Aki közlekedik, jó esetben tudja, rosszabb esetben pedig még csak nem is tudja, hogy folyamatosan szabályt szeg, ugyanis a való életben a közlekedési szabályokat betartani lehetetlen. Záróvonal, tilosban megállás egy pillanatra, hiányzó láthatósági mellény kiszállásnál a mezőn, egy benézett tábla, egy becsúszott sárga lámpa, bennragadás a kereszteződésben – az élet része, a legóvatosabb sofőrök számára is. Nincs is ezzel nagy baj, amíg a hatóságok nem az állampolgárok tömegét fenyegeti akár piszlicsáré hülyeségek miatt is egzisztenciát veszélyeztető büntetési tételekkel, de tegnaptól ezt teszi. Ráadásul minden racionális indok nélkül.


A szabálysértési törvény módosítása, szigorítása az élet számos területét érinti; itt a vezess.hu-nál minket a közlekedési szabályok megsértésével kapcsolatos érthetetlen, a magyar kereseti viszonyokhoz képest elképesztő összegekkel fenyegető vonatkozásai akasztottak ki. A leglényegesebb tétel:

“A helyszíni bírság összege ötezer forinttól ötvenezer forintig, hat hónapon belül ismételt elkövetés esetén hetvenezer forintig terjedhet.” (Eddig a közlekedési szabálysértés helyszíni bírsága 3000 és 20000 forint közötti tétel lehetett.)

De miért kell emelni a bírságösszegeket?

Hírszerkesztőnk, Zsolti szúrt ki néhány érdekes dolgot a neten, ami furcsa összefüggésekre enged következtetni. Az első egy idézet a Rendőrség baleset-megelőzési honlapjáról:


“Amennyiben a 2010. évi adatokat a 2001. év – azaz a közlekedéspolitikai koncepció bázisévének – adataival hasonlítjuk össze, akkor megállapítható, hogy:
– a személysérüléses közúti balesetek száma 12,2 %-kal csökkent (18 505-ről 16 248-ra)
,- a balesetekben meghalt személyek száma jelentős mértékben, 40,76 %-kal csökkent (1 239-ről 734-re)!

A fentiek alapján kijelenthető, hogy a hazai közlekedéspolitikai koncepciónak a közúti áldozatok számára vonatkozó időarányos célkitűzése megvalósult, sőt túl is teljesült!?

(2011-ben még jobbak a statisztikáink.)

A második egy tétel a 2012-es költségvetés időarányos teljesüléséből:

2012 első három hónapjában csupán 1,5 milliárd forint bírságot tudtak kiszabni a rendőrök az objektív felelősségből származó közigazgatási bírságbevételek előirányzott összegéhez képest, ami az idei évre a költségvetésben tervezett 16 milliárd forint mindössze 9,39% százaléka, azaz jócskán elmarad, hiszen időarányosan 25 százaléknál kellene járni. (forrás)


Összegezve: bár a balesetek számát az eddigi szabályozás (és a benzinár-emelések miatt visszaesett forgalom) is hatékonyan csökkentette az utakon, a költségvetés feneketlen gyomra mintha több bírságot kívánna. A közigazgatási bírságok beszedése nem hozza a tervet – talán ezért kell a helyszíni bírságokkal többet kaszálni?

Az új szabálysértési törvény közlekedést érintő rendelkezéseinek, úgy tűnik, semmi köze a közlekedés biztonságához, az új törvény, már ha a rendőrség nekilát a gyakorlatban is alkalmazni, rendes, békés, normális autósok millió számára jelent egyfajta hadiadót. Már nem csak a traffipaxtól kell félni, hanem akit megállít a rendőr, szinte biztosan fizetni fogunk, sokat.

Jobb esetben az államkasszába, rosszabb esetben zsebbe – volna rá egy kihangosító nélküli telefonálásom, hogy jelentőse fellendülés várható a rendőri korrupció terén.