Szeretem az autókat, érdekelnek, betegesen rajongok mindenféle technikai okosságért, amit egy-egy márka kitalál, de azért mindennek van határa. Amikor az Audi mérnöke azt mutogatta nagyító alatt, hogy még egy 0,03 mm széles műanyagsorja a légrostélyon is olyan hiba a beszállítótól, amit nem engednek sorozatgyártásba, ráébredtem, hogy félek. Ezek itt mind mániákus bolondok itt körülöttem Ingolstadtban! Talán ezért gyártják a világ legjobb autóit.

A 2012-es Audi A3 - bemutató, menetpróba május végén

A 2012-es Audi A3 – bemutató, menetpróba május végén


A BMW izgalmas, a Mercedes kényelmes, az Audi meg jó

Manapság minden Audi-sajtóútról hazatérve kénytelenek vagyunk megállapítani: bár vannak izgalmasabb, érdekesebb, drágább, hi-techebb, történelmibb és persze olcsóbb autók, jobbak aligha. Az Audi nagyjából tökélyre vitte azt, amit európai autógyártásnak neveznek. A1, A4, A6, A7, A8: mind-mind iparági remekek, kategóriájukban tökéletes termékek, sehol nincs rajtuk fogás. Rendre úgy szállunk ki belőlük, hogy kész, ennyi volt, most már a benzines és dízel autókon nincs mit javítani, jöjjön végre a hidrogén és a villanykorszak!

Az A3-ast heteken belül bemutatják majd Mallorcán, és semmi kétségünk: abból is ezzel az érzéssel fogunk kiszállni. De az Audi nem bírta ki a sajtópremierig, hanem elvitt már most pár újságírót Ingolstadba, hogy nézzük meg, milyen sok meló ilyen nagyszerű iparcikket készíteni. Elmentünk, megnéztünk pár műhelytitkot (fényképeznünk nem volt szabad), és rájöttünk, hogy részleteire bontva voltaképpen minden unalmas.

Mérés, mérés, mérés

A Mona Lisa csak némi moszat, csigareszelék, terpentin és lenvászon, a Koh-i-Noor csak szénatomok kupaca, Overdose csak fehérje- és zsírszövet, kalciumvázon. A csodálatos komplexitás mindig érdektelen apróságokból áll össze – most mesélni fogok arról, mitől is olyan remek autó egy Audi, és ígérem, Önök is nagyon fogják unni. Tartsanak velem jegyzeteim áttekintésében!



Jegyzettömb első oldal

Megnéztünk egy videót, amiben mindenféle szakemberek mindenféle szakdolgot csináltak, hogy az A3 jó legyen. Egy nő például a kormányt szagolgatta, hogy nem büdös-e. Az Audi a sós fürdőjében 19  hét alatt képes szimulálni 2 év korróziós folyamatát.

A 3D-üveg-hatásű műanyag dekorbetét illesztésének vizsgálata

A 3D-üveg-hatásű műanyag dekorbetét illesztésének vizsgálata


A szöszmösz-technikus bácsihoz megyünk. Mutatja, hogy az új szöszmösztábla, ami a szőnyeg alatt van, 60 dekával könnyebb a réginél. És persze a szöszmösz újrahasznosítható, egyebek mellett PET-palackból készül. Egy kis tégelyből kivesz egy csipet szöszmöszt, mikroszálas poliészter, mondja, majd visszarakja.

Átmegyünk egy tárlóhoz, ahol kiderül, hogy az Audik úgynevezett 3D  üveg-hatású dekorbetéte a műszerfalon egy dossziéfedél-műanyaglapra öt rétegben felnyomtatott minta, ABS műanyagra melegítve, lakkal és UV-álló réteggel lefújva. Nesze neked, hikorigyökér intarzia!

Az ablakemelők tökéletes beállítása is olyan precizitással zajlik, mint a motorfejlesztés

Második oldal: colour matching és meisterbock

Egy asztalon színminták, vagy húsz-húsz korong, például különböző árnyalatú lilában: rakjuk sorba majdnem-rózsaszíntől kékig, ha tudjuk! Ez a készség arra jó, hogy az Audi-minőség-mérnök össze tudja pászítani a különböző beszállítóktól származó krómalkatrészeket. Szemre ugyanis nagyon különböző lehet egy kilincs, egy hamutartófedél és egy dekorléc, hiába mind krómozott, és -nem tudom, tudták-e, én nem – a króm optikai tulajdonságait valamiért nem lehet műszerrel mérni. Az A3-ason természetesen minden krómelem gondosan összeválogatott darab.

Kasztnielemek a Meisterbockon

Kasztnielemek a Meisterbockon


Két textilminta egy nagy gépben: a gép lámpája képes nappali, esti, mesterséges utcai vagy LED-fényt indukálni. A kárpitanyagokat ugyanis az Audi úgy válogatja össze, hogy minden fényben harmonikus legyen a beltér. A szálirányok tudatos összefuttatása mondjuk a tetőkárpit és az A-oszlop határán kézenfekvő.

Kávé, víz, újabb terem. Egy fanatikus bácsi elmeséli, hogy a meisterbock egy olyan állványzat, amihez tökéletesen mereven illeszthetik a majdani autó, most épp az A3 karosszéria- és kárpitelemeit, hogy aztán kedvükre méricskélhessenek réseket az alkatrészek között. No de ne szaladjunk ennyire előre.

Előbb megnézünk egy három (német) családi ház árába kerülő installációt, egy egy darab alumíniumból ki CNC-mart A3-ajtót, amire kédereket ragasztottak és egy ajtólemezt zsanéroztak. Az ajtó becsukásakor a kéder festéknyomot hagy a másik kédergumin, hogy utána lézerszkennerrel elemezhessék ki milliméterről milliméterre, hol fú be egy kis levegő, hol jön be egy kis zaj.

Mérés

Megtudjuk, hogy az Audi A3 oldalablakát bezáródás után három gumiajak zárja el a külvilágtól, míg mondjuk egy Volkswagenét csak kettő, ezért nem prémiummárka a VW.

Megsimítunk egy minősíthetetlenül trágya váltógombot, aminek a krómkarikája egy tized millimétert kiáll a gomb síkjából. No, a széria A3-ason ilyen trehányság nem lesz. Megtudjuk, hogy a lyukacsos hangszórófedél lyukait úgy tervezték újra, hogy optikailag ne bántsák a szemet a féllyukak a rostély széleinél.

Széllel, vízből metánt: az Audi egyik elképzelése a jövő autózásáról

Széllel, vízből metánt: az Audi egyik elképzelése a jövő autózásáról


Megnézzük a nagyító alatt a 0,03 mm-es recét a szellőzőrostélyon (kijavíttatva a beszállítóval), majd megtudjuk, hogy az új, kerek szellőzők 31 alkatrészből állnak darabonként, és szépen, tervezetten kattan rajtuk a krómgyűrű lezáráskor.

Megtekintjük a könyöklő-koppanás minőségi hangjáért felelős kis műanyagpecket is, amit utólag terveztek az A3-ra, a tökéletesség miatt. Képzeljék el ezt az alkatrészt, a könyöklőkoppanás-zaj csökkentő modult! Van olyan fontos, mint egy féltengely, nem? Az Audi szerint igen, és ettől Audi egy Audi.

Harmadik oldal: csak semmi rés!

Egy másik meisterbockra azért csavaroztak A3-lemezeket, hogy megnézzék, mennyi rés lesz a kasztnielemek között. A lökhárító és a sárhányó között például 0,00 mm lesz, mert immár nagyjából tömör illesztéssel oldják meg azt, amihez az első A3-asnál mm-es nagyságrendű hézag kellett.

A hézagok orrvérzésig történő ellenőrzésével tökéletesítik a gyártási beállításokat

Ja, ebben a teremben mindig 22,5 fok celsius van, hogy a hőtágulás ne kuszálja össze a méréseket. Ujjaink közé fogunk egy alig érzékelhetően vékony, 0,03 mm vastag lemezkét: még ennyi sem lehet a rés!

Súlycsökkentés, de nem a merevség rovására

Súlycsökkentés, de nem a merevség rovására


Megtudjuk, hogy egy ajtón 700, a komplett A3-kasztnin 5500 mérési referencia-pont van, ami alapján elkészül a számítógépes modell.

Továbbmegyünk, leülünk nagy tévék előtt. Filmeken látjuk, hogy az új A3-as 1,4 literes TFSI-motorja (122 lóerő) 25 kilóval könnyebb elődjénél, és hogy mostantól semmilyen új Audi modell nem lehet nehezebb az elődjénél.

Ennek a törekvésnek a szellemében bizonyos kárpitcsavarok műanyagpatentre cserélésével darabonként 4 grammot takarítottak meg, a vezetékelésből másfél kilóval kevesebb rezet égethetne ki egy kábeltolvaj! Így egy komplett A3-as 80 kilóval könnyebb elődjénél.

Tapipados pörgettyűvel kezelhető a fedélzeti elektronika

Utolsó oldal: hol kapok friss belga csokit?

A realitásérzékem végleg megtöri, amikor az új A3-as kommunikációs rendszereinek oktatófilmjében egy német dolgozó – éppolyan átlagos EU-polgár, mint mondjuk K.J. mezőőr Kisújszállásról – arra utasítja új Audijának fedélzeti számítógépét az MMI interfészen keresztül, hogy a google maps adatbázisát használva azonnal találja meg és 3D-s grafikán mutassa, hol lehet friss belga csokoládét kapni a közelben.

A3 generációk

A3 generációk


2012-től minden Audi Connect rendszerrel szerelt A3-asban lesz facebook- és twitter-kliens, célszoftverrel lehet majd repülő- és vonatjegyet foglalni, koncertet keresni a közelben a nevezetésségeket, eseményeket tartalmazó központi adatbázisból. És persze a Driver Assistance System a kocsi hossza+80 cm-es parkolóhelyre önállóan bekormányozza a kocsit, valamint ha karambolt érzékel, tudatosan magától megállítja a még guruló A3-ast, akkor is, ha a sofőr fejéből már kiáll egy betonvas-tábla.

De azért van isten. Amikor a bemutatóteremben elhelyezett A3-makettben megpróbáltam jegyet foglalni egy aznap esti ingolstadti koncertre, az egész hóbelevanc lefagyott, és Error Message üzenettel rémisztettel halálra a két audis hostess-kislányt, akik azzal magyarázták a helyzetet, hogy a csarnokban nem volt 3G-s, csak 2G-s adatkapcsolat.

Ha-ha-ha. Ugye, hogy még egy Audi sem lehet teljesen tökéletes?