vagy nem tudja,mi áll a háttérbe..Hitel???Más titkos biznisz??Ki tudja?1 biztos!Ma a magyar fuvarozó nem emelheti a világba az árait,mert jön az x vagy y konkurencia és aláígér.És nem magyar lesz,hidd el!Nemzetközi fuvarozásról beszélek..A belföldi helyzet még siralmasabb..De az egésznek nem ez a lényege..A lényeges kérdés más:hol vannak az erős fuvarozói szakszervezetek?Na ugye..Persze hogy sehol.Pedig 1 db igazi fuvarozói+1 db igazi sofőr szakszervezet és meg lenne oldva sokminden..Gondolj bele,ha 1 nap a Waberer’s kamionok egyike se állna ki fuvarba..És ez csak 1 cég.20-30 világcéggel szerződve!!Nem lenne látszatja,hatása szerinted semmire??Valamiért ez mindenhol faszául működik nyugatabbra..Ja,hogy ehhez összefogás és nem csak a duma kellene?Ezért is tartunk itt…Meg másért.de már fáj a kezem gépelni…:-)

  • actros33

    Zöldfülű!Mit látsz magyar kamionosoktól?Bármit is,azért még nem kéne általánosítani…2.5 millió km feletti balesetmentes km-el a hátam mögött te tudod,h én miket láttam szgk.vezetőtől,motorostól,gyalogostól,biciglistől stb…????De nem mondom mindegyikre az áment,h a magyar autós,motoros így-úgy…Köztünk is vannak épp úgy idióták,mint az élet minden más területén..Ezért ne általánosíts soha!Maradok tisztelettel!1 kamionos

  • Liverpool87

    Már megint az aútósókat?!Orbán takarodj!Orbán monyon le!

  • nagylaci1970

    subtotal: Igazad van, csak tgk a 80, de idővel mindenki fizetni fog, legalábbis ez a terv. Ha pl. csak az egy tizede lenne az személyautósoké (amit kétlek), nekem az is k.va sok lesz, 10x annyi mint eddig…remélem elvetik ezt az ötletet.

  • zoldfulu2000

    nagylaci: egyelőre nincs olyan rendszer egyetlen európai roszágban amelyik előírná a személyautóknak saját mérőberendezés beszerzáését.

    Aránytalan teher, és ezért diszkriminatív.

    Teherautóknál más, ott amúgy is van egy csomó kötelezettség. Képzeld el hogy át akarsz menni Parndorfba vásárolni (30kmre a határtól) vagy mondjuk Váradra rokonlátogatóba, évente kétszer. De vegyél meg hozzá egy kütyüt 50 rugóért.

  • zoldfulu2000

    Actros: mondjuk mit szólsz ehhez:
    http://imageshack.us/a/img189/1144/img0184ce.jpg

    A kedves koléga először szlalomozott egyet, majd szépen beállt a bal sáva majd leparkolt.

    Ha már nem mehet a jobb sáv, nehogy a bal mehessen.

    KRESZ mitn olyan úgysem kötelező mifelénk, gondolom. Az már csak hab a tortán hogy eleve semmi keresnivalója sem lenne a belső sávban a magyar pályákon.

  • pelorus

    Napi szinten az ország kútjaiból X éve mennyi útalap folyik be. És rég nem láttam útépítést, csak foltozgatást. Mire megy el? Mert útra biztosan nem. Ha nem figyelek a nyelvem elharapom néha. 1 hónapja voltam kint németben, átszámítva 10 ft volt drágább a dízel. Ott is van kamion bőven, és érdekes ott jók az utak, mert egyszer megcsinálták normálisan. Horror ez a 80 ft, és attól félek személyautókra is ki lesz vetve. Csak látszatja nem lesz semmi.

  • Fics

    pelorus! De ha véletlen valamit felújítanak (ami kb aszfalt felmarást jelent csak), ott is közlik, hogy a 90%-ot az unio fizette. A pénz arra megy el, hogy baszott nagy állami gépezet van nálunk, ami nagyon nem költséghatékony. A Vitézy dávid féléket meg kell fizetni…

  • 7laci

    Ebbe “beledöglenek” a fuvarozók, köztük én is! De lényeg, hogy holiday megint megmondta a frankót!

  • 7laci

    Holiday! Naponta 410 millió forintot szedne be a kormány! Itt ezen a mondaton van a hangsúly! Az, hogy tönkre mennek a fuvarozók, akik nem keveset adóznak (súlyadó, iparűzési adó, üzemanyagban lévő adó, biztosítási adó, baleseti adó, járulékok) rajtuk keresztül a sofőrök és családok az senkit nem érdekel főleg ezt a kormányt nem! 2 éve! a fideszed másra nem koncentrál csak arra, hogy honnan tudna minél több pénzt lehúzni az emberekről meg, hogy minél több évre be “betonozza” magát!

  • Fics

    7laci! Kell a pénz stadionra. Viktor magyar focit akar nézni, és olyankor nem számít 100 milliárd. Igaz hogy nem létezik magyar foci, és utána magyar fuvarozás sem fog létezni, de egy beteg álmai itthon fontosak ezek szerint.

  • Holiday

    7laci!
    Cimkézheted nekem a dolgot, pont leszarom apafej! Ha te populista vagy, én is megengedem magamnak: azoknál reklamálj, akik a nyakunkba akasztottak 2006-09 közt mintegy 12 ezer milliárdnyi hitelt a meglévőre.
    Aztán majd gyere vissza és mesélj!

    Fics!
    Ha adnak pénzt a stadionra, akkor azt el kell fogadni! Tudod, már a római császárok is megmondták: kenyeret és cirkuszt! Kenyérre telik, mert az egyik legtöbb élelmiszert mi dobjuk a kukába Európába, a foci meg a cirkusz!
    Ha nem fektetsz a jövőbe, akkor pont olyan szar lesz minden, mint most! Inkább stadion épüljön, mint ingyenélők cigizzék el a segélyt (mert hogy te is populista voltál, így a neked szóló válasz is az)!

    Szevasztok! :-)

  • Holiday

    Pelorus!

    Jó kérdést feszegetsz! Miért nem csinálták meg “egyszer” jól? De ugye azt te sem gondodlod, hogy 20-30 éve ezeket az urtakat ez a kormány építette? Ugye? Azt viszont ezektől várod el, hogy jó legyen.

    Segg megemel és elbattyog pampogni azoknak a házához, akik szarul építették meg. Ilyen egyszerű.
    mesélj majd. :-)

  • Holiday

    7 laci! Ne ajánljatok egymás alá ész nélkül és majd nem döglötök éhen! De amikor elviszed az üzletet 1 ezrelék haszonnal, akkor bezzeg nem számolsz, hogy nem fogja megérni már egy év távlatából sem mi? Remek iskolák vannak, ahol tanítják a vállalkozási ismereteket.

  • Zsolti ismét

    holiday:
    ha gyorsan el akarnálak némítani azt mondanám:
    róma is bebukott,ugye?
    történelmet is tanítanak sok helyen…

    de ha nem tanultál:
    vessd össze más országok költség-megvalósulás eredményeivel a magyart…akár tapasztalati úton:
    kint nincs ennyi az útdíj sehol kamionoknak(kiv. szlovákia,de ott is olcsóbb,mint itt tervezik), és mégis:az utak jobbak. sokkal.
    akkor nem lehet(csak úgy feltételezésként) h vmi itt nem jól működik??
    neked ebből , h máshol kevesebből jobbat építenek, az következik,h itthon jó a rendszer??
    te akkor ne ajánlgass sulit itt senkinek,mert a józan paraszti eszed sincs meg, és elvakult vagy.

    ismétlem(kibicnek semmi sem drága szindróma):
    flottaüzemeltetők plussz adóztatását javasolnám(alkalmazottak béréből kigazdálkodva):
    kedvezménnyel,olcsón vásárolnak=adókiesés.
    autókat avultatják leírják=adókiesés.
    ezeket kompenzálni kell viktorkám…

  • Zsolti ismét

    stadion-gazdaság:
    jobban örülnék, ha a kedves kormány a sportági támogatásokban lenne unortodox(támogatna nagyon sikeres sportokat,nem pedig soha semmit el nem érő magyar-focit), ott élné ki magát, és a gazdaság menne ortodox módon,úgy,mint máshol….

  • 7laci

    Holiday! Én csak 1 alvállalkozó vagyok, nem én szabom az árakat. Most az éves matrica ára 234.950 Ft! Ahhoz, hogy keressek valamit 5-600 km kell menni naponta, jövőre ha 80 Ft lesz a km díj akkor csak 500 km-el számolva 40.000 Ft/nap!!! 20 napra 800.000 Ft!!! Szerinted ez normális? Most is azt mondom CSAK A BEVÉTEL SZÁMÍT, minden más le van szarva!!!

  • kowalski76

    Nem erdekel milyen modszerrel akarjak megvalositani a nyomkovetest, de en nem akarok taxiorat a muszerfalamra. Csak remelni tudom hogy a kepen szereplo, rendkivul “esztetikus” hazba szerelt OBU-t nem szemelyautosoknak szanja a T-Systems meg az EFKON Group.

  • husky

    Az ár sajnos nemezeti hatáskörbe tartozik EU szinten is. A legnagyobb dolog az egységes készülék lenne a kamionokba. Totális baromásg, hogy az osztrák-német OBU nem jó spanyolba meg portugálba, a lenygel meg szlovák németben. Ami dicséretes, Portugáliban egy gyufásdoboznyi kütyüt láttam elektronikus útdíjkészülékként a belső tükör mögött, személyautóban. De olaszban is csak egy ilyen kicsi van a VIA Pass, automatikus sávban, akinke nincs az jegyeket vesz a fizetőkapuknál.

F1: Button a 300. futamon is tanul

Jenson Button a hétvégi Maláj Nagydíjon 300. Forma-1-es versenyén indul. A 2009-es veterán a jubileum kapcsán tekint vissza a karrierjére.

Csak nekünk új: Ford Edge

Amerikában majdnem egy évtizede ismert a Ford Edge. Nemrég megkapta Európa is a márka legnagyobb szabadidőautóját

F1: Hamilton mindent belead, és remél

Lewis Hamilton a nehéz szingapúri hétvége után visszavágásra készül Malajziában, Nico Rosberg élvezi a sikersorozatot.

Így kell helyesen ejteni az autómárkák nevét

Van egy kettő, amin meglepődtünk, de a többségüket a magyarok helyesen ejtik.

F1: Nem biztos, hogy a Honda beveti az új motort

A Honda egyelőre nem döntötte el, hogy új specifikációjú motorra vált-e a Maláj vagy Japán Nagydíjon.

Ezt vezeti az utak királya

Különleges megjelenésű nyerges vontatóval rukkolt elő a Renault, mellyel az országutak királyait szeretné megcélozni.

Eszményi veretés tökéletes utakon egy Porsche 911 GT3 RS-sel

A San Bernardino-hágó egyike a csodás Alpokon átkelő aszfaltkígyóknak, egészen 2066 méterig kúszik fel, Chur és Belinzola dél-kelet svájci városokat összekötve.

F1: Räikkönen nem siet a visszavonulással

Kimi Räikkönen 2017-ben még biztosan a Ferrarinál versenyez, és egyelőre nem érzi úgy, hogy biztosan az lesz az utolsó éve. A jövő nyitott.

Jön a még durvább Nissan GT-R

Tovább csiszolta taktikai csapásmérő fegyverét a Nissan. A GT-R Track Edition közvetlenül a GT-R Nismo alatt helyezkedik el.

F1: Egy csatlakozó vágta tönkre Grosjean hétvégéjét

A Haas-csapat megtalálta Romain Grosjean siralmas szingapúri hétvégéjének okozóját, a hibás csatlakozót a Maláj Nagydíjra kijavítják.

Ilyet is csak a japánok tudnak kitalálni

Kinek jutna eszébe mikrobuszokkal versenyezni vagy driftelni? Nekik igen!

F1: A Renault hiába szeretné Sainzot

A Toro Rosso főnöke szerint semmi realitása annak, hogy Carlos Sainz 2017-ben a Renault-nál versenyezzen.