Egy megszűnt modellgyártó remek termékeit sosem egyszerű beszerezni, általában hamar felszökik az áruk és néhányan – a nagyobb profit reményében – pihentetik még a polcon egy ideig a gépet. Ezért lepett meg annyira, hogy a GMP megszűnésével elkezdtek zuhanni az 1966-os Ford Fairlane GT-k ára. Szerencsére hamar kicsodálkoztam magam, így még jutott nekem is egy, abból a 425 legyártott darabból.

Hatalmas, súlyos darab

Hatalmas, súlyos darab


 

Légellenállás? Ugyan?

 

Ettől a téglaformától nem feltétlenül kell elvárnunk a parádés légellenállási tényezőket, nem ez a modell legfőbb erénye. A részletekre koncentrálva azonban, igazi kis élményautót tarthatunk a kezünkben.

Igazán tiszteletet parancsoló ez a hatalmas, vonalzóval húzott forma. Egy másodpercig sem akar könnyed lenni, üvölt róla, hogy itt bizony súlyos testet kell kordában tartani. Maga a modell is 1,5 kiló. Öröm egy ilyen masszív kis járművet kézben tartani! Kidolgozottsága folyamatosan arra késztet, hogy körbe-körbe forgatva, minden porcikáját megvizsgáljuk.

Gyönyörű, hibátlan a fényezése, pontosan fut végig a beltérre rímelő piros csík is az oldalán.

Az amerikaiaktól már megszokhattuk, hogy abban az időben nem csak az elégetett benzinmennyiség nem számított, a krómozással sem spóroltak. Nincs olyan eleme az autónak, ahová ne jutott volna legalább egy kicsi a tükrös ragyogásból. Ezért is nagyon fontos volt, hogy így, tizennyolcadára kicsinyítve is szépek legyenek ezek a részletek, sehol sem kopik vagy pattog le róla a csillogás.

Tiszteletet parancsoló króm maszk

Hát ez itt meg micsoda?

Kedves Olvasó! Ebben a rovatban Csepreghy Dániel, a modellautók nagy ismerője mesél a gyűjtögető életmód szépségeiről, elárulja, mi tesz igazán érdekessé egy-egy modellt, illetve miből és hogyan építhetünk méltó környezetet kisautónk köré. Mindezt szigorúan 1:18-ban. Kivéve, amikor nem. :)


Az ajtók pont olyan súlyosak, mint amilyennek látszanak, de ennek is van oka, hiszen bele kellett tömöríteni az ablak mozgatásához szükséges szerkezetet. Bizony! A kurblis ablak 1:18-ban is működik, nem a leggördülékenyebben, de 2-3 próbálkozást az érdekesség kedvéért megér.

Szépen passzol a piros belső a fekete fényezéshez. Itt sem találkozunk túlzottan barokkos formákkal, minden szögletes és egyszerű, mint egy vállfa. Az ülések támlája dönthető, így könnyebb hátra a beszállás. Az 1:18-as utasok piros, kétpontos biztonsági övvel csatolhatják be magukat. Egyetlen kritika talán a kormányt érheti, aminek karimája ugyan fának akar látszani, de inkább hasonlít valami közepes minőségű műanyagra.

A csomagtér egyharmadát a pótkerék foglalja el, borítása leginkább nagymamám régi, kockás, PVC terítőihez hasonlít. Praktikus és tisztíthatóságára sem lehet panasz, biztosan bármilyen lekvár nyoma könnyedén eltüntethető.  Röviden: nem költözködni való autó ez a Fairlane.

 

Kisautónk rendszámtáblája tényleges azonosítóként szolgál, ugyanis e limitált példányszámban kiadott modell sorszámát tüntetik fel rajta. Ne csak egy kis matricára gondoljunk, mert szép, dombornyomott plakett található a hátsó lökhárítón. Rendszám: #0385

 

A 390 köbinches V8-as

A 390 köbinches V8-as


“Az erőgép én vagyok…”

 

Kisautónk motorja egy csodálatosan kidolgozott, táblákkal, drótokkal és tartályokkal fűszerezett 390 köbinches V8-as, ami 6,4 literesnek felel meg. Az erőgép fedelének nyitómechanizmusa is bámulatos, apró szegecsekből, fémlapokból és rugókból álló, ténylegesen funkcionáló szerkezet.

 

A modell alját nézegetve sem kell csalódnunk, itt is cikáznak a csövek, látható a négy dobfék és működik a felfüggesztés utolsó eleme is, a tekercs- és laprugóktól egészen a lengéscsillapítókig minden. A kardántengely is forog, ha hajtjuk a hátsó kerekeket. Az autó egyik kritikus része is itt található. A közös hátsó tengely forgatja a kardánt, de sajnos a tényleges differenciálmű megoldása kimaradt a formából. Tudjuk, hogy nem játékról, hanem modellről beszélünk, de gondos modellgyűjtővel is előfordult, hogy egy óvatlan pillanatban eltört a hátsó híd.

 

Gyenge a motor? Nem tetszik a felni?

 

A GMP-nél ez sem volt akadály, nagyon sokféle kiegészítőt alkottak a modellekhez. Lehet kapni hozzá külön például fekete, dögösebb felniket, vagy a nagyobb, erősebb motor sem akadály, sőt, akár Hemi-vel is megtömhetjük a gépet.

A gyártó gondolt azokra is, akik modelljeiket életszerű kis helyzetekbe illesztve szeretik fotózni, vagy tárolni. Többféle dioráma-kiegészítő található a kínálatban. Berendezhetünk egy profi autószervizt csápos emelőkkel, szerszámos konténerekkel. Készíthetünk magunknak akár egy gumiszerelő műhelyt is, hiszen komplett géppark áll rendelkezésre az abroncsszerelőtől a kerékcentrírozó gépen át a gumimosó szekrényig. A számos ötletes dolog, gép, szerszám és berendezési tárgy mellett többféle szakemberfigura keltheti életre a látványt.

Már készül a garázsa

Nem kívánunk jósolni, de valószínűsíthető, hogy a nagy műgonddal elkészített kis Georgia Marketing and Promotions gyártmányok egyre ritkábban és drágábban lesznek elérhetők a piacon. Már most is észrevehető ez a tendencia. Ennek feltehetően fő oka, amit egy korábbi cikkünkben megírtunk, miszerint a gyártó megszűnt. Sajnálhatjuk, mert igazán remek dolgokat kaphattunk tőlük.


A korábbi modellautós cikkekért nem kell messzire menni, elég erre a linkre kattintani.