PROSIM POSTUPUJTE! – azaz kérem, kövessen, szlovákul. Mostanában ilyen felirat jelenhet meg a szlovák rendszámmal autókázók orra előtt, a német rendszámosokat pedig németül állítják az út szélére a Nemzeti Adó és Vámhatóság (NAV) ellenőrei.

Összesen 12 nyelven jelenhet meg felirat a hatósági autókra szerelt fényhídon, persze akkor sincs baj, ha a szlovák rendszámos terepjárót vezető ember egyáltalán nem beszél szlovákul. Mert mondjuk magyar anyanyelvű adóelkerülő. Hogy világos legyen minden, az idegen nyelvű feliratot magyar váltogatja.

Bárhol, bármikor, mindenki

A közlekedési törvény januári módosítása következtében immár a NAV is jogosult ellenőrizni a külföldi rendszámos kocsikat. Ám a jogalkotók túl gyorsak voltak (vagy a NAV túl lassú), ugyanis az adóhatóság csak márciusban jutott el odáig, hogy elkezdhesse hajkurászni a rendszámmal ravaszkodókat.

Mielőtt a NAV belevágott volna, “szükségesnek tartotta – a tárgykörben már ellenőrzéseket végző, így kellő tapasztalatokkal rendelkező – rendőrhatósággal való szakmai egyeztetést” – közölte az okot érdeklődésünkre a hatóság.

Éjszaka is ellenőriznek

Végül pár hete belefogtak, mindjárt nagy lendülettel, amelynek az ígéretük szerint nem is lesz vége. A megkezdett ellenőrzések ugyanis nem csak akciószerűen történnek, hanem a NAV szerint állandósulnak. Nem csak fix ellenőrzési pontokat állítanak fel országszerte, hanem mobil egységeik útközben is megállítják az idegen azonosítóval rendelkező járműveket. Sőt, van, hogy egy-egy régió összes pénzügyőrét erre a feladatra állítja a központ.

“Mindez azt jelenti, hogy az akciósorozat befejezését várók nem kerülhetik el az ilyen jellegű ellenőrzéseket” –  állítja rendkívül határozottan a NAV.

Baj lehet az asszonnyal

Ha kizárólag a költségvetés oldaláról nézzük, indokolt a lendület. Egyes számítások szerint  több tízmilliárd forintos hiányt okozott a költségvetésnek a regisztrációs adó befizetésének elkerülésére létrejött iparág, amely az elmúlt években jellemzően szlovák és német rendszámokkal (és mögöttük “üzembentartóként” megjelölt kinti fantomcégekkel) tette lehetővé a magyarországi adófizetés nélküli járműhasználatot.

Ennek vetne véget a januártól hatályos szigorítás, amely szerint egyrészt csak 24 óráig használhat magyarországi bejelentett lakhellyel rendelkező személy (bármilyen állampolgár is) külföldi rendszámos autót idehaza, másrészt a megállított sofőrnek az ellenőrzéskor kell bizonyítania a jogszerű rendszámhasználatot.

Éppen nincs aktív felirat a NAV autójának fényhídján

“Jellemzően külföldi munkavégzésre hivatkoznak, ezt azonban nem tudják bizonyítani az eljárás során” – mondja kérdésünkre Varga Zoltán, a NAV, ellenőrzésekben élen járó Észak-magyarországi Regionális Főigazgatóságának munkatársa, aki szerint találkoztak már svájci, román és osztrák rendszámos, de magyar lakhelyű autósokkal is.

A vámosoknak a hivatalos munkáltatói papírt kell bemutatni a külföldi foglalkoztatótól, amiben (ez nagyon fontos) a rendszeres kinti munkavégzést igazolja a cég. Erről szükséges egy hivatalos, ahogy az adóellenőrök mondják, “teljes bizonyító erejű” magyar fordítás is. Ezt vagy a külképviselet, vagy egy hivatalos fordító iroda adhatja ki.

Mindez azonban kevés lehet abban a nagyon is hétköznapi, életszerű helyzetben, ha mondjuk a papírokkal is igazoltan külföldön dolgozó férfi felesége elviszi egy körre párja autóját. Mondjuk vásárolni, ám eközben megállítja őt a NAV.

Ezen a kis szerkezeten állítják a szöveg nyelvét

“Amennyiben a külföldi cég az üzembentartó, és ez értelemszerűen csak a saját munkavállalója nevére (a férjére) állítja ki a használatot, akkor a feleség nem vezetheti jogszerűen a kocsit, eljárás indul ellene.  Amennyiben a külföldi céget tulajdonló férj az üzembentartó, ő írhat papírt arról, hogy a felesége is használhassa a kocsit” – így a NAV válasza.

Bírság mindig van, rendszámlevétel nem

Az ellenőrzésre vonatkozó szigorú előírásoknak elvileg sokan áldozatul eshetnek. Amennyiben a megállításkor ugyanis nem tudja bizonyítani a jogszerű járműhasználatot a sofőr (még ha tökéletesen meg is felel a törvénynek az autó vezetése), eljárás indul ellene, és megbírságolják. Hiszen a törvény szerint a megállításkor kell bizonyítani a jogosságot, nem később.

“A rendszámot viszont nem vesszük le minden esetben, csak ha egyértelmű a jogsértés. Ha például van papírja a külföldi munkavégzésről, de nem derül ki belőle a rendszeresség, vagy éppen nincsenek nála az igazolások, akkor eljárás indul, bírságot is fizetni kell, viszont nem kezdeményezzük az autó magyarosítását.”

800 ezer is lehet a bírság

Kétezer köbcenti alatti személyautó esetén 400 ezer forint a bírság, míg afölött 800 ezer, “a többi járműnél” pedig 200 ezer. Ha természetes személyt büntetnek, akkor ezeknek az összegeknek a felét kell kifizetni, ami mellett mindenképpen az adóhatósághoz kerülnek a sofőr adatai. Vagyis ha a rendőrök állítják meg a külföldi rendszámos magyart, akkor is átküldik a NAV-nak az illető adatait.

Fogás: két határozat

Állandóan ellenőriznek, mindenhol ellenőriznek, olykor az összes ellenőr ellenőriz, megbüntetik azt is, aki, tényleg kint dolgozik, csak éppen nincs nála papír – azt gondolhatnánk, hogy tömegével akadnak fenn a NAV hálóján az államot megkárosítók, de nem. Pedig a becslések szerint közel 40 ezer magyar jár ilyen-olyan külföldi rendszámmal.

Az elmúlt másfél hónapban mindössze 13 eljárást indítottak az adóellenőrök (6 szlovák, 2-2 német, osztrák és svájci, valamint 1 román rendszámos autót vezető ellen), amiből csupán 2 határozat született.

Még nem ismertük e számokat, amikor feltettük a kérdést: mekkora a legnagyobb bírság? Nos, 200 ezer forint eddig. Egy külföldre bejelentett cég nevén volt a kocsi ebben a konkrét esetben, a sofőr szerint a tartózkodási helye is ott van, ám ezt nem tudta igazolni, ahogy a birtokba adás időpontját sem.

Bukott törvény alapján büntetnek

További érdekessége a NAV ellenőrzéseinek, hogy azok egy nappal a kontroll alapját képező törvény ombudsman általi elmeszelését követően indultak. “A vonatkozó jogszabályi rendelkezések alkalmasak arra, hogy sértsék a tulajdonhoz, a szabad mozgáshoz és a tartózkodási hely szabad megválasztásához való jogot, s közvetlenül veszélyeztessék a tisztességes eljárás jogát” – közölte március elején Szabó Máté biztos.

A Vezess.hu információi szerint 3 területen talált problémát az ombudsman vizsgálata, amelyet a törvény elleni tömeges panasz nyomán indított. Bajos, hogy a sofőrnek a megállításkor, az út szélén kell bizonyítania igazát, túl magas a bírság, valamint indokolatlan a feleségek büntetése – állítja a biztos hivatala, amely a törvény megváltoztatására kérte a kormányt.

Az adóhatóság ettől függetlenül ellenőriz. “Amíg hatályos ez a törvény, nekünk eszerint kell eljárni” – mondja Suller Attila NAV-szóvivő.

Tudni akarja autója valós fogyasztását? A vezess.hu online autós naplója megadja a választ!