Ha nem is poén, de lelőjük az elején: a Váci út Budapest legbalesetveszélyesebb útja. Legalábbis az elmúlt két év adatait vizsgálva a legnagyobbrészt hat- és négysávos, mintegy 10 kilométeres, többnyire egyenes vonalú úton történt a legtöbb személyi sérüléssel járó baleset. Két év alatt 65-ször kellett mentőt hívni csak ide (a kisebb koccanásokat nem tartalmazza ez a rendőrségi statisztika).

Amint az alábbi két táblázat mutatja, a több kerületet érintő Váci úton sokkal több járművezető és gyalogos okoz balesetet, mint más nagy forgalmú budapesti utakon. A Nyugati tér és a városszéli Megyeri csárda között húzódó út XIII. kerületi, azaz belső szakaszán 2011-ben 24 sérüléses baleset történt.

A fenti táblázathoz sok kommentár nem szükséges, talán csak annyit érdemes kiemelni, hogy a nyílegyenes, kamionmentes, a többinél jellemzően jóval rövidebb és alaposan telelámpázott Andrássy úton ugyanannyi baleset volt 2011-ben, mint például a sokkal veszélyesebbnek gondolt Hungária körút XIV. kerületi szakaszán.

Különösen annak tükrében érdekes a Hungária adata, hogy 2010-ben (lásd az alábbi táblázatot) kétszer ennyi baleset történt ugyanott. A Váci út veszélyességét jól illusztrálja, hogy a tavalyelőtti táblázat élmezőnyébe külön-külön bekerült a belső és a külső szakasza is, miközben a belvárosi Andrássyn olyan utakkal történt azonos számú baleset, mint a Szentendrei és a Budaörsi.

Meglepő lehet, de a halálos balesetek nem ezeken az utakon történnek a fővárosban, sokkal inkább a kisebb és közepes karambolok a jellemzők. Az alábbi, 2011-es adatokat mutató táblázatból kiolvasható, hogy az Andrássyn például az összes mentős baleset könnyű sérüléssel járt tavaly.
A 2010-es baleseteket összegző táblázat viszont egészen más képet mutat a világörökség részét képező sugárúton, tavalyelőtt csaknem ugyanannyi könnyű és súlyos sérüléses karambol történt az Andrássyn, ami – akkor – kiemelte a mezőnyből. 2010-ben az Árpád, és a Kerepesi úton volt a legkevesebb súlyos baleset, halálos kimenetelű viszont egyedül a Szentendrein. A zsúfolt III. kerületi út tavaly is első lett ebben.
Ha a balesetek havonkénti eloszlását nézzük, akkor nagyon durva különbségeket látunk. 2011-ben egyértelműen a január-február volt a legnyugisabb, 7 és 8 baleset történt mindössze a cikk legelső táblázatában szereplő 13 úton összesen.

Az adatok jól mutatják, hogy a nyár vége, és az iskolaszezonnal “súlyosbított” ősz, valamint a karácsony miatt mozgalmas évvége a legveszélyesebb időszakok. Tavaly októberben 33 baleset történt, ami csaknem az ötszöröse a januári adatnak. A rendőrség feljegyzései szerint a további sorrend: szeptemberben 30, decemberben 23, augusztusban pedig 22 sérüléses baleset volt, a tavasz és a nyár első fele átlagos adatokat mutat.

Kik és miért okozzák a baleseteket?

A legtöbb balesetet tavaly a személyautósok okozták (161) a fenti utakon, utánuk a gyalogosok (27), majd a segéd-motorosok (11) következtek, aztán a bringások (10), a tehergépkocsik sofőrei (9), a motorosok (5) és végül a buszsofőrök (2) alkotják a sort.

4500 kilométernyi út kanyarog Budapesten, és ebből a három legveszélyesebb - amelyeken tavaly 68 baleset történt - csak bő 20 kilométer

Mindebből nem érdemes levonni markánsabb következtetést, ugyanis nem létezik adat arról, hogy a fentiek közül például mennyi gyalogos használja a tucatnyi balesetveszélyes utat, de a járműkategóriák zömére sincs semmilyen megbízható adat. Márpedig korántsem mellékes, hogy mennyiből jön ki az annyi.

Az viszont érdekes, hogy mely utakon figyelmetlenek különösen a gyalogosok. Ezt a sort a Pesti és a Szentendrei út vezeti, utóbbinál a gyalogosok már feleakkora százalékban felelősök a balesetekért, mint a személyautósok, ami kiemelkedő arány.

Nem meglepő módon a járművezetőknél a gyorshajtás okozta a legtöbb bajt, második helyen az elsőbbség meg nem adása található. Ennek kárvallottjai a legtöbb esetben a zebrán közlekedő gyalogosok voltak.

A témát folytatjuk, jövő héten megyékre lebontva felsoroljuk Magyarország legveszélyesebb útjait.