Rendkívül patinás egyetemek csapatainak a bokszába nézhetnek be a rotterdamiak a 28-ik Shell Eco-marathonon. Balra tőlem a University of Oxford egyik diákja derékig elveszik csapata versenyautójában, a szemben lévő garázsban pedig hatalmas Audi-logó virít a verdán, ez a Technische Universitaet Muenchen terepe. Rajtuk kívül meg kell küzdeni a hagyományosan erős, ezúttal hazai pályán versengő hollandokkal, és a rendszerint világverő franciákkal is.

“Nagyon kicsi a különbség. Érzik, hogy rajtuk vagyunk” – céloz valaki a GAMF bokszában a világrekordot tartó Nantes-i Microjoule-La Joliverie csapatra (1 liter benzin = 3771 km, 2010), amely a mostani verseny szombati záró napja előtt is vezeti a mezőnyt Hollandiában 2820 kilométerrel.

De nem oktatja, mint az elmúlt években!

Döntött rámpán kell fékpróbát tartani a Shell-mérnökök előtt. Csak ezt követően lehet kimenni a pályára

A kecskeméti Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskolai Kar versenyautója az idén 23 országból érkezett 162 csapatból péntek este a második 2696 kilométerrel, ami friss magyar rekord. A dobogóra egyelőre egy portugál autó fér még fel 1733 kilométerrel, aztán a vert mezőny. Vagyis az első helyért kiélezett a küzdelem, hosszú évek óta nem látott ilyet az olajipari cég által a diákoknak ma már három kontinensen rendezett széria. A közhiedelem szerint ugyanis az über-költségvetéssel rendelkező Microjoule verhetetlen.

Légellenállást csökkentő kenőcs a kasztnira

Tavaly például kibérelték a Lausitzringet (épített DTM-pálya) az ottani verseny előtt, és a bokszutcában terjedő hírek szerint most is itt voltak a kémeik Rotterdamban. Ezzel szemben legkomolyabb csapatként a GAMF autója olyan 12 ezer euróból épült, meg a szponzorok és a diákok tengernyi munkájából. “Mennyi órát dolgoztunk rajta, Zoli?” – fordul csapattársához Feri.  Zolinak mindkét kezén egy-egy ujja be van kötve, most sem néz ránk, bütyköl valamit. “Nagyon sokat” – mondja.


Idénre teljesen új karosszériát és motort építettek. Utóbbi 35 köbcentis, négyütemű, felülvezérelt és -szelepelt, injektoros, és a három kerékből a kormányzott hátsót hajtja. A kerekeket szintén saját maguk készítették a kasztnihoz hasonlóan szénszálból. Speciálisak a gumik is, amelyeket a Michelin kifejezetten erre a versenyre gyárt, és akinek van pénze rá, az a Shelltől rendelheti meg olyan 40 ezer forintért darabját. “Kisebb a gördülési ellenállása, mint a legprofibb versenybringán használté.”

Márpedig a légellenállás létkérdés, a kecskemétiek szinte már mágiát használnak is használnak a cél érdekében. A mért körök előtt ugyanis bekenik valami csodavaksszal a kasztnit, ami elvileg javítja a légellenállást. “Nem tudjuk leellenőrizni, hogy érdemben használ-e, de az biztos, hogy fénylik tőle a kocsi. Elcsúszik rajta a légy is” -mondja Bagány Mihály tanár úr.

Mindössze egyetlen napelemes csapat rendelkezik hivatalos eredménnyel

A motort vezérlő elektronika természetesen össze van kötve a bokszban lévő laptopokkal, de még a kocsi orrába is szereltek egy kamerát, amin élő egyenesben követhetik a pilótát verseny közben. Mindössze 25 kilós a nagyjából kétméteres kasztni, de ennél is érdekesebb adat, hogy a 10-szer 1630 méteres versenytávon 4,539 gramm üzemanyagot használtak el, ebből számolódott ki a rekorderedmény. Az első öt helyezettnek ugyanis ezredgrammra, vagyis súlyra mérik a szervezők a fogyasztást.

Németország humorral viseli a vereséget

Ez az eredmény mindenkit megnyugtat a GAMF-nál, sokan direkt csak az ő autójukat jönnek megnézni, számukra egy angol nyelvű ismertető mutatja be a Megameter III-at. Fekete filccel egy A4-es lapra ki is írták a 2696 km/ 1 literes eredményt, amit felragasztottak a bokszuk bejáratához. A velük szemben lévő egyik német egyetem bokszában a srácok tisztességgel, és humorral viselik, hogy közelébe nem érnek a magyar szomszédnak.

Ők is kiraktak egy A4-es papírt, amelyre pont ugyanúgy felírták filccel a 2696 kilométert. Csak ezt átszámolták a saját fogyasztásukra: “2696 km = 4,4 liter.”

Repül a tető, égnek és borulnak a gyengébbek

A másik négy magyar csapatnál péntek estig nincsenek ilyen szintű eredmények. A szintén kecskeméti, ámde középiskolás Kandó-Electric 163 km/kWh-nál jár, a pécsi ORCA Team autójáról olyan 16.30 körül a pályán ledobta a motor a láncot, míg az óbudai SAP Racing Team kocsijában motort kellett cserélni pénteken, ugyanis az előző meggyűrte a vezérműszíjat. Az új motorral ismét gépátvételre kellett menniük, de nem volt gond.

A láncledobás után a pécsiek versenyautója