Most azok is lecsúsztak az ebédről, akik szombat délelőtti shopping-programként eredetileg galléros pólóért jöttek a Helly Hansenbe, farmert próbálni indultak a Levi’s boltba vagy új fehérneműbe öltöztették volna az asszonyt a Bellindában.

Az igazi színezett üveg

Az igazi színezett üveg


A budaörsi bevásárlóközpont központi parkolójában ugyanis nem Xsara Picasso tornyosult a Corsa, hanem Barkas a Trabant fölött, PD TDI kerregés helyett nyomórudas V8-gurgulázást vertek vissza a falak, égbe emelt orrú Hayabusa helyett levegőben tartott oldalkocsi-kerekes Pannóniával vagánykodtak a motorosok. A családi autó ezúttal fekvőlámpás Mercedes, a nagyot lépő Maserati Biturbo, a nyitott paripa MGB, a városi mindenes pedig Issigonis-féle Mini volt, sportkupénak pedig ott volt mondjuk a Ford Capri. Persze bármelyik helyére be lehetne helyettesíteni más autótípust, a lényeg, hogy nyolcvanas-kilencvenes évek előtti járgány legyen.

Maserati, Karmann-Ghia, Fiat 500, Derrick-BMW: csak az közös bennük, hogy korosodó hobbiautók

Toronyiránt is érkezhettek volna az ős Land Roverek. Gyalogosbarát orr kannával és csörlővel

Toronyiránt is érkezhettek volna az ős Land Roverek. Gyalogosbarát orr kannával és csörlővel


Ez a fél nap a veteránokról és a youngtimerekről szólt a Premier Outlet parkolójában, ahol idén negyedik alkalommal rendezték meg az Oldtimer Sokadalmat. Ezt a hétfő estig tartó Oldtimer Expo (amelyről bővebben tegnapi cikkünkben olvashatnak) kísérőprogramjaként a Magyarországi Bogarasok Klubja, a Mini Club Hungary és a Trabant-Wartburg Klub szervezte, és ingyen látogatható volt.

A bejáratnál nem kellett muzeális minősítésen átesni, aki nem start-stop rendszeres, menetstabilizálós, nyolcfokozatú automataváltós új autóval jött, azt beengedték. Ez azt is jelentette, hogy rengeteg átalakított járgány érkezett a programra, de az ültetett, morcosított, dübörgő gépek mellett előfordultak hétköznapi igázásból idehozott, lakótelepi parkolókban éldegélő kocsik, vagy ezek ellenpólusként eredeti állapotú, garázsban babusgatott szépségek is.

A géppuskából szót ért a többi közlekedő

Századmásodpercek számítanak: a veteránverseny nem a gyorsaságról, hanem a pontosságról szól

Századmásodpercek számítanak: a veteránverseny nem a gyorsaságról, hanem a pontosságról szól


A Sokadalom tehát igazán színes felhozatalt jelent, a lényeg a régi járművek iránti rajongás – amit minden tulajdonos a maga módján értelmez (tuningol, használ vagy megőriz). De mit lehet csinálni egy ilyen programon? Amellett, hogy a vetélkedők és ügyességi feladatok mellett az Oldtimer Szuperkupához hasonló 1/100-as időméréssel lehet próbálkozni, eleve órákat tölthetünk el azzal, hogy végignézzük a felhozatalt és beszélgetünk a tulajdonosokkal. 2009-ben még 450, tavalyelőtt már 800 autó csatlakozott a programhoz, idén pedig jó eséllyel megdől a rekord.
 

Ezzel a Polóval jöttünk. Orral előre kellett volna beállni a farmotoros VW-k közé?

Ezzel a Polóval jöttünk. Orral előre kellett volna beállni a farmotoros VW-k közé?


A Sokadalom az Outlet után felvonulással folytatódott és egy másik klasszikus helyszínen, a pesti alsó rakpart északi részén ért véget. Mivel a Vezess-féle Zuk  az Expón ácsorog, saját autóval, egy ’89-es VW Polóval érkeztem Budaörsre, természetesen a kiállításhoz illő nagytakarítás után. Fura érzés volt a régi és kicsi autó láttán különösen vérszomjassá váló pesti autóstársadalomból egy barátságos, udvarias közegbe csöppenni vele, még ha tudtam is, hogy az idill csak egy napig tart.

Mint a KRESZ-könyv rajzain: egy Moszkvics 2140 megadja a jobbkezet

Pontosabban kettőig: aki a virslinél és sörnél építőbb programra vágyik május elsején, jöjjön el a Velodrom Millenárisra (Budapest, Szabó József u. 3.), ahol a legnemesebb veteránok kőröznek majd egy elfeledett oválpályán. Csak ne feledjenek korhű ruhába öltözni, ha meg akarják spórolni a belépőjegy árának felét.