A nyárról elég sok mindenre asszociál az ember. Szóba jöhet a strand, a fagyi, ezek mellé valami frissítő ital, amiben jégkockák olvadoznak és persze, egy roadster, ami mindezekhez közelebb visz. Létezik-e a feladatra jobb egy Mazda MX-5-ösnél? Aligha! A Mazda, akárcsak a Nagyi a karácsonyi sütit, évek óta egy bevált recept alapján tervezi az MX-5-ösöket. Nem is sokan találnak rajta fogást. Az igazi autóról csupa szépet és jót olvastam, ezek után nem kellett sok idő ahhoz, hogy az Autoart kicsi, piros roadsterére rákívánjak.

Hát ez itt meg micsoda?

Kedves Olvasó! Ebben a rovatban Csepreghy Dániel, a modellautók nagy ismerője mesél a gyűjtögető életmód szépségeiről, elárulja, mi tesz igazán érdekessé egy-egy modellt, illetve miből és hogyan építhetünk méltó környezetet kisautónk köré. Mindezt szigorúan 1:18-ban. Kivéve, amikor nem. :)

Két darab hiba

Tökéletes modell nem létezik, azonban nagyon sok van, ami közel makulátlan. Ilyen a bemutató alanya is. Az egyik apró probléma a nyitható tető fedelével van, ami nehezen talál a helyére és a csomagtartó nyitásakor is útban van, ezért könnyű lehámozni a széléről a festéket, ha azt a kevéske 1:18-as holmit pakoljuk bele, amit be tud fogadni. A másik a mostanában indokolatlanul divatos kamurács az elején, bár ezt a leheletfinom krómkerete némileg ellenpontozza.

A négyhengeres örömforrás természetesen a hátsó kerekeket hajtja

Modern autóban klasszikus gépház

Kész öröm felnyitni és hosszas nézelődéskor kitámasztani a motorháztetőt, annyira gyönyörű látvány a kis négyhengeres örömforrás ott a motortér legvégében, ami – mint minden valamire való sportautóban – a hátsó kerekeket hajtja. Fehér tartályok, színes kupakok, cikázó csövek, toronymerevítő, minden a helyén. Bőven megbocsátható neki a nyithatóságát elősegítő két hatalmas kar.

Egyszerű és nagyszerű

Mindenki tudja, hogy az MX-5 így jó, ahogy van!

Mindenki tudja, hogy az MX-5 így jó, ahogy van!


Ebben a napfényben csillogó, pirosas bordós metál színben olyan az Autoart kicsike kétülésese, mint egy gombóc málnafagyi. Egyszerűen imádni való! Az évek során megszokott forma ugyan egyszerű, mint egy vállfa, de így legalább kevesebb élnek kell sikeresen egy egységes egészet alkotnia. A keménytető elrejtéséhez sem kell neki Pininfarina rajzolta hullámzás, mint a California-nak. Egy vonallal is lehet csodákat művelni. A könnyed megjelenésű, sokküllős felnik mögött a szokásos mutatvány fogad, a féktárcsa forog, a nyereg áll. Ugyan nem fotomaratott, de csodásak a kis matrica feliratok és emblémák. Elől, hátul példás a lámpák kidolgozása, utóbbira különösen nagy hangsúlyt fektettek. Megérte! Az átlátszó bura alatti króm ágyban ott sárgállik az irányjelző izzója. Ez a részlet fogott meg igazán.

A pontosan illeszkedő tető mozgatása nem felhőtlen móka, évente két próbálkozás javasolt nagyon stabil idegekkel, nyugodt környezetben. Pontosan követve a mellékelt papíron található ábrák mozdulatsorait. Rendesen meg kell küzdeni az apró csavarokkal, fém- és műanyaglapokkal, de igényesebb és ötletesebb megoldás egy mellécsomagolt plasztikdarabkánál. Talán ezért nem lett vászontetős. No, meg azért, mert az anyagok szálát még nem tudják vagy nem kifizetődő 1:18-ban kivitelezni. Majd rémületesen sokára talán lehet majd vászontetős Miata is.

Egyszerű, funkcionális. A részletek kidolgozása tökéletesen sikerült, azok nélkül ez itt rémesen unalmas lenne

Egy ilyen kicsike MX-5 élete nagyobbik részében nyitott tetővel álldogál a vitrinben vagy a körbeablakozott dobozában, ezért fontos, hogy a külső mellett a belső is megfelelően részletes legyen. Hálás ez a teljesen fekete színvilág, hiszen, ha lennének elnagyolt elemek vagy kelleténél nagyobb hézagok, azokat elrejtené, viszont a gombok apró, fehér feliratait tökéletesen láthatóvá teszi. Naná, hogy a padlót plüss borítja! Az átlagos minőségű anyagokból sikerült egy precízen illeszkedő, egyszerű, mégis részletgazdag belsőt kreálni. Különösen csinos lett az óracsoport és a középkonzol, valamint a szellőzőrostélyok. A napellenzők is lehajthatók, de ezt a funkciót sem érdemes kettőnél többször használni. Élményautóról van szó, így a háromküllős multikormányról nem kell messze nyúlni a váltókarért, amin tökéletesen olvasható a fokozatkiosztás. A vezető szándékosan került a “rosszabbik” oldalra, ez ugyanis egy japán változat, létezik belőle amerikai is, aminek más a lökhárítója és a “szokásos” helyen található a kormánya. Sőt, bukócsövezett, kagylóüléses, vonószemmel ellátott típus is van.

A csomagtartónál nem pont olyanok az illesztések, ahogyan az a nagy könyvben meg van írva, de ez igazán megbocsátható

A csomagtartónál nem pont olyanok az illesztések, ahogyan az a nagy könyvben meg van írva, de ez igazán megbocsátható


Összegzés

Aranyos és szerethető, nem telik el úgy nap, hogy ne bámulnám meg legalább egyszer-kétszer. Onnan meg már csak egy lépés a lecsavarozás és a nézelődés. Belegondolok, hogy milyen jó lehet Dobogókő felé a szerpentinen, vagy leugrani vele a Balatonhoz, és hopp, el is repült két-három óra. Egy ilyen nyáriasan friss, nyitható tetejű, remek ár-érték arányú, érdekes és ötletes kis modell már 60 euró és némi postaköltség ellenében otthon csodálható. Maximálisan megéri!

A korábbi modellautós cikkekért nem kell messzire menni, elég erre a linkre kattintani.