Zöldebb autók Magyarországon

Hibrid és villanyautók: mit adnak itthon?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2012.03.12. 07.00

A szén-dioxid-kibocsátás zöme az emberi tevékenységtől független, de legalább azt a kis szeletét érdemes csökkenteni, ami rajtunk múlik. Például csekélyebb emissziójú autókkal, mert hazánkban is van belőlük választék.

Szeretnénk, ha legalább a mi olvasóinkban tudatosodna, mivel jár, amit te, én és az összes többi ember művel, aki egykori erdők helyén, fűtött építményben létezik, a nagyüzemi mezőgazdaság termékeivel táplálkozik és autóval jár. Az a baj, hogy több millió év alatt keletkezett szénmennyiséget nyomunk fel pár évszázad alatt a légkörbe a szén- és szénhidrogén-készletek elégetésével, ami az üvegházhatás  fokozásával további felmelegedést okoz és elkeserítő hatásokkal járhat.

Összeszedtük, amit csak tudtunk: elöl az elektromos hajtású iOn áll, fölül balra a dízel full hibrid 3008 is a Peugeoté. Mellette egy mild hibrid Honda CR-Z és a teljes hibrid Prius III következik, majd az Opel Ampera, a 2012-es Év Autója, amely felfogható konnektorról tölthető soros hibridként, de hatótáv-kiegészítős elektromos autóként is

Tény, hogy a szén-dioxid-kibocsátás legnagyobb része az emberi tevékenységtől független, de legalább azt a kis szeletét érdemes csökkenteni, ami rajtunk múlik. Például csekélyebb emissziójú autókkal, mert hazánkban is van belőlük választék.

Hibridek: átmenetnek jók

A Honda ún. mild hibrid megoldása viszonylag egyszerű és kevésbé drága konstrukció csekély teljesítményű 14 lóerős, 78,4 Nm nyomatékú villanymotorral és a 114 lóerős 1,5 literes benzinessel

A Honda ún. mild hibrid megoldása viszonylag egyszerű és kevésbé drága konstrukció csekély teljesítményű 14 lóerős, 78,4 Nm nyomatékú villanymotorral és a 114 lóerős 1,5 literes benzinessel


Egy hibridautó attól hibrid, hogy legalább két, eltérő hajtóanyaggal működő motorja van. Az bennük a jó, hogy elinduláskor és gyorsításkor, amikor a belső égésű motor fogyasztása és emissziója a legrosszabb, a villanymotor kisegíti a többnyire benzines motort, lassításkor pedig a mozgási energiából áramot táplálnak vissza a hibridakkukba, nemcsak az utcát fűtik a fékekkel. Dízel vagy benzines motorjukat igen hatékonyra lehet tervezni, mert nem neki önmagában kell erősnek lennie, hanem a rendszer egészének

Mild-hibrid: Honda CR-Z

A Honda megoldása az ún. mild hibrid, viszonylag egyszerű és kevésbé drága konstrukció csekély teljesítményű (14 lóerős, 78,4 Nm nyomatékú) villanymotorral, amely nem képes önállóan gyorsítani az autót. A sebességet tartani viszont igen, tempomattal, 46 km/óra körüli tempóval gurulva.

A hibridekben elinduláskor és gyorsításkor, amikor a belső égésű motor fogyasztása és emissziója a legrosszabb, a villanymotor kisegíti a többnyire benzines motort, lassításkor pedig a mozgási energiából áramot táplálnak vissza a hibridakkukba, nemcsak az utcát fűtik a fékekkel. Motorjukat igen hatékonyra lehet tervezni, mert nem neki önmagában kell erősnek lennie, hanem a rendszer egészének

Az IMA (Integrated Motor Assist) nevéhez illően egy elektromos segédhajtás a CVT automatával (Insight és Jazz Hybrid) vagy kézi váltóval (CR-Z) párosított benzines motor mellé. Nálunk hosszabb teszten fut egy CR-Z, amelyben alaposan kiélvezzük a 114 lóerős benzines gázreakcióit és üvöltését 5000 felett. Eddig a hibrid kupé fogyasztása igen kedvező, 4,6-6,5 liter között mozgott nálunk.

Más mild hibridek

BMW 7 ActiveHybrid, Honda Jazz Hybrid, Honda Insight, Mercedes-Benz S 400 Hybrid

Teljes hibrid: Toyota Prius III

Közlekedni lehet vele, jót autózni nem. A Prius és a többi hibrid azért is fogyaszt olyan jól, mert folyamatosan jelzi a vezetőnek, takarékosan vagy pazarlóan vezet-e

Közlekedni lehet vele, jót autózni nem. A Prius és a többi hibrid azért is fogyaszt olyan jól, mert folyamatosan jelzi a vezetőnek, takarékosan vagy pazarlóan vezet-e


1997-ben a Toyota Prius első generációja volt a világ első nagysorozatú hibrid személyautója. Formája nem győzte meg a piacot, technikája inkább, így már a harmadik széria fut. Az autó tud csak benzinnel menni, miközben a villanymotor nem csinál semmit, képes varázslatos csendben, csak villannyal suhanni, miközben a benzinmotor nem jár és nem is szennyez, illetve a kétféle motor hajthatja egyszerre is, egymást támogatva.

Benzines motorja Atkinson-ciklussal spórol. A 82 lóerős villanymotor nagy, 207 Nm nyomatékával kompenzálható a 98 lóerős benzines ványadtsága, ezért nem kell egy eredendően többet fogyasztó, túlméretezett benzinessel járni csak azért, mert a kis fordulaton használt 20-50 helyett évente ötször kellhet mondjuk 136 lóerő, ami a Prius hibridrendszerének összteljesítménye.

98 lóerős belső égésű és 82 lóerős, 207 Nm nyomatékú villanymotorjával a Prius tud csak benzinnel menni, képes csendben, csak villannyal suhanni, de a kétféle motor egymást támogatva is hajthatja

A Priusban a Toyota fokozatmentes nyomatékosztóműve kiváltja a kuplungot és a sebességváltót. Ötödannyi alkatrészből áll, mint egy hagyományos automata vagy kézi sebességváltó, gyakorlatilag primitívebb, ezért jóval tartósabb a hagyományos sebességváltóknál. Prius III is futott nálunk tartósteszten szenzációsan jó, 5,7 literes átlagfogyasztással. Egy rangadón az 1,6-os dízelnél is takarékosabbnak bizonyult.

Példák benzines full hibrid személyautókra

Audi Q5 Hybrid, Infiniti M35h, Kia Optima Hybrid, Lexus CT 200h, RX 450h, LS 600h, Toyota Auris HSD

Dízel hibrid: Peugeot 3008 HYbrid4

Az elektromos motor a hátsó kerekeket hajtja, a 163 lóerős dízel az elsőket

Az elektromos motor a hátsó kerekeket hajtja, a 163 lóerős dízel az elsőket


Ha a minél kisebb fogyasztás a cél, logikus a benzinest dízelmotorral társítani, mert ez volna a legtakarékosabb. De a hibrid és a dízel már önmagában is drága konstrukció, nemhogy együtt. Ráadásul Japánban illetve az Egyesült Államokban a dízelek magasabb károsanyag-kibocsátása illetve az amerikai benzin olcsósága miatt nincs rájuk kereslet, így dízel hibridet csak olyan márkától várhattunk, amelynek az európai piac megéri az elsőség rettenetes költségét.

A PSA Peugeot Citroën vállalta ezt az invesztíciót, a nagyszériás dízel hibrid személyautók között a 3008-é a világelsőség, őt követi a Citroën DS5 és az audi allroados 508 RXH.

4 km tisztán árammal

Ha már drága, nyújtson sokat, ezért a PSA összkerék-hajtásos hibrideket gyárt. Villanymotorjuk 200 Nm nyomatékkal és tartósan 27, rövid időre 37 lóerővel hajtja a hátsó kerekeket, míg az elsőket a 163 lóerős, 300 Nm nyomatékú 2,0 HDi viszi. A rendszernek Auto, Sport, 4WD és ZEV állása van, részletesebben lásd itt. Tisztán villanyhajtással a DS5 mintegy 4 kilométert képes megtenni nikkel-fémhidrid akkumulátorára támaszkodva, ilyenkor az autó hátsókerék-hajtású.

9,3 millió forinttól kapható a 3008 HYbrid4. Felárát árnyalja a hibridrendszerrel megvalósított összkerékhajtás

120 felett csak a dízel

A pohártartó mellett látszik az üzemmódválasztó tárcsa, a rendszernek Auto, Sport, 4WD és ZEV állása van. Utóbbi az elektromos üzem

A pohártartó mellett látszik az üzemmódválasztó tárcsa, a rendszernek Auto, Sport, 4WD és ZEV állása van. Utóbbi az elektromos üzem


Azért nem az 1,6 literes, még takarékosabb dízelmotorral jött ki a HYbrid4, mert 120 felett csak a dízel dolgozik és ettől a tempótól az 1,6 HDi elég karcsú volna üresen 1,7 tonnához. Jelenleg mindhárom modell automatizált kézi váltóval készül, amelyet bólogatása miatt szívből utálunk. Ám a hibridben váltáskor nincs megtorpanás, mert a kapcsolás pillanatában a villanymotor lök egy kicsit, ezzel kiegyenlítve a kuplung kiemelése, a fokozatváltás, majd a kuplung zárása közben keletkező nyomatékgödröt, kiküszöbölve a bólintást.

3,9 liter, 9,3 millió

Felszereltségtől függően 3,9-4,1 liter/100 km az új crossover szabványos átlagfogyasztása, teszten sajnos még nem járt nálunk dízel hibridautó. A külföldi, pár száz kilométeres próbautakon 6,4 litert írt ki a számítógép a 3008-ban.

Más dízel hibrid személyautók

Citroën DS5 HYbrid4, Peugeot 508 RXH

Konnektorról tölthető hibridek: Opel Ampera

Közepes a minőségérzet az Amperában

Közepes a minőségérzet az Amperában


A járművek környezetszennyezése azért fáj igazán, mert az emberek zöme sűrűn lakott településeken használja autóját és ott pörkölünk egymás orra alá. Ha legalább a nagyvárosokon belül, rövidebb utakon árammal mehetne az autó, máris jobb volna a helyzet.

Erre megoldás a konnektorról tölthető hibridjármű. Marad a belső égésű motor és a villamos gép, de a villanymotort a fentieknél jóval nagyobb kapacitású hibridakkumulátorok táplálják. Az Amperáé pl. 16 kilowattórás, míg a francia dízel hibridekben a Sanyo-akksik kapacitása 1,2 kWh.

Nagyobb akku, nagyobb hatótáv, nagyobb súly

Nagyon kényelmesek az ülések és akkor is csekély a zajszint, ha beindul a benzines motor és tölti az akkukat

Nagyon kényelmesek az ülések és akkor is csekély a zajszint, ha beindul a benzines motor és tölti az akkukat


A hajtásrendszer elektromos hatótávolsága a koncepciótól függ, a plug-in Prius például nagyjából 20, az Opel Ampera és a Chevrolet Volt 40-60 kilométert tehet meg elektromos árammal, mert a Toyota ezt, a GM azt a kompromisszumot tartja üdvözítőnek az elektromos hatótávolság, az akkumulátorok súlya és ára függvényében.

Az Ampera többnyire tisztán villanyautóként üzemel, a hajtás jórészt a 111 kW/152 lóerős villanymotor dolga. Az 1,4 literes, 86 lóerős benzines a lemerült akkumulátorokat tölti, de 110 feletti sebességnél, amikor ez hatékonyabb, egy bolygóművön keresztül közvetlenül is hajtja a kerekeket.

Jórészt a 111 kW/152 lóerős villanymotor dolga a hajtás. Az 1,4 literes, 86 lóerős benzines a lemerült akkumulátorokat tölti, de 110 feletti sebességnél, amikor ez hatékonyabb, egy bolygóművön keresztül közvetlenül is hajtja a kerekeket

Napi 60 kilométerre ideális

370 Nm a villanymotor nyomatéka, amivel szépen repeszt az Ampera

370 Nm a villanymotor nyomatéka, amivel szépen repeszt az Ampera


35,2 literes tankjával az autó megtehet még 500 kilométert benzinnel, de nem így van kitalálva. Rossz üzlet a benzines motorral kőolajból áramot termelni az orrában, a benzines itt főként range extender, azaz hatótávolság-növelő, hogy az egyautós családok ne csak városi járműként használhassák a Voltot és az Amperát.

1300 kilométeres, magyarországi tesztünkön 6,3 liter volt az Opel átlagfogyasztása, de aki napi 60 kilométernél kevesebbet autózik és a 230-ról tölti az akkukat, csak árammal járva drasztikusan csökkentheti a 100 kilométerre jutó benzinigényt. A töltési idő 4 óra.

Konnektorról tölthető más hibridek

Chevrolet Volt, Toyota Prius Plug-in Hybrid, Volvo V60 Plug-in Hybrid

 Elektromos autó: Peugeot iOn

A fűtés 15 kilométert is csökkenthet a hatótávon, gazdaságosabb bekapcsolni az ülésfűtést

A fűtés 15 kilométert is csökkenthet a hatótávon, gazdaságosabb bekapcsolni az ülésfűtést


Ha hetente öt helyett háromszor pofozom meg a gyermekeimet, az 40 százalékos javulás, de még nem az igazi. Így van ez a belső égésű motor hibáit kiküszöbölő hibridekkel is: környezetszennyezési szempontból jobbak, de csak az átmenetet képviselik a tisztán elektromos hajtás felé.

A LEAF a felső határ

Jelenleg az akkumulátorok csekély teljesítménysűrűsége és magas ára miatt leginkább városi kiskocsi, de maximum egy Nissan LEAF méretű kompakt autó valósítható meg tonnányi akkumulátorok nélkül, elfogadható áron és hatótávval. Ez a LEAF-nél 160, a Mitsubishi i-MIEV és francia testvérei esetében maximum 150 kilométer, míg zimankóban, erősen fűtve csak 60-70.

Budapesti elektromos autó töltőpontok 2012 januárjában
Oktogon A Burger Kinggel szemben, talán nem lesz elfoglalva a kijelölt parkoló
Istenhegyi út, MOL
(csak gyorstöltő!)
Szabadság-hegy, az új napelemfás MOL kút
Kempinski hotel (gyorstöltő is!) A szálloda előterében és garázsában
Istenhegyi út A Déli pu-tól nem messze
Berda József utca Az autóklub-központba kell bekéredzkedni
Váci út 72-74. Az ELMŰ-székház előtt
Bajcsy-Zsilinszky 15. Az út mellett
Margitsziget Az Árpád híd mellett, a töltés ingyenes, de a parkolásért fizetni kell
Clark Ádám tér Nehezen észrevehető: a Lánchídtól (ha arccal Pestnek fordulunk) jobbra a parkolóban
Fő utca 44-45. A Markovits utcánál

Mi most pár hónapig boldogan használunk egy Peugeot iOnt, élvezve a helyben füstmentes autózást a csendes, fürge (180 Nm!) és négy embernek kellően tágas villanyautóban. Az iOn halksága zenehallgatáshoz vagy telefonáláskor is jól jön, 49 kW/67 lóereje elegendő és 9 méteres fordulókörével, 348 centis hosszával ideális városi autó.

Majdnem ingyen gurul

Váltó nincs, mert a villanymotor mindig teljes erővel húz. A 16 kWh-s akku energiatartalma benzinben kifejezve nevetségesen kevés, de a villanymotor hatásfoka a benzines 25-30 százalékával ellentétben 90 százalék körüli.

Fél óra alatt 80 százalékosra tölthetők a lítium-ion telepek, de egy háztartás elektromos hálózata sem bírja el a 380 voltról működő, speciális gyorstöltő 300-400 amperes áramfelvételét. Sima 230 voltos konnektorból, 16 amperes biztosítékkal hat óra alatt tankolható tele az autó. A töltési veszteséggel együtt ez nagyjából 1000 forintba kerül, tehát benzinben kifejezve nem egészen két litert fogyaszt az iOn.

8,5 millió forint

Mivel egy Li-ion akkucsomag körülbelül annyiba kerül, mint egy alap FIAT Panda, a mai villanyautók rendkívül drágák. A Citroën C-Zero árlistáján 8 469 630, a Peugeot iOnén 8 470 000 forintos összeg szerepel, a Mitsubishinél viszont 10,4 milliós árcédulával konfrontálódtunk egyazon autóért.

8 470 000 Ft az iOn listaára. Sima 230 voltos konnektorból, 16 amperes biztosítékkal hat óra alatt tankolható tele. Az áramtermelés is okoz környezetszennyezést, de legalább ott nem füstöl és nem zajong, ahol lakunk

Példák sorozatgyártású elektromos autóra

Citroën C-Zero, Mitsubishi i-MIEV, Nissan LEAF, REVAi, REVA L-ion

Kommentek

  • antyg

    Elsőnek egy kérdés (a bevezető rész miatt): Vajon a cikk írója mivel közlekedik, mert ha egyszerű kocsival, akkor Ő is ugyan úgy szennyezi a környezetet, ahogy bárki már!

    A véleményem az, hogy az említett

  • antyg

    dejó, hogy nem írja ki a teljes hozzászólást!!! Így megéri baármit is írni. Szuper…!

  • gic

    “Egy hibridautó attól hibrid, hogy egynél több motorja van.” Szerintem meg attól, hogy két (vagy több), eltérő elven működő motorja van.

  • peta33

    Hali!
    Itt a jövő,vegyétek,vigyétek.
    Ezek nagyon jó dolgok,csak ugye pénzkérdés,és nem kevés. De akármelyikkel el járnék örökre akár szívesen! :-)
    Tudásra,méretre,és árra a 3008 tűnik a legcsaládiasabb spórolónak,és ne feledjük,hogy 4×4! Tehát,egész évben bárhová alkalmas,ami emberileg indokoltan napi szükségletre,és távolságra elérhető…
    Na emberek,napelemet a tetőre,és szélgenerátort,és máris,ingyen van minden. Csak kell hozzá vagy 30 milla induló.
    De akinek van rávaló,ez a tuti jövő.
    Viktor a napot,meg a szelet csak nem adóztatja meg? Vagy csak idő kérdése??? :-)
    P.

  • a.szorenyi

    Köszönöm, gic, pontosítottam a megfogalmazást. Antyg olvasónknak: pont ezért szerepel a többes szám első személy,mert én is szennyezem a környezetet, most épp egy Zafira Tourer pazar hátsó ülésén tartok Szentgotthárdra. Üdv, Szörényi András

  • nap

    Amíg az USA (Japán India, Kína) ilyen mértékben ontja a levegőbe az ipari termelésből származó szennyező anyagokat, addig az egész hibrid mizéria egy nagy lószar. Egy nagyon divatos, nagyon jól markentingelt lószar.

  • kamucim2008

    Mondok egyszerűbbet és olcsóbbat. Kistömegű kocsit kell venni, és nagypapisan vezetni. Egy kétgyerekes családnak bőven elég egy Golf, Sandero vagy Fabia kombi. A nagy döggel járókra vaskos adót kell kivetni.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

F1: Mégsem lesz éjszakai futam Szocsiban

Az Orosz Nagydíj szervezői meggondolták magukat, Szocsiban nem szeretnének villanyfényes Forma-1-es versenyt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.