Izgalmas napok elé néznek a vén autók és motorok kedvelői, de mivel már három országos kiállítást számlál az idei eseménynaptár, ráadásul mindegyik neve ugyanúgy kezdődik, fussuk át gyorsan az alapokat.

Ugye ma született bárány egy XC90 a varacskos Volvo Suggához képest?

Ugye ma született bárány egy XC90 a varacskos Volvo Suggához képest?


Az Oldtimer Expo a legrégebbi rendezvény, most látogatható hatodszor, és ugyanazok szervezik, akik az Oldtimer Szuperkupát – ennek egyik 1/100-as versenyén az autóMAGAZIN csapata is rajthoz állt egy Datsun 260Z-vel.

Tavasszal tartják az Expót (míg a másik két kiállítást, az Oldtimer&Youngtimer Fesztivált és az Oldtimer Show-t ősszel), vagyis a téli holtszezonban beszerzett vagy restaurált járműveket ezen láthatja először a nagyérdemű.

A felnőttek játszótere szovjet csodákkal, pedálos Moszkviccsal

Kéthengeres Honda N600, Zaporozsec és Zastava társaságában

Kéthengeres Honda N600, Zaporozsec és Zastava társaságában


Eddig karizmatikus helyszínen, a Vasúttörténeti Parkban rendezték, idéntől a Hungexpóra kellett költöznie – legalább könnyű megjegyezni a kiállítás nevéről, hogy merre induljunk. Vitathatatlan, a vásárközpont kissé szocreál hangulata elmarad a gőzmozdony-körfűtőháztól, és Csajka sínautóval vagy gyerekvasúttal sem lehet megközelíteni, más tömegközlekedési eszközzel viszont annál inkább, ráadásul nagyobb hely jut a kiállítóknak és a nézőknek.

Az Expo péntek déltől hétfő este hatig látogatható, a belépőjegy ára pedig 2800 forint, aminek a felét elengedik a 16 év alattiaknak és a 65 év felettieknek, a 6 évnél fiatalabb gyerekeket pedig ingyen engedik be.

A legkisebbeknek ugrálóvárat építettek, mellette a szülők és nagyszülők nosztalgiázhatnak hátulgombolós koruk lemezjátékaival, pedálos Moszkvicsaival, satöbbi, persze csakis a kordon innenső oldaláról. Aki nem autóval érkezik, feltétlenül látogassa meg a bor és szóda tetszőleges elegyét előállító Volkswagen T2 csehót (fröccsöntött műanyagok, haha), ezen kívül büfé, modellbolt, cukorkaárus, könyvesbolt és megannyi más szolgáltató is kiköltözött.

Fecskefarok, oldalkocsis robogó, New York Cab és Mercedes 190 SL

Húsz éve a Hungária körúton csavarták fel az A112-t. Nézzék a szék párnáját!

Húsz éve a Hungária körúton csavarták fel az A112-t. Nézzék a szék párnáját!


A legérdekesebb beszélgetésekbe mégis a márkaklubos srácokkal bonyolódhatunk, a Veterán Zsiguli Egyesületnél például szívesen mesélnek az országban egyetlen Fiat 124 Familiale történetéről (amit mindenki lomizós Lada kombinak néz), a Fiat 850 Klub pedig egy ripityára tört Autobianchival demonstrálja, milyen torz világot élünk. Figyelemfelkeltésük célja a veterán járművek megmentése, és a sors fintorából szponzoruk éppen egy hulladékudvar, ahol komplett autókat vágnak csíkokra és gyűrnek sörösrekesznyi kockára az éhes shredderek és prések.

Minit sorsolnak ki a kiállítás látogatói között. Természetesen nem újat

Minit sorsolnak ki a kiállítás látogatói között. Természetesen nem újat


Valószínűleg a Mini Club Hungary ügyködését kíséri a legnagyobb figyelem, hiszen Pünkösdkor világtalálkozót rendeznek Balatonfüreden, legalább 1500-2000 autó részvételével. Nem tudjuk, hogy Mr. Bean hivatalos lesz-e az eseményre, az viszont biztos, hogy az Expo egyik látogatója igen. Az Expo látogatói között ugyanis egy ’89-es, felújított Mini Mayfairt sorsolnak ki a szervezők, a nyereményjátékhoz egy regisztrációs lapot kell kitölteni.

Az Expóra Romániából is elzarándokoltak egy autóklub tagjai, átlagosan 1200 kilométert zötykölődtek és volt, amelyikük a Fekete-tenger partjáról indult. Le a kalappal előttük, a nem éppen kényelmükről, gyorsaságukról és megbízhatóságukról híres Arókkal aligha lehetett leányálom az utazás. Ezek mellett természetesen Oltcitot és Daciákat is megcsodálhatunk, ezek közül különösen érdekes a “Világ legborzalmasabb autója” címre esélyes Lastun 500.  

Román különítmény, előtérben a rémes temesvári Dacia 500-assal

Csak nehogy felsértse a tűsarkú a Renault 16 TS tetejét!

Csak nehogy felsértse a tűsarkú a Renault 16 TS tetejét!


Aki az eredeti francia autókat szereti jobban, megcsodálhat egy Renault-standot nyitott R4-essel, összkerékhajtású R6 Sinparral, Alpine A310-zel és más érdekességekkel, a másik tematikus standot pedig az idén 85 éves Volvo gyűjtői töltötték meg autókkal. Személyes kedvencem, ha megengednek ennyi elfogultságot, egy magyar gyártású miniegyterű, amelynek egyetlen elkészült példányát húszévnyi porladás után egy fűzfa tövéből mentette ki Steszkál Sándor. Most szponzorokat keres az újjáépítéshez, az alkatrészekről pedig annyit, hogy Isetta-motor hajtotta, a lámpaburák pedig műanyag tálcákból készültek…

Kalapácsék C-Kadettje és Sándorék Skodája nyitja a raliautók sorát

Kalapácsék C-Kadettje és Sándorék Skodája nyitja a raliautók sorát


Az Expo idei legnagyobb durranása talán a versenyautó-felhozatal. A Volán S.C. matricás, becsövezett, mégis tolótetős Wartburg 353-asa mellett ismert és új magyar gépek állnak sorfalat,  külön érdekesség egy Lada VFTS és Kőváry Barna Trabant 601-ese, amellyel megjárta az idei Rallye Monte Carlo Historique-ot igencsak zord időjárási körülmények között, a többi versenyzőhöz képest hatalmas lóerő-deficittel. Ha már a Zsigáknál járunk, nem mehetünk el szó nélkül a Főtaxi standja mellett, ha pedig az épített autók kerülnek szóba, meg kell emlékeznünk a Rusty Rodders Garage top chop Zastavájáról és Krazy Kutters eszeveszettül durva hot-rodjáról.

Túl tágas volt a Zastava fejtere... Igényes munka és installáció

Lám, a külföldi kiállítások trendjét követve az Expo befogadja az eredeti állapotú, csillogó-villogó  oldtimerek mellett a tuningolt vasakat, a fiatalabb youngtimereket és a fellelési állapotú gépeket is. Ez utóbbiak jelentetik talán a legnagyobb áttörést, hiszen a szitává rohadt roncsokat vagy a homokfúvott nyers kasztnikat látva a laikusok is képbe kerülhetnek arról, mekkora ráfordítást igényel egy-egy felújítás.

Nem hiányozhat a veterános buliból a Vezess ex-tűzoltóautója sem

Nem hiányozhat a veterános buliból a Vezess ex-tűzoltóautója sem


Természetesen mi sem gyalog érketünk a rendezvényre: elhoztuk a Vezess.hu kabalaállatát, az E85-ön élő Zsukot. Az alkalomhoz illően külső mosáson is átesett, és  a menetlevelét töltögetve vettem észre, hogy még mindig csak 10 856 kilométert mutat a kilométerszámlálója. Aki kilátogat az eseményre, a jobb oldalablakán elolvashatja az autóMAGAZIN szép emlékű Keleti Blog rovatában megjelent Zsuk-cikket is, a raktérbe kukkantva pedig megnézheti, milyen wellnes-átalakuláson ment át nemrég a lengyel furgon (a témában nemsokára külön cikkel jelentkezünk).

A kanapé mögött, a földön fetreng a Kutters-féle hot rod

Ilyen kanapét nem árulnak az Ikeában

Ilyen kanapét nem árulnak az Ikeában


Ami pedig a hétvégi további programját illeti, holnap az Oldtimer Sokadalom lesz a folytatás. Ezt egy kötetlen veteránautós találkozónak képzeljék el, amely 10 órakor a budaörsi Premier Outletnél kezdődik, a pesti alsó rakpart északi részén folytatódik és sok felvonulónak az Expón ér véget. Május 1-én pedig, az Expo zárónapja után különleges programmal zárul a hosszú hétvége: a Velodrom Millenáris egy százéves ex-biciklipálya oválkanyaros betoncsíkján zajlik, és lehetőség nyújt arra, hogy a legérdekesebb veteránokat mozgás közben lássuk, halljuk, szagoljuk. Hogy igazi legyen az időutazás, a korhű ruhákban érkezőket féláron engedik be a szervezők. Bővebb infó mindhárom eseményről a www.otexpo.hu oldalon található – mi mindegyiken ott leszünk!